Jag var 11 år gammal, min familj ganska fattig jämfört med idag och den dator familjen hade användes inte till spel. Morsan pluggade läkarlinjen och därför överlevde vi 4 pers på 1 lön + studiebidrag i en hyrd nybyggd och ganska dyr villa.
Intel hade nyligen lanserat pentium 4 och AMD var påväg att lansera sin 2xxx+ serie processorer och alla mina polare lirade Counter Strike 1.6 på varsin egen ny dator. Jag själv lyckades få tag på "skrotdelar" mer eller mindre, billigt iallafall var det och belastade inte familjens ekonomi.
Ett billigt nätagg, ett servermoderkort för dubbla pentium II processorer, samt tangentbord och dylikt skänkt från Uppsalas återvinningscentral. Satte på 8gb ddr 133mhz ram samt en 80gb hårddisk. I början hade jag ett grafikkort med 32mb minne men fick i julklapp av pappa ett kraftigare med 128m ram. Har kvar det och håller det kärt, tror att han lade mycket pengar på det. För att toppa allt detta hade jag ett grå-svart chassi som såg mycket mer badass ut än vad komponenterna någonsin kunde leva upp till. De vänner jag hade använde mest "beige"-trista chassin i klassisk stil.
Som alla kanske kan förstå hängde inte processorn med särskilt bra och "flertrådning" var det inte att tala om i särskilt många program år 2000 (särskilt inte spel). Förmodligen hade en av mina pentium II 400mhz kunnat tas bort utan skillnad på prestanda men jag gillade tanken på dubbla processorer.
Efter ett tag fick min farbror tag på en skrotad dator och jag knyckte processorn som med bios modifikationer blev fullt fungerande. Dual pentium III 667mhz och fortfarande lagg i CS dock.
Minns hela denna tiden med stor nostalgi. Jag var som sagt ung och lade extremt mycket tid på att läsa in datorkunskaper och anpassa mitt system. Hade jag haft samma driv idag vore jag doktorand. Bios-moddningarna var ganska komplicerade och manualen var knepig att förstå. Gjorde i princip allt själv men visade alla framsteg för min far i hopp om att han skulle bli stolt.
Det första Systemet bestod av:
Dual pentium II 400mhz
8GB 133mhz ram
GPU med 32mb minne
80gb IDE hdd
Windows XP piratversion
56.6k modem
År 2000