Permalänk
Relik 📜

Officiell tråd, Asus UL30VT

Jag delar upp den gamla tråden då det är väldigt rörigt nu och har varit ett par sidor bakåt när både A- och VT-modellen diskuteras.

I den här tråden snackar vi alltså VT-modellen, det vill säga den med dubbla grafikkort och turbo-läge. Om någon lagt vantarna på UL80VT går det bra med, är väl nästan identisk hårdvara.

Den gamla tråden finns här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Tråden för UL30A finns här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=UL30VT

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Asus.David

vet du nått om den modellen onoff kommer få in? tror den hette nått på QX080 eller nått sånt.

Permalänk
Medlem

Oj, såg inte att denna tråden fanns innan jag startade en ny tråd. Frågar samma sak här:

Letar efter en laptop som är liten, smidig och klarar nyare spel.

< 7.500 kr
< 14"
< 1.5 kg

Asus UL30VT-QX030V har rätt pris, storlek och vikt men jag vet inte hur det ligger till med spelprestandan. Någon som vet vad man kan förvänta sig i spel som Grand Theft Auto: San Andreas, The Sims 3 och Half-Life 2: The Orange Box?

OT: Andra alternativ som är bättre?

Visa signatur

Wakarimasen

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anjin
Oj, såg inte att denna tråden fanns innan jag startade en ny tråd. Frågar samma sak här:

Letar efter en laptop som är liten, smidig och klarar nyare spel.

< 7.500 kr
< 14"
< 1.5 kg

Asus UL30VT-QX030V har rätt pris, storlek och vikt men jag vet inte hur det ligger till med spelprestandan. Någon som vet vad man kan förvänta sig i spel som Grand Theft Auto: San Andreas, The Sims 3 och Half-Life 2: The Orange Box?

OT: Andra alternativ som är bättre?

Spelen du radar upp ska nog fungera bra, folk verkar kunna lira Modern Warfare 2 och annat.

Här finns lite prestandasiffror för grafikkretsen: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-G-210M.17638.0.ht...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

hittade denna ganska intressanta artikeln om hur man överklockar grafikkortet.
http://www.expertlaptopreview.com/?p=422

Permalänk
Medlem

Hadde inte testat att överklocka grafikkortet.
Men nu när jag testade så gör den ökade minnesbandbredden rätt mycket.
Överlag känns spelen trevligare och i vissa kan man till och med öka dom visuella inställningarna ett snäpp eller två.

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Till er som är intresserade av hur kapabel datorn är att spela på har jag sammanställt egen testinformation. Dessa har jag spelat på min Asus UL30VT:

Battlefield 2
*mod Forgotten Hope 2
*mod Project Reality
Battlefield 2142
Counter-Strike: Source

Alla spelen fungerade med högsta möjliga grafikinställningar, även ljud bortsett från X-Fi. Alla spelen fick mycket stabila framerates.

Det gick exempelvis att spela Forgotten Hope 2, högsta inställningar, med en trådlös anslutning mot en fullbelagd server med 64 spelare, MSN Messenger i bakgrunden tillsammans med en drös andra saker i aktivitetsfältet (Avira Antivir, Bluetooth, Asus Live Update, SRS, Realtek, Voddler klienten m.m.) och detta gav en enastående framerate.

Det var heller inga problem att växla program (Alt-Tab) under spelandet.

Det finns artiklar på Internet som berättar att det går att spela Crysis på low med 20 FPS, Batman Arkham Asylum och CoD MW2 på high med stabil FPS.
Då borde man kunna spekulera och anta att nya Alien VS Predator och BF Bad Company 2 kommer fungera OK på denna coola lilla trettontummaren.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gistav
Asus.David

vet du nått om den modellen onoff kommer få in? tror den hette nått på QX080 eller nått sånt.

det kommer komma upp så fort de närmar sig leverans. kan inte säga sånt innan de levererats från fabrik och vi faktiskt vet vad som e på väg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
är du säker, för på min står det Gigabit samt de är AR8131, även när den vill uppdatera drivrutinen så står det AR8131 och att de är Gigabit.
dubbelkolla de gärna för jag e rätt säker att de ska vara Gigabit.

HAHAHAHAHA!! MY BAAAD...
Asus UL30VT-QX030V har sannerligen gigabit trådat, det var något så trivialt som en rutten nätverkskabel för min del, nu flyger det fram

men asus själva verkar vara kassa på att uppdatera sina uppgifter,
bara att kolla under specificationer här
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=57XDSj2LxRg41F0d
står: Atheros AR8132M 10/100Mb

om någon fortfarande undrar så är Intel Virtualization Tech enabled som default i bios, samt Intel VT-d disabled som default (går att enabla), så verkar vara fullt stöd där.

GRYM BURK, helnöjd nu, bortsett ifrån segheten i musknappen då förstås...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bartender

GRYM BURK, helnöjd nu, bortsett ifrån segheten i musknappen då förstås...

Håller med dig till 100% där. Gillar inte alls musknapparna. Försöker att undvika att använda dem. Jag kör med "dutt metoden" på touchpaden så mkt det är möjligt.

