Återställning av datorn till fabriksinställning

Permalänk

Återställning av datorn till fabriksinställning

Hej,

Jag har en Dell Studio 1535 som jag köpte med Vista. Härom veckan så installerade jag Windows 7 i datorn och gjorde samtidigt en formatering av C:.

Nu vill jag dock återställa datorn så jag kör med Vista igen, men hur gör jag det?

Fick inte någon cd-skiva med windows på när jag köpte datorn utan jag har en partition i datorn som heter D:/Recovery där det verkar ligga nåt windows bland annat.

Min fråga är nu hur jag ska göra för att återinstallera Vista? Går det att starta datorn från D:? Ska jag bränna ut någon fil som finns på D:? Finns det någon programfil på D: som jag ska öppna och så sköter sig allt av sig själv?

Vore riktigt tacksam för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Har ingen återställningspartition kvar på min stationära Dell men kollade med en bekant som säger att du direkt vid uppstarten skall trycka ner Ctrl och F11 samtidigt. Då öppnas en meny som låter dig återställa datorn.. Kan som sagt inte verifiera påståendet men det kostar inget att testa=)
Hoppas det funkar!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Tack för tipset men tyvärr så hände det inget hos mig. Jag provade att trycka ner Ctrl + F11 vid uppstart och provade även att hålla in dessa tangenter men utan resultat.

Något annat som någon vet man kan göra?

Permalänk

Om du har kvar återställningspartionen på hårddisken så kan du köra den oavsett vilket OS du har lagt in på datorn. Brukar vara tex F11 på HP vid POST för att komma åt guiden. Om du har tagit bort den partionen är det dock kört. Då måste du köra den hårda vägen med skivor. Vilken knapp det är som gäller för just din dator ser du oftast vid POST alt. får du kolla i din manual.
Hoppas svaret var till nån nytta

Permalänk

Hej, ja det hjälper mig lite granna det svaret fakt=) Jag har partitionen kvar, men hur går jag till väga? Det har inte funkat att klicka F11 vid omstart. Men hur ska jag gå till väga för att kunna återställa datorn på min Dell?

Du skriver även att det brukar vara F11 vid POST? Vad menar du med POST?

Vad är det jag egentligen behöver göra?

Permalänk

Det jag menade var att HP har F11 för återställning. Dell däremot vet jag inte i nuläget. Med POST menar jag den startruta med tillverkarens namn i uppstarten. Kolla i manualen för att se vad just din dator har för knapp för att komma till återställningsguiden.

Permalänk
Medlem

RTFM

http://support.dell.com/support/edocs/systems/xlob/dtg/sw/sw_... Sidan 262 och framåt

F8 ett par ggr under uppstart, resten får du läsa i länken

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
RTFM

http://support.dell.com/support/edocs/systems/xlob/dtg/sw/sw_... Sidan 262 och framåt

F8 ett par ggr under uppstart, resten får du läsa i länken

Hej och stort tack!

Ringde till supporten och de sa jag skulle trycka F8 men de nämnde inte att man skulle trycka på den flera gånger. Men nu ska jag prova får vi se.

Manualen är ju inte dum att ha fakt;) tack ska du ha!

Permalänk
Medlem

Väl bekomme och lycka till

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

På mina Acer måste jag först i bios aktivera funktionen.. Först då funkar F-knappen för återställning... Kanske något liknande hos Dell? Well, oinitierade gissningar har du ingen nytta av så jag sällar mig till föregående talare och önskar lycka till!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Mors igen, provade att upprepade gånger trycka på F8 men inget hände. Hmm kan det vara så att även jag måste aktivera den knappen i BIOS? Men vart i BIOS gör jag det då?

Permalänk
Medlem

Ne. Så klart datorn ska reagera på tangenttryckningar under uppstart, hur skulle du annars kunna komma in i bios

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Fast min dator reagerar inte på F8 under uppstart av någon konstig anledning.
Jag har F2 för setup och F12 för reboot meny.

Permalänk
Medlem

Detta med att hacka kontinuerligt på F8 är inget Dell-specifikt utan finns i Windows som ett sätt att få fram startmenyn. Knacka på F8 från det du slår på burken tills du får upp den menyn, den finns där

Funkar inte det så kanske du skulle testa att chatta med nån på Dells support? Finns på deras hemsida.

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Det där om att det måste aktiveras i bios på vissa datorer är knappast båg.. I min heter det "enable os recovery" eller liknande, utan det aktiverat (och det var det inte default) reagerade inte datorn på knappkombinationen men sedan gick det utan problem... Däremot funkar F8 och annat ändå men inte den specifika kombination som krävs för recoveryn. Så leta i bios, jag vet inte vad funktionen heter i en Dell men det listar man säkert ut när man ser den.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Har nu kommit in till menyn som jag behöver komma till för att göra återställningen.

Dock har ytterligare ett problem uppstått nu.

När jag kommer till en meny där jag ska logga in står det att jag ska logga in som lokal användare eller administratör.
Användarnamnalternativen som finns är dock bara "Ducken(det jag döpt min dator till)", Homegroup user och LogMeInRemotUser.

Sedan ska man ange ett lösenord till varje. Väljer jag Ducken behöver jag inte ange lösen utan kommer in i menyn där jag sedan kan välja hur jag ska ominstallera datorn. Dock finns inte alternativet Dell Factory... vad det nu står, med vilket gör att jag inte kan göra en återställning av datorn till fabriksinställning. Bara återställningstidpunkt och lite andra alterantiv.

Väljer jag Homegroup user eller LogMeInRemoteUser så måste jag ange lösen och kommer därför inte in...

Hmm någon idé?

Permalänk
Medlem

Finns inte alternativet låter det inte som att du är på rätt ställe.. Det du beskriver låter mer som den vanliga F8-menyn med senast fungerande inställningar, felsäkert läge osv... Hittade du något i bios som kan ha med recoveryn att göra? Annars kanske det är så enkelt att det finns som ett alternativ i bootmenyn under F12? Kanske kan du boota ifrån D: där och direkt starta recoveryn på det viset?

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Känns som jag är på rätt ställe. Stod dock i manualen att alternativet Dell Factory...vad det nu heter inte finns i alla länder och på alla datorer. Lite märkligt tycker jag ju dock men men...

I boot-menyn finns bara att man kan boota från hdd, men man kanske kan ställa in i setup-menyn att datorn ska boota från D:Recovery i stället för C:?

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att man måste enabla det som alternativ under boot settings i bios.. Annars får du väl slå Dell en signal i morgon. De måste veta hur du ska göra.. Alternativt kanske de kan skicka en skiva...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Jag får kolla i boot-settings. Har dock inte hittat nåt än...

Jo jag ringde till Dell och de var ju mycket behjälpliga. Ville oxå att de skulle skicka en skiva men de förklarade för mig att de inte kunde göra det.

Anledningen var att när jag fick datorn levererades den utan skiva eftersom det fanns en partition på datorn som var till för Recovery. En liten tid efter jag fått dator ringde jag Dell och frågade varför jag inte fått skivor och de upplyser mig då om att jag inte behöver skivor just eftersom jag hade en partition på datorn.

När jag då ber killen på supporten skicka skivor nu idag så säger han att jag inte kan få några för det skulle jag bett om senast två veckor efter det att jag fått datorn hem till mig. Beställde datorn för ett år sedan. Så de vägrade att skicka skivor till mig och inte upplyste de mig om att jag var tvungen att be om skivor inom två veckor från det att jag fick datorn heller.

Irriterad på support-killen var väl bara förnamnet hur jag reagerade när jag fick höra det. Men får jag inte ordning på detta blir det ett samtal till någon på någon högre post där.

Ska det få va så???

Permalänk
Medlem

Att skivor inte skickas med är snarare regel än undantag (asus är såvitt jag vet rätt ensamma om att skicka en skiva) men fan..jävlas med supporten då... Garanti mot ursprungliga fel är 3 år så säg att disken rasat, du har varit så förbannat snäll att du på egen hand skaffat en ny men behöver operativet... Eller förresten, gör inte det men lite tjurig blir man..
Annars får du väl helt enkelt tanka en fulvista då du faktiskt har en licens och kan använda den. Vet faktiskt inte om det är olagligt då man ju inte betalar för programvaran utan licensen.. Det borde alltså vara ok att ta hem en vista och aktivera den med nyckeln som står under datorn. Drivrutiner finns ju att ta hem hos Dell.
Men..om supporten säger att du har en recovery borde de väl kunna tala om hur du kommer åt den??
*edit*
http://www.lancelhoff.com/restore-dell-studio-to-factory-sett...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Tack för den där guiden Malte.

Det är exakt den bilden jag få upp på min dator förutom att alternativet som är markerat med en röd pil dvs. Dell Factory Image Restore inte finns med på min skärm. Antagligen är nog detta för att jag inte kan logga in som admn tidigare. Varför finns inte administratör hos mig tro?

Är det något som har ändrats där eftersom jag installerat W7? Valen jag hade har jag skrivit ner i något inlägg ovan.

Permalänk
Medlem

Har du angett nåt adminkonto på burken då? Logga du själv in med adminbehörigheter? Annars kan du ju prova utan lösenord alls där du var tidigare i handlingen

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
[B]Att skivor inte skickas med är snarare regel än undantag

Precis Men det kan hjälpa att ringa till supporten Ringde själv idag till HP och dom skickar ny W7skiva med posten

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Precis Men det kan hjälpa att ringa till supporten Ringde själv idag till HP och dom skickar ny W7skiva med posten

Tänk om man hade en sådan hjälpsam support alltså...mig nekade de ju att skicka skiva vilket irriterar mig sjukt mycket.

Sitter i vänt i chattsupporten med dem nu. Ska ta en nu runda tänkte jag.

Jdad: Jag har nog inte angett något adnm-konto på burken. När man installerar får man ju välja vad man ska döpa datorn till och sedan om man ska ha nåt lösen. Jag döpte min dator till Ducken men angav inte något lösen.

När jag kör ominstallationen och anger användarnamn Ducken och klickar ok så kommer jag vidare utan lösen, men alternativet Dell Factory Image Restor finns då inte med i de alternativen som de borde.

Permalänk
Medlem

Trodde det var allmänbildning att om man formaterar 1:a partitionen så fungerar inte återställningen längre..
Referenser från tex F8 (eller valfri recoveryknapp) till recoverypartitionen finns i boot, dvs på 1:a partitionen.
Format = fail för recovery, om man inte kan beställa skivor.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

I normala fall brukar jag ta bort alla återställningsparitioner Dom ställer oftast bara till det Bättre man blåser ur hårddisken helt innan man installerar om Och gör egen backup sen

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Trodde det var allmänbildning att om man formaterar 1:a partitionen så fungerar inte återställningen längre..
Referenser från tex F8 (eller valfri recoveryknapp) till recoverypartitionen finns i boot, dvs på 1:a partitionen.
Format = fail för recovery, om man inte kan beställa skivor.

Så du säger att för att jag har installerat w7 och därmed gjort en formatering på min C: så funkar inte Recovery-sakerna som finns på D:?

Så om jag inte kan få några skivor från Dell då? Då får jag dras med W7 alltså?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartkennet
Då får jag dras med W7 alltså?

W7 är ju minst 1000ggr bättre än Vista

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
W7 är ju minst 1000ggr bättre än Vista

Argumenterar inte emot dig alls på den punkten. Dock så var det två applikationer som inte funkade för mig i W7.

Jag använder Playstation Media Server för att streama film trådlöst från min dator via modemet vidare till min PS3 för att sedan spela upp filmen på min tv med hemmabioljud.

Använde även ett program som heter Jamcast för att göra samma sak som ovan fast streama musik från Spotify trådlöst via modemet till PS3 för att sedan spela upp det med mitt hemmabioljud. Dessa funkar inte och jag har försökt med det mesta för att få ihop det men det går inte.

Därav anledningen till att jag vill byta tillbaka till Vista där allt detta funkade.