ESD frågan är tabu, dags att väcka liv i den med rätt kunskap!

Permalänk
Medlem

ESD frågan är tabu, dags att väcka liv i den med rätt kunskap!

Jag skrev på erat formulär, men precis som tidigare har jag aldrig fått något svar på det, kommer ens mina frågor fram? Så jag testar här nu!

Hejsan!

I erat senaste rapportage var ni och besökte Komplett i Norge och hur deras lager funkar och bygge av datorer. Den stora frågan o forumet hamnade på ESD då väldigt många synpunkter fanns om deras (icke) ESD där dem bygger datorer.

Mitt förslag var att kanske ha en informativ nyhet om ämnet ESD. Många verkar fortf tro att detta är en konstig myt och vissa har väldigt lite förståelse kring risker och kanske vad det mera i praktiken innebär. Ett vettigt och lärande inslag skulle alltså vara på sin plats för att breda och sprida kunskapen på detta forum, förhoppningsvis skulle färre fel kunna drabba hos våra datorbyggare och på längre sikt spara pengar på både felsökning och trasiga komponenter.

Jag är gärna med och bidrar med den information jag kan, men det bästa vore kanske om ni kontaktade ett företag som jobbar väldigt mycket på denna fråga? Ett stort företag är "Armeka" som jobbar med utbildningar inom Norden samt säljer ESD tillbehör. http://armeka.se/

Jag har en kontaktperson (i sthlm) jag kan dela med mig av vid intresse som har haft utbildning för vårat företag och väldigt många andra, han har varit med sedan start och är mycket kunnig inom ämnet.

Jag ser och hoppas att ni verkligen svarar på detta och försöker få fram något matnyttigt för våra medlemmar, detta är ett ämne som nästan aldrig tas upp och därmed blivit lite "tabu", vilket resulterar i okunskap om ämnet.

Ha en fortsatt trevlig kväll,
Mvh // Tozzi

Stavfel
Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej Tozzi,

ESD är ett intressant ämne och vi ska se om vi kan hitta på något på temat framöver!

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Hej Tozzi,

ESD är ett intressant ämne och vi ska se om vi kan hitta på något på temat framöver!

Hälsningar,
Andreas

jag föreslår en klistrad guide för nyblivna datorbyggare varför det är viktigt med esd skydd iaf esd armband.

går så många felaktiga rykten runt just ESD skador bland annat om man googlar ESD och bygga pc så föreslår var och varannan länk att man ska undvika statiska kläder så gått det går vilket alltid är en fördel men sen att man ska jorda sig i ett element eller liknande...

även var och varannan här på forumet verkar tro att hålla i ett element när man bygger är det ultimata esdskyddet trots att detta är en totalt felaktig myt som t.om. kan förvärra saken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Hej Tozzi,

ESD är ett intressant ämne och vi ska se om vi kan hitta på något på temat framöver!

Hälsningar,
Andreas

Ah, awesome! Tackar så mycket!

Skrivet av Rouge of Darkness:

jag föreslår en klistrad guide för nyblivna datorbyggare varför det är viktigt med esd skydd iaf esd armband.

går så många felaktiga rykten runt just ESD skador bland annat om man googlar ESD och bygga pc så föreslår var och varannan länk att man ska undvika statiska kläder så gått det går vilket alltid är en fördel men sen att man ska jorda sig i ett element eller liknande...

även var och varannan här på forumet verkar tro att hålla i ett element när man bygger är det ultimata esdskyddet trots att detta är en totalt felaktig myt som t.om. kan förvärra saken.

Ingen dum idé!! Jag sätter mig gärna med flera kunniga inom ämnet och skriver, typ skype-möte och dela upp rubriker vi kan skriva om, kanske skapa en liten PDF.

Håller med dig, finns många myter åt båda hållen, element är ju isolerade med färgen och därmed inte ger det skydd man tror man får.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Ah, awesome! Tackar så mycket!

Ingen dum idé!! Jag sätter mig gärna med flera kunniga inom ämnet och skriver, typ skype-möte och dela upp rubriker vi kan skriva om, kanske skapa en liten PDF.

Håller med dig, finns många myter åt båda hållen, element är ju isolerade med färgen och därmed inte ger det skydd man tror man får.

element är inte myt pga färgen... utan för att du blir statiskt neutral med elementet inte delarna du ska hantera.

var därför jag skrev att de t.om. kan bli värre då du kan få en ännu större skillnad än vad du t.om. hade "uppladdad" innan du tog i elementet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

element är inte myt pga färgen... utan för att du blir statiskt neutral med elementet inte delarna du ska hantera.

var därför jag skrev att de t.om. kan bli värre då du kan få en ännu större skillnad än vad du t.om. hade "uppladdad" innan du tog i elementet.

Helt korrekt! My bad!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rouge of Darkness:

element är inte myt pga färgen... utan för att du blir statiskt neutral med elementet inte delarna du ska hantera.

var därför jag skrev att de t.om. kan bli värre då du kan få en ännu större skillnad än vad du t.om. hade "uppladdad" innan du tog i elementet.

Fast elementen är inte de värsta av alla dåliga råd. Det är värre när folk ska blanda in vägkontakter och pilla med krokodilklämmor eller ska fuljorda inkopplade datorer i ett element så du riskerar att få husets alla vattenledningar strömförande.

Ett vettigt skydd är så enkelt att få till med ett armband för 30 kr och fysiken är jätteenkel så det är lite tråkigt att det cirkulerar så mycket dumheter som är antingen verkningslösa eller rent livsfarliga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Ah, awesome! Tackar så mycket!

Ingen dum idé!! Jag sätter mig gärna med flera kunniga inom ämnet och skriver, typ skype-möte och dela upp rubriker vi kan skriva om, kanske skapa en liten PDF.

Håller med dig, finns många myter åt båda hållen, element är ju isolerade med färgen och därmed inte ger det skydd man tror man får.

PDFen skulle innehålla mycket nyttig information. Problemet är att jag tror att väldigt få skulle verkligen ta till sig att ladda ner den och kolla igenom den.

Enligt mig är nog en klistrad tråd som är bra formaterad. Sedan så även här kommer långt ifrån många personer att läsa, det ser vi redan idag med nuvarande klistrade trådar. Vad som skulle nog behövas är strängare mods som tar bort inlägg om de inte följer råden på klistrade trådar. (pratar om lista spec etc). Lägga till fråga om man läst x och y tråd innan man postar (om man är under en viss antal poster).

Vill vi höja kompetensen eller nivån på forumet tror jag att vi behöver lite fler verktyg som community. Något i form av downvotes/upvotes eller på något sätt markera ett dåligt svar. Detta skulle möjligtvis att kunna förbättra nivån då vi skulle slippa dumma kommentarer men även kanske missvisande svar som ofta händer i ESD frågan. Men detta kan missbrukas också.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

PDFen skulle innehålla mycket nyttig information. Problemet är att jag tror att väldigt få skulle verkligen ta till sig att ladda ner den och kolla igenom den.

Enligt mig är nog en klistrad tråd som är bra formaterad. Sedan så även här kommer långt ifrån många personer att läsa, det ser vi redan idag med nuvarande klistrade trådar. Vad som skulle nog behövas är strängare mods som tar bort inlägg om de inte följer råden på klistrade trådar. (pratar om lista spec etc). Lägga till fråga om man läst x och y tråd innan man postar (om man är under en viss antal poster).

Vill vi höja kompetensen eller nivån på forumet tror jag att vi behöver lite fler verktyg som community. Något i form av downvotes/upvotes eller på något sätt markera ett dåligt svar. Detta skulle möjligtvis att kunna förbättra nivån då vi skulle slippa dumma kommentarer men även kanske missvisande svar som ofta händer i ESD frågan. Men detta kan missbrukas också.

Andreas har upprepade gånger sagt att de inte tänker införa ett system där man kan rösta ner inlägg eftersom det så lätt blir missbrukat och leder till bråk. Se vissa delar av Reddit till exempel. Ett alternativ som inte innebär att man röstar ner skulle ju vara att kunna sortera inlägg efter antalet Gilla och kanske på det viset få bort lite trams men problemet är att Gilla inte används för att markera bra inlägg utan mer används för att markera roliga inlägg. Så ett sådant system skulle nog mest ta fram massa one liners och inte så mycket hjälpsamt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Andreas har upprepade gånger sagt att de inte tänker införa ett system där man kan rösta ner inlägg eftersom det så lätt blir missbrukat och leder till bråk. Se vissa delar av Reddit till exempel. Ett alternativ som inte innebär att man röstar ner skulle ju vara att kunna sortera inlägg efter antalet Gilla och kanske på det viset få bort lite trams men problemet är att Gilla inte används för att markera bra inlägg utan mer används för att markera roliga inlägg. Så ett sådant system skulle nog mest ta fram massa one liners och inte så mycket hjälpsamt.

Mjo jag håller med där. Men jag tror inte att oneliners eller tramsinlägg hamnar så mycket på forumet förutom på nyheter och där behöver man inte riktigt att ha detta systemet.

Om man skulle ändra gilla till informativt eller liknande så tror jag folk skulle ändra syn på knappen då Gilla i nuläget är som +1 i stort sätt som betyder vad som helst. Vid missbruk av detta skulle man kunna moderera dock vet inte hur möjligt det är för Sweclockers i nuläget.

Ber om ursäkt om det drog tråden lite ur topic.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Mjo jag håller med där. Men jag tror inte att oneliners eller tramsinlägg hamnar så mycket på forumet förutom på nyheter och där behöver man inte riktigt att ha detta systemet.

Om man skulle ändra gilla till informativt eller liknande så tror jag folk skulle ändra syn på knappen då Gilla i nuläget är som +1 i stort sätt som betyder vad som helst. Vid missbruk av detta skulle man kunna moderera dock vet inte hur möjligt det är för Sweclockers i nuläget.

Ber om ursäkt om det drog tråden lite ur topic.

Jag kollade runt på det där när jag diskuterade Gilla-knappen med Andreas och det finns massa exempel från olika delar av forumet där inlägg som inte är hjälpsamma utan snarare roliga eller tykna får mest gilla. Eller så får inga inlägg några gilla.

Men du kan ha en poäng i att användarmönstret kanske ändras efter funktionen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24