Någon som kan rädda filer från krashad laptop i Göteborg?

Permalänk

Någon som kan rädda filer från krashad laptop i Göteborg?

Behöver som sagt hjälp att rädda filer från en krashad laptop i Göteborgsområdet. Jag kan ingenting om datorer och vet inte varför den krashade, men vill rädda lite bilder.
Om du vet någon billig och bra, företag eller privatperson, som kan hjälpa mig så vore jag väldigt tacksam!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du nån uppfattning om vad som hänt, typ är datorn hel på utsidan men startar inte eller har den blivit överkörd av tåget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

om nu datorn funkar utan problem så kan du ju prova att köra med recuva
https://www.piriform.com/recuva/download

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du nån uppfattning om vad som hänt, typ är datorn hel på utsidan men startar inte eller har den blivit överkörd av tåget ?

Den är hel på utsidan, men vägrade helt sonika starta en dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av herrkostym:

Den är hel på utsidan, men vägrade helt sonika starta en dag.

Ok, är det en ssd eller hdd i den ?
Startar datorn men kommer inte in till win eller är den helt död ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ok, är det en ssd eller hdd i den ?
Startar datorn men kommer inte in till win eller är den helt död ?

Det vet jag inte ens vad det betyder, haha. Den startar med HP-logga men kommer inte vidare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av herrkostym:

Det vet jag inte ens vad det betyder, haha. Den startar med HP-logga men kommer inte vidare.

Det var illa, det hade nog varit bättre att den vore helt död för nu kan det ju vara disken som är kass så den inte kan boota.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Ja jag kan nog rädda dina filer, men det kan du oxo.
Plocka ut hårddisken från din laptop oxh koppla en usb2sata adapter till den och detta sen till en annan dator så borde du kunna plocka ut filerna du vill ha själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ja jag kan nog rädda dina filer, men det kan du oxo.
Plocka ut hårddisken från din laptop oxh koppla en usb2sata adapter till den och detta sen till en annan dator så borde du kunna plocka ut filerna du vill ha själv.

Och det räknar du med att nån som inte ens vet vad en SSD är för något ska fixa?

Jag skulle nog rekommendera att TS tar med sig datorn till någon affärs som erbjuder "datorhjälp", typ Elgiganten eller liknande. Kanske inga stjärnor som jobbar där men dom lär kunna mer än TS och det kanske räcker om det är så att HDn/SSDn inte är paj.