Verktyg Visningsval
2012-07-26, 14:37   #1

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2002

Funktionsförslag: rättning av andras meddelanden

Inledning
Det är inte så farligt som det låter i rubriken; det skulle främst gälla mindre ändringar (stavning, styckeindelning, meningsbyggnad, etc.). Anledningen att det tas upp är den enorma respons som de två guiderna En liten guide angående svenska språket och Vanliga fel i Sweclockers forum, och varför fick under guidetävlingen, och en diskussion som ledde fram till ett svar av mig som fick bra respons.

Med hundratals "Gilla"-tryckningar och sidor med kommentarer (inte minst av mig :-) ) så måste det ju betyda att det är något som många tycker är viktigt. Argumenten för att det är viktigt på just ett forum är många och bra i trådarna, och jag är inte här för att dra dem igen.

Bakgrund
Har man varit aktiv på StackOverflow/SuperUser/StackExchange-nätverket (SE) i allmänhet, så måste man ha märkt att den tekniska kvalitén på frågor men främst svar är högre än på egentligen alla andra forum i samma skala. Dessa sidor jobbar mycket med att användarna själva modererar efter att de blivit "betrodda" genom ett system kallat "reputation". Det viktiga är inte hur det händer där, utan att det faktiskt händer och fungerar. Genom att ge användarna verktygen att fixa småsaker så får forumet tusentals hjälpande händer när det gäller att höja kvalitén på frågor och svar.

Minst lika fascinerande: det är i stort aldrig några kontroverser kring redigeringar (det händer så klart, men jag vågar säga att det är under en promille av gångerna). Jag skulle säga detta beror på att de som bryr sig tillräckligt för att redigera inlägg naturligt också är de som har något konstruktivt att rätta i ämnet.

Implementation på SweClockers
Begreppet "språknazist" är minst sagt värdeladdat, och de rättande inläggen i sig tillför inte forumet mer än brus och ibland friktion i trådarna. Ett förslag som fungerar borde därför vara så icke-konfrontativt som möjligt.

Idag finns redan funktionen att skicka ett PM istf att skriva i tråden, men det är något jag skulle säga inte används i detta syfte alls, och även om en person meddelas så är det ofta som personen inte anser att det är värt att lägga ner tiden att implementera dessa rättningar. Jag tror inte att PM-systemet fungerar för detta pga att det känns för "aggressivt" att skicka ett meddelande till någon på det sättet, samtidigt som man inte känner att meddelandet nödvändigen uppskattas av mottagaren, speciellt om det är mycket som skulle behöva rättas.

Så man söker ett system som så enkelt som möjligt tar tillvara på den energi som de personer som vill rätta lägger ner, och som belastar den person som blir rättad så lite som möjligt.

Att rakt av försöka använda SE:s "reputation"-system känns som ett alldeles för stort ingrepp på detta forum. "Gilla"-systemet skulle behöva en enorm förändring för att motsvara, jag tror inte det skulle passa i detta format och det är därmed inget jag förespråkar.

Tanken är i stället att lägga till en funktion som
  1. tillåter person B redigera person A:s inlägg och spara detta (eventuellt med ett valfritt tillhörande kommentarsfält)
  2. meddelar person A, visar skillnaderna och erbjuder "Godkänn"/"Neka"-knapp.

I förlängningen skulle steg 2 kunna skippas om person B redan fått låt säga 50 redigeringar godkända (siffran får ändras efter verkliga förhållanden), och person B skulle även, om det slår väl ut, få rättigheten att godkänna person C:s ändringar (en sorts "minimoderator" med väldigt begränsade rättigheter).

Missbruk av privilegiet skulle givetvis resultera i att person B blir av med dem, men på SE, med hundratusentals aktiva användare (i sig extremt) som nämndes är detta något som i praktiken aldrig händer, och jag skulle inte tro att det händer här heller.

Antalet godkända redigeringar eller på annat sätt för sidan positiva aktioner skulle kunna redovisas med t ex "glasspinnar" i person B:s profil eller något (det är inte så viktigt exakt hur… :-) ).

Slutsats
Stavning, korrekta termer, styckeindelning, etc., visade sig vara en viktig fråga för många av SweClockers användare.

Wikipedia och SE visar att man inte bör underskatta det extraarbete som användare själva frivilligt kan göra för att öka informationsvärdet på en webbplats. Genom att möjliggöra system för dessa att kunna hjälpa så avlastar man traditionella moderatorer och höjer kvalitén på posterna i sig, relevansen av de poster som återstår (man slipper "språknazist"-meddelanden i trådarna) och får ett snällt och hjälpsamt sätt att meddela användare vad som kunde skrivits bättre. Detta ger möjlighet till utveckling under avslappnade former, utan att behöva hamna i konflikt.

Finns det en risk att få ett alltför påträngande system som skrämmer bort nya användare? Med SE som förebild så verkar detta inte vara ett problem (och där är systemen mycket kraftfullare än bara redigering: användare stänger poster, flyttar, röstar ner, etc.). Dessutom så kan det argumenteras för att det som gör Sweclockers till en plats dit nya användare söker sig och fastnar är de rutinerade användare som kan svara på frågor och bidra till intressanta diskussioner, och genom att låta dessa få vissa privilegier så kommer de involveras mer i sidan. Utan dessa användare finns inget forum.

Det är givetvis mer än trivialt kodningsmässigt, men det är en möjlig väg att utveckla forumet och få det att stå ut.
phz114n är inte uppkopplad
2012-07-26, 17:46   #2

Biberu

Webbutvecklare

Biberus avatar

Plats: ::1

Registrerad: dec 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av phz114n Visa inlägg
Idag finns redan funktionen att skicka ett PM istf att skriva i tråden, men det är något jag skulle säga inte används i detta syfte alls, och även om en person meddelas så är det ofta som personen inte anser att det är värt att lägga ner tiden att implementera dessa rättningar. Jag tror inte att PM-systemet fungerar för detta pga att det känns för "aggressivt" att skicka ett meddelande till någon på det sättet, samtidigt som man inte känner att meddelandet nödvändigen uppskattas av mottagaren, speciellt om det är mycket som skulle behöva rättas.
Absolut, PM är inte avsedda att skicka rättelser med. Det blir som du säger alldeles för personligt för båda parter för att det skulle fungera i någon större utsträckning, och hela systemet fallerar dessutom om användarkonton blir inaktiva. Om inlägg ska kunna rättas av andra användare så måste det kunna göras på ett annat sätt än att skicka meddelanden med önskemål om ändringar. Funktionen har dessutom blivit utflyttad från trådmallarna.

Citat:
Att rakt av försöka använda SE:s "reputation"-system känns som ett alldeles för stort ingrepp på detta forum. "Gilla"-systemet skulle behöva en enorm förändring för att motsvara, jag tror inte det skulle passa i detta format och det är därmed inget jag förespråkar.
Det största problemet med att använda SweClockers gilla-funktion som grund för ett sådant system är hur rösterna fördelas. Eftersom att våra diskussioner inte är av typen fråga-svar så är det ofta inte faktafyllda / hjälpsamma inlägg som premieras mest, utan istället fyndiga eller underhållande inlägg som på annat sätt uppskattas av läsarna. För att kunna använda statistiken för att automatiskt fördela modereringsprivilegier i forumet, i syfte att korrigera fakta-/språkfel, så är det den förstnämnda gruppen som bör belönas mest.

På Stack Exchange är alla diskussioner av typen fråga-svar, syftet med att besöka sidan är att hitta eller hjälpa till med lösningar på problem och därför är det denna typ av inlägg som naturligt premieras mest (övriga typer av inlägg modereras bort). Till SweClockers kommer man inte bara för att få hjälp med problem utan minst lika ofta bara för att kunna prata med andra som delar samma intresse, och dessa typer av diskussioner går inte att organisera om till fråge-svar-typen. En hybrid presentation vore visserligen möjlig, men skulle inte lösa problemet eftersom att många, med all rätt, fortfarande skulle rösta upp de inlägg som tillfredsställer övriga motiv för att besöka sidan. Dessa ska varken modereras bort eller nekas sin rätt att gilla den typ av material som kanske inte passar för att rösta på moderatorer.

Citat:
Tanken är i stället att lägga till en funktion som
1. tillåter person B redigera person A:s inlägg och spara detta (eventuellt med ett valfritt tillhörande kommentarsfält)
2. meddelar person A, visar skillnaderna och erbjuder "Godkänn"/"Neka"-knapp.

I förlängningen skulle steg 2 kunna skippas om person B redan fått låt säga 50 redigeringar godkända (siffran får ändras efter verkliga förhållanden), och person B skulle även, om det slår väl ut, få rättigheten att godkänna person C:s ändringar (en sorts "minimoderator" med väldigt begränsade rättigheter).
Att låta inläggets författare godkänna en korrigering av ett inlägg visserligen flytta ut den typen av klagomål från trådarna, men även detta system fallerar om användaren inte längre är aktiv eller nekar rättelserna oavsett om de är "rätt". Skulle detta inträffa måste man då ha en policy för om moderatorer ska kunna gå in och rättstava inlägg (detta görs i princip aldrig idag, det har inträffat ett par gånger och varit mycket impopulärt, undantaget är vissa rubriker för att göra det lättare att söka), eller om rättelser automatiskt ska godkännas efter en viss tid utan svar etc. När ett inlägg sedan har redigerats måste det finnas ytterligare system för att lösa tvister användarna emellan. Allt detta för användare som aldrig har förberetts för eller betts acceptera något sådant, användare som i många fall besöker siten av helt andra orsaker.

I de fall en rättelse godkänns automatiskt skulle författaren fortfarande behöva notifieras angående detta för att neka den i efterhand, och även om det löser problemet med inaktiva användarkonton så kvarstår övriga frågetecken, samtidigt som det öppnar för nya problem. Mer om detta nedan.

Man frågar sig om det verkligen är så många klagomål på språket att de är ett konkret problem, ett problem som är större för alla än vad det skulle innebära att börja redigera inläggen... =)

Citat:
Wikipedia och SE visar att man inte bör underskatta det extraarbete som användare själva frivilligt kan göra för att öka informationsvärdet på en webbplats. Genom att möjliggöra system för dessa att kunna hjälpa så avlastar man traditionella moderatorer och höjer kvalitén på posterna i sig, relevansen av de poster som återstår (man slipper "språknazist"-meddelanden i trådarna) och får ett snällt och hjälpsamt sätt att meddela användare vad som kunde skrivits bättre. Detta ger möjlighet till utveckling under avslappnade former, utan att behöva hamna i konflikt.
Den stora skillnaden mellan SweClockers och Wikipedia / SE är att när man går med i de andra två är man redan införstådd i att communityt äger ens inlägg och att dessa kan komma att redigeras / modereras av andra användare, det är en viktig attitydskillnad och jag är inte säker på att det skulle bli en uppskattad ändring att göra i efterhand. Syftet med inlägg på dessa siter är dessutom enklare än på SweClockers, nämligen att presentera fakta. I ett diskussionsforum av vår typ är det betydligt svårare att avgöra i vilka fall det är rätt att korrigera faktafel istället för att bara svara på inlägget (det är inget jag ens skulle vilja göra själv). Man kan inte tillåta korrigering av språkfel utan att även tillåta korrigering av faktafel, eller all annan typ av text, och att oförsiktigt göra sådana ändringar kan orska missförstånd mellan användare som rättar texter de kanske inte har förstått eller som redan har fått en tidigare version av texten besvarad på en annan plats i diskussionen etc. etc. Inte helt trivialt... =)

