Många i köprådsforumet gör en eller flera "sista kollen", eller skapar ny tråd efter några dagar för att få nya råd.
Detta är inte tillåtet enligt reglerna:
Citat:
§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.
Som "köprådgivare" så blir det lite av en känsla av meningslöshet för de trådar man lagt ner kanske en halvtimme (och i vissa undantag en timme om det är flera saker som behövs efterforskas för att kunna ge bästa råd) på en ett köprådtråd, och sen blir det en korspostning och ditt råd blir begravt. Boom... och inget händer för det är så mycket nya trådar så den annars bra modereringen i Sweclockers forum, hänger inte med.
Det kan även vara svårt att hålla på koll på vilka som postat nya egna trådar i köprådforumet. (Edit: Det går ju att kolla profil och se om de absolut senaste trådarna skapade är köprådstrådar.)
Vid programmeringsinvestering i köprådforumet, så kan det vara bra att kunna begränsa hur många trådar man kan göra i forumet per månad. Tex 1 per månad, eller max 1 per 14 dagar.
Förutom moderering i köprådsforumet så behövs det showroom för vad påföljderna blir om man inte följer reglerna. Kanske inte showroom för evigt, men för en längre period kanske 2-6 månader. Varför? Jo för det är som sagt lite kaos. Uppstyrning behövs.
Med showroom så menar jag subforumkategorier med låsta trådar för:
- Korspostning
- Trådar utan kravspec / mall
Exakt hur mallen skall se ut, är upp till att förfina, men absolut så måste utan undantag finns info om
- Prisnivå
- Om montering, os, skärm skall finnas med.
Det är bättre att ha regel som man kan ge påföljder till 100% av gångerna än regler som har gråzoner. Har de inte den infon så vips-bom-till-finkan/ "Trådar utan kravspec / mall"
Utanför den kravspec / mall så kan man ange att:
Ange gärna även om:
- Mus, tangentbord, musmatta skall ingå
Samt om du har några önskemål om
- Ljudnivå, speciell stil eller storlek på chassit
Senast jag försökte få förändring i köprådsforumet var runt 2009 och sen dess så har det kommit fram riktigt bra info om hur man skapar trådar.
Dock är som sagt problemet med synliga påföljder. Det är inte på sekunden uppenbart att man måste följa reglerna i det forumet. De låsta trådarna är inte samlade på 1 och samma ställe som bevis på att gör du x så händer y.
Jag hoppas personligen att ni vill ge mig moderator-rättigheter i just köprådsforumet i alla fall. Som ni märker så är jag motiverad att hjälpa folk samt att styra upp detta kaos. Skulle så klart visa min bästa sida utåt.