Permalänk
Medlem

Acer Timeline series

Uppdatering: Då verkar det vara dags för nya TimelineX bärbara: med bättre processorer och mindre strömförbrukning. Prisinformation finns inte ännu på nätet i skrivande stund men vi kan förhoppningsvis vänta med ännu en lyckad fortsättning i timeline serien. Funderar hårt på att byta till en ny 14" med i3 330M processor samt med bättre grafiikkort. Får bara hoppas på att priset är lika rimligt och klokt satt som förut.

Då var det dags för en ny bärbar efter att vi blivit av med våran trogna Dell Vostro. Nya prioriteringar var följande:

- Mindre (=inte släpbar denna gången)
- Lättare
- Snyggare
- Lång Batteritid (= det viktigaste för oss)
- Pris
- Kvalité (vet att Acer inte är känd för denna punkten)

Fick upp ögonen för Acers timeline serie för ungefär en månad sen. Nu när dessa har börjat säljas, slog jag till på en Acer Aspire 4810t vilken skulle någorlunda matcha våra behov i datorväg. Vad tror ni om denna snygging? http://www.acer.com/timeline/home.html
Luckan är av borstad aluminium och med en vikt på 1,9kilo är den väldigt lätt för att vara en vanlig laptop. Batteritiden är ju det stora slagordet med denna dator: 8 timmar lovas, och enligt många recensioner på nätet verkar Acer leverera vad det lovar. Skall med spänning bli kul att testa hur pass bra det stämmer. Processorn är den enda saken som gör mig lite oroad över om den kommer att palla dagliga uppgifter så som surfande, musiklysnande, filmtittande osv, iomed att det är en Core 2 Solo på 1,4 Ghz. Förhoppningsvis klarar den av ovannämda uppgifter.

Är det nån annan som har 4810t eller nån annan dator i Timeline serien. Skulle vara kul och höra era åsikter och tankar om datorn.

Skall försöka återkomma med lite bilder och möjligtvis en minirecension när datorn anländer.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Den borde funka perfekt CPU klarar allt som du vill göra

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag är lite småsugen på 13-tumaren efter att min VAIO har packat ihop.

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-timeline-381...

13.3 tums med LED och bra batteritid för 6495 är riktigt bra.
Väger endast 1.6 kg också, kanske ryggen klarar sig.

Permalänk
Medlem

Bara för att vara den som måste klaga så gillar jag inte gångjärnen till skärmen, ser inte ut som att man kan fälla bak skärmen mer än 130~ grader, ser gärna 180grader och att gångjärnen är mindre och inte sticker ut från skärmen som dom verkar göra på den.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag är lite småsugen på 13-tumaren efter att min VAIO har packat ihop.

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-timeline-381...

13.3 tums med LED och bra batteritid för 6495 är riktigt bra.
Väger endast 1.6 kg också, kanske ryggen klarar sig.

Jag skulle också ha tagit 13.3tummaren men iomed att den inte har dvd-läsare föll den bort.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skippo
Jag skulle också ha tagit 13.3tummaren men iomed att den inte har dvd-läsare föll den bort.

aha det var därför den vägde så lite

I och för sig stör det mig inte, använder det aldrig ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
Bara för att vara den som måste klaga så gillar jag inte gångjärnen till skärmen, ser inte ut som att man kan fälla bak skärmen mer än 130~ grader, ser gärna 180grader och att gångjärnen är mindre och inte sticker ut från skärmen som dom verkar göra på den.

Vid vilka tillfällen behöver man tilta skärmen såpass mycket? Jag testade min nuvarande substitut bärbara för att se hur mycket man maximalt behöver vicka på skärmen om den är i knäet, och inte är det så hemskt mycket. Men även jag håller med om att det är ju såklart trevligare om möjligheten till 180 graders fällning finns tillgänglig.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Vart tog bilderna vägen? Är sugen på att se hur flottigt tangentbordet blir.
Har du testat något spel på den? Hur funkar det?

