Permalänk
Func

Func

Hej alla Sweclockers medlemmar!

Func, som en del av er redan vet, är inte ett nytt varumärke utan ett av de äldre inom speltillbehör. Func startades redan 1999 i USA och blev snabbt mycket omtyckta för sina musmattor. Förutom musmattor hittar du numera även tangentbord, headset och möss i vårt sortiment.

Syftet med vår närvaro på Sweclockers forum är att kunna ge er medlemmar möjligheten att ställa frågor om våra produkter, ge produktidéer samt berätta för oss vad ni tycker vi gör bra respektive dåligt. Vi kan inte hjälpa till med service i denna tråd, utan hänvisar er till supporten via vår hemsida.

Vi ser fram emot er feedback och frågor.

Med Vänliga Hälsningar
Func Teamet

Permalänk
Medlem

Välkomna!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Ich ben willkommen.

Måste ju ha en smilis med...
Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Välkomna till våran lilla del av Intranätet =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett eller hört Func innan. Får väl kolla upp det nu. Välkommen!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Ni borde fixa programvaran för eran mus: Func MS-3 då programvaran är katastrof till Windows 8

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Första (svart baksida) f30r är imo den bästa musmattan någonsin, har 5st av den nya(orange baksida) modellen nu.
fUnc matta livet ut!

Fint att se er här också, blir nog att prova eran mus snart eftersom qpad har gjort mig jävligt besviken.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Välkomna!

Trevlig att se fler och fler tillverkare här på Sweclockers.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Hej och välkomna.

Då kan jag börja med att säga att jag har en kamrat som lyckades få en MS-3 av måndags exemplar som lekte discotek och hoppad mellan profiler, bytade färger och glappade. Han hade lite mail kontakt med er där ni hade erbjudit han en musmatta som kompensation och sa till han att lämna tillbaka den i butiken där han köpt den som han nyligen gjort och fått en ny. Jag får säga ifrån en tredje person som varit med om alla möjliga tillverkare policies osv så var det mycket välskött. En knapp på axeln och tumme upp ifrån mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Välkomna! Otroligt nöjd med mitt KB460

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Välkomna! Min första Gaming musmatta var en func surface 1030 Minns det som det var igår när jag åkte på lan, det följde med en aluminiumlåda som jag alltid la den i. jag tyckte det var skithäftigt att kunna vända på musmattan så kunde jag få olika glid som gav fördel till olika sorters spel!

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Func

Tack så mycket allihopa för välkomnandet!

Skrivet av CebitZeros:

Ni borde fixa programvaran för eran mus: Func MS-3 då programvaran är katastrof till Windows 8

Hej CebitZeros,
Måste få meddela att vi har uppdaterat våran mjukvara och firmware till MS-3an och de problem som du har haft bör försvinna vid en uppdatering.
http://www.func.net/en/support/ms-3-support/

Mvh, Func Teamet

Skrivet av Arazand:

Hej och välkomna.

Då kan jag börja med att säga att jag har en kamrat som lyckades få en MS-3 av måndags exemplar som lekte discotek och hoppad mellan profiler, bytade färger och glappade. Han hade lite mail kontakt med er där ni hade erbjudit han en musmatta som kompensation och sa till han att lämna tillbaka den i butiken där han köpt den som han nyligen gjort och fått en ny. Jag får säga ifrån en tredje person som varit med om alla möjliga tillverkare policies osv så var det mycket välskött. En knapp på axeln och tumme upp ifrån mig.

Tack för din feedback!

Mvh, Func Teamet

Skrivet av phyxii:

Välkomna! Min första Gaming musmatta var en func surface 1030 Minns det som det var igår när jag åkte på lan, det följde med en aluminiumlåda som jag alltid la den i. jag tyckte det var skithäftigt att kunna vända på musmattan så kunde jag få olika glid som gav fördel till olika sorters spel!

Det värmer alltid med gamla minnen

Mvh, Func Teamet

Permalänk
Medlem

Hej jag undrar vad ni har ändrat på Func MS-3 R2 jämfört med den gamla versionen?

Enligt Inet så ska den vara i lager 2014-02-11 stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Efter Firmware update, reagerar Func MS3 ej längre

Hej SweClockare och Func (bra att ni finns här och kan läsa detta),

Det här verka vara ett känt problem, eftersom jag surfade lite i ärendet och såg jätte många inlägg på olika sidor.

Efter använt CrossAir, Qpad etc, anser jag Func MS 3:an den bästa jag någonsin haft,...

