2011-04-27, 20:34   #1321

OllO

Medlem

Registrerad: okt 2001

Det där låter riktigt illa! Vilken version har ni (cpu och gpu)?
OllO är inte uppkopplad
2011-04-27, 22:43   #1322

Yxskaftet

Medlem

Registrerad: okt 2002

i5 450m och 5650
Yxskaftet är inte uppkopplad
2011-04-28, 10:11   #1323

Murer

Medlem

Plats: 1

Registrerad: jan 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mel0dy Visa inlägg
Yes, över 100c på Cpu och över 110c på Gpu.
Har dessutom den sjukt irriterande grafikbuggen, får artifakter om jag inte ändrar i BIOS så att den endast kör på Radeon gpun.

Blir ingen Acer igen...
Du har inte funderat på att lämna in skiten? Det är ju uppenbarligen fel på datorn du har fått.

Angående artifakterna så får jag bara dem i fåtal spel, just nu kommer jag bara ihåg Tropico 3 men jag vet att det finns ett till jag märkt av det i. Sjukligt störande att behöva starta om datorn och ändra inställningar för att spela ett spel.
Murer är inte uppkopplad
2011-04-29, 10:25   #1324

Yxskaftet

Medlem

Registrerad: okt 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Murer Visa inlägg
Du har inte funderat på att lämna in skiten? Det är ju uppenbarligen fel på datorn du har fått.

Angående artifakterna så får jag bara dem i fåtal spel, just nu kommer jag bara ihåg Tropico 3 men jag vet att det finns ett till jag märkt av det i. Sjukligt störande att behöva starta om datorn och ändra inställningar för att spela ett spel.
Visst har jag funderat på att lämna in den.
Det är dock den enda datorn jag har och jag håller på att skriva min c-uppsats nu, så kan inte vara utan den mer än max en dag.

Någon som har lämnat in sin och kan berätta hur lång tid det tog innan den kom tillbaka?

Senast redigerad av mel0dy 2011-04-29 klockan 10:31.
Yxskaftet är inte uppkopplad
2011-05-02, 11:33   #1325

Liath

Medlem

Registrerad: apr 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mel0dy Visa inlägg
Visst har jag funderat på att lämna in den.
Det är dock den enda datorn jag har och jag håller på att skriva min c-uppsats nu, så kan inte vara utan den mer än max en dag.

Någon som har lämnat in sin och kan berätta hur lång tid det tog innan den kom tillbaka?
Det tog ungefär en och en halv vecka för min dator att komma tillbaka från service. Det gällde ett trasigt tangentbord och jag hade skickat med en lapp som beskrev problemet . Gissar på att mitt ärende var ett ganska snabbt problem för supporten att fixa. Min skickades till Tyskland.
2011-05-02, 11:35   #1326

Liath

Medlem

Registrerad: apr 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blubbb Visa inlägg
Någon som hunnit testat portal 2 på sin 3820tg och kan berätta om hur det flyter?
Sorry om svaret kommer sent men Portal 2 fungerar utan några som helst problem. Jag tycker mig minnas att jag har ställt in grafikinställningarna högt också!
2011-05-02, 19:43   #1327

soproni

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2010

Haft min snart två månader, överlag väldigt nöjd men har några frågor och hoppas nån av er känner igen problem och i bästa fall även har nåra tips:

1. Tangentbordet är bland de sämre jag haft på bärbara. Händer ofta att klick på små som stora tangenter inte registreras när man skriver snabbt. De känns lite smått wobbliga, lägger man en finertopp på nån av sidorna av en tangent så "tippar" den lite åt vardera håll, så att tryckningar inte registreras lär väl ha att göra med att jag missar mittersta delen. Är rätt störigt, men kanske en vanesak då tidigare tgb jag använt har varit av den traditionella typen.

2. Touchpaden är riktigt usel! Slö respons, såväl vanlig som multitouch, högfriktionsmaterial som gör att det går långsamt att flytta pekaren (även jmf med andra touchpads jag använt, så inte bara ett ogillande av touchpads vs riktig mus). Har ALPS, och har testat med synaptics men det verkade inte funka med multitouch eller ens vanlig neråtscroll då.

3. Har bytt hårddisk till en likadan men 500gb istället för den 320gb som följde med. Upplever att den nyinköpta större HDDn "susar" och gör mer oväsen än den gamla.

Nån som känner igen nåt av detta?
soproni är inte uppkopplad
2011-05-02, 20:50   #1328

Clint Eastwood

Medlem

Clint Eastwoods avatar

Registrerad: aug 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av soproni Visa inlägg
Haft min snart två månader, överlag väldigt nöjd men har några frågor och hoppas nån av er känner igen problem och i bästa fall även har nåra tips:

1. Tangentbordet är bland de sämre jag haft på bärbara. Händer ofta att klick på små som stora tangenter inte registreras när man skriver snabbt. De känns lite smått wobbliga, lägger man en finertopp på nån av sidorna av en tangent så "tippar" den lite åt vardera håll, så att tryckningar inte registreras lär väl ha att göra med att jag missar mittersta delen. Är rätt störigt, men kanske en vanesak då tidigare tgb jag använt har varit av den traditionella typen.

2. Touchpaden är riktigt usel! Slö respons, såväl vanlig som multitouch, högfriktionsmaterial som gör att det går långsamt att flytta pekaren (även jmf med andra touchpads jag använt, så inte bara ett ogillande av touchpads vs riktig mus). Har ALPS, och har testat med synaptics men det verkade inte funka med multitouch eller ens vanlig neråtscroll då.

3. Har bytt hårddisk till en likadan men 500gb istället för den 320gb som följde med. Upplever att den nyinköpta större HDDn "susar" och gör mer oväsen än den gamla.

Nån som känner igen nåt av detta?
Ja, WD 500GB susar som attan. Jag ska byta ut dem mot en SSD.

För den intresserade har jag beställt hem lite 3G modem och antenner + en mini-pcie slot som ska lödas dit när den kommer. Sedan har man 3G med. Med en dollar på 6:- så blir det inte mer än 350:- totalt i kostnad så har man mobilt bredband med.
Clint Eastwood är inte uppkopplad
2011-05-03, 07:42   #1329

soproni

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood Visa inlägg
Ja, WD 500GB susar som attan. Jag ska byta ut dem mot en SSD.
Synd, tyckte det var en perfekt uppgradering från 320GB (som ju annars är samma disk) för bara 400 kr. Den 320 som följde med datorn var knäpptyst, hade tänkt sätta den i ett USB-chassi och ha för backup. Kanske får nöja mig med 320 i datorn och 500 som extern USB om susandet blir för jobbigt...
2011-05-03, 08:15   #1330

Tagg

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2002

Har inte kollat särskilt noga i tråden men hittade just detta som jag tyckte var väldigt prisvärt med tanke på att datorn bara har ett års garanti: http://store.acer.com/store/aceremea...oryId.52192300

918:-
3 års Carry In / 3 års Olycksfalls försäkring / 3 års ITW

3 års garanti från produktens inköpsdatum vid våra reparationsverkstäder, plus gratis olycksfallsförsäkring (3 års INTERNATIONAL TRAVELLERS WARRANTY).
Notering: måste köpas och aktiveras inom 90 dagar från det att produkten köpts.
2011-05-03, 17:20   #1331

Clint Eastwood

Medlem

Clint Eastwoods avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tagg Visa inlägg
Har inte kollat särskilt noga i tråden men hittade just detta som jag tyckte var väldigt prisvärt med tanke på att datorn bara har ett års garanti: http://store.acer.com/store/aceremea...oryId.52192300

918:-
3 års Carry In / 3 års Olycksfalls försäkring / 3 års ITW

3 års garanti från produktens inköpsdatum vid våra reparationsverkstäder, plus gratis olycksfallsförsäkring (3 års INTERNATIONAL TRAVELLERS WARRANTY).
Notering: måste köpas och aktiveras inom 90 dagar från det att produkten köpts.
Mjo, det låter ju fräsigt med en olycksfallsförsäkring på datorn. Man tänker ju osökt på klumpedunsförsäkring typ. Men så kikar vi lite på villkoren:
Citat:
Delar som inte omfattas av tjänsten
Skador som uppstår till följd av försumlighet eller vårdslös användning, felaktigt underhåll, underhåll utfört av obehörig personal, transport i olämpligt emballage, alla orsaker som inte kan härledas till defekter orsakade av tillverkaren samt små skador såsom repor, skrapmärken m.m. som uppkommit vid normal användning av produkten, omfattas inte av tjänsten.
Rätt tandlös försäkring i min mening. En 'olycka' som kan härledas till defekter orsakade av tillverkaren är inget annat än fabrikationsgaranti. Olycksfallsgaranti, hehe...vilket skämt.
2011-05-03, 19:02   #1332

Gistav

Medlem

Registrerad: sep 2005

Har lite problem med extern skärm..

har kopplat in en 27" skärm med upplösning på 1920x1080 men när jag kör den upplösningen så blir bilden inte ända ut i kanterna. men om jag väljer 1680x1050 så blir det full bild på skärmen.. kopplat via hdmi.

nån som vet vad som kan va fel?
2011-05-03, 19:48   #1333

Clint Eastwood

Medlem

Clint Eastwoods avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gistav Visa inlägg
Har lite problem med extern skärm..

har kopplat in en 27" skärm med upplösning på 1920x1080 men när jag kör den upplösningen så blir bilden inte ända ut i kanterna. men om jag väljer 1680x1050 så blir det full bild på skärmen.. kopplat via hdmi.

nån som vet vad som kan va fel?
Ja, om du kör på ATI kortet så finns det inställningar för upp/ner skalning av bilden i CCC. Rota runt lite så hittar du det.
2011-05-03, 20:07   #1334

Gistav

Medlem

Registrerad: sep 2005

Citat:
Ja, om du kör på ATI kortet så finns det inställningar för upp/ner skalning av bilden i CCC. Rota runt lite så hittar du det.
ja jävlar.. guldstjärna till dig.. <3
2011-05-03, 20:17   #1335

alexofd00m

Medlem

alexofd00ms avatar

Plats: Trollhättan

Registrerad: feb 2010

Jag har EN simpel fråga... Vilken bärbar dator är mest prisvärd? MAX 5000kr får den kosta... Ni verkar ju kunna era grejer!

Mvh, Alex
alexofd00m är inte uppkopplad
2011-05-03, 22:18   #1336

Tagg

Medlem

Registrerad: nov 2002

Citat:
Mjo, det låter ju fräsigt med en olycksfallsförsäkring på datorn. Man tänker ju osökt på klumpedunsförsäkring typ. Men så kikar vi lite på villkoren:

Rätt tandlös försäkring i min mening. En 'olycka' som kan härledas till defekter orsakade av tillverkaren är inget annat än fabrikationsgaranti. Olycksfallsgaranti, hehe...vilket skämt.
Lite osmidigt skrivet där av Acer, texten du quotar är för Carry-In garantin. Om man klickar på tabben för olycksfallsförsäkring och sen kollar pdf filen finner man:

4. Benefits
During the term of this Policy as detailed on Your Policy Confirmation and subject to the terms and conditions of this Policy, We will replace, repair or partially repair the Product as necessary to correct Accidental Damage to the Product.

Också värt att nämna:
*Priority repair service for your Acer Product.
*30% discount on the purchase of a second battery (in case of Notebook), if ordered directly from an AcerCall Centre and charged to a credit card.

Tycker den verkar prisvärd och bra, ingen självrisk heller. Det enda är om skärmen är skadad då får man lägga ut 950+moms.
2011-05-04, 12:08   #1337

OllO

Medlem

Citat:
För den intresserade har jag beställt hem lite 3G modem och antenner + en mini-pcie slot som ska lödas dit när den kommer. Sedan har man 3G med. Med en dollar på 6:- så blir det inte mer än 350:- totalt i kostnad så har man mobilt bredband med.
Ah, moddning! Ja, berätta absolut hur det går!
OllO är inte uppkopplad
2011-05-04, 16:21   #1338

Clint Eastwood

Medlem

Clint Eastwoods avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av OllO Visa inlägg
Ah, moddning! Ja, berätta absolut hur det går!
Är faktiskt väldigt trevligt av Acer att spara lödspåren, bara att kasta dit en slot:
http://forum.notebookreview.com/acer...ml#post6702697

Lite besvärligt att få tag i SIM korts hållaren som sitter bakom batteriet, men det finns lösning på det med:
http://forum.notebookreview.com/acer...ml#post7226007

Sen ett 3G modem med inbyggd GPS och ett par antenner till det, inga konstigheter. Jag har tillgång till skolans elektroniklabb, så lödningen ska inte vara några större problem. Blir en liten rapport sen.
2011-05-04, 19:57   #1339

OllO

Medlem

Citat:
Sen ett 3G modem med inbyggd GPS och ett par antenner till det, inga konstigheter. Jag har tillgång till skolans elektroniklabb, så lödningen ska inte vara några större problem. Blir en liten rapport sen.
Ser fram emot det! Respect
OllO är inte uppkopplad
2011-05-05, 08:43   #1340

Korken89

Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: feb 2010

Jag har ett problem med min 3820TG.
Jag har precis installerat Ubuntu 11.04 och det vill sig inte riktigt.

När man startar så blir bilden bara svart och man kommer ingen vart, men kanske var 10-20 omstart så kommer man in i operativet.
Vet någon hur man fixar detta?

Tack på förhand!

Edit: Om man går in via safe mode så går det bra, men den fastnar också i uppstarten. Trycker jag då enter så står det:
[tid] EXT-fs (sda6): re-mounted. Opts: errors=remount-ro,commit=0
Och sedan kommer man in (i kommandotolk). Kanske hjälper.

Senast redigerad av Korken89 2011-05-05 klockan 09:03.
Korken89 är inte uppkopplad
2011-05-12, 20:01   #1341

soproni

Medlem

Testa detta på er 3820 och säg om ni upplever lika dålig respons på ert TGB som jag:

Öppna firefox/IE/Chrome, valfri sida i en ny flik, tryck sen ctrl + w för att stänga fliken.

Placera nu vänster hands lillfinger på springan/fåran mellan vänster ctrl och shift, och sträck vänsterhandens pekfinger till "T" och slutför "Ångra stäng flik / Öppna stängd flik igen".

På min förra laptop gjordes den här manövern med en hand utan problem, även snabbt. På min 3820 går det inte att utföra med lillfingrets sets, utan måste lägga det på längden för att verkligen klämma ner ctrl och shift (resultatet blir istället att bara ctrl + T registreras, och "Ny flik" öppnas istället för att ångra stängd flik).

Detta är bara ett exempel på när jag märker hur dåligt konstruerat TGB är på datorn, som i övrigt är kanon för de pengarna.
2011-05-14, 13:52   #1342

Viper33

Medlem

Plats: Uddevalla

Registrerad: aug 2006

Köpte en 3820tg idag, i5:an, och har nu en liten fråga.
Hur gör jag om jag skulle vilja installera om Windows?
Kan man skapa en USB-startdisk direkt från den nuvarande windowsinstallationen?
Trodde att det skulle ligga installationsfiler på en andra partition som väl är en ganska vanlig lösning, men det finns bara en hårddiskpartition så det verkar jag kunna glömma.
Viper33 är inte uppkopplad
2011-05-15, 19:00   #1343

simonw

Medlem

simonws avatar

Registrerad: mar 2004

Tänkte installera om windows under kvällen, dock var det ett tag sedan jag läste på hur man skulle gå till väga. Windows har jag själv så kommer inte pyssla med några återställningar osv. utan det är vilka drivrutiner som är aktuella. Har givetvis kikat i notebookreview-tråden som börjar bli lite grötig att hitta i.

Det som är stora frågan är ju grafiken, resten har jag koll på. Någon som har lust att posta en liten mini-guide till den mest aktuella drivrutinen för att få ati/intel switchable? Minns att man skulle in i bios och stänga av diskreta grafiken medan man installerade om?
simonw är inte uppkopplad
2011-05-15, 20:03   #1344

hemmadvd

Medlem

Plats: Västernorrland

Registrerad: okt 2007

Halloj alla glada!!

I fredags slog jag mig ner i soffan och avnjöt en HD-film med ljud och bild ut via HDMI med denna fina lilla burk...
Döm av min förvåning när jag idag kopplar i för att kolla på en rulle med sambon och ljudet inte funkar!!

Detta har hänt tidigare och då skulle jag ändå göra en ominstallation så då passade jag på...
Och då funkade det med en film...
Men nu är det borta igen...

Om jag går in på uppspelningenheter så finns inte HDMI-ljudet kvar där...
Och nej, jag har inte avinstallerat det... Allt är som i fredags när allt funkade fint...

VÄLDIGT tacksam för hjälp här

| Acer 3830TG | Intel SSD 120GB | 8 GB | GT540M Cuda 2GB | Razer Orochi Gamermouse |
hemmadvd är inte uppkopplad
2011-05-16, 09:16   #1345

Gusminator

Medlem

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hemmadvd Visa inlägg
Halloj alla glada!!

I fredags slog jag mig ner i soffan och avnjöt en HD-film med ljud och bild ut via HDMI med denna fina lilla burk...
Döm av min förvåning när jag idag kopplar i för att kolla på en rulle med sambon och ljudet inte funkar!!

Detta har hänt tidigare och då skulle jag ändå göra en ominstallation så då passade jag på...
Och då funkade det med en film...
Men nu är det borta igen...

Om jag går in på uppspelningenheter så finns inte HDMI-ljudet kvar där...
Och nej, jag har inte avinstallerat det... Allt är som i fredags när allt funkade fint...

VÄLDIGT tacksam för hjälp här
Det där strular ibland för mig, det du får göra är att sätta HDMI ljudenheten som "default" så ska det funka
Gusminator är inte uppkopplad
2011-05-16, 10:16   #1346

hemmadvd

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gusminator Visa inlägg
Det där strular ibland för mig, det du får göra är att sätta HDMI ljudenheten som "default" så ska det funka
Jo, det har funkat för mig förut också men nu är det stora problemet att, som jag skrev, att det valet som du nämner ej är tillgängligt längre...

Det finns ingen utljudenhet som heter HDMI, den är som spårlöst borta
De enda jag har är:
Realtek Digital Output
Högtalare
G35 USb (när de är inkopplade)
Z205 USB (när de är inkopplade)
(har fanns alltså även HDMI tidigare men inte längre)

Har prövat ominstallerat såväl grafik (inbyggd ljud i ATI) och ljud utan något resultat...
Allt annat ljud funkar fint! G35, Z205 och de inbyggda...

| Acer 3830TG | Intel SSD 120GB | 8 GB | GT540M Cuda 2GB | Razer Orochi Gamermouse |
2011-05-16, 11:56   #1347

hemmadvd

Medlem

Citat:
Problem löst!
Av någon anledning fick gpu för sig att INTE byta åt "rätt håll"... Såg till att maskinen hade på energisparande och när HDMI kopplades in övergick den till ATI-kortet...

Tack hjälpen...

2011-05-17, 10:18   #1348

Gusminator

Medlem

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hemmadvd Visa inlägg
Problem löst!
Av någon anledning fick gpu för sig att INTE byta åt "rätt håll"... Såg till att maskinen hade på energisparande och när HDMI kopplades in övergick den till ATI-kortet...

Tack hjälpen...
Skönt att det löste sig

Extremt drygt när saker inte fungerar som det ska när man skall koppla in och se på film!
Gusminator är inte uppkopplad
2011-05-17, 10:22   #1349

hemmadvd

Medlem

Citat:
Skönt att det löste sig

Extremt drygt när saker inte fungerar som det ska när man skall koppla in och se på film!
Speciellt när sambon sitter med godisskålen i knät och bara väntar... :-) Men nu har jag koll på läget!
Han byter ju automatiskt när man sätter i sladden och tvärtom och om du då har varit och ändrat själv så kan det tydligen krångla :-)

2011-05-26, 20:58   #1350

Viper33

Medlem

Plats: Uddevalla

Registrerad: aug 2006

Har en märklig sak med med 3820tg.
När den var ny så visades symboler på skärmen när man gjorde olika saker såsom ändra volymen, koppla in tv:n med HDMI, stänga av WiFi'n och allt annat man kan göra med funktionstangenterna.
Nu tyvärr har denna fina funktion försvunnit och ingenting visas på skärmen när man gör dessa saker?
Hur kan det försvinna och framför allt, hur får man tillbaka det?
Viper33 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb