Sidan 2 av 8 1 2 345 Sista »

Verktyg Visningsval
2012-03-29, 13:15   #31

Vusan

Medlem

Vusans avatar

Plats: Jönköpings Län

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Tack, funderar på det! Snällt av dig.

Finns det mer datorer nära jönköpings län (helst skåne där min syrra bor).

Vad kan jag söka för att få upp många resultat (ord och fraser). Jag söker alltid på "windows 98 dator" eller "gammal dator".

Citat:
Ursprungligen inskrivet av StarglowOne Visa inlägg
Kolla inregodirekt.se dom har kanske någon. Hittade denna om en laptop duger för dig: http://www.blocket.se/ystad/Fujitsu_...tm?ca=23_2&w=1

Skickades från m.sweclockers.com
Jag söker efter stationär och inte Windows Vista. Ska vara 98:an.
Vusan är inte uppkopplad
2012-03-29, 13:32   #32

infinity08

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: aug 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Vusan Visa inlägg
Okej... Desktop och inte laptops. Windows 98 tack. Helst inte MS DOS dator och datorn måste vara minst i åren 1998 till 2000
Windows 98 och 95 är baserade på DOS. Så har du en dator med W98 kan du enkelt växla mellan DOS och windows, vilket vissa gamla DOS-spel kräver.

För övrigt finns det ju ett överflöd av såna gamla häckar, gå in på närmsta myrorna-butik och köp en för 30 kronor. Eller så lägger du upp en annons här som redan föreslagits, finns garanterat många som kan tänka sig att skänka bort lite gammalt skrot. Att beställa från utlandet vore ren idioti. Har haft och slängt otaliga datorer av den kalibern du söker under mina dagar, tyvärr har jag nu gjort mig av med alla.
infinity08 är inte uppkopplad
2012-03-29, 13:33   #33

zurmara

Medlem

Plats: Hammenhög

Registrerad: aug 2007

Industrial Computer ltd utan för chichester i england använder en del gammal teknik i deras pc / server reperationer / ny bygge.
2012-03-29, 15:06   #34

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Citat:
Tack, funderar på det! Snällt av dig.

Finns det mer datorer nära jönköpings län (helst skåne där min syrra bor).

Vad kan jag söka för att få upp många resultat (ord och fraser). Jag söker alltid på "windows 98 dator" eller "gammal dator".
Du kan prova söka på datortypen, pentium, pentium mmx, pentium 2, k6, k6-2, k6-3, socket 7, sockel 7, slot 1, sockel 1
Med reservation för stavningarna, det kan ju tex vara p2 eller p3 eller pentium II i bland, du kan även prova att leta på minnen, edo, pc 100, pc133
Om du är intresserad av lite snabbare saker så kan du leta athlon, k7 också, de är ungefär som pentium 3, de har slot a anslutning, nyara pentium 3 är 370 eller sockel/socket 370.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-03-29, 16:18   #35

hjorten66

Medlem

hjorten66s avatar

Plats: Höganäs

Registrerad: dec 2010

Nu blev jag oxå sugen på win 98 Kom på att jag har en gammal burk,men att cpu:n är kass. Tänkte först sätta ut annons och söka en beg amd athlon xp 2200+. Men hittade denna sidan. http://www.starmicroinc.net/
så det blir till att beställa en ny. Ville bara tipsa er som kanske letar efter äldre cpu till era retro burkar.

Såg nu att det tydligen inte går att beställa hit till sverige..suck.

Senast redigerad av hjorten66 2012-03-29 klockan 16:47.
Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate
hjorten66 är inte uppkopplad
2012-03-29, 17:31   #36

Vusan

Medlem

Vusans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av infinity08 Visa inlägg
Windows 98 och 95 är baserade på DOS. Så har du en dator med W98 kan du enkelt växla mellan DOS och windows, vilket vissa gamla DOS-spel kräver.

För övrigt finns det ju ett överflöd av såna gamla häckar, gå in på närmsta myrorna-butik och köp en för 30 kronor. Eller så lägger du upp en annons här som redan föreslagits, finns garanterat många som kan tänka sig att skänka bort lite gammalt skrot. Att beställa från utlandet vore ren idioti. Har haft och slängt otaliga datorer av den kalibern du söker under mina dagar, tyvärr har jag nu gjort mig av med alla.
Okej, visste jag aldrig. Då kan jag bara växla MS-DOS till Windows 98.

Citat:
Du kan prova söka på datortypen, pentium, pentium mmx, pentium 2, k6, k6-2, k6-3, socket 7, sockel 7, slot 1, sockel 1
Med reservation för stavningarna, det kan ju tex vara p2 eller p3 eller pentium II i bland, du kan även prova att leta på minnen, edo, pc 100, pc133
Om du är intresserad av lite snabbare saker så kan du leta athlon, k7 också, de är ungefär som pentium 3, de har slot a anslutning, nyara pentium 3 är 370 eller sockel/socket 370.
Borde jag söka dator tillverkaren också om det är bra?
Vusan är inte uppkopplad
2012-03-29, 17:56   #37

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Borde jag söka dator tillverkaren också om det är bra?
Det blir svårt såvida du inte söker på något märke som inte finns kvar idag, du får väl prova lite så ser du hur mycket svar du får, men att tex leta en hp lär ge lite för mycket svar skulle jag tro.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-03-29, 18:58   #38

Vusan

Medlem

Vusans avatar

Citat:
Det blir svårt såvida du inte söker på något märke som inte finns kvar idag, du får väl prova lite så ser du hur mycket svar du får, men att tex leta en hp lär ge lite för mycket svar skulle jag tro.
Det är bäst att söka efter pentium 3 då, tack för hjälpen. Rapporterar tillbaka om jag hittar nåt, om jag inte gör det så kommer jag snart tillbaka.

Hittade en. Säga också om dessa datorer kan bli nedgradera eller uppgraderad till Windows 98. Köpes bara i Jönköping (län) eller Skåne.

http://www.blocket.se/angelholm/Dato...m?ca=23_11&w=1 (Windows XP)

Kommer att uppdatera.
Vusan är inte uppkopplad
2012-03-29, 22:58   #39

Rouge of Darkness

Medlem

Rouge of Darknesss avatar

Plats: \\Localhost

Registrerad: mar 2006

Har du provat att köra Win 98 i t.ex Viritual PC , VirtualBox, WMware eller liknande? typ bara configa den till typ 128mb ram och att den endast får använda 1 kärna på processorn

sen kör in win95/98 i den virituella datorn.

bara tänkte om du inte vill lägga pengarna i onödan så kan du ju testa detta först.

inte FORMATERA OM hårddisken då det betyder att man ska göra det 2 ggr efter varann vilket är totalt meningslöst.
Rouge of Darkness är uppkopplad nu Folding
2012-03-30, 06:15   #40

Vusan

Medlem

Vusans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness Visa inlägg
Har du provat att köra Win 98 i t.ex Viritual PC , VirtualBox, WMware eller liknande? typ bara configa den till typ 128mb ram och att den endast får använda 1 kärna på processorn

sen kör in win95/98 i den virituella datorn.

bara tänkte om du inte vill lägga pengarna i onödan så kan du ju testa detta först.
Ja jag har gjort det. Men det suger att ha på min dator, bäst att leta efter en gammal burk med äkta Windows 95 eller 98.

Jag ska också spela på den, spelar bara gamla spel.

Ska ta en titt i Skåne om jag kan få tag på en. Malmö förresten.
Vusan är inte uppkopplad
2012-03-31, 14:50   #41

meudig

Medlem

meudigs avatar

Plats: Ellie Goulding

Kolla med IT-killen eller Vaktmästare på närmsta skolor. På min gamla skola stod det ett helt rum fyllt med gamla burkar, och på mitt gymnasium ser jag gamla vita burkar på lastkajen som bara står och väntar på att kastas.

Nu för tiden brukar dock gamla datorer hämtas av företaget som står för datorerna i kommunen.
meudig är inte uppkopplad
2012-03-31, 18:28   #42

Vusan

Medlem

Vusans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av meudig Visa inlägg
Kolla med IT-killen eller Vaktmästare på närmsta skolor. På min gamla skola stod det ett helt rum fyllt med gamla burkar, och på mitt gymnasium ser jag gamla vita burkar på lastkajen som bara står och väntar på att kastas.

Nu för tiden brukar dock gamla datorer hämtas av företaget som står för datorerna i kommunen.
Har frågat, men fanns inga gamlingar kvar.
Vusan är inte uppkopplad
2012-04-01, 13:47   #43

meudig

Medlem

meudigs avatar

Plats: Ellie Goulding

http://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=2560

(ursäkta, jag var tvungen)
meudig är inte uppkopplad
2012-04-01, 14:59   #44

Vusan

Medlem

Vusans avatar

Citat:

Jag, visste redan det. När jag såg Komplett datorn.

Två sista frågor nu.

1. Finns det någon speciell hemsida där man kan köpa gamla datorer?

2. Till exempel, om jag köper en data från någon och den inte fungerar. Hur kan man se på den om den funkar eller inte.
Vusan är inte uppkopplad
2012-04-02, 08:37   #45

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Två sista frågor nu.

1. Finns det någon speciell hemsida där man kan köpa gamla datorer?

2. Till exempel, om jag köper en data från någon och den inte fungerar. Hur kan man se på den om den funkar eller inte.
1 blocket o dyl, loppisar, det du letar är så pass gammalt att det nästan inte finns på den normala begagnatmarknaden.

2 ??? Hur tänkte du här ? Du märker om den inte funkar. Det kan vara värre att veta om allt funkar ok, drivrutiner och manualer kan vara knepiga att få tag på till gamla prylar.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-02, 10:24   #46

Vusan

Medlem

Vusans avatar

Citat:
1 blocket o dyl, loppisar, det du letar är så pass gammalt att det nästan inte finns på den normala begagnatmarknaden.

2 ??? Hur tänkte du här ? Du märker om den inte funkar. Det kan vara värre att veta om allt funkar ok, drivrutiner och manualer kan vara knepiga att få tag på till gamla prylar.
Okej, nu ska jag bara leta efter en data som passar.

Adjö. (kommer kanske tillbaka om frågor, förresten tack för en grym forum.)

Hej.

Jag har hört att man kan nedgradera sin Pentium 4 dator till Window 98. Men blir inte det hårdvaras konflikter och drivrutiner som inte fungerar.

Vad är den maximala för Windows 98 och kan man bara köpa en burk ur blocket, tradera eller mer och bara nedgradera till Windows 98.

Men jag tror att det är bästa att sikta på gamla vita burkar.
Vusan är inte uppkopplad
2012-04-03, 14:15   #47

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Om W98 funkar på en p4 beror på om någon gjort drivrutiner till den kolla det först innan du försöker med win 98, det finns inga tekniska hinder att programmera drivers, men p4 och xp kom ungefär samtidigt, sedan så får man tänka på att en del äldre spel får problem med timing om cpun är för snabb, de förväntar sig nått mycket slöare och en del gjorde loopar för timing och går då cpun 10ggr för snabbt så ballar det ur.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-03, 14:44   #48

thedarkknight

Medlem

thedarkknights avatar

Plats: Nyköping, Sverige

Registrerad: sep 2007

Citat:
Tjena.

Mitt namn är Martin och spelar för det mesta retro spel. Problemet är att spelen inte funkar så utmärkt i nya datorer. Oftast att spelet går för snabbt, ljudproblem och att spelet inte startar alls.

Jag hittade väldigt mycket på USA. Men jag vill helst rikta mig åt Sverige. Förresten, kostar frakten mycket från USA till Sverige? För jag hittade denna sidan.

http://www.nixsys.com/products/legac...d-servers.html

Rätt najs! Att bygga sin egen.

Men emulatorer, DOSBOX och Virtuella maskiner fungerar ändå inte så bra. Jag vill helst hitta det i Södra Sverige. Bor i Jönköping Kommun. Så vart kan man hitta det lättast nätet eller butiker. Går det köpa från USA med ett rimligt pris?

Tackar så mycket om ni hjälper mig! Skulle var bra att få se Windows 98 igen och spela de gamla spelen problemfritt.

Förresten vad krävs för att köra alla gamla spel från 1985 till 2002? 3DFX Voodo grafikkort, 512 MB, Intel Pentium och mer?

Min dator förresten: Dell Dimension 5150
CPU: Intel Pentium 4 HT 3,00 GHz
GPU: 256 MB ATI Radeon X300 till X550 någonstans om jag kommer ihåg.
Ljudkort: Sigmatel STAC9220
RAM: 1024 MB
Hårddisk: 232 GB ATA Hårddisk

Ej modiferad.

- Martin
Hej!

Nu kan det vara så att jag svarar fel men jag tyckte mig läsa i den här tråden för några dagar sen att ett av de gamla spel du spelar är Rainbow Six Rogue Spear och att det inte rullar på XP? Jag har också en Dell dator med Windows XP och det enda jag behövde göra för