... TILLS IGÅR där jag gjorde misstaget att uppdatera firmware från deras hemsida.
Alla knappar reagerar ej längre, bara pekaren och hjulen (om man skrolla upp, ner går ej)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Jag laddade ner, deras Manual
2) sedan Software 1.22
3) sedan firmware
4) eftersom laptop har en pekplatta, behövde jag inte en mus till (som rekomenderades i guiden)

- Sen öppnade jag software och klickade på tab "FirmWareUpdate"
- Där klickade jag på browse, valde firmware-filen
>> Men uppdateringen kunde aldrig slutföras. Fel-Svaren var- att jag skulle enbart använda Funcs egen software (men det var ju från deras hemsida).
- däremot slutade musen fungera helt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dem flesta som hade problemet har Windows 8. Själv har jag Windows Vista på min laptop.
Fick lite olika tipps, såsom att

1) av och reinstallera allting - funkade ej
2) avinstallera musen i enhetshanteraren, avinstallera programmen, och sedan göra omstart och försöka på nytt- funkade ej.
3) försöka andra USB ports- funkade ej
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Är inte geek, men har ändå lite uppfattning om vad jag gör på min dator. Min gissning är:
- När jag första gången villa uppdatera FirmWare på musen (som aldrig fullständig lyckades) så blev delar av informationen >på själva musens minne<
antingen raderat eller skrivit över. Och programmen lyckas nu inte att skriva över firmware på musen.

Är ej i stockholm nu på flera veckor, där jag kunde testa på mins stationär dator som har W7 (för dem användare har enligt vad jag läste minst problem).

Kanske någon Geek här inne, eller Func själv som kan bidra med en lösning?
Är som sagt supernöjd annars med den, - men om den ej fungerar med framtida updates, vågar jag inte heller köpa en likadan, eller rekommendera den till andra.

Elbion

Permalänk
Entusiast

Jag undrar också över MS-3 R2, vad är skillnaden?
Dessutom har jag märkt något konstigt med min MS-3, ifrån början vill jag minnas att både vänster och höger musknapp hade samma klickkänsla, men nu känns det som att vänster musknapp tappat mycket av sitt motstånd och den har blivit lite svampig. Höger musknapp har dock fortfarande bra "klickkänsla".

Är jag bara galen och ska knapparna ha olika klickmotstånd eller har jag redan slitit ut min vänstra knapp efter bara några veckor?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av elbion:

Hände exakt samma för mig, jag gjorde det på en win7 dator.
Kom ingen vart med win7 hur jag än vred och vände, Func behagade inte heller att svara på mitt support ärende.

Jag lyckades lösa det iaf genom att göra om firmware uppdateringen på en datorn med win 8.1, då funkade det och sen dess har det gått utan problem även på win7.

Har du möjlighet och testa kan det va värt ett försök.

Har ni löst kvalitets problemen med R2? Det är ju inte ovanligt att folk har reklamerat på löpande band.

Formmässigt är MS-3 kung, kvalitet hittills verkar vara tveksam, jag är inne på min andra nu och hoppas att den ska hålla.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jo kan hoppas att de har fixat de flesta kvalitets problemen med R2.
Får väl vänta på svar tills på måndag antar att de inte har någon som jobbar helg och kollar vad som skrivs här.

Permalänk
Medlem

Jag älskar erat tangentbord!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Hände exakt samma för mig, jag gjorde det på en win7 dator.
Kom ingen vart med win7 hur jag än vred och vände, Func behagade inte heller att svara på mitt support ärende.

Oj! Det var inte så bra.
För så billig är musen inte (sen är den väl värd stålarna om den fungerar, anser jag).

I min liten research dem senaste timmarna, är du den femte bara i Sverige jag möter med liknande trouble. Kul att du har löst det med W8.
Som sagt är jag i Halland några veckor, och har inget annat här än min laptop- och dess Vista.

Jag hoppas att dem hör av sig till mig (fast både du och en kille på "overclockers" skrev att dem inte hjälper/svarar).

Kanske jag får svar ändå- har skickat iväg supportärende jag också.

Elbion

Permalänk
Func
Skrivet av Travella:

Hej jag undrar vad ni har ändrat på Func MS-3 R2 jämfört med den gamla versionen?

Enligt Inet så ska den vara i lager 2014-02-11 stämmer detta?

Skrivet av MrAdde:

Jag undrar också över MS-3 R2, vad är skillnaden?
Dessutom har jag märkt något konstigt med min MS-3, ifrån början vill jag minnas att både vänster och höger musknapp hade samma klickkänsla, men nu känns det som att vänster musknapp tappat mycket av sitt motstånd och den har blivit lite svampig. Höger musknapp har dock fortfarande bra "klickkänsla".

Är jag bara galen och ska knapparna ha olika klickmotstånd eller har jag redan slitit ut min vänstra knapp efter bara några veckor?

Hm, det ser ut som att det har råkat läcka ut lite information i förväg.
Det kommer mer information inom sin tid, bla annat har det med switcharna att göra...

Mvh, Func Teamet

Permalänk
Func
Skrivet av elbion:

Hej SweClockare och Func (bra att ni finns här och kan läsa detta),

Det här verka vara ett känt problem, eftersom jag surfade lite i ärendet och såg jätte många inlägg på olika sidor.

Efter använt CrossAir, Qpad etc, anser jag Func MS 3:an den bästa jag någonsin haft,...

... TILLS IGÅR där jag gjorde misstaget att uppdatera firmware från deras hemsida.
Alla knappar reagerar ej längre, bara pekaren och hjulen (om man skrolla upp, ner går ej)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://i1253.photobucket.com/albums/hh584/elbion/funcMs3_zpsd...

1) Jag laddade ner, deras Manual
2) sedan Software 1.22
3) sedan firmware
4) eftersom laptop har en pekplatta, behövde jag inte en mus till (som rekomenderades i guiden)

- Sen öppnade jag software och klickade på tab "FirmWareUpdate"
- Där klickade jag på browse, valde firmware-filen
>> Men uppdateringen kunde aldrig slutföras. Fel-Svaren var- att jag skulle enbart använda Funcs egen software (men det var ju från deras hemsida).
- däremot slutade musen fungera helt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dem flesta som hade problemet har Windows 8. Själv har jag Windows Vista på min laptop.
Fick lite olika tipps, såsom att

1) av och reinstallera allting - funkade ej
2) avinstallera musen i enhetshanteraren, avinstallera programmen, och sedan göra omstart och försöka på nytt- funkade ej.
3) försöka andra USB ports- funkade ej
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Är inte geek, men har ändå lite uppfattning om vad jag gör på min dator. Min gissning är:
- När jag första gången villa uppdatera FirmWare på musen (som aldrig fullständig lyckades) så blev delar av informationen >på själva musens minne<
antingen raderat eller skrivit över. Och programmen lyckas nu inte att skriva över firmware på musen.

Är ej i stockholm nu på flera veckor, där jag kunde testa på mins stationär dator som har W7 (för dem användare har enligt vad jag läste minst problem).

Kanske någon Geek här inne, eller Func själv som kan bidra med en lösning?
Är som sagt supernöjd annars med den, - men om den ej fungerar med framtida updates, vågar jag inte heller köpa en likadan, eller rekommendera den till andra.

Elbion

Hej Elbion,

Kontakta vår support direkt så hjälper de dig med ditt ärende

Mvh, Func Teamet

Permalänk
Func
Skrivet av Sweede:

Hände exakt samma för mig, jag gjorde det på en win7 dator.
Kom ingen vart med win7 hur jag än vred och vände, Func behagade inte heller att svara på mitt support ärende.

Jag lyckades lösa det iaf genom att göra om firmware uppdateringen på en datorn med win 8.1, då funkade det och sen dess har det gått utan problem även på win7.

Har du möjlighet och testa kan det va värt ett försök.

Har ni löst kvalitets problemen med R2? Det är ju inte ovanligt att folk har reklamerat på löpande band.

Formmässigt är MS-3 kung, kvalitet hittills verkar vara tveksam, jag är inne på min andra nu och hoppas att den ska hålla.

Hej Sweede,

Vi ser mycket allvarligt på att du inte fick tag i vår support, skicka gärna ett mail med mer ingående kritik till vår support så vi kan förbättra oss.

Mvh, Func Teamet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Hände exakt samma för mig, jag gjorde det på en win7 dator.
Kom ingen vart med win7 hur jag än vred och vände, Func behagade inte heller att svara på mitt support ärende.

Jag lyckades lösa det iaf genom att göra om firmware uppdateringen på en datorn med win 8.1, då funkade det och sen dess har det gått utan problem även på win7.

Har du möjlighet och testa kan det va värt ett försök.

Har ni löst kvalitets problemen med R2? Det är ju inte ovanligt att folk har reklamerat på löpande band.