Permalänk

Har kikat runt lite och Timeline-serien verkar ha ganska stora problem med att spela upp HD-film (åtminstone i1080p), detta trots HDMI-ut porten(!).
Någon som har hunnit köpa och testa som kan ge en swec-review?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Inaktiv

Jag är också lite sugen på en Timeline! Dock 13-tummaren för mig. Undrans bara hur den funkar med Linux Har inte hittat så många recensioner än... men den har ju rätt normal hårdvara. Hur bra är processorn, egentligen? Har en Centrino på 1,7 GHz nu, kommer jag märka skillnad?

Permalänk
Medlem

Inet har fått in 13 tummarna nu. Min beställning skickades idag så jag borde få datorn i början på nästa vecka. Kan ge ett omdöme om den då. Ska bli spännande att se om den är så bra som recensionerna på nätet antyder. Hoppas på att kunna ersätta min 15,4 tummare och 10 tums netbook med denna. Batteritiden verkar för övrigt vara grym, flera recensioner hävdar att de uppnått över 8 timmar. När norska pcworld testade den uppmätte de hela 10 timmar: http://www.idg.no/pcworld/article134978.ece?curPage=1

Permalänk
Medlem

Bra! Ska bli spännande att höra om det är något att ha!

Permalänk
Medlem

Finns det 3G på denna eller går det kanske att fixa med nån tillköpsgrej utan att behöva mecka med externa modem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Finns det 3G på denna eller går det kanske att fixa med nån tillköpsgrej utan att behöva mecka med externa modem?

Jag tror den skall gå att få med 3G.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 13". Verkar najs men har inte hunnit prova den särskilt mkt. Den är riktigt snygg och smidig. En sak bara, verkar inte finnas bluetooth på den vilket gjorde mig lite besviken. Hade läst på vissa ställen att den skulle ha det.

Permalänk
Medlem

Är det stor skillnad mot en netbook? Märks det mycket när man surfar att den bara har 64mb grafik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unoo
Är det stor skillnad mot en netbook? Märks det mycket när man surfar att den bara har 64mb grafik?

Du behöver inte oroa dig kommer gå bra att sufta ändå.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Kan någon som har köpt denna dator testa att spela upp 1080p och kommentera lite?

Permalänk

Är det någon som vet om timelinen finns i någon vanlig affär så att man kan slå en flukt på den innan köp?
Skulle även uppskatta info om extraknapparna på skrivbordet, de som aktiveras genom att trycka på "Fn"-knappen, och som någon bad om innan, hur funkar den att spela upp HD med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1986
Är det någon som vet om timelinen finns i någon vanlig affär så att man kan slå en flukt på den innan köp?
Skulle även uppskatta info om extraknapparna på skrivbordet, de som aktiveras genom att trycka på "Fn"-knappen, och som någon bad om innan, hur funkar den att spela upp HD med?

Inte en aning men du har ju Media markt i Malmö så kolla där, dom brukar ha en hel del datorer uppe.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

bra ide, störigt att de inte lägger ut sitt sortiment på nätet bara... Har väntat en kvart i telefon nu men det verkar inte vara någon där... blir nog en runda dit istället...

Edit: Har nu besökt media-markt, de hade inte den och säljarna visste inte vad det var för något. Eller hade inte hört talas om serien iaf. Så jag gick bet på media markt... Jag kollade även prisjakt men det verkar inte finnas några butiksförsäljare av datorn.

Permalänk
Medlem

Fick min 3810t idag. Hinner tyvärr inte ge ett längre omdöme än på några dagar. Första intrycker är dock gott, väldigt tunn och snygg, bra byggkvalitet. Dock är processorn inte mycket att hurra för, vanlig kontorsanvändning verkar flyta på mycket bra men det laggar ex. när man försöker spela upp HD video på youtube. SKa bli spännade att testa batteritiden.

Edit: Har installerat Windows 7 Beta nu. Det flyter på oerhört mycket bättre än Vista på denna dator. Verkar även kunna spela upp youtube HD med betydligt mindre lagg än Vista.

Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt att höra att den inte kan spela upp HD video utan att lagga, vad ska man då har hdmi till? Då kanske man borde vänta och kolla om den dyker upp med SU9600, som är Core 2 Duo istället.

Permalänk
Medlem

Som sagt, under Windows 7 verkar det flyta på bra. Gick dessutom snabbt att installera Betan via usb-minne.

Edit: har testet lite olika youtube klipp nu. Blandade ihop HQ med HD youtube tidigare. HQ klipp spelas upp helt perfekt i Win 7, dock laggade dessa en del i Vista. Det verkar som att HD klipp på youtube laggar en del även i Win 7 men mindre än i Vista.

Permalänk

Usch, sitter just nu och överväger hur mycket batteriet betyder för en... Jämför mellan HP Pavilion DV4-1110eo och Timelinen i 14tum.

Vad jag har kunnat få fram på HPn är att det är ett normalbatteri med en 2-3h batteri, vilket inte är värt piss jämfört med timelinen, å andra sidan finns det 2.00ghs processor och 512mb dedikerat grafik i HPn vilket sparkar timelinen i röven...!

Någon som kan hjälpa mig bestämma mig?

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur du planerar att använda datorn. Personligen väljer jag batteritid framför prestanda, men så spelar jag aldrig spel eller andra krävande applikationer. Använder datorn helt för kontorsanvändning, surf samt för att lyssna på musik och film. Timelinen duger utmärkt till de senare sysslorna plus att den väger mindre, vilket är bra om du ofta kånkar runt på datorn.

Permalänk

Ja, nu köpte jag iaf ett demo ex av Hp dv4 modellen, ett års garanti i vilket fall som så det känns bra. JAg känner mig själv och vet hur irriterad jag blir när saker tar tid, därför kändes det bra med lite mer kraft i datorn. Sen kommer jag säkert att bli irriterad någon gång över den dåliga (normala) batteritiden i hp!

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade av batteritiden på 3810t gjorde jag ett test igår med programmet battery eater. Ljusstyrka på max, wlan på och CPU användning på 100 procent. Batteriet var slut efter bra precis 4 timmar. Min egen vardagsanvändning, d v s surfande/kontorsanvändning samt en del youtube och spotify med ljusstyrkan på hälften verkar funka i runt 6 timmar, eventuellt ännu längre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
Du behöver inte oroa dig kommer gå bra att sufta ändå.

Kommer det gå att safta med den också?

Frågan är väl om det kommer att fungera bra med HD-uppspelning med den kraftigare processorn, då kan det ju vara ett alternativ.
Dessutom tycker jag den är omotiverat dyr eftersom Acer i USA minskat priset med 100$ på den.

Om någon kan så vill jag gärna ha en lite mer utförlig recension på den. Ett praktiskt test på ungefärlig batteritid, handhavande m.m. vore toppen!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Microsofts HD klipp i wmn format funkar att spela upp utan lagg både i 720p och 1080p med solo processorn. Att youtube hd inte funkar laggfritt verkar bero på att hårdvaruacceleration inte stöds där.

Jag är mycket nöjd den korta tid jag haft på mig att utvärdera datorn. Var lite missnöjd först då det gick halvsegt i vista men sedan Windows 7 installerades är den en sann fröjd att använda. Byggkvaliteten når inte riktigt upp till ex. Macbook Pro men den är ungefär lika tunn. Den känns dock klart mer gedigen och snajdig än de flesta bärbara PC. Dessutom har den ju klart bättre batteritid och väger mindre än ex. Macbook Pro 13". För priset verkar det vara ett riktigt kap om man klarar sig utan en kraftigare processor.

Tänker slänga upp en recension med bilder nästa vecka när jag hunnit testa den lite mer samt nyhetens behag lagt sig lite.