Verktyg Visningsval
2012-11-16, 11:17   #1

Ixos

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2011

Varför ligger inte BF under Massiva Onlinespel?

Battlefield (alla versioner) är mycket mer massivt än World of Tanks.

* Större kartor
* Mer än dubbelt så många spelare per match
* Fler fodornstyper
Ixos är inte uppkopplad
2012-11-16, 11:22   #2

soderkvist

Medlem

soderkvists avatar

Plats: Umeå

Registrerad: aug 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ixos Visa inlägg
Battlefield (alla versioner) är mycket mer massivt än World of Tanks.

* Större kartor
* Mer än dubbelt så många spelare per match
* Fler fodornstyper
http://en.wikipedia.org/wiki/Massive...er_online_game

"a multiplayer video game which is capable of supporting hundreds or thousands of players simultaneously. By necessity, they are played on the Internet, and feature at least one persistent world."

EDIT: Tror jag förstår hur du tänker ändå men det är snarare World of Tanks som inte hör hemma där i så fall.

Senast redigerad av soderkvist 2012-11-16 klockan 11:28.
2012-11-16, 11:30   #3

Ixos

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av soderkvist Visa inlägg
Tror jag förstår hur du tänker ändå men det är snarare World of Tanks som inte hör hemma där i så fall.
Redan försökt den vägen och ja jag håller med dig. Men moderatorer och spelare anser att WoT är ett MMO.

Det enda Argumentet verkar vara att WoT är ett massivt onlinespel för dess ryska utvecklare påstår det, medans BF inte är det eftersom dess Svenska utvecklare inte påstår att det är ett MMO... :S
Ixos är inte uppkopplad
2012-11-16, 11:37   #4

Zpiritual

Medlem

Zpirituals avatar

Plats: Alingsås

Registrerad: feb 2007

Enda som gör WoT till MMO i någon form är väl clan wars? Men det känns mer som strategi...

Gränserna mellan olika genrer är helt enkelt inte lika tydliga som för några år sedan då olika genrer lånar friskt från varandra.
2012-11-16, 11:38   #5

soderkvist

Medlem

soderkvists avatar

Citat:
Redan försökt den vägen och ja jag håller med dig. Men moderatorer och spelare anser att WoT är ett MMO.

Det enda Argumentet verkar vara att WoT är ett massivt onlinespel för dess ryska utvecklare påstår det, medans BF inte är det eftersom dess Svenska utvecklare inte påstår att det är ett MMO... :S
Spelar inte själv men visst faller det på "and feature at least one persistent world.", det finns ingen bestående värld? Däremot är det väll betydligt större RPG-element i World of Tanks, i BF så kan du till och med köpa lös alla unlocks.
2012-11-16, 11:39   #6

Ixos

Medlem

RPG har dock inget med MMO att göra.

Matcherna i WoT varar i min erfarenhet max 15minuter (oftast ca 5min), så även där är BF mer "massivt" då striderna varar längre.
Ixos är inte uppkopplad
2012-11-16, 11:46   #7

Fluf

Hjälpsam

Flufs avatar

Registrerad: mar 2004

Som sagt har BF3 inte där att göra då den inte har en bestående värld, såsom WoW, EvE Online eller DayZ etc.

Det är snarare en fråga om WoT har där att göra eller inte i sådana fall.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI
Fluf är uppkopplad nu
2012-11-16, 11:51   #8

ozo64

Medlem

Registrerad: dec 2005

"persistant world" är nyckelorden. Har man inte det är det inget MMO.
ozo64 är uppkopplad nu
2012-11-16, 11:59   #9

Ixos

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ozo64 Visa inlägg
Håller med. Jag vill bara veta varför BF inte ligger där då WoT gör det!

Varken moderatorer eller spelare i WoT forumet har kunnat ge ett bra svar utan mest tyckt jag är korkad som inte förstår att det är ett MMO...
Så jag tänkte jag kunde fråga här också om ni har någon idé?

Min poäng är att man måste vara konsekvent. Antingen så är både WoT och BF Massiva Onlinespel eller så är ingen av dem det.
Ixos är inte uppkopplad
2012-11-16, 12:02   #10

soderkvist

Medlem

soderkvists avatar

Citat:
RPG har dock inget med MMO att göra.

Matcherna i WoT varar i min erfarenhet max 15minuter (oftast ca 5min), så även där är BF mer "massivt" då striderna varar längre.
Nej precis men jag tänkte att det kanske är därför som WoT har blivit (felaktigt) klassat som ett MMO.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ozo64 Visa inlägg
Tror vi har slagit huvudet på spiken här

EDIT: Varken BF eller WoT är MMO måste bli slutsatsen.
2012-11-16, 12:04   #11

jakkes

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2010

Om utvecklaren anser att spelet är ett MMO så bör man följa det, för att undvika sådana diskussioner som denna.

Tycker jag!
2012-11-16, 12:07   #12

soderkvist

Medlem

soderkvists avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jakkes Visa inlägg
Om utvecklaren anser att spelet är ett MMO så bör man följa det, för att undvika sådana diskussioner som denna.

Tycker jag!
Då blir det ju som när datortillverkare hävdar att alla modeller de säljer är Ultrabooks
2012-11-16, 12:09   #13

Leifson

Moderator

Leifsons avatar

Registrerad: okt 2010

*Tråd flyttad*

Hör hemma i Feedback.