Citat:
Finns det en risk att få ett alltför påträngande system som skrämmer bort nya användare? Med SE som förebild så verkar detta inte vara ett problem (och där är systemen mycket kraftfullare än bara redigering: användare stänger poster, flyttar, röstar ner, etc.). Dessutom så kan det argumenteras för att det som gör Sweclockers till en plats dit nya användare söker sig och fastnar är de rutinerade användare som kan svara på frågor och bidra till intressanta diskussioner, och genom att låta dessa få vissa privilegier så kommer de involveras mer i sidan. Utan dessa användare finns inget forum.
Som ovan så tror jag att det större problemet, om ett sådant system skulle införas alls, är med existerande användare som redan har accepterat andra premisser för hur sidan ska användas. Nya användare vet vad de ger sig in i och har redan accepterat detta. Du tar dock upp en annan viktig punkt här, hur man behåller och fortsätter engagera kunniga, rutinerade användare i forumet, ett system av den typen kan onekligen vara av stor hjälp, även om jag i dagsläget inte tror att det är lösningen för just det.
2012-07-27, 09:38   #3

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Biberu Visa inlägg
Det största problemet med att använda SweClockers gilla-funktion som grund för ett sådant system är hur rösterna fördelas. Eftersom att våra diskussioner inte är av typen fråga-svar så är det ofta inte faktafyllda / hjälpsamma inlägg som premieras mest, utan istället fyndiga eller underhållande inlägg som på annat sätt uppskattas av läsarna. För att kunna använda statistiken för att automatiskt fördela modereringsprivilegier i forumet, i syfte att korrigera fakta-/språkfel, så är det den förstnämnda gruppen som bör belönas mest.

På Stack Exchange är alla diskussioner av typen fråga-svar, syftet med att besöka sidan är att hitta eller hjälpa till med lösningar på problem och därför är det denna typ av inlägg som naturligt premieras mest (övriga typer av inlägg modereras bort). Till SweClockers kommer man inte bara för att få hjälp med problem utan minst lika ofta bara för att kunna prata med andra som delar samma intresse, och dessa typer av diskussioner går inte att organisera om till fråge-svar-typen. En hybrid presentation vore visserligen möjlig, men skulle inte lösa problemet eftersom att många, med all rätt, fortfarande skulle rösta upp de inlägg som tillfredsställer övriga motiv för att besöka sidan. Dessa ska varken modereras bort eller nekas sin rätt att gilla den typ av material som kanske inte passar för att rösta på moderatorer.
Detta är precis min åsikt också, kanske var lite oklar med den punkten. Jag tycker inte att ett "reputation"-system fungerar på ett sånt här ställe — det hör hemma på Q&A-siter. Jag har många gånger förklarat skillnaden åt andra hållet på SE-sidor för användare som använt det som ett forum à la SweClockers, så jag är medveten om skillnaden, och anser att det inte vore bra här.

Jag skrev mest om den biten för att påvisa att jag inte förespråkar att "Gilla"-funktionen skulle vara någon bas för moderationsfunktioner. Det bästa sättet att få många "Gilla" på Sweclockers verkar vara, om jag får uttrycka mig fritt, att skriva överdrivna trollmeddelanden som andra "fanboys" trycker på för att de håller med; inte för att det är argumentativt bra skrivet eller visar insikt på något sätt. Det finns visst överlapp, men inte tillräckligt för att vara grund för ett förtroende (kort sidospår: detta skulle isf kräva ett Slashdot-liknande system, och det bygger på att man har en väldigt medveten och engagerad användarskara, gärna ett par storleksordningar större än vad SweClockers har/kan få som ett svenskt forum).

Citat:
Att låta inläggets författare godkänna en korrigering av ett inlägg visserligen flytta ut den typen av klagomål från trådarna, men även detta system fallerar om användaren inte längre är aktiv eller nekar rättelserna oavsett om de är "rätt". Skulle detta inträffa måste man då ha en policy för om moderatorer ska kunna gå in och rättstava inlägg (detta görs i princip aldrig idag, det har inträffat ett par gånger och varit mycket impopulärt, undantaget är vissa rubriker för att göra det lättare att söka), eller om rättelser automatiskt ska godkännas efter en viss tid utan svar etc. När ett inlägg sedan har redigerats måste det finnas ytterligare system för att lösa tvister användarna emellan. Allt detta för användare som aldrig har förberetts för eller betts acceptera något sådant, användare som i många fall besöker siten av helt andra orsaker.
Rättelserna skulle inte vara av typen "personen kallar Apple för skit, det kan jag inte tolerera" — det vore missbruk. Rättelserna handlar om att göra meddelanden klarare för att fler ska kunna ta till sig frågan. Ett typexempel (ett bland många) på ett inlägg som skulle behöva tillsyn länkades i en av guide-trådarna. Det är oläsbart, men skulle kunna göras förståeligt om det benades upp, vilket skulle gagna alla i tråden. (Ytterligare kort sidospår: men tänk om åtminstone rubriker kunde ändras av communityt: "Hjälp snabbt", "Fel på grafiken", "Jag hatar Dell", "Hårddisk?", etc. Men det är mer av ett specifikt personligt korståg :-) ).

Om personen nekar en föreslagen ändring från en icke-priviligerad användare så är det så, och ärendet är slut. De användare som blivit betrodda ("moderator" är ett för tungt ord — enda superkraften är rättelser till andras meddelanden) genom att ha rättat många inlägg på ett av den samlade användarskaran uppskattat sätt (detta är huvudpunkten: de har visat sig vara uppskattade av en majoritet) skulle dock kunna antingen rätta ett inlägg direkt eller se och godkänna andras ändringar.

Implementationen av dessa priviligerade användare är lite socker på toppen — det är inte grundläggande för idén. Det skulle kunna stanna vid att ändringar alltid måste godkännas också och att inga priviligerade användare utses. Det vore mycket mer kraftfullt om det tilläts dock, då ni "jackar in" i kraften och tiden av tusentals användare. Mer interaktivt, mer "vi"- än "jag"-känsla, och andra buzzwords :-) .

Att det inte skulle fungera för inaktiva användare är inte en nackdel för funktionen — det är bara något som skalar ner en fördel.

Citat:
I de fall en rättelse godkänns automatiskt skulle författaren fortfarande behöva notifieras angående detta för att neka den i efterhand, och även om det löser problemet med inaktiva användarkonton så kvarstår övriga frågetecken, samtidigt som det öppnar för nya problem. Mer om detta nedan.
Tanken med automatiska rättelser är att de görs från användare som visat sig betrodda. Detta argument härrör sig från att jag tror mycket på att det finns många användare, som också är samma grupp som skulle engagera sig tillräckligt för att bli betrodda, som skulle sköta sig exemplariskt (av SE-erfarenheter).

Citat:
Man frågar sig om det verkligen är så många klagomål på språket att de är ett konkret problem, ett problem som är större för alla än vad det skulle innebära att börja redigera inläggen... =)
Ja, detta är den stora frågan. För en vecka sedan skulle jag svarat absolut nej, men när jag såg språktrådarna i guideforumet som jag nämnde så är dessa de absolut mest populära (tusentals visningar på bara några dagar, hundratals "Gilla", sidor med kommentarer). På ett datorforum. Språktrådarna är mer populära än trådar om datorer. En gång till: på ett datorforum :-) . Det är inget "bevis", verkligen inte, men det fick mig att undra tillräckligt för att spåna på det, och skriva här.

Citat:
Den stora skillnaden mellan SweClockers och Wikipedia / SE är att när man går med i de andra två är man redan införstådd i att communityt äger ens inlägg och att dessa kan komma att redigeras / modereras av andra användare, det är en viktig attitydskillnad och jag är inte säker på att det skulle bli en uppskattad ändring att göra i efterhand. Syftet med inlägg på dessa siter är dessutom enklare än på SweClockers, nämligen att presentera fakta. I ett diskussionsforum av vår typ är det betydligt svårare att avgöra i vilka fall det är rätt att korrigera faktafel istället för att bara svara på inlägget (det är inget jag ens skulle vilja göra själv). Man kan inte tillåta korrigering av språkfel utan att även tillåta korrigering av faktafel, eller all annan typ av text, och att oförsiktigt göra sådana ändringar kan orska missförstånd mellan användare som rättar texter de kanske inte har förstått eller som redan har fått en tidigare version av texten besvarad på en annan plats i diskussionen etc. etc. Inte helt trivialt... =)
Ja, detta är ett stort möjligt problem att lägga på minussidan av vågen. Tanken är att det skulle vara ett sätt att öka kvalitén och därmed öka forumets värde, men om det i stället ledde till att användare kände sig förminskade och inte tyckte det var ett trevligt ställe längre, så är det helt fel.

Citat:
Som ovan så tror jag att det större problemet, om ett sådant system skulle införas alls, är med existerande användare som redan har accepterat andra premisser för hur sidan ska användas. Nya användare vet vad de ger sig in i och har redan accepterat detta. Du tar dock upp en annan viktig punkt här, hur man behåller och fortsätter engagera kunniga, rutinerade användare i forumet, ett system av den typen kan onekligen vara av stor hjälp, även om jag i dagsläget inte tror att det är lösningen för just det.
Det är helt OK, jag trodde inte jag skulle få en "Hurra! Jag sätter mig och kodar genast!"-reaktion, då det vore en större ändring som du säger; överkomlig på det tekniska planet, men en attitydändring som är svår (omöjlig) att bedöma resultatet av utan att ha testat (och det skulle kräva en del programmerartid för att ens kunna testa, är den potentiella belöningen värd det?, osv).

Detta är för mig verkligen ingen personlig kamp eller evighetsdiskussion; jag är och var som sagt rätt övertygad om att det inte kommer hända, men tyckte det var en intressant diskussion gällande hur man utvecklar ett forum likväl. Det nuvarande formatet är väldigt klassiskt — kan det finnas sätt att förbättra det? Nu kommer detta förslag stå kvar här, och andra kan fylla på om de har mer att säga.
2012-07-27, 12:17   #4

Biberu

Webbutvecklare

Biberus avatar

Plats: ::1

Registrerad: dec 2002

Citat:
Detta är precis min åsikt också, kanske var lite oklar med den punkten. Jag tycker inte att ett "reputation"-system fungerar på ett sånt här ställe - det hör hemma på Q&A-siter. Jag har många gånger förklarat skillnaden åt andra hållet på SE-sidor för användare som använt det som ett forum à la Sweclockers, så jag är medveten om skillnaden, och vet att det inte vore bra här.

Jag skrev mest om den biten för att påvisa att jag inte förespråkar att "Gilla"-funktionen skulle vara någon bas för moderationsfunktioner. Det bästa sättet att få många "Gilla" på Sweclockers verkar vara, om jag får uttrycka mig fritt, att skriva överdrivna trollmeddelanden som andra "fanboys" trycker på för att de håller med; inte för att det är argumentativt bra skrivet eller visar insikt på något sätt. Det finns visst överlapp, men inte tillräckligt för att vara grund för ett förtroende. (Kort sidospår: detta skulle isf kräva ett Slashdot-liknande system, och det bygger på att man har en väldigt medveten och engagerad användarskara, gärna ett par storleksordningar större än vad Sweclockers har/kan få som ett svenskt forum.)
Det var jag som var oklar. Förstod att du inte ville använda gilla som bas för det, men ville ge min syn på varför man inte borde göra det eftersom att det vore den tekniskt lättaste lösningen.

Jag har varit lite smått inne på att försöka använda downvotes som en form av självmoderering, men då enbart genom att minska inflytandet från inlägg med lägre poäng, exempelvis genom att snabbare låta dessa trådar falla ner från underforumens förstasidor eller ta bort visuella detaljer som avatarer och signaturer från dessa inlägg för att göra det lättare att bara skumma förbi dem och fokusera på de neutrala inläggen, eller att notifera en moderator automatiskt när ett inlägg når en viss nivå. Det är dock inte avsett för rättstavning, utan bara att hjälpa läsare att fokusera på ett omtyckta materialet i forumet, som då förhoppningsvis inte är fullt av stavfel...

Citat:
Rättelserna skulle inte vara av typen "personen kallar Apple för skit, det kan jag inte tolerera" - det vore missbruk. Rättelserna handlar om att göra meddelanden klarare för att fler ska kunna ta till sig frågan. Ett typexempel (ett bland många) på ett inlägg som skulle behöva tillsyn länkades i en av guide-trådarna. Det är oläsbart, men skulle kunna göras förståeligt om det benades upp, vilket skulle gagna alla i tråden. (Ytterligare kort sidospår: men tänk om åtminstone rubriker kunde ändras av communityt: "Hjälp snabbt", "Fel på grafiken", "Jag hatar Dell", "Hårddisk?", etc... Men det är mer av ett specifikt personligt korståg :-) ).

Sådana inlägg är verkligen helt oläsliga, som tur är skrivs det inte så många av den kalibern. Jag skulle dock säga att det är på gränsen till vad som är möjligt att rätta utan att riskera att skapa ännu fler missförstånd, förstår knappt vad författaren menar alls. Det skulle kunna orsaka problem att redigera texter i de fall där författaren misslyckas med att förklara sig till den grad att det tolkas och rättas till något annat av en betrodd användare, fast å andra sidan skulle en sådan kunna ha tillräckligt gott omdöme att låta det förbli orört. Knepigt.

Moderatorerna tar hand om en del rapporter angående dåliga trådrubriker, dessa är mindre känsliga och jag tror att detta fungerar bra nog för att det inte ska behövas ett extra system för det som det ser ut idag. Ett separat system för att höja kvalitén på texterna bör inkludera både rubriker och texter.

Citat:
Om personen nekar en föreslagen ändring från en icke-priviligerad användare så är det så, och ärendet är slut. De användare som blivit betrodda ("moderator" är ett för tungt ord - enda superkraften är rättelser till andras meddelanden) genom att ha rättat många inlägg på ett av den samlade användarskaran uppskattat sätt (detta är huvudpunkten: de har visat sig vara uppskattade av en majoritet) skulle dock kunna antingen rätta ett inlägg direkt eller se och godkänna andras ändringar.

Implementationen av dessa priviligerade användare är lite socker på toppen - det är inte grundläggande för idén. Det skulle kunna stanna vid att ändringar alltid måste godkännas också och att inga priviligerade användare utses. Det vore mycket mer kraftfullt om det tilläts dock, då ni "jackar in" i kraften och tiden av tusentals användare. Mer interaktivt, mer "vi"- än "jag"-känsla, och andra buzzwords :-) .

Att det inte skulle fungera för inaktiva användare är inte en nackdel för funktionen - det är bara något som skalar ner en fördel.
Så skulle man visserligen kunna göra.

Citat:
Tanken med automatiska rättelser är att de görs från användare som visat sig betrodda. Detta argument härrör sig från att jag tror mycket på att det finns många användare, som också är samma grupp som skulle engagera sig tillräckligt för att bli betrodda, som skulle sköta sig exemplariskt (av SE-erfarenheter).
Om en rättelse kan nekas i efterhand utan tvist, som ovan, så vore detta ett mindre problem. Vad som kvarstår är dock att övriga inlägg i tråden kan svara på olika versioner av en text.

Citat:
Ja, detta är den stora frågan. För en vecka sedan skulle jag svarat absolut nej, men när jag såg språktrådarna i guideforumet som jag nämnde så är dessa de absolut mest populära (tusentals visningar på bara några dagar, hundratals "Gilla", sidor med kommentarer). På ett datorforum. Språktrådarna är mer populära än trådar om datorer. En gång till: på ett datorforum :-) . Det är inget "bevis", verkligen inte, men det fick mig att undra tillräckligt för att spåna på det, och skriva här.
Ja, det är ett intressant fenomen, det är uppenbarligen många som intresserar sig för detta.

Citat:
Det är helt OK, jag trodde inte jag skulle få en "Hurra! Jag sätter mig och kodar genast!"-reaktion, då det vore en större ändring som du säger; överkomlig på det tekniska planet, men en attitydändring som är svår (omöjlig) att bedöma resultatet av utan att ha testat (och det skulle kräva en del programmerartid för att ens kunna testa, är den potentiella belöningen värd det?, osv).

Detta är för mig verkligen ingen personlig kamp eller evighetsdiskussion; jag är och var som sagt rätt övertygad om att det inte kommer hända, men tyckte det var en intressant diskussion gällande hur man utvecklar ett forum likväl. Det nuvarande formatet är väldigt klassiskt - kan det finnas sätt att förbättra det? Nu kommer detta förslag stå kvar här, och andra kan fylla på om de har mer att säga.
Du kan få en "Hurra! En intressant diskussion!"-reaktion. Det finns mycket att tänka på här och nu när vi börjar närma oss planeringen inför nästa version av siten är det än mer aktuellt.
2012-07-27, 14:03   #5

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Citat:
Jag har varit lite smått inne på att försöka använda downvotes som en form av självmoderering, men då enbart genom att minska inflytandet från inlägg med lägre poäng, exempelvis genom att snabbare låta dessa trådar falla ner från underforumens förstasidor eller ta bort visuella detaljer som avatarer och signaturer från dessa inlägg för att göra det lättare att bara skumma förbi dem och fokusera på de neutrala inläggen, eller att notifera en moderator automatiskt när ett inlägg når en viss nivå. Det är dock inte avsett för rättstavning, utan bara att hjälpa läsare att fokusera på ett omtyckta materialet i forumet, som då förhoppningsvis inte är fullt av stavfel...
Det hade varit intressant med inslag av självmoderering. Som jag sagt så tycker jag det är en lockande tanke att hitta sätt som tar tillvara på användares energi och tid på ett sätt som 1. gör att de själva tycker det är värt det och 2. förbättrar för "alla" (iaf en stor majoritet).

Nu går jag ut på en off-topic-utläggning, snöar in på citatet ovan och spånar vilt därikring.

--

"Gilla"
Att bara ha en "Gilla"-knapp liksom nu är lite Facebookaktigt ;-) , alla är vänner och allt är positivt! :-D Jag tycker dock den har haft positiv inverkan på forumet i vissa sammanhang. I långa trådar kan man leta efter markerade inlägg. I kontroversiella ämnen hittar man dock lika ofta ensidiga och attackerande som insiktsfulla och balanserade meddelanden.

"Ogilla"
Det första problemet jag tänker på med en "Ogilla"-knapp med en för användare visuell indikator är sättet "Gilla" används. Det är för många mer en "Jag håller med"-knapp än "Detta var ett bra argument som tillför diskussionen något"-knapp (det kommer redan med ordet "Gilla"). Om "Ogilla" blir en "Jag håller inte med"-knapp så är det ju inget bra för forumet om det i sin tur autonomt leder till att meddelandet försvinner från andras åsyn.

"Anmäl" finns för regelbrott och meddelar moderatorer direkt. En "Ogilla"-knapp utan för användaren visuell indikator skulle användas annorlunda än den som beskrevs ovan, då den inte kommer användas för "bestraffning" för att part B inte gillar t ex AMD. Samtidigt, så om den samlar på sig 5 "Ogilla"-tryckningar, där varje tryckning nu innebär att inlägget anses vara av låg kvalité, så borde inlägget vara föremål för granskning. En sorts "Anmäl"-light.

Intressanta vore även specifika användare som samlar på sig en stor ackumulerad mängd "Ogilla"-tryckningar. Det vore ett sätt att hitta användare som möjligen ofta smyger på rätt sida reglerna i enskilda inlägg, men ofta sniffar upp/skapar negativa debatter.

Bestraffning
Ett automatiserat system där icke-konstruktiva trådar t ex "gråas" ut och slutar bumpas upp i trådlistan vid nya inlägg som du nämner (ett bra "straff" för just trolliga trådar som annars bumpas in absurdum, och som är snällare än låsning) automatiskt efter 5 "Ogilla" tror jag kommer lida av "hämnd"-problemet. Det bör nog alltid ske efter moderators insyn, om inte ett bra mycket mer avancerat självmodereringssystem implementeras (typ Slashdot).

--

Som sagt: off-topic i denna tråd. Om fler användare vill ha input på detta kanske det borde flyttas och skapas som en ny tråd.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb