Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Pellepelikan
Jag tror detta har diskuterats tidigare i tråden och om jag inte minns fel så är det kört när man lagt in en linux-dist, men jag kan ha fel, sök i tråden.
Återställningsskivor får man nog göra innan man tar bort windows dessvärre (hur nu det ska gå till då det inte finns någon dvdbrännare, bra tänkt asus)
Tack för svaret. Helt sjukt att Asus indirekt hindrar användarna från att installera en Linux-dist parallellt med Windows. Ännu mer sjukt att Asus inte säger ett skvatt om detta förrän det är för sent och man redan har installerat Linux på datorn och återställningsfunktionen inte fungerar.
Att Asus hade tänkt på någon av dessa punkter är väl det minsta man kan begära:
1. Asus skickar med återställningsskivor (som man då inte behöver bränna och som ändå går att använda med extern DVD-läsare i nödfall) eller låter användarna ladda ner dessa som iso-filer gratis från Asus sajt.
2. Asus låter användarna ladda ner och ominstallera den starthanterare som följer med datorn och som gör att det går att starta återställningsfunktionen med en tangentbordsgenväg.
3. Asus ser till att Recovery-partitionen blir valbar även i Grub om användarna installerar en Linux-dist (så fungerar det på en Acer-dator jag har. I Grub finns två Windows-alternativ där det ena alternativet startar Recovery-funktionen.).
4. Asus utvecklar AI Recovery så att programmet klarar av att hitta Recovery-partitionen även om man har installerat en Linux-dist på en del av hårddisken. Det hade även varit önskvärt om AI Recovery hade klarat av att bränna till en virtuell brännare och iso-filer så man har dessa sparade någonstans OM man skulle behöva återställa Windows till fabriksinställningarna.
Det är uppenbart att Asus inte har haft alla hästarna i hagen när man har skapat återställningsfunktionen på UL30VT.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Pellepelikan
Du har ingen bekant som har en win 7 home premium skiva som du kan låna? Du har ju en licensnyckel klistrad under datorn så det borde väl bara vara att ange den vid en nyinstallation?
Jag har löst problemet just genom att använda en Windows 7-installationsskiva och produktnyckeln på chassit. Microsoft godkände produktnyckeln så allt verkar grönt. Dessvärre får jag nöja mig med en engelsk version av Windows 7 istället för den svenska versionen som följde med datorn. Dessutom måste jag tanka ner massor av drivrutiner och annat från Asus sajt för att få med allt som ingår i Windows-versionen som följer med datorn. Jag slipper å andra sidan att avinstallera Asus bloatware vilket är skönt.
Hur är det med Asus nya datormodeller? Är återställningsfunktionen lika kass fortfarande eller har man tänkt rätt den här gången? Är det någon som har erfarenhet av Linux på Asus nya datorer och som vet om samma problem inträffar om man försöker återställa Windows till fabriksinställningarna på dessa datorer?