Formmässigt är MS-3 kung, kvalitet hittills verkar vara tveksam, jag är inne på min andra nu och hoppas att den ska hålla.

"Svar" har jag fått igår.
Men jag tror dem har så ohygglig mycket trubbel med sin MS3 Mus firmware-update, att dem förberedd ett standart-svar.
Du vet: -sänk till 125/250 hz, -säkerställ det är en 2.0 USB, använt felsäkert läge.

Vilket betyder dem har de facto inte läst mitt ärende.

Däremot har FUNC här på sweclockers svarat. Men tydligen begränsar sweclocker FUNC's möjglighet att assistera här i tråden.
...............................................................

Mitt personlig resonemang av det hela är:
Fint mus, MEN HANDS OFF från denna Firmware update.
Dem som lyckas med den, och dem som gör sin mus med detta oanvändbar verka vara lika många efter det lilla jag läst.

Permalänk

Hallå där har stött på ett riktigt irriterande problem med min func ms-3, när jag skrollar upp så skrollar den ner och när jag skrollar ner så skrollar den uppåt ... Har den nyaste firmwaren installerad och kör på windows 8.1 vad kan detta vara för problem är det ett hårdvarufel ?

Visa signatur

Whazzaaaaah

Permalänk
Func
Skrivet av vikke92:

Hallå där har stött på ett riktigt irriterande problem med min func ms-3, när jag skrollar upp så skrollar den ner och när jag skrollar ner så skrollar den uppåt ... Har den nyaste firmwaren installerad och kör på windows 8.1 vad kan detta vara för problem är det ett hårdvarufel ?

Kontakta vår support så hjälper de dig

Mvh, Func Teamet

Permalänk
Medlem

Jag brände igenom 3st Func MS3or på ca 6 månader. Första var DoA, Andra började glappa hej vilt efter ca 3 månader och tredje gav scrollen upp på så nu har jag övergett Func och kör Naos 8200 vilket har funkat felfritt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Ms-3 r2 släpps den 10:onde. När ska ni släppa informqtion om den? Är mest intresserad om den har blivit bättre kvalitetsmässigt.

Visa signatur

ghm... hejdan

Permalänk
Medlem

Har faktiskt lite feedback angående era dubbelsidiga musmattor. http://www.inet.se/produkt/6110036/func-surface-1030-large-r2... till exempel. vilket är den jag har.

Efter cirka ett års användande nu så märks det tydliga variationer i själva musmattan, i mitten är det som en ö och det sjunker ned runtom den och upp vid kanterna igen. faktum är att gummisakerna på undersidan som förhindrar att mattan åker runt förstör hela musmattan efter ett tag, det är som en bergdalbana och helt oacceptabelt. Bottendelen måste tillverkas av något hårt, inte mjuk plast vilket ni använder nu.

Och ni kallar det "perfektionerad". Ja sist jag kollade var perfekta musmattor platta vilket gav en jämn och fin yta. Ironiskt nog är det fina paketet musmattan kom i en bättre musmatta atm.

Detta gäller samtliga era dubbelsidiga musmattor. Saknar min icemat, efter tio år var ytan fortfarande slät och fin. Tills den gick i golvet och katastrof, glas överallt. Skulle vilja ha en glasbotten istället, men likadan på alla andra vis. Där man kan byta ytor av olika slag/betälla ytor separat. En modulär musmatta med glasbotten som grund, heh. Det bästa av två helt olika produkter kombinerade.

Permalänk
Medlem

Hejsan jag är en av de personer som ofta lyckas att skapa "klapp" i sladdar. Vilket jag har gjort med min MS-3. Ser gärna att ni inför r2 bygger på ett kraftigare fäste för sladden när den kommer ut ur musen. Är annars väldigt nöjd med min mus

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag brände igenom 3st Func MS3or på ca 6 månader. Första var DoA, Andra började glappa hej vilt efter ca 3 månader och tredje gav scrollen upp på så nu har jag övergett Func och kör Naos 8200 vilket har funkat felfritt.

Galet dålig kvalite.

Skrivet av str8forthakill:

Efter cirka ett års användande nu så märks det tydliga variationer i själva musmattan, i mitten är det som en ö och det sjunker ned runtom den och upp vid kanterna igen. faktum är att gummisakerna på undersidan som förhindrar att mattan åker runt förstör hela musmattan efter ett tag, det är som en bergdalbana och helt oacceptabelt. Bottendelen måste tillverkas av något hårt, inte mjuk plast vilket ni använder nu.

Har exakt samma på min 1030L

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB