Verktyg Visningsval
2012-10-31, 02:35   #1

Subdubwise

Medlem

Subdubwises avatar

Plats: Falkenberg

Registrerad: apr 2011

Bugg hos gilla-funktionen

Så här ser det ut från början, när man inte har gillat:

Så här ser det ut när man har gillat:

Så här ser det ut när man har uppdaterat sidan. Det står att inlägget har en gillning – men det framstår som att den gillningen inte kommer från en själv, då det inte längre står "Ångra (1)":

Så här ser det ut när man har tryckt på "Gilla (1)" (där den redan existerande gillningen redan var från en själv):

Så här ser det sedan ut igen efter att man har laddat om sidan:

Det jag anser är att det fortfarande bör stå "Ångra (1)", trots att man har laddat om sidan. Det fungerar lite skumt i nuläget tycker jag. Om man är osäker på om man har gillat inlägget och trycker på "Gilla (1)", så att det därefter står "Ångra (1)", så har man i själva verket tagit bort sin gillning – vilket först syns efter en uppdatering av sidan.
Subdubwise är inte uppkopplad Folding
2012-10-31, 12:38   #2

Biberu

Webbutvecklare

Biberus avatar

Plats: ::1

Registrerad: dec 2002

Detta är ett medvetet val för att slippa kontrollera vilka inlägg som är gillade av besökaren vid varje sidladdning. Skulle man "gilla" ett inlägg två gånger lämnas den första gillningen orörd, när du laddar om sidan har inlägget fortfarande lika många poäng. Det är först när du klickar på texten "ångra" som en gillning kan tas bort, så att ett inlägg inte kan förlora gillningar oavsiktligt.
2012-10-31, 13:08   #3

Subdubwise

Medlem

Subdubwises avatar

Plats: Falkenberg

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Biberu Visa inlägg
Detta är ett medvetet val för att slippa kontrollera vilka inlägg som är gillade av besökaren vid varje sidladdning.
Aha, okej. Då förstår jag. Men är det verkligen så resurskrävande? Eller är det snarare en principsak att ni försöker undvika sådana queries för att hålla sidan så rapp som möjligt?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Biberu Visa inlägg
Skulle man "gilla" ett inlägg två gånger lämnas den första gillningen orörd, när du laddar om sidan har inlägget fortfarande lika många poäng. Det är först när du klickar på texten "ångra" som en gillning kan tas bort, så att ett inlägg inte kan förlora gillningar oavsiktligt.
Har du ändrat någonting här? För jag har bestämt för mig att det inte alls var på det här viset när jag postade den här tråden i går, och det här har jag upplevt många gånger dessutom. Känns konstigt att jag skulle kunna ha fått det så mycket om bakfoten nämligen. Det jag syftar på är alltså händelseförloppet under de två sista bilderna som jag postade i mitt första inlägg.
Subdubwise är inte uppkopplad Folding
2012-10-31, 13:38   #4

Biberu

Webbutvecklare

Biberus avatar

Plats: ::1

Registrerad: dec 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Subdubwise Visa inlägg
Aha, okej. Då förstår jag. Men är det verkligen så resurskrävande? Eller är det snarare en principsak att ni försöker undvika sådana queries för att hålla sidan så rapp som möjligt?
Det beror på hur man ser på det. Även om varje fråga i sig inte är särskilt kostsam så är de oerhört många, och svåra att cacha effektivt, samtidigt som de alla flesta inte skulle ge några träffar; För det mesta har inte användaren gillat något på den aktuella sidan. Dessutom spelar det väldigt liten roll om man ser vad man har gillat eftersom att en dubbel gillning inte tar bort en tidigare (ett inlägg kan inte tappa poäng utan att man uttryckligen ångrar sig) och eftersom att gillningarna är anonyma behöver man inte oroa sig för att ha ändrat åsikt om en text. Skulle man stöta på ett inlägg man är osäker på om man har gillat men verkligen inte vill stå för kan man alltid gilla och sedan ångra sig för att vara säker på att ta bort det, men frågan är om det ens har inträffat. Sedan försöker vi principiellt undvika att lägga till sådant eftersom att det i längden riskerar att bli för mycket bloat som då börjar påverka hur snabbt servarna kan hantera sidvisningarna.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Subdubwise Visa inlägg
Har du ändrat någonting här? För jag har bestämt för mig att det inte alls var på det här viset när jag postade den här tråden i går, och det här har jag upplevt många gånger dessutom. Känns konstigt att jag skulle kunna ha fått det så mycket om bakfoten nämligen. Det jag syftar på är alltså händelseförloppet under de två sista bilderna som jag postade i mitt första inlägg.
Det har alltid fungerat så.