Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-09-19, 17:04   #1

MX510.

Medlem

MX510.s avatar

Registrerad: dec 2004

Förbud av memes

Från http://www.sweclockers.com/forum/announcement.php?a=75

Citat:
Meme-bilder, oneliners och liknande dumheter. Moderatorerna kommer att rensa bort alla inlägg som består av en "rolig bild" (som ofta används i provocerande syfte) och/eller ett meningslöst uttalande, exempelvis "Höhö?". Vid upprepade överträdelser stängs användarkontot av.
Kan ni förtydliga detta?
Menar ni allvarligt att ni skall förbjuda en kommunikationsform?

Alla typer av kommunikation kan användas för att förstöra för andra.

Att helt utesluta en form är åt fascism hållet http://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism

Om ni är medvetna om detta och har vägt fördelar mot nackdelar så är det ju ert val och mitt val som läsare om jag vill associera mig med sådana censuerande metoder.

Jag förstår helt klart praktiska möjligheter och begränsningar vad moderatorer har tid med. Enligt min synvinkel är man ute på farligt vatten om man skall förbjuda hela kategorier istället för att ta saker per fall.

Ni kanske vill uttrycka er lite bättre, för att ert mål, som jag tror är att få bort helt meningslösa inlägg som inte främjar till något positivt.

Om ni har uppfattningen att den kommunikationsform som tex memes är i sig, är ett oönskad beteende, så vill jag påstå att ni har fel i den saken.
Som sagt så kan allt, inkl memes användas för både positiva syften, dvs andra gillar och relaterar till det budskap som gavs, samt till negativa syften där man bara vill retas.
Dock kan kritik/retning i memeform eller i textform vara absolut positivt.
Det beror som sagt på vad kontexten är.
Att förbjuda helt är i min mening ett felsteg och ett allvarligt sådant.

Om ni är rädda för vad annonsörer skall tycka, så spelar det ingen roll. Annonsörer är intresserade vad den stora massan har för intressen. Gillar folk att uttrycka sig i memes så är det accepterat till slut även för äldre generationer, se tex com hem reklamfilmer.

Om ni tror att visuell kommunikation är sämre än skriftlig kommunikation så har ni fel. Visuellt kan man uttrycka sig väldigt exakt som snabbt, vilket har stora fördelar.
Skriftlig kommunikation behöver mycket större specificering för att nå önskat budskap till läsaren. En eller flera bilder i många situationer ge samma budskap fast snabbare med mindre ansträngning. Att se ner på bildspråk som kommunikation är ett stortfeltänk eller rent av ignorans.

Ni får gärna tänka om här.
Att förbjuda något för det är praktiskt för er, är fel lösning som kan ge följder som är mycket värre än de ni försöker få bort.

Tänk själv hur reaktionen hos någon är som vill uttrycka något positivt, som sedan censureras / tas bort, och vid upprepat bruk så tas inaktiveras konto bort och du får inte skapa nytt konto.

Hur ser ni på saken? Har ni tagit detta beslut under bra omständigheter där ni tänk igenom saken? Eller är det ett förhastat beslut?

För mig är det självklart att censur är något man skall vara väldigt försiktig med då det kan sänka vilken stor aktör som helst, då folk gör vad som helst för att få bort det.

Blir nästan förbannad att ni tror ni har rätt att förbjuda en hel kommunikationsform.
Det är ju syftet med innehållet i kommunikationen som räknas, inte den tekniska formen, om det är ascii, youtube video, gif, inskannat brev, inspelad röst, eller en bild.
För att ge er möjligheten att det är ett fel i ert skriftliga budskap, så ber jag er att ta den möjligheten och skriva en bättre definition.

Senast redigerad av MX510. 2012-09-19 klockan 17:23.
2012-09-19, 17:29   #2

Dimestam

Andreas Dimestam
Chefredaktör

Dimestams avatar

Plats: 127.0.0.1 / ::1

Registrerad: apr 2002

Hej,

SweClockers forum är i första hand till för diskussioner, det vill säga ett meningsfullt utbyte av åsikter mellan deltagarna. Till detta hör att medlemmarna uttrycker sig på ett civiliserat sätt och faktiskt förklarar sina ståndpunkter. Som jag ser det tillför inte meme-bilder någonting av värde i en debatt utan bidrar endast till att sänka nivån i trådarna.

Hälsningar,
Andreas
2012-09-19, 18:25   #3

MX510.

Medlem

MX510.s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Andreas D Visa inlägg
Hej,

SweClockers forum är i första hand till för diskussioner, det vill säga ett meningsfullt utbyte av åsikter mellan deltagarna. Till detta hör att medlemmarna uttrycker sig på ett civiliserat sätt och faktiskt förklarar sina ståndpunkter. Som jag ser det tillför inte meme-bilder någonting av värde i en debatt utan bidrar endast till att sänka nivån i trådarna.

Hälsningar,
Andreas
Du förstår mig inte.

Det är självklart att man skall främja bra nivå på diskussioner. Att ni vill att forumet skall vara första hand vara till för diskussioner av värde är självklart. Men i andra hand då? Har en åsikt utan argumentation ett värde?

Vad jag förstår har en åsikt utan argumentation inget önskat värde från er. Stämmer det?

Så ni menar att pga att flera personer diskuterar inte, utan endast uttrycker sin åsikt med text eller bild, så skall åsikten vara mindre värd? Eller sänka nivån?
Detta är mycket gammaldags beteende, elitiskt och fascistisk beteende.
Mediet sänker INTE nivån. Det är budskapet (eller i vissa fall syftet med budskapet) som är det avgörande för vilken kvalitetsnivå ett budskap har.
Tex åsikten/budskapet "E = mc²" får inte högre eller lägre nivå som budskap om det skrivs i text, eller i en bild som har text i sig.
Om ni inte gillar budskap som står i texter så skall du bedöma budskapet och INTE mediet.

Om ni inte gillar budskap enbart för de är i bildformat och därmed förbjuder det, så är det fascistiskt och väldigt gammaldags beteende, vilket minst sagt konstigt att se på en sida som handlar om ny teknik. Men människor är bara människor, och alla gör misstag, men då ni bör vara fler än en person på sweclockers så kanske någon där förstår poängen att ni inte vill bli kallade fascister eller meme-nazister.

Eller menar ni verkligen att mediet sänker nivån?
Är det baserat på fakta, eller är det baserat på att sweclockers helt enkelt inte gillar bild-kommunikation / memes i forumet, för ni har fascistiska läggningar där ni anser att text är överlägset och bilder/memes är trams och bör utrotas?

Om vi skulle göra en undersökning, meningslös text vs meningslösa bilder på forumet så är jag helt säker på att text kommer vinna helt överlägset i flest antal meninglösa inlägg.

Man är svag mot maktkorruption om man helt naturligt (utan att tänka efter, eller ha självdistans) får för sig att förbjuda något som man och sina kompisar (sweclockers moderatorer?) inte gillar.

Jag förväntar mig inte att Sweclockers skall vara mer stark än resten av normen mot maktkorruption, men jag förväntar mig ändå att ni kan inse misstaget och backa/modifiera/förbättra er definition av vad som är förbjudet.

Om jag skulle sammanfatta detta i en bild, så skulle vissa anse det var genialt bra, medan andra skulle inte gilla det. Bara en eller flera personer i maktposition skulle få för sig att förbjuda det.

Edit: Jag vet fortfarande inte om vi förstår varandra här.
Inlägg med memes som ger ett värde skall enligt min åsikt vara helt klart önskat och tillåtet i forumet.
Inlägg med memes som INTE ger ett värde, då de är meningslösa, är onödiga.

Frågan är var gränsen går, när något har ett värde och för vem. Och vem vet för vilka andra något har ett värde?

Tror det är ganska tydligt att förbjuda helt är vansinnigt.
Är ju en miljon gånger bättre att varna i er text, att memes som inte tillför något kan tas bort pga det sänker nivån och att man kan bli varnad som användare.
Eller tror ni, tycker ni verkligen att alla memes är skräp? Jösses. Snacka om att ni är efter.
Om ni tror att skriftlig kommunikation är det enda rätta, så är ni enorma nördar med för mycket makt, och i värsta fall jävliga fascister som hatar folk som inte är exakt som er själva och era kompisar som tycker lika dant.

Senast redigerad av MX510. 2012-09-19 klockan 18:51.
2012-09-19, 18:51   #4

Biberu

Webbutvecklare

Biberus avatar

Plats: ::1

Registrerad: dec 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MX510. Visa inlägg
Det är självklart att man skall främja bra nivå på diskussioner. Att ni vill att forumet skall vara första hand vara till för diskussioner av värde är självklart. Men i andra hand då? Har en åsikt utan argumentation ett värde?

Vad jag förstår har en åsikt utan argumentation inget önskat värde från er. Stämmer det?

Så ni menar att pga att flera personer diskuterar inte, utan endast uttrycker sin åsikt med text eller bild, så skall åsikten vara mindre värd? Eller sänka nivån?
Mediet sänker INTE nivån. Det är budskapet (eller i vissa fall syftet med budskapet) som är det avgörande för vilken kvalitetsnivå ett budskap har.
Tex åsikten/budskapet "E = mc²" får inte högre eller lägre nivå som budskap om det skrivs i text, eller i en bild som har text i sig.
Om ni inte gillar budskap som står i texter så skall du bedöma budskapet och INTE mediet.

Om ni inte gillar budskap enbart för de är i bildformat och därmed förbjuder det, så är det fascistiskt och väldigt gammaldags beteende, vilket minst sagt konstigt att se på en sida som handlar om ny teknik. Men människor är bara människor, och alla gör misstag, men då ni bör vara fler än en person på swelclockers så kanske någon där förstår poängen att ni inte vill bli kallade fascister eller meme-nazister.

Är det baserat på fakta, eller är det baserat på att sweclockers helt enkelt inte gillar bild-kommunikation / memes i forumet, för ni har fascistiska läggningar där ni anser att text är överlägset och bilder/memes är trams och bör utrotas?

Om vi skulle göra en undersökning, meningslös text vs meningslösa bilder på forumet så är jag helt säker på att text kommer vinna helt överlägset i flest antal meninglösa inlägg.

OBS. Ta med flytväst om ni tänker strida detta långt.
En åsikts inneboende värde är självfallet inte beroende av vilken form den framförs i, däremot är olika former mer eller mindre lämpade för olika medium och om du vill föra en saklig argumentation via memebilder är det här fel plats.

Se även §1.6 i forumreglerna.

Biberu är uppkopplad nu
2012-09-19, 18:56   #5

MX510.

Medlem

MX510.s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Biberu Visa inlägg
En åsikts inneboende värde är självfallet inte beroende av vilken form den framförs i, däremot är olika former mer eller mindre lämpade för olika medium och om du vill föra en saklig argumentation via memebilder är det här fel plats.

Se även §1.6 i forumreglerna.

http://www.sweclockers.com/image/red...jpg?k=1cd12975
De flesta nyheterna är perfekta lägen för memes där man inte orkar skapa en ny argumentation
- Dels att det är mycket bättre med en egen tråd för ämnet
- Dels att man vill endast _kommentera_ ämnet och därmed göra ett kort inlägg.

För riktiga trådar om något ämne så är omröstningsfunktion bättre än memes som metod att bara ange sin åsikt.
För de som tycker att memes stör, sticker i ögonen, så är det bara en illusion. Folk ser åsikten som mer värd än mediet.
Det är heder problem, som en person har, om man stör sig så mycket på memes att man vill förbjuda det helt.
2012-09-19, 19:22   #6

MX510.

Medlem

MX510.s avatar

§ 1.6

Citat:
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.
Varför har ni fört in gilla-funktionen? Jo för det ligger ett behov och önskan hos människor att meddela att de håller med en annan persons åsikt.

Ni erkänner inte behovet när folk skriver +1, då det anses som meningslöst, men när folk kan klicka på en knapp +1 (gilla), så är behovet erkänt.

Detta är samma tveksamma tänk ni har mot +1 som ni har mot memes.

Mitt förslag är att ni arbetar MED folks behov istället för emot dem.

Tips är att byta ur er ledning, eller de med makt som inte förstår sig på behov hos människor samt den orsak och verkan som inträffar i längden när behov är ignorerade.
2012-09-19, 19:25   #7

Dimestam

Andreas Dimestam
Chefredaktör

Dimestams avatar

Citat:
Du förstår mig inte.

Om ni inte gillar budskap enbart för de är i bildformat och därmed förbjuder det, så är det fascistiskt och väldigt gammaldags beteende, vilket minst sagt konstigt att se på en sida som handlar om ny teknik. Men människor är bara människor, och alla gör misstag, men då ni bör vara fler än en person på sweclockers så kanske någon där förstår poängen att ni inte vill bli kallade fascister eller meme-nazister.

Man är svag mot maktkorruption om man helt naturligt (utan att tänka efter, eller ha självdistans) får för sig att förbjuda något som man och sina kompisar (sweclockers moderatorer?) inte gillar.

Jag förväntar mig inte att Sweclockers skall vara mer stark än resten av normen mot maktkorruption, men jag förväntar mig ändå att ni kan inse misstaget och backa/modifiera/förbättra er definition av vad som är förbjudet.

Om jag skulle sammanfatta detta i en bild, så skulle vissa anse det var genialt bra, medan andra skulle inte gilla det. Bara en eller flera personer i maktposition skulle få för sig att förbjuda det.

Edit: Jag vet fortfarande inte om vi förstår varandra här.
Inlägg med memes som ger ett värde skall enligt min åsikt vara helt klart önskat och tillåtet i forumet.
Inlägg med memes som INTE ger ett värde, då de är meningslösa, är onödiga.

Frågan är var gränsen går, när något har ett värde och för vem. Och vem vet för vilka andra något har ett värde?

Tror det är ganska tydligt att förbjuda helt är vansinnigt.
Är ju en miljon gånger bättre att varna i er text, att memes som inte tillför något kan tas bort pga det sänker nivån och att man kan bli varnad som användare.
Eller tror ni, tycker ni verkligen att alla memes är skräp? Jösses. Snacka om att ni är efter.
Om ni tror att skriftlig kommunikation är det enda rätta, så är ni enorma nördar med för mycket makt, och i värsta fall jävliga fascister som hatar folk som inte är exakt som er själva och era kompisar som tycker lika dant.
Nu är det många frågor på en gång här, får se om jag lyckas svara på alla.

"Att ni vill att forumet skall vara första hand vara till för diskussioner av värde är självklart. Men i andra hand då? Har en åsikt utan argumentation ett värde? "

– Självklart vill vi uppmuntra en hög nivå på diskussionerna i forumet. En "tom" åsikt utan någon underbyggande argumentation är således mindre önskvärd än en väl underbyggd sådan.

"Så ni menar att pga att flera personer diskuterar inte, utan endast uttrycker sin åsikt med text eller bild, så skall åsikten vara mindre värd? Eller sänka nivån?"

– Ja, vi anser att detta sänker nivån på diskussionerna. Kom ihåg att trådarna inte bara ska vara givande för deltagarna utan även för "passiva" läsare.

"Om ni inte gillar budskap enbart för de är i bildformat och därmed förbjuder det, så är det fascistiskt och väldigt gammaldags beteende, vilket minst sagt konstigt att se på en sida som handlar om ny teknik. "

– Det handlar om vilken typ av innehåll vi vill ha i SweClockers forum. Vi vill att diskussionerna ska vara givande för alla parter och därför väljer vi att motverka beteenden som skadar detta.

"Eller tror ni, tycker ni verkligen att alla memes är skräp? Jösses. Snacka om att ni är efter. "

– Skräp i den meningen att de inte hör hemma i en seriös diskussion, ja.

"Om ni tror att skriftlig kommunikation är det enda rätta, så är ni enorma nördar med för mycket makt, och i värsta fall jävliga fascister som hatar folk som inte är exakt som er själva och era kompisar som tycker lika dant."

– Du får givetvis kommunicera hur du vill, det har vi inga åsikter om. Vad vi däremot har intresse av är att upprätthålla en hög nivå på diskussionerna i forumet.

Hälsningar,
Andreas
2012-09-19, 19:29   #8

Dimestam

Andreas Dimestam
Chefredaktör

Dimestams avatar

Citat:
Varför har ni fört in gilla-funktionen? Jo för det ligger ett behov och önskan hos människor att meddela att de håller med en annan persons åsikt.

Ni erkänner inte behovet när folk skriver +1, då det anses som meningslöst, men när folk kan klicka på en knapp +1 (gilla), så är behovet erkänt.

Detta är samma tveksamma tänk ni har mot +1 som ni har mot memes.

Mitt förslag är att ni arbetar MED folks behov istället för emot dem.

Tips är att byta ur er ledning, eller de med makt som inte förstår sig på behov hos människor samt den orsak och verkan som inträffar i längden när behov är ignorerade.
Hej igen,

Det finns inget motsatsförhållande i att motarbeta meningslösa inlägg och att ha en gilla-funktion. Tvärtom, gilla-funktionen är till just för att medlemmar inte ska skriva mindre givande inlägg som "+1" i trådarna. Det är således en slags preventiv åtgärd.

Hälsningar,
Andreas
2012-09-19, 19:54   #9

MX510.

Medlem

MX510.s avatar

Citat:
Hej igen,

Det finns inget motsatsförhållande i att motarbeta meningslösa inlägg och att ha en gilla-funktion. Tvärtom, gilla-funktionen är till just för att medlemmar inte ska skriva mindre givande inlägg som "+1" i trådarna. Det är således en slags preventiv åtgärd.

Hälsningar,
Andreas
Jag skulle gärna sätta in en bild här som förklarar förhållandet då det är så absurt, men det är förbjudet här på Sweclockers, i alla fall om delar från bilden anses vara meme-aktig.

Är detta försvar enbart för att inte förlora ansiktet? Jag kan då sluta skriva offentligt till er och i fortsättningen skriva privat om det önskas.

Om det inte är ett försvar utan ni genuint inte förstår er på problemet som er inställning orsakar er, så har jag tyvärr överskattat er.

Allt blir nog bra ändå, i alla fall tills konkurrensen blir svårare för er.
Jag ber om ursäkt för besväret att diskutera ämnet med er.
2012-09-19, 20:03   #10

Dimestam

Andreas Dimestam
Chefredaktör

Dimestams avatar

Citat:
Jag skulle gärna sätta in en bild här som förklarar förhållandet då det är så absurt, men det är förbjudet här på Sweclockers, i alla fall om delar från bilden anses vara meme-aktig.

Är detta försvar enbart för att inte förlora ansiktet? Jag kan då sluta skriva offentligt till er och i fortsättningen skriva privat om det önskas.

Om det inte är ett försvar utan ni genuint inte förstår er på problemet som er inställning orsakar er, så har jag tyvärr överskattat er.

Allt blir nog bra ändå, i alla fall tills konkurrensen blir svårare för er.
Jag ber om ursäkt för besväret att diskutera ämnet med er.
Nu hänger jag inte med, du skriver i det publika forumet och jag svarar efter förmåga på dina inlägg. Du kan givetvis fortsätta privat om du vill, men det är inget jag/vi kräver.

Angående meme-debatten låter det som att du missuppfattat vad en meme-bild egentligen är för något. Vi har givetvis inte förbjudit bilder generellt, utan enbart den typ som används för att göra diverse lösryckta (och ofta provokativa) "statements".

Exempel på memes:

2012-09-19, 20:26   #11

MX510.

Medlem

MX510.s avatar

Citat:
Nu är det många frågor på en gång här, får se om jag lyckas svara på alla.

"Att ni vill att forumet skall vara första hand vara till för diskussioner av värde är självklart. Men i andra hand då? Har en åsikt utan argumentation ett värde? "

– Självklart vill vi uppmuntra en hög nivå på diskussionerna i forumet. En "tom" åsikt utan någon underbyggande argumentation är således mindre önskvärd än en väl underbyggd sådan.
Det beror ju helt på! I en dedikerad tråd om ett ämne så är ju tomma åsikter inte drivande framåt. Det är ju därifrån denna regel kommer ifrån från början. Att det är irriterande när folk försöker ha en seriös diskussion, eller ta reda på något, så kommer det in mindre seriösa inlägg, eller i värsta fall direkt troll-inlägg där folk bara vill retas med de som försöker ha en seriös diskussion.

Däremot i en nyhetstråd så kommer seriösa inlägg att begravas och blir därmed något slöseri med tid, för att folk kolla inte i nyhetsforumdelen, då folk kolla i de andra kategorierna för trådar. Så folk ger oftast korta kommentarer i nyhetstrådarna, och därmed är bilder utmärkt då man är andå inte där för att argumentera, man är där för att kommentera.

Citat:
"Så ni menar att pga att flera personer diskuterar inte, utan endast uttrycker sin åsikt med text eller bild, så skall åsikten vara mindre värd? Eller sänka nivån?"

– Ja, vi anser att detta sänker nivån på diskussionerna. Kom ihåg att trådarna inte bara ska vara givande för deltagarna utan även för "passiva" läsare.
Ja det kan sänka nivån, om det är sådan situation där bilden inte är inlagd med seriöst syfte. En bild kan däremot vara en komplement i ett seriöst inlägg där bilden och texten är uppskattat. Bilden kan vara en vanlig graf som visar info, en person och en text för att ge parallell till liknande situation, eller ha känd grafik från memes för att föra fram det seriösa budskapet.

Citat:
"Om ni inte gillar budskap enbart för de är i bildformat och därmed förbjuder det, så är det fascistiskt och väldigt gammaldags beteende, vilket minst sagt konstigt att se på en sida som handlar om ny teknik. "

– Det handlar om vilken typ av innehåll vi vill ha i SweClockers forum. Vi vill att diskussionerna ska vara givande för alla parter och därför väljer vi att motverka beteenden som skadar detta.
Ja text kan också vara icke givande. Skall ni förbjuda text?

Citat:
"Eller tror ni, tycker ni verkligen att alla memes är skräp? Jösses. Snacka om att ni är efter. "

– Skräp i den meningen att de inte hör hemma i en seriös diskussion, ja.
Så om jag tar denna bild http://www.sweclockers.com/image/dia...578764911d2c77 och byter tranparent bakgrund mot en klassisk memebakgrund och skriver en seriöst text övertext "660Ti är prisvärd", så är bilden skräp?

Citat:
"Om ni tror att skriftlig kommunikation är det enda rätta, så är ni enorma nördar med för mycket makt, och i värsta fall jävliga fascister som hatar folk som inte är exakt som er själva och era kompisar som tycker lika dant."

– Du får givetvis kommunicera hur du vill, det har vi inga åsikter om. Vad vi däremot har intresse av är att upprätthålla en hög nivå på diskussionerna i forumet.
Nej det får jag inte. Det är förbud nu på Sweclockers att använda "Meme-bilder". Punkt.

Det ni inte förstår är att en bild kan vara informativ, seriös, rolig eller givande på samma gång. Träffsäkert eller klockrent heter det.
Man kan inte dra alla meme-bilder över en kant.
En meme-bild är inte oseriös eller "trollig" bara för många är det.
Meme handlar om fenomen och vår kultur. Det är ganska ignorant att säga att alla memes är oseriösa bilder som inte kan tillföra något.
Meme är ett sätt att uttrycka sig. Du kan säga den mest seriösa och givande sak i ett memeformat. http://www.phdcomics.com/tv/#010
2012-09-19, 20:31   #12

MX510.

Medlem

MX510.s avatar

http://en.wikipedia.org/wiki/Meme
Citat:
"an idea, behavior or style that spreads from person to person within a culture."[2] A meme acts as a unit for carrying cultural ideas, symbols or practices, which can be transmitted from one mind to another through writing, speech, gestures, rituals or other imitable phenomena. Supporters of the concept regard memes as cultural analogues to genes in that they self-replicate, mutate and respond to selective pressures.[3]
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_meme
Citat:
a concept that spreads via the Internet.[1] The word meme was coined by Richard Dawkins for his 1976 book The Selfish Gene, although his concept refers to a much broader category of cultural information.[2]
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=meme
Citat:
1. meme 3467 up, 959 down
(noun)

1 : an idea, belief or belief system, or pattern of behavior that spreads throughout a culture either vertically by cultural inheritance (as by parents to children) or horizontally by cultural acquisition (as by peers, information media, and entertainment media)

2 : a pervasive thought or thought pattern that replicates itself via cultural means; a parasitic code, a virus of the mind especially contagious to children and the impressionable

3 : the fundamental unit of information, analogous to the gene in emerging evolutionary theory of culture
- meme pool (n.) : all memes of a culture or individual
- memetic (adj.) : relating to memes
- memetics (n.) : the study of memes

4 : in blogspeak, an idea that is spread from blog to blog

5 : an internet information generator, especially of random or contentless information

(Etymology : meme : derived from the Greek mimëma, 'something imitated', by Richard Dawkins in 1976)
Meme är mer än bara det som syns på www.9gag.com. Meme är vad man gör det till. Det är inte i naturen något som skall förbjudas. Förbud mot icke relevanta inlägg finns redan. Ett förbud mot memes som sak är ett dåligt förbud.

Jag tror vi vill samma sak, bara det att jag vill att ni inte skriver ett förbud som är felaktigt, dvs inte betyder det ni menar. Det nuvarande förbudet mot meme är skadligt på flera olika sätt både för användare och er själva då ni ger förbudet.

Det är inte meme ni vill åt, det är saknad av relevans i inlägg ni vill åt.

Att det råkar bli lite mycket saknad av relevans i på senaste tid med memes, så betyder inte det att man helt sonika kan få för sig att förbjuda memes.
2012-09-19, 20:50   #13

MX510.

Medlem

MX510.s avatar

Kan ta tex ordet heder, för en del betyder det X och för andra betyder det motsatsen till X. De flesta är inte medvetna om detta. Många tror att ordet Y har enbart betydelsen Z och inget annat för någon annan.

Om man vill förbjuda "motsatsen till x" för att ta föregående ordval, så kan man inte ge ett förbud mot "heder".

Därför har jag flera gånger bett om att ni skriver en bättre definition här http://www.sweclockers.com/forum/102...deratorer.html så orden betyder det ni menar.
Jag menar att det är otydligt och kan feltolkas vad ni menar, och om regeln efterhålls hårt kan ge absurda följder.

Ni som följer nyheter om IT lagar och integritet borda ha koll på detta med otydliga lagar som underkänns.

I era fredagspaneler och rent allmän i dagligt tal förekommer det memes som fanns före internet. Referenser är ett mer begripligt ord, dock vet många inte om referenserna utan känner endast till fraserna eller ordspråken. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%..._ordspr%C3%A5k

Meme är inte innehållet lika lite som ordspråk är innehållet. Det som är meme och ordspråk idag kommer inte vara meme och ordspråk om X år. Det är företeelsen i sig som är definitionen av memes och ordspråk.

Senast redigerad av MX510. 2012-09-19 klockan 21:04.
2012-09-19, 23:07   #14

MX510.

Medlem

MX510.s avatar

PBS Idea Channel , vsause med flera använder ofta memes som komplement och gestaltning i sina minst sagt intressanta och seriösa vblogs / monologer.
http://www.youtube.com/user/vsauce
http://www.youtube.com/user/pbsideachannel

Det känns minst sagt gubbigt att ni förbjuder något ni inte förstår er på. "Ungarna nu för tiden har så dåliga memes" och "Nu förbjuder vi skiten, hehe".

Er åsikt att ha bra miljö för diskussioner är helt bortblåst när ni får för er att banlysa memes totalt utan sätta dit definierade villkor.
Tex "memes som följer 1.6 är tillåtna".

Senast redigerad av MX510. 2012-09-20 klockan 00:47.
2012-09-20, 19:27   #15

JenzA

Medlem

JenzAs avatar

Plats: A.ROOT-SERVERS.NET

Registrerad: jul 2001

Det är väl bara Kina och Sweclockers som förbjuder meme-bilder.

Medlem #14

CISSP, MCT,MCITP, MCSE+Security, MCSE+Messaging, Inet+, Network+,MCT, MCP,CNA, CCA, CCNA, A+.
JenzA är uppkopplad nu
2012-09-22, 11:49   #16

BlueEyes

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: jun 2005

@MX510

Calm down you turkey...

Du gillar allt att tjafsa på i all oändlighet?

Kan du inte bara fatta läget att detta är det nya som gäller istället för att bara tjafsa på med meter långa argumentlistor ?
Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 560Ti Twin Frozr III 448 Core OC | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II 2.5inc + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 Sve (64-bit OEM ).
BlueEyes är inte uppkopplad
2012-09-22, 12:34   #17

Sir Skybalotte

Medlem

Sir Skybalottes avatar

Plats: Lerum

Registrerad: dec 2011

Citat:
Nu hänger jag inte med, du skriver i det publika forumet och jag svarar efter förmåga på dina inlägg. Du kan givetvis fortsätta privat om du vill, men det är inget jag/vi kräver.

Angående meme-debatten låter det som att du missuppfattat vad en meme-bild egentligen är för något. Vi har givetvis inte förbjudit bilder generellt, utan enbart den typ som används för att göra diverse lösryckta (och ofta provokativa) "statements".

Exempel på memes:

http://weknowmemes.com/wp-content/up...pheus-meme.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x...clown/Meme.jpg

http://t.qkme.me/367kvk.jpg
En fråga på den punkten.
Det är även bilder som denna som ej får användas eller? Jag blev nämligen avstängd en vecka när jag använt en "pokerface" meme i en tråd. Missde den regeln. Ber om ursäkt för det.

Detta var i och för sig ganska länge sedan...

Senast redigerad av Sir Skybalotte 2012-09-22 klockan 12:51.
Rigg: | CPU: FX 8350 @4,2Ghz | RAM: 8Gb Corsair XMS3 | GPU: 2x HD6850 CF | Mobo: Gigabyte GA 990FXA-UD3 | HDD: Samsung Spinpoint 1Tb | SSD: Adata SP900 128Gb | Nätagg: Corsair CX600 | Kylare: Scythe Ninja 3 | Chassi: NZXT Tempest Evo Steel Window | OS: Windows 7
Kringutrustning: | Skärm: Samsung 27" | Högtalare: Edifier S330 2.1 72w | TB: Logitech G110 | Lur: HTC One | Platta: Nexus 7 32Gb |
Sir Skybalotte är uppkopplad nu
2012-10-08, 10:37   #18

rSon

Medlem

rSons avatar

Registrerad: sep 2006

Jag är på Andreas sida här. Jag tycker att det är fruktansvärt störande med bilder som tar upp halva skärmen när man läser igenom en diskussionstråd, även när det är nyheter där nivån redan är låg.

Memes tillför nästan aldrig något till diskussionen, det är i stort sett alltid någon som försöker vara rolig med blandade resultat. Bildfunktionen bör användas för att visualisera sina argument när det behövs, t.ex. visa en övergripande graf, bild för att visa ett fysiskt fel i datorn eller i andra sammanhang där bilden tar över när text inte räcker till. Att då klistra in memet "Challenge accepted" tillför ingenting till diskussionen mer än vad texten i sig gör, att använda sig av bilden är därför bara för att vara lite rolig.
2012-10-09, 11:10   #19

BlueEyes

Medlem

För min del så tyder bara Memes på obefintlig mognads nivå och jag kan inte ha någon respekt för en sådan person.

Som andra sagt, det tillför inget förutom för den som sätter in Meme som har enbart som syfte att väcka uppmärksamhet och irritation.
Med andra ord trolla.
Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 560Ti Twin Frozr III 448 Core OC | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II 2.5inc + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 Sve (64-bit OEM ).
2012-10-10, 13:05   #20

Kebabhyvlarn

Medlem

Kebabhyvlarns avatar

Plats: Svearike

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BlueEyes Visa inlägg
För min del så tyder bara Memes på obefintlig mognads nivå och jag kan inte ha någon respekt för en sådan person.

Som andra sagt, det tillför inget förutom för den som sätter in Meme som har enbart som syfte att väcka uppmärksamhet och irritation.
Med andra ord trolla.
Och att få så många "gilla" som möjligt.
2012-10-10, 15:56   #21

Sir Skybalotte

Medlem

Sir Skybalottes avatar

Plats: Lerum

Registrerad: dec 2011

Jag funderar på om inte kommentarer (som oftast är först i artiklar) så som "trevligt", "vad kul" osv är minst lika meningslösa..?
Rigg: | CPU: FX 8350 @4,2Ghz | RAM: 8Gb Corsair XMS3 | GPU: 2x HD6850 CF | Mobo: Gigabyte GA 990FXA-UD3 | HDD: Samsung Spinpoint 1Tb | SSD: Adata SP900 128Gb | Nätagg: Corsair CX600 | Kylare: Scythe Ninja 3 | Chassi: NZXT Tempest Evo Steel Window | OS: Windows 7
Kringutrustning: | Skärm: Samsung 27" | Högtalare: Edifier S330 2.1 72w | TB: Logitech G110 | Lur: HTC One | Platta: Nexus 7 32Gb |
Sir Skybalotte är uppkopplad nu
2012-10-26, 17:35   #22

Aresz

Medlem

Areszs avatar

Registrerad: jan 2002

Inga memes på ett seriöst forum tack! Lika irriterande som vissa forum som envisas med att låta användarna har en stor bild som signatur. Jag kom hit för att läsa, inte för att se på bilder, det finns miljoner andra sidor för när jag känner för att ermagherd rofl lol wtf omg, jag kommer till Swec för att jag gillar atmosfären och attityden, och vänskapen mellan forumiter, inte för att bli road.
Aresz är inte uppkopplad
2012-11-13, 20:54   #23

Mithras

Medlem

Mithrass avatar

Plats: Sthlm

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sir Skybalotte Visa inlägg
Jag funderar på om inte kommentarer (som oftast är först i artiklar) så som "trevligt", "vad kul" osv är minst lika meningslösa..?
Tänkte precis samma. Finns tusentals inlägg som går ut på att någon tycker om vad TS har gjort/skrivit/skapat och endast det. Samtliga dessa skulle kunna ersättas med "megusta"-memen, men då hade det helt plötsligt varit oacceptabelt? Var ligger logiken?
2012-11-14, 10:51   #24

BlueEyes

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mithras Visa inlägg
Tänkte precis samma. Finns tusentals inlägg som går ut på att någon tycker om vad TS har gjort/skrivit/skapat och endast det. Samtliga dessa skulle kunna ersättas med "megusta"-memen, men då hade det helt plötsligt varit oacceptabelt? Var ligger logiken?
Logiken ligger i att vi slipper tramsiga MEME bilder som är irriterande när man vill se text och inte barnrumpors bilder som ersättning i provaktivt syfte.
2012-11-14, 11:52   #25

Mithras

Medlem

Mithrass avatar

Citat:
Logiken ligger i att vi slipper tramsiga MEME bilder som är irriterande när man vill se text och inte barnrumpors bilder som ersättning i provaktivt syfte.
hur är ett megusta-face provokativt? Du har ju uppenbarligen inte läst det jag skrev.

De flesta memebilderna är inte alls provokativa. Den där argumentet är både dåligt och irrelevant till det jag skrev.
2012-11-14, 11:55   #26

BlueEyes

Medlem

Citat:
hur är ett megusta-face provokativt? Du har ju uppenbarligen inte läst det jag skrev.

De flesta memebilderna är inte alls provokativa. Den där argumentet är både dåligt och irrelevant till det jag skrev.
Jodå visst har jag läst.

Men saken är den att om det MEMET tillåts då kommer varenda nisse och jon gnälla och kräva att alla andra dumma och tramsiga MEME ska tillåtas.
Och jag avskyr MEME tramset och vill inte se det på Sweclockers som jag hoppas ska ha en nivå av mognad jämfört med flashback forum och andra.
2012-11-14, 12:13   #27

Mithras

Medlem

Mithrass avatar

Citat:
Jodå visst har jag läst.

Men saken är den att om det MEMET tillåts då kommer varenda nisse och jon gnälla och kräva att alla andra dumma och tramsiga MEME ska tillåtas.
Och jag avskyr MEME tramset och vill inte se det på Sweclockers som jag hoppas ska ha en nivå av mognad jämfört med flashback forum och andra.
Så för att du inte tycker om det så ska det förbjudas?

Memes är en form av kommunikation och kan i många fall fånga essensen i det man vill ha sagt, som annars kan ta upp en halv A4 att skriva.

Om man ska förbjuda Memes för att det finns vissa av dem som är dumma och tramsiga så kan man ju med samma logik förbjuda skriven text eftersom det också kan användas för att skriva dumma och tramsiga saker, något som finns i många trådar här på SweC. Det är inte precis så att det hålls en mogen nivå här bara för att folk blir tvungna till att använda text istället för bilder.

Precis som admins tillåter skriven text men rensar undan de inlägg som är provoaktiva, dumma eller OffT, så kan de rensa undan "onödiga" memes, men att förbjuda ett helt område av kommunikationsflöde är idiotiskt.
2012-11-14, 12:35   #28

BlueEyes

Medlem

Citat:
Så för att du inte tycker om det så ska det förbjudas?

Memes är en form av kommunikation och kan i många fall fånga essensen i det man vill ha sagt, som annars kan ta upp en halv A4 att skriva.

Om man ska förbjuda Memes för att det finns vissa av dem som är dumma och tramsiga så kan man ju med samma logik förbjuda skriven text eftersom det också kan användas för att skriva dumma och tramsiga saker, något som finns i många trådar här på SweC. Det är inte precis så att det hålls en mogen nivå här bara för att folk blir tvungna till att använda text istället för bilder.

Precis som admins tillåter skriven text men rensar undan de inlägg som är provoaktiva, dumma eller OffT, så kan de rensa undan "onödiga" memes, men att förbjuda ett helt område av kommunikationsflöde är idiotiskt.
Nu ska jag skriva det enkelt så du hinner med att smälta det:
MEMES har inget i Sweclockers att göra.
Thats it, end of story. Det är vad jag tycker, accept it instead of trying to be a smart-ass.

Jag håller även med om att det finns mycket trams i vanlig text här och där, men det är ju admin och moderator som får reda ut vad som är ok eller inte. Vad jag tycker i det fallet är ju inte relevant så vitt jag förstår.
2012-11-14, 13:41   #29

rSon

Medlem

rSons avatar

Registrerad: sep 2006

Citat:
Logiken ligger i att man inte vill lägga till ännu mer skräp i trådarna. Det är redan illa nog imo.

Citat:
En väldigt stark överdrift som jag inte alls håller med om. Du får gärna visa ett exempel på detta.

Citat:

Även här kan jag inte hålla med om att memes är en speciellt bra kommunikationsform. Det blir bara otroligt tramsigt där folk enbart försöker vara roliga, det är väldigt svårt att få fram något vettigt ur ett meme. Ett annat problem är att då alla ständigt måste vara uppdaterade om vad alla memes innebär, vilket långt i från alla är. Även om det är roligt med memes så är inte Sweclockers rätt forum för dessa, ett tips är att börja hänga på Reddit istället.
2012-11-14, 13:52   #30

Mithras

Medlem

Mithrass avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av rSon Visa inlägg
Logiken ligger i att man inte vill lägga till ännu mer skräp i trådarna. Det är redan illa nog imo.

Även här kan jag inte hålla med om att memes är en speciellt bra kommunikationsform. Det blir bara otroligt tramsigt där folk enbart försöker vara roliga, det är väldigt svårt att få fram något vettigt ur ett meme. Ett annat problem är att då alla ständigt måste vara uppdaterade om vad alla memes innebär, vilket långt i från alla är. Även om det är roligt med memes så är inte Sweclockers rätt forum för dessa, ett tips är att börja hänga på Reddit istället.
Bra eller dåligt, det är upp till var och en att bestämma."en bild talar mer än tusen ord"

Jag personligen använder mig aldrig av memes för den enkla anledningen att det känns oseriöst och jag skriver hellre i ord det jag vill ha sagt. Poängen är att man inte bör bestämma vilken typ av kommunikation andra ska använda sig av. Ett exempel, är just "megusta"-memen. Ingen reagerar på att folk skriver "snyggt" eller "jag gllar ditt bygge!", varför skulle då en bild motsvarande exakt samma uttryck vara ett problem?
Många skriver också "men äru dum eller?" eller "men herregud du kan ju inget", detta blir i princip aldrig borttagna, och aldrig någon som klagar på dem heller. Varför skulle inte en facepalm-meme passa in?

Hur folk uttrycker sig tycker jag är upp till var och en, inte upp till SweC administrationen att bestämma. Det som går att bestämma, är vad folk säger (rasism etc), inte hur.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb