Verktyg Visningsval
2012-02-22, 15:49   #3691

j0h4nN

Medlem

Plats: Kungälv

Registrerad: okt 2008

jag beställde igår ganska tidigt. hade hoppats på att få det imorgon men nu skulle jag vara glad om det kom innan helgen bara...
j0h4nN är inte uppkopplad
2012-02-22, 16:03   #3692

CDON.COM

Cdon.com

CDON.COMs avatar

Plats: Malmö

Registrerad: aug 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MSIOCGenie Visa inlägg
Hejsan, ville bara tacka för eran väldigt trevliga support
Och så vill jag gnälla lite också, eran Live-support är tämligen värdelös, det tycker mina polare som testat den också, det enda de gör att att hänvisa till den vanliga supporten, eftersom de inte ha en aning om någonting och bara vimsar.
Dessutom köpte jag en mus av er, en Ace Edge 3200 T2 med musmatta, men nu har själva "beläggningen" på musen börjat flagna bort, av slitage antar jag.
Man har börjat skymta plasten under, dessutom blir jag grön i handflatan av musen numera, eftersom "lacken" är borta.
Min polare med en likadan mus har samma problem, jag antar att man kanske kan få en ny, men det lär ju vara samma problem med den ?
Dessutom är det väldigt omständigt att hitta dator-komponenter på eran hemsida, det borde ni verkligen fixa till, enda gången man faktiskt hittar något bra är när man går in via exempelvis prisjakt, och faktiskt vet vad man vill ha, om man till exempel vill se alla processorer o jämföra pris osv, är det mycket enklare att gå in på valfri annan E-handlare.
Det slutar också ofta med att man inte köper hos er
Tja

PM:a mig ditt ordernr. så kikar vi på det.

MVH Edin

Citat:
Ursprungligen inskrivet av toxicstone Visa inlägg
Hur öppnar jag era PDF filer? går in på mitt konto via er och ska öppna mitt ena KLARNA faktura och står att den är skadad, den vill sparas som .pdf[1] inte .pdf och den andra som .pdf[2], kan ändra så filtypen är .pdf istället men står endå att den är skadad, tror att det blir fel filtyp, hjälp snarast så jag kan betala räkningarna.
Hej

Jag visste inte om att det fanns ett problem, jag ber IT snarast kika på det.

MVH Edin

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lord_tito Visa inlägg
Hejsan CDON,
Jag undrar om Ni skulle kunna kolla på denna ordern: 31929655
Har nämligen stått "Varorna packas" i över ett dygn.
MVH
Toni
Tja

Vad jag kan se så har inte vi fått varan på vårat lager ännu, har du fått annan info?

Mvh Edin

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lordnotan Visa inlägg
Halloj CDON.
Beställde i söndags(19:e) en SSD samt ett moderkart. Enligt orden på mitt konto (ordernummer:31924702) så har den packats sen i söndags. Hade hoppats på få den idag men den gick inte iväg igår och verkar inte gått iväg idag heller. Om jag inte minns helt fel stod det 1-3 dagars leverans.
Tja

Jag ber kundtjänst kika på det då allt ser ut att stämma och den borde ha lämnat oss den 20:e.

MVH Edin

Citat:
Ursprungligen inskrivet av uhuru Visa inlägg
Hej
Köpte för ca 2-3 veckor sen en ny laptop hos er men efter några dagar så började datorn krascha så jag felsökte och kom fram till att minnet var defekt, jag kontaktade kundtjänsten och dom bad mig skicka in datorn så jag skickade in den. Efter att det nästan har gått en vecka får jag till svar att dom inte kunde laga datorn och att dom ska återbetala pengarna.
Problemet är att jag inte vill ha tillbaka pengarna utan att ni ska laga den eller ge mig en motsvarande detta enligt konsumentköplagen. http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
Jag har väl rätt till en ny dator eftersom det är garanti på den och om ni inte kan fixa det så borde jag iallafall få kompensation eftersom priserna för en likadan eller likvärdig dator är nu 1500-2000kr dyrare vilket inte är så roligt för mig som är student har ont om pengar och faktiskt behöver en dator just nu.
Har även bett att få veta varför dom inte kunde laga datorn men detta har dom inte kunnat svara på.
Datorn finns inte heller längre i lager men det finns en nästan exakt likadan modell som bara har lite snabbare processor "100mhz", jag har provat och fråga om jag kunde få byta till den men det gick dom inte heller med på antagligen eftersom den var dyrare ca 1500kr.
Jag har PM:at cdon killen mitt kund och ärende nr om han vill titta på det.
Nån annan som vet om jag har rätt till att få en ny dator eller att dom ska kompensera mig?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av uhuru Visa inlägg
Har nu fått kontakt med dom tyvärr ville dom inte ge mig en ny men har lustig nog sänkt priset på den dator jag frågade om tidigare, så har beställt den får hoppas att den funkar så jag inte behöver krångla med dom igen. Det enda dåliga är att den har en blankt skärm istället för en matt men får väl se om det funkar ändå.
Tja

Du kan PM:a mig så tar jag en titt på det, även om det löste sig för dig så ska det naturligtvis inte gå till på det sättet.

MVH Edin

Citat:
Ursprungligen inskrivet av XerXes Visa inlägg
Vill bara dela med mig av mitt intryck av mitt enda köp på CDON.com. Beställde en SSD-disk och ett nätagg på deras till synes mycket trevliga erbjudande om 15% rabatt. Nätagget avbeställde jag bara nån timme efter köp en söndagkväll då jag fick veta av en bekant att det var betydligt mer högljutt än vad som angetts. Trots detta var det enligt CDON omöjligt för det att hindra att det skickas eftersom det redan gått till lager - trots detta tog det dock minst två dagar för dem att skicka det. Jag fick själv returnera nätagget i efterhand - de betalade dock frakten och jag instruerades att bara dra av summan för nätagget från fakturan vilket jag gjorde och betalade denna. Kände mig hyfsat nöjd även om det hela var lite trassligt.
I helgen var jag hemma på besök hos mina föräldrar och då hade Klarna (som sköter fakturering åt CDON och förövrigt enligt senaste veckans rapportering verkar vara ett lagom seriöst företag...) av någon oförklarlig anledning skickat en räkning 45kr och 57 öre till dem. Jag är inte skriven där och har inte varit på länge, fattar inte hur den hamnade där. Hursomhelst hamnade den i en korg i väntan på att jag skulle hälsa på. Exakt en månad senare dök ännu en påminnelse upp på denna räkning, denna gång på 125kr och 31 öre inklusive administrativa avgifter och förseningsavgifter, denna blev också liggande oöppnad ett bra tag innan jag fick kännedom om dem nu i helgen.
Skitsummor men med denna typ av förfarande är det väl rena slumpen att jag inte hamna hos inkasso. Jag tänker definitivt inte köpa nåt mer från CDON.com igen. Aldrig haft så mycket strul vid köp från Dustin eller dylikt och jag skulle starkt avråda andra från att handla hos CDON.
Hej

PM:a mig ditt ordernr så kikar jag på det, konstigt agerande av Klarna och oss.

MVH Edin
2012-02-22, 16:04   #3693

CDON.COM

Cdon.com

CDON.COMs avatar

Registrerad: aug 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av j0h4nN Visa inlägg
Jag undrar varför Cdon alltid är så sega med att skicka sakerna. Alla andra butiker jag handlat av skickar sakerna direkt men cdon väntar MINST en dag, till och med om man beställer tidigt på morgonen. Min beställning står på "varorna packas" och har gjort det i över 24 timmar nu, även om det står att det skickas inom en arbetsdag.
Bra priser men sjukt långsam leveranstid.
Hej

PM:a mig ditt ordernr så kikar jag på det.

MVH Edin
2012-02-22, 16:10   #3694

lord_tito

Medlem

lord_titos avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: sep 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av CDON.COM Visa inlägg
Tja

Vad jag kan se så har inte vi fått varan på vårat lager ännu, har du fått annan info?

Mvh Edinn
EDIT:
Fick ett sms om att varan fanns på posten så jag har hämtat det nu

Senast redigerad av lord_tito 2012-02-22 klockan 17:26.
2012-02-22, 17:47   #3695

Defecto

Medlem

Registrerad: sep 2011

Beställde lite fläktar i mitten av januari som jag inte sett röken av än.

När får ni in Scythe Slip Stream 120mm fläkt (1200rpm)?
Defecto är inte uppkopplad
2012-02-22, 18:36   #3696

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av toxicstone Visa inlägg
Hur öppnar jag era PDF filer? går in på mitt konto via er och ska öppna mitt ena KLARNA faktura och står att den är skadad, den vill sparas som .pdf[1] inte .pdf och den andra som .pdf[2], kan ändra så filtypen är .pdf istället men står endå att den är skadad, tror att det blir fel filtyp, hjälp snarast så jag kan betala räkningarna.
Om du inte kan öppna filen så kan du ringa Klarna för att få alla uppgifter du behöver för att betala. Tror du bara behöver säga ditt personnummer samt att du köpte det från CDON.
Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green
Marcusk är uppkopplad nu
2012-02-22, 19:05   #3697

Gyroshrimp

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2011

Hej, jag försöker lägga en order på en logitech g400 och jag har lagt till en rabattkod från kampanjjakt.se publicerad igår för att få gratis frakt.
Jag använder e-kort från swedbank och jag har angett flera månaders giltighetstid men när jag lägger beställningen så står det bara:
Angivet kortnummer är felaktigt. Vänligen kontrollera att du skrivit in rätt kortnummer och försök igen.
Självklart har jag dubbelkollat så det är rätt kortuppgifter.
Några tips?
Gyroshrimp är inte uppkopplad
2012-02-22, 19:06   #3698

zelxi

Medlem

zelxis avatar

Registrerad: maj 2007

Jag hoppas ni inför fri frakt över xx kr igen, en av skälen varför jag nästan köpt allt online hos er då ni verkar ha allt från elektronik till böcker!

RTS :D
zelxi är inte uppkopplad
2012-02-22, 19:27   #3699

Gyroshrimp

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2011

Orkade inte krångla och drog beställningen utan rabattkoden, funkade finfint.
29kr är ju inget och gråta över.
Gyroshrimp är inte uppkopplad
2012-02-22, 20:40   #3700

FireFox

Medlem

FireFoxs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2004

Denna rabattkod fanns just utlagd på Facebook från CDON.

Citat:
Now's your LAST CHANCE if you want to receive FREE SHIPPING on ALL products with the code below:

xY63SqfG

The code is valid until Thursday 2012-02-23 23:59.
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: Be quiet! Dark Power Pro 750W | MB: ASUS Sabertooth P67 | CPU: INTEL 2600K & Antec Kühler H2o 620 | GPU: Gigabyte GTX 680 2GB| SSD: Kingston HyperX 120 GB | RAM: G.Skill 4x4096MB CL9 1600Mhz Ripjaws | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Skärm: Dell U2410 |
|| Citera för svar! ||
FireFox är inte uppkopplad
2012-02-23, 09:21   #3701

Mocka

Medlem

Mockas avatar

Registrerad: jul 2004

Hur få Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB DDR5 PCIe (Elektronik) får ni in åt gången egentligen? Det kan ju inte vara värst många om de tar slut på någon timme. Detta är andra gången i rad jag missar att köpa ett.

Edit - Det går att trycka på köp-knappen men sen får man ett felmeddelande om att produkten tagits bort ur varukorgen för att det är slut i lager.
Edit2 - "Får"

Senast redigerad av Mocka 2012-02-23 klockan 09:31.
2012-02-23, 09:25   #3702

daolo

Medlem

daolos avatar

Plats: Umeå

Registrerad: mar 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mocka Visa inlägg
Hur få Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB DDR5 PCIe (Elektronik) tar ni in åt gången egentligen? Det kan ju inte vara värst många om de tar slut på någon timme. Detta är andra gången i rad jag missar att köpa ett.

Edit - Det går att trycka på köp-knappen men sen får man ett felmeddelande om att produkten tagits bort ur varukorgen för att det är slut i lager.
Jag tror inte det handlar om att "ta" in, snarare "få" in...!

Edit: Samtidigt undrar jag om ni har något datum på nästa leverans, Edin & co...?!

Senast redigerad av daolo 2012-02-23 klockan 09:34.
i5 750@4.2 GHz, Antec Kuhler 620, Asrock P55 Extreme, 8 GB Corsair XMS3, 1 TB SSD Samsung EVO 840, 3 TB WD Red, 2xGigabyte GTX 670 OC (Windforce 3x) i SLI, Soundblaster X-Fi Xtreme Gamer, Samsung S27A850T, Nec DVD-R ND3520, Seasonic X-1050, Antec P280. <-::::::::-> PS3 Slim 120 Gb
daolo är inte uppkopplad
2012-02-23, 12:31   #3703

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Plats: Sverige

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zelxi Visa inlägg
Jag hoppas ni inför fri frakt över xx kr igen, en av skälen varför jag nästan köpt allt online hos er då ni verkar ha allt från elektronik till böcker!
Så totalpriset har ingen betydelse så länge frakten är "fri"?

Huvudburk: Intel 2600K, P8Z68-V PRO, Corsair Vengeance 16GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 320 SSD, WD Black+Green, Silverstone FT02, Silver Power SP-SS750M (SeaSonic M12D), Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS.
* Stolt paragrafryttare *
MultiMan är inte uppkopplad
2012-02-23, 12:33   #3704

Leovinus

Medlem

Leovinuss avatar

Registrerad: jan 2005

CDON suger pung!
Beställer en liten jävla datorfläkt, efter över en månads krångel så får jag den. (fick fel fläkt, tog tid innan den kom in och en massa turer fram och tillbaka) Nu ytterligare en månad senare så drygar dem sig och skickar förseningsavgift, för då har de inte dragit pengarna på kortet och jag har därmed inte bara fått betala 50 spänn returfrakt efter att de skickat fel utan nu debiterar dem mig med ytterligare 50 spänn förseningsavgift. Där fick jag för att jag försökte spara 20 kr mot webhallen som hade fläkten i lager vid beställningsdatumet. (noctua f12)

Jag har betalat nu, men jag hoppas att ni skärper till er. Skicka rätt varor och se till att inte kunden ska belastas för era misstag.
2012-02-23, 12:39   #3705

screamin-daemon

Moderator

screamin-daemons avatar

Registrerad: jan 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Leovinus Visa inlägg
CDON suger pung!
Beställer en liten jävla datorfläkt, efter över en månads krångel så får jag den. (fick fel fläkt, tog tid innan den kom in och en massa turer fram och tillbaka) Nu ytterligare en månad senare så drygar dem sig och skickar förseningsavgift, för då har de inte dragit pengarna på kortet och jag har därmed inte bara fått betala 50 spänn returfrakt efter att de skickat fel utan nu debiterar dem mig med ytterligare 50 spänn förseningsavgift. Där fick jag för att jag försökte spara 20 kr mot webhallen som hade fläkten i lager vid beställningsdatumet. (noctua f12)

Jag har betalat nu, men jag hoppas att ni skärper till er. Skicka rätt varor och se till att inte kunden ska belastas för era misstag.
Varför i helv... har du betalat?
2012-02-23, 13:22   #3706

zelxi

Medlem

zelxis avatar

Registrerad: maj 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MultiMan Visa inlägg
Så totalpriset har ingen betydelse så länge frakten är "fri"?
Nejnej, 29kr som de hade förut har jag betalat många gånger. Men det är mest när CDON har konkurrenskraftig pris på en vara men som sedan vägs upp pga. frakten, t.ex. ett chassi. Klart kan man tjäna in detta genom att beställa fler grejor samtidigt, men inte ofta man köper en ny HDD bara för att man behöver en ny cdläsare . Om jag nämner komplett, förstår du vad jag menar?

RTS :D
zelxi är inte uppkopplad
2012-02-23, 14:46   #3707

j0h4nN

Medlem

Plats: Kungälv

Registrerad: okt 2008

min order har nu stått på varorna packas i nästan 48 timmar. jag har heller inte fått svar på mitt pm jag skickade igår.
vad är det som pågår?
cdon måste vara det långsammaste företaget jag någonsin har beställt av.
j0h4nN är inte uppkopplad
2012-02-23, 15:08   #3708

hau5mau5

Medlem

hau5mau5s avatar

Registrerad: feb 2012

Antar att jag hade tur, tog mig 2dar att få hem ett chassi, en cpu fläkt, en hdd och en dvd brännare.. Allt var packat tillsammans utan något vidare mycket embellage så trodde naturligtvis nått skulle gått sönder men hade extrem tuuuur
hau5mau5 är inte uppkopplad
2012-02-23, 15:46   #3709

WolfOfVengeance

Medlem

WolfOfVengeances avatar

Plats: Skåne

Registrerad: mar 2010

Citat:

Det "problemet" är fixat och ska inte få förekomma längre.

Mvh Edin
Citat:
Ursprungligen inskrivet av WolfOfVengeance Visa inlägg
Hahaha Ursäkta, kunde bara inte låta bli och påpeka att det nästan låter som "Vi tog ut klantarslet som packa dåligt bakom lagerbyggnaden och gav honom gängstryk så han skärpte till sig"
Citat:

ingen kommentar
Börjar nästan undra om det låg något i det där, fick ett paket idag som var väldigt överdimensionerat till innehållet men var så välpackat att man nästan blev tårögd. Snabb leverans med

Måste säga att cdon har stigit väldigt mycket i graderna hos mig på senare tid
WolfOfVengeance är inte uppkopplad
2012-02-24, 00:01   #3710

Hzup

Medlem

Hzups avatar

Registrerad: mar 2005

Imorn så smäller det? (Antar att det kommer dealsen då!?)
”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010
Hzup är inte uppkopplad
2012-02-24, 01:09   #3711

Mikael R

Medlem

Plats: Trollhättan

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hzup Visa inlägg
Man kan ju i alla fall hoppas
Chassi: Fractal Design Define R3 | CPU: Intel Core i7 3820 | GPU: Asus HD7870 DCUII | RAM: Kingston HyperX Blu 1333 mhz 2*4 GB DDR3 | HDD: 640 GB WD Blue Caviar & Corsair Force 3 120 GB | Nätagg: OCZ Modxstream 500W | MB: Asus P9-X79 S-2011
Mikael R är uppkopplad nu
2012-02-24, 01:21   #3712

xeno95

Medlem

xeno95s avatar

Plats: Bålsta

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hzup Visa inlägg
27nde är det
Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |
xeno95 är inte uppkopplad
2012-02-24, 11:01   #3713

daolo

Medlem

daolos avatar

Plats: Umeå

Registrerad: mar 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av xeno95 Visa inlägg
27nde är det
Källa på det?

Känns tveksamt när det är februari som, iofs i år är 29 dagar, men har färre dagar än övriga månader.. Man vill väl troligtvis hinna sälja under några dagar?!
i5 750@4.2 GHz, Antec Kuhler 620, Asrock P55 Extreme, 8 GB Corsair XMS3, 1 TB SSD Samsung EVO 840, 3 TB WD Red, 2xGigabyte GTX 670 OC (Windforce 3x) i SLI, Soundblaster X-Fi Xtreme Gamer, Samsung S27A850T, Nec DVD-R ND3520, Seasonic X-1050, Antec P280. <-::::::::-> PS3 Slim 120 Gb
daolo är inte uppkopplad
2012-02-24, 15:41   #3714

SUMITOMO

Medlem

SUMITOMOs avatar

Registrerad: jul 2002

Lönefredag!

Skall ni inte tömma våra konton idag?
2012-02-24, 16:24   #3715

mp5sd

Medlem

mp5sds avatar

Plats: Lost in space

Registrerad: jan 2009

Lönen har kommit men inga bra erbjudanden att slänga ut dom på Nudge, nudge...you know what i mean
2012-02-24, 18:00   #3716

FireFox

Medlem

FireFoxs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2004

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: Be quiet! Dark Power Pro 750W | MB: ASUS Sabertooth P67 | CPU: INTEL 2600K & Antec Kühler H2o 620 | GPU: Gigabyte GTX 680 2GB| SSD: Kingston HyperX 120 GB | RAM: G.Skill 4x4096MB CL9 1600Mhz Ripjaws | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Skärm: Dell U2410 |
|| Citera för svar! ||
FireFox är inte uppkopplad
2012-02-25, 00:21   #3717

Gloremir

Medlem

Plats: katrineholm

Registrerad: jan 2010

jaha se fall det dyker upp någon 15% rabatt nu då. jag hoppas verkligen på det då jag går i köpa graffekort + minnen tankar
Dator 1: Chassie: Corsair Carbide 540 air Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming Cpu: Intel 4670k@4.6Ghz Kylning: Corsair H110 Minne: 16gb Corsair Vengeance LP GPU: MSI R9 290 Gaming Lagring: 2tb WD green, 1x OCZ Vertex 120gb PSU: Corsair TX 850
Gloremir är inte uppkopplad
2012-02-25, 02:22   #3718

simme300

Medlem

simme300s avatar

Plats: Söder om stockholm

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gloremir Visa inlägg
jaha se fall det dyker upp någon 15% rabatt nu då. jag hoppas verkligen på det då jag går i köpa graffekort + minnen tankar
jag med , grymt köpsugen på grafikkort
A-Data 256 GB - 640GB WD Blue - 500GB Extern USB 3.0 - 250GB Extern USB 2.0
Sennheiser pc 360 - CM Storm QuickFire Ultimate Brown - Dell U2412m
simme300 är uppkopplad nu
2012-02-25, 11:02   #3719

Mikael R

Medlem

Plats: Trollhättan

Registrerad: jan 2011

Jag fyller i här med samma sak, går också i väntans tider på denna 15 % rabatt igen då jag också letar efter nytt grafikkort! Får väl se om det finns något spännande där i så fall.
Chassi: Fractal Design Define R3 | CPU: Intel Core i7 3820 | GPU: Asus HD7870 DCUII | RAM: Kingston HyperX Blu 1333 mhz 2*4 GB DDR3 | HDD: 640 GB WD Blue Caviar & Corsair Force 3 120 GB | Nätagg: OCZ Modxstream 500W | MB: Asus P9-X79 S-2011
Mikael R är uppkopplad nu
2012-02-25, 11:21   #3720

mp5sd

Medlem

mp5sds avatar

Plats: Lost in space

Registrerad: jan 2009

Även jag vill ha grafikkort Nudge, nudge...you know what i mean CDON...

Redaktionens senaste nyhetsrubriker