Sedan undrar jag Asus David om det skulle vara möjligt att uppgradera skärmen till en skarpare med bättre betraktningsvinkel?

/H

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Håller med dig till 100% där. Gillar inte alls musknapparna. Försöker att undvika att använda dem. Jag kör med "dutt metoden" på touchpaden så mkt det är möjligt.

Sedan undrar jag Asus David om det skulle vara möjligt att uppgradera skärmen till en skarpare med bättre betraktningsvinkel?

/H

inte i dagsläget tyvärr, eftersom modellen är helt ny så är vi precis i starten för att ta fram reservdelar till den

Permalänk
Relik 📜

Har fått min Ul30VT nu och kan bara hålla med övriga, datorn känns ruggigt skön!

Dock.. Alla dessa **** program som ENVIST ska vara förinstallerade! Datorstackarn är ju seg som sirap med en miljard processer rullandes! Asus MultiFrame? Asus WebStorage? TrendMicro? SmartLogon Manager?
Jag vet inte vad ena hälften gör och andra hälften vill jag inte ha..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

gör en ren installation från en USB sticka.

Så tar man bara dom användbara drivrutinerna finns på Asus hemsida.
ASUS ATKOSD2
ATK Hotkey
ATK Generic Function Service
ATKACPI Driver
Power4Gear Hybrid Utility
ASUS Wireless Switch (Wireless Console3) Utility

Permalänk
Relik 📜

Det är på G redan! Har även hunnit skruva i min högst mediokra Kingston SSDNow V 64 GB.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Finns det någon butik som har den på lager just nu?

Permalänk
Inaktiv

nån som vet om man kan ha 2 externa monitorer inkopplade på en och samma gång samt om skärmen på själva laptopen också fungerar när man kör extern monitor.

Permalänk
Relik 📜

Ett orosmoln har dykt upp.. Reagerade på att Windows bara laddade till 99%, så jag drog in BatteryBar. Döm av min förvåning när jag har 2,6% battery wear efter endast 2-3 timmars drift! Enligt mig ska batteriet vara felfritt när man får det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Ett orosmoln har dykt upp.. Reagerade på att Windows bara laddade till 99%, så jag drog in BatteryBar. Döm av min förvåning när jag har 2,6% battery wear efter endast 2-3 timmars drift! Enligt mig ska batteriet vara felfritt när man får det.

fast de där verkar vara någon funktion i windows för att spara på batteriet eller liknande...ibland så står det för mig "95-99% batteri och batteriet laddas inte" verkar som windows kan bestämma att strypa att datorn laddas ibland.
nu t ex står det 100% t ex.
jag tror inte de är ett defekt batteri, prova låta datorn stå inkopplad några timmar så ska du nog se att den laddar upp till 100%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Ett orosmoln har dykt upp.. Reagerade på att Windows bara laddade till 99%, så jag drog in BatteryBar. Döm av min förvåning när jag har 2,6% battery wear efter endast 2-3 timmars drift! Enligt mig ska batteriet vara felfritt när man får det.

Det var så på mitt batteri också

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

chipet i batteriet hindrar laddning om laddningen överstiger 95% för att minska slitag.
Slitaget borde försvinna efter 3-5 laddningar om det inte är ett defekt batteri.
Batteriet har inte sin fulla styrka direkt ur lådan.

Permalänk
Relik 📜

Okej, jag litar på er!

Jag går efter tidigare laptopar där det varit 0% slitage från början, mend et kanske rapporteras olika med olika system helt enkelt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jobbade med en Alienware dator för någon vecka sedan som inte laddade batteriet fast den var nere på 80%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubbe
chipet i batteriet hindrar laddning om laddningen överstiger 95% för att minska slitag.
Slitaget borde försvinna efter 3-5 laddningar om det inte är ett defekt batteri.
Batteriet har inte sin fulla styrka direkt ur lådan.

Gör det något om man laddar batteriet fullt direkt efter att man packat upp datorn?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Gör det något om man laddar batteriet fullt direkt efter att man packat upp datorn?

Man ska ladda det fullt.
Sen ska man inte gå lägre än ca 30% urladdning och göra uppladdning.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan 30vt, 50vt och 80vt? Tycker de verkar vara precis lika förutom att 50 och 80 har 15" skärm.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Relik 📜

Fler frågor..
Min knapp för att byta grafikkort slutade just att fungera, vet inte varför. Kan fortfarande byta genom att ange i energiprofilen så själva funktionen är OK, bara knappen som avled.

Testat att installera om alla Asus-program utan framgång. Tips?

EDIT: När datorn vilat lite funkar allt igen. Kan det vara någon form av temperaturspärr?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Bara jag som har tre lägen när jag använder energiändringsknappen längst upp till vänster? Får fram High Performance, Power Saving, Power Detection... Ska man inte genom den få fram High Performance, Entertainment, Quiet Office, Battery Saving?? Lr har jag missförstått det och man måste ändra dem genom Power4Gear??

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem

Med Fn+space går du igenom alla lägen.

Grafikknappen växlar mellan är minimum och maximum.

Permalänk
Medlem

minimum, maximum vad?

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT