Asus Eee PC 1015PN - 10":are med PRESTANDA!

Permalänk
Medlem

Asus Eee PC 1015PN - 10":are med PRESTANDA!

Asus Eee PC 1015PN - Äntligen en ny generation 10":are med PRESTANDA!

Specifikationer:

  • CPU: Intel Atom N550 Dual Core 1,5 GHz *
    (Två kärnor samt stöd för hyperthreading. Det betyder att ytterligare två kärnor kan simpuleras och därmed klarar processorn hantering av fyra trådar samtidigt plus att chipet inhyser både grafikkrets och DDR3-kontroller.)

  • Skärm: 10,1 tum 1024x600 matt display

  • Minne: 1GB (upp till 2GB) DDR3

  • Grafik: Nvidia Ion 2 Optimus (HDMI +VGA ut +Intel® HD Graphics) **

  • Hårddisk: 250 GB

  • Wifi: 802.11b, 802.11g, 802.11n

  • Kamera: 0,3 megapixlar

  • Bluetooth: 3.0+HS

  • 3G UMTS: Nej :/

  • Batteri: 6-cell batteri

  • OS: Windows 7 Starter / Windows 7 Home Premium

Film från Computex 2010

* Det som hindrar netbooks från att ta över världen är bristande prestanda. Samtliga modeller baserade på Intels processorer är drabbade och trots förbättringar dras de av samma begränsning. Processorn orkar inte med och i vissa fall drar både hårddisk och minne ner betyget ytterligare. Med Intel Atom N550, den nya dubbelkärniga processorn i Atom-serien, för netbooks hoppas Intel på att vända trenden.

Intel Atom N550 är baserad på 45 nm teknik och har två kärnor samt stöd för hyperthreading. Det betyder att ytterligare två kärnor kan simpuleras och därmed klarar processorn hantering av fyra trådar samtidigt. En stor skillnad mot dagens enkelkärniga Atom-modeller. Klockfrekvensen är på 1.5 gigahertz och chipet inhyser både grafikkrets och DDR3-kontroller.

Trots ökad prestanda ligger TDP på 8,5W, dvs bara 2W högre än dagens Atom N400-serien. Kan detta betyda att batteritiderna inte försämras nämnvärt?

Läs mer på Teknikbrunnen.se

--------------------

** The Asus Eee PC 1015N is one of the first 10.1-inch netbooks to feature the next generation ion graphics (Ion 2) along with Nvidia Optimus technology. This gives the Asus 1015N a great advantage, as it gives it HD capable graphics and gaming when needed, and the low power Intel graphics when not, giving it great performance and battery life.

Read more: Asus Eee PC 1015N - Netbook Reviews

Permalänk
Medlem

Vad kommer priset eventuellt bli?

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem

om du tycker den är dyr borde du kanske hänvisa till något som är billigare bara ett tipps

Permalänk
Medlem
Skrivet av broschi:

att jämföra en 10" med en 15" känns rätt orelevant

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det skriker lite Mac om den här? Syftar mest på tangentbordet, men ändå.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Har haft ögonen på denna netbook men har inte fått bekräftat om det blir 1024x600 eller 1366x768 upplösning. Finns uppgifter om både och.. Nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av benzin:

Har haft ögonen på denna netbook men har inte fått bekräftat om det blir 1024x600 eller 1366x768 upplösning. Finns uppgifter om både och.. Nån som vet?

1024x600 enligt prisjakt. Egenskaper för Asus Eee PC 1015PN - 1,5GHz DC 1GB 250GB 10"

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Trodde den skulle levereras med 2gb men man får väl passa på nu när ramminnen är ganska billiga Hade jag studerat hade jag sålt min netbook och köpt den med en gång. Men nu studerar jag inte och har ingen direkt användning för den. Men ser väldigt fram emot en dual core netbook. Finns ingen bättre än en liten och bra dator

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Beställde en igår. Ska bli intressant att se hur den är prestanda mässigt. Men blir säkert trevlig att ha med sig på resande fot och i båten. Men blir en lång väntan, verkar inte vara på ingång för än i början av november.

Permalänk
Medlem

Valet står mellan denna eller en Acer Apire one 521.
Batteritiden spelar ingen roll för min del. Är dock lite orolig att Acer:n skall låta mer och bli varmare.

Fördelar Acer (som jag ser det):

  • Enkelt att byta hdd till en ssd.

  • Tillgång till ett bra grafik-kort direkt.

Nackdelar Acer:

  • Har Acer/AMD fått ordning på värmeutvecklingen??

Fördelar Asus:

  • Längre batteritid, gäller detta om man kör nvidia kortet hela tiden eller blir batteritiden lika lång (kort) som på acer:n?

Nackdelar Asus:

  • Man växlar mellan grafikkorten manuellt (gäller W7s).

  • Priset, verkar bli en tusenlapp dyrare än Acer:n.

Någon som har lite mer synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av benzin:

Nackdelar Asus:
[*]Måste starta om datorn för att utnyttja Nvidia-kortet (gäller W7s).

Detta tror jag inte stämmer, i win7s kommer ion2 kortet köras 100% vad jag fattar det som

[EDIT] i denna vid verkar det som att man får välja inställning Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

Detta tror jag inte stämmer, i win7s kommer ion2 kortet köras 100% vad jag fattar det som

[EDIT] i denna vid verkar det som att man får välja inställning Youtube

Ok, man växlar alltså manuellt grafikkort i w7s.

Permalänk
Medlem

Bestälde också så snart den dök upp på Dustin. Tråkigt nog så valde Asus (tydligen) att bara använda en 1024x600 panel. Dustin bekräftade att de inte har några uppgifter på någon kommande med hd-upplösning. Sen är jag också lite missnöjd med att det inte verkar gå att välja W7 Home Premium (Optimus fungerar inte i W7 Starter). Därför skickar Asus med ett program mha vilket man väljer vilken grafikkrets som används, dock krävs omstart för att valet skall börja gälla.

Har skickat en fråga till Asus.David angående vilka minneskretsar som fungerar ihop med denna netbook så att man får ett par som fungerar. Verkar va så att den första bios'en som kommer med nya netbooks inte stöder alla minnen, så bättre att kolla upp det först. Ha inte hittat några uppgifter på detta i manualen.

Blir intressant att se hur prestandan är efter lite överklockning och med ION aktiverat, dock tråkigt att första man får lov att göra efter uppstart e att uppgradera till W7HP..

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför jag inte kan koppla datorn till tråden? bugg i forumet?

[EDIT] Var en bugg i forumet, fixat. Dator tillagd.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara å vänta och se hur länge det tar innan vi får vår nordiska version. Den verkar finnas i lager runtom i europa (bl.a. i Tyskland och italien) och tydligen också USA nu..

Permalänk
Medlem

Finns tydligen uttag för "simkorts läsare" bakom batteriet (dock ej monterad simläsare). Låter ju helt klart intressant för oss som letar intergrerat 3g kort.. nått för oss moddare kanske :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

Finns tydligen uttag för "simkorts läsare" bakom batteriet (dock ej monterad simläsare). Låter ju helt klart intressant för oss som letar intergrerat 3g kort.. nått för oss moddare kanske :)?

Eller så surfar man via mobilen

Permalänk
Medlem

Om någon hittar någon kompabilitetslista eller uppgifter på vilka minnen som fungerar i en 1015PN, please do tell. Skulle gärna beställa till 2gig minne så att man har färdigt tills den dyker upp..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peep:

Om någon hittar någon kompabilitetslista eller uppgifter på vilka minnen som fungerar i en 1015PN, please do tell. Skulle gärna beställa till 2gig minne så att man har färdigt tills den dyker upp..

De ska finnas en QVL Minnes lista i Manualen som man ska kunna ladda ned från support.asus.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

De ska finnas en QVL Minnes lista i Manualen som man ska kunna ladda ned från support.asus.com

Tyvärr är så inte fallet. Har kollat både ENG_1015PN_WIN7.pdf, SWE_1015PN_WIN7.pdf samt senaste bios'en som fanns att ladda ner men inte hittat det någonstans.

Edit: Dustin ändrade nyss uppskattade leveransdatumet från 2010-11-01 till 2010-12-17. Hoppas verkligen att detta endast gjordes för att de ska ha sina ryggar fria utifall att Asus skulle råka på problem med leveransen, hoppas fortfarande att den kommer inom denna månad..

Edit (2010-10-14): Dustin tog nu bort netbooken för försäljning pga leveransproblem från Asus och att de inte har några uppgifter på när de kommer få in datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av peep:

Tyvärr är så inte fallet. Har kollat både ENG_1015PN_WIN7.pdf, SWE_1015PN_WIN7.pdf samt senaste bios'en som fanns att ladda ner men inte hittat det någonstans.

Edit: Dustin ändrade nyss uppskattade leveransdatumet från 2010-11-01 till 2010-12-17. Hoppas verkligen att detta endast gjordes för att de ska ha sina ryggar fria utifall att Asus skulle råka på problem med leveransen, hoppas fortfarande att den kommer inom denna månad..

Edit (2010-10-14): Dustin tog nu bort netbooken för försäljning pga leveransproblem från Asus och att de inte har några uppgifter på när de kommer få in datorn

Ja min beställnings bevakning från Misco ändrades ikväll från V 44 till V 49.

Permalänk
Medlem

Asus.David: Skulle du ha lust att kommentera på den plötsliga förseningen? Hur snabbt räknar ni med att få in 1015PN till landet?

Permalänk
Medlem

Snackade me asus-represenaterna på GamEx-mässan igår och frågade hur det såg ut med 1015PN å "chefen" påstod att jag nog kan räkna med att se den i handels inom 1-2 veckor

Permalänk

Såg på prisjakt, att komplett och inwarehouse hade tänkt ta in denna den 23/11 (preliminärt). Finns i vit och svart variant (skulle föredra svart). Den verkar vara en riktigt bra netbook, men det är ett par saker jag är skeptiskt till. Den har hdmi, men upplösningen är lite dålig 1024*600, så frågan är om man kan ha den som mediespelare till Tv'n? Windows 7 starter edition är jag också lite tveksam till, lika bra att uppgradera direkt, och hur mycket extra kostar det? Annars gillar jag att den har matt skärm, kan bli en bra följeslagare för program spel och nöje, när man är ute och reser. Får kanske vänta en vecka på att butikerna får in den.

Permalänk
Medlem

HDMI-uttaget fungerar endast när du kör på ION-kretsen och via HDMI'n borde du kunna köra högre upplösning än 1024x600..

Permalänk
Medlem

Jag har Win 7 Pro som jag kan lägga in istället för Win 7 Starter som följer med, finns alla drivrutiner med på skiva, partion eller finns det på hemsidan (har ej kollat än, ska snart).

Hur gör man så att man kör installation från usb minne, hur få skivan till minnet?

Det ska väll bara va att ändra bootup i bios från hdd till usb eller?

När släpps den röda varianten, jag hade tänkt köpa eee 1215n men tror jag går på denna istället, men den har ju varit ute på marknaden några mån och den har ju ej kommit i den röda varianten än, så jag misstänker att det blir någon gång i februari - april eller?

Passar villet minne som helst som har ddr3 1333mhz? Tänkte på ett 2gb när jag ändå beställer.

Hur svårt är det att byta hårddisk i en sådan här, ryker garantin när man öppnar den? Funderar på en ssd i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollo.s:

Jag har Win 7 Pro som jag kan lägga in istället för Win 7 Starter som följer med, finns alla drivrutiner med på skiva, partion eller finns det på hemsidan (har ej kollat än, ska snart).

Hur gör man så att man kör installation från usb minne, hur få skivan till minnet?

Det ska väll bara va att ändra bootup i bios från hdd till usb eller?

När släpps den röda varianten, jag hade tänkt köpa eee 1215n men tror jag går på denna istället, men den har ju varit ute på marknaden några mån och den har ju ej kommit i den röda varianten än, så jag misstänker att det blir någon gång i februari - april eller?

Passar villet minne som helst som har ddr3 1333mhz? Tänkte på ett 2gb när jag ändå beställer.

Hur svårt är det att byta hårddisk i en sådan här, ryker garantin när man öppnar den? Funderar på en ssd i framtiden.

Drivrutiner till win7 finns annars på asus hemsida.

Få ett bootbart minne med win7 finns det en del guider om, sök på google så hittar du ett gäng.

Gå till asus och kolla vilka minnen som är kompatibla. De brukar ha nån tabell för det.

Det är inte så svart att byta hårddisk i en sån men garantin ryker med säkerhet.
Kolla på youtube på de andra eee pc modellerna så ser du hur man gör. Det är säkert i princip samma tillvägagångssätt på denna.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se