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.
Leifson är inte uppkopplad
2012-11-16, 12:12   #14

Marinlik

Medlem

Marinliks avatar

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2008

För att battlefield är en shooter
Marinlik är uppkopplad nu
2012-11-16, 12:15   #15

soderkvist

Medlem

soderkvists avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av flyawaynille Visa inlägg
För att battlefield är en shooter
Neocron till exempel är/var en shooter. http://en.wikipedia.org/wiki/Neocron

Men egentligen är lösningen redan funnen, det ska finnas en bestående spelvärld. Battlefield saknar det och det gör också World of Tanks.
2012-11-16, 12:29   #16

jakkes

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av soderkvist Visa inlägg
Då blir det ju som när datortillverkare hävdar att alla modeller de säljer är Ultrabooks
True Men man kan väl låta recensenter klassificera produkterna som de vill men den officiella benämningen kan väl fortfarande vara MMO / Ultrabook.
2012-11-16, 12:44   #17

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Bf 3 har inte särskilt många spelare i en värld som lever hela tiden men exakt var gränsen går för att bli "mmo" kan man diskutera, men bf3 skjutaspel lär inte gå, världen måste leva hela tiden men visst borde det gå att göra nått i stil med "andra världskriget online" det skulle kunna fungera om man var en "levande" värld som rullar på i realtid och några rejäla makter som drabbar samman. Det hade varit mycket trevligt med en massiv "simulator" där man verkligen kunde ha totalt olika roller och måste samarbeta under lång tid, att behöva bygga utrustningen och infrastruktur, kanske ha riktig sjukvårdssimulering, staber, transporter och matproduktion, ja ett mycket mer komplext spel som inte bara har folk som springer runt o skjuter, jag hade troligen gillat ett sån spel och man kunde få in allt från simfarm till surgeon och civilisation till krigarna i ett och samma spel ett betydligt mer verklighetstroget sammhälle, där mycket mer långsiktig taktik och planering krävs och en massa olika roller, det finns få bönder i bf 3, men svältande soldater vill gärna ha mat, och nån måste operera skadorna, och så kanske man ska ha realistisk nivå på flyget , så de som kör flygsimulatorer behövs för att överhuvudtaget klara av att flyga osv... det vore ett intressant spel om alla kunde hitta en funktion som krävs för att armeerna ska funka, gillar man inte att springa runt å panga så kan man odla mat eller köra en fraktbåt, eller så kanske man bygger nått, och de som fuskar i spelen skulle bli virtuellt fängslade, inga admins utan ett rättsväsen man skulle helt enkelt kombinera ihop många av dagens spel i en gemensam värld, mera kluriga planeringsroller och suportfunktioner, man måste höra med sina spioner var fienden finns och se till att man har utrustningen som behövs, Ett sånt spel hade jag gillat och det hade samtidigt gett plats åt många fler på helt andra platser än de som bara strider, gillar man att bygga i minecraft så kunde man bygga bisarra vapen eller befästningar som soldaterna använde i ett sånt spel, alla kunde samverka på olika sätt på samma spelplan oavsett vad man gillar, tom de som håller på med pussel kunde delta i underrättelseorganisationerna, det vore nått !
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-11-16, 13:25   #18

13ers3rk

Medlem

13ers3rks avatar

Plats: Västerås

Registrerad: jan 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Bf 3 har inte särskilt många spelare i en värld som lever hela tiden men exakt var gränsen går för att bli "mmo" kan man diskutera, men bf3 skjutaspel lär inte gå, världen måste leva hela tiden men visst borde det gå att göra nått i stil med "andra världskriget online" det skulle kunna fungera om man var en "levande" värld som rullar på i realtid och några rejäla makter som drabbar samman. Det hade varit mycket trevligt med en massiv "simulator" där man verkligen kunde ha totalt olika roller och måste samarbeta under lång tid, att behöva bygga utrustningen och infrastruktur, kanske ha riktig sjukvårdssimulering, staber, transporter och matproduktion, ja ett mycket mer komplext spel som inte bara har folk som springer runt o skjuter, jag hade troligen gillat ett sån spel och man kunde få in allt från simfarm till surgeon och civilisation till krigarna i ett och samma spel ett betydligt mer verklighetstroget sammhälle, där mycket mer långsiktig taktik och planering krävs och en massa olika roller, det finns få bönder i bf 3, men svältande soldater vill gärna ha mat, och nån måste operera skadorna, och så kanske man ska ha realistisk nivå på flyget , så de som kör flygsimulatorer behövs för att överhuvudtaget klara av att flyga osv... det vore ett intressant spel om alla kunde hitta en funktion som krävs för att armeerna ska funka, gillar man inte att springa runt å panga så kan man odla mat eller köra en fraktbåt, eller så kanske man bygger nått, och de som fuskar i spelen skulle bli virtuellt fängslade, inga admins utan ett rättsväsen man skulle helt enkelt kombinera ihop många av dagens spel i en gemensam värld, mera kluriga planeringsroller och suportfunktioner, man måste höra med sina spioner var fienden finns och se till att man har utrustningen som behövs, Ett sånt spel hade jag gillat och det hade samtidigt gett plats åt många fler på helt andra platser än de som bara strider, gillar man att bygga i minecraft så kunde man bygga bisarra vapen eller befästningar som soldaterna använde i ett sånt spel, alla kunde samverka på olika sätt på samma spelplan oavsett vad man gillar, tom de som håller på med pussel kunde delta i underrättelseorganisationerna, det vore nått !
Wall of text, för jobbigt att läsa.
13ers3rk är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker