Permalänk

&quot, varför detta?

Jag har gjort en tråd om den här buggen förut, men då vägrade ni att svara. Så nu tar jag upp problemet på nytt.

Under vissa omständligheter blir citattecken, i trådtitlar, till " när de visas i den svarta boxen till höger, vid namn "Nytt i forumet", eller i den oranga "Nytt i forumet"-boxen i botten av sidan. Det verkar uppstå när trådtiteln är så lång att er PHP-funktion kickar in för att korta ner trådtitlen och lägga till "..." i slutet.

Ett svar vore trevligt den här gången, så jag gör så här för att uppmärksamma er lite extra om det:

Skrivet av Biberu:
Permalänk
Legendarisk

Vi är medvetna om det men har inte haft tid att åtgärda det. Det har i grunden att göra med att forumet formaterar allt för hur det (tror att det ska) ska levereras till klienten redan när det sparas till databasen, så dessa strängar måste decodas innan de klipps av. På vissa platser har vi missat det. Detta borde egentligen göras i CSS men browserstödet var inte det bästa när vi lanserade den här versionen av siten.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av Biberu:

Det har i grunden att göra med att forumet formaterar allt för hur det (tror att det ska) ska levereras till klienten redan när det sparas till databasen, så dessa strängar måste decodas innan de klipps av. På vissa platser har vi missat det. Detta borde egentligen göras i CSS men browserstödet var inte det bästa när vi lanserade den här versionen av siten.

Alltså att ni använder er av html_entities, bland annat, när inlägg sparas till databasen så att de inte ska kunna göra någon skada. Men att ni, på vissa ställen, har glömt att koda på så vis att ni "vänder på myntet" när datan ska presenteras för en klient?

Skrivet av Biberu:

Detta borde egentligen göras i CSS men browserstödet var inte det bästa när vi lanserade den här versionen av siten.

Hur går det att utföra med hjälp av CSS menar du? Det har jag aldrig läst någonting om nämligen, dock var det ett tag sedan jag pysslade med att knacka kod.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Subdubwise:

Alltså att ni använder er av html_entities, bland annat, när inlägg sparas till databasen så att de inte ska kunna göra någon skada. Men att ni, på vissa ställen, har glömt att koda på så vis att ni "vänder på myntet" när datan ska presenteras för en klient?

Detta görs av forummjukvaran siten använder sig av. Vi har missat att vända på det på vissa platser och då kan texten råka encodas dubbelt eller få avklippta entities som ovan. När det levereras till klienten som HTML måste man göra detta för att förhindra XSS, men det har inget med databasen att göra. Imho bör man dock inte anpassa originaltexterna för en viss presentationsmodell eftersom att man kan vilja formatera om dessa för andra syften, men det är en annan diskussion.

Skrivet av Subdubwise:

Hur går det att utföra med hjälp av CSS menar du? Det har jag aldrig läst någonting om nämligen, dock var det ett tag sedan jag pysslade med att knacka kod.

text-overflow: ellipsis;

Mycket användbart.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av Biberu:

Detta görs av forummjukvaran siten använder sig av. Vi har missat att vända på det på vissa platser och då kan texten råka encodas dubbelt eller få avklippta entities som ovan. När det levereras till klienten som HTML måste man göra detta för att förhindra XSS, men det har inget med databasen att göra.

Tack för en bra förklaring!

Skrivet av Biberu:

Imho bör man dock inte anpassa originaltexterna för en viss presentationsmodell eftersom att man kan vilja formatera om dessa för andra syften, men det är en annan diskussion.

Jag är benägen att hålla med dig på den punkten. Det känns dumt att begränsa sig i onödan.

Skrivet av Biberu:

text-overflow: ellipsis;

Mycket användbart.

Jaha, så det var det du syftade på när du nämnde någonting om en CSS-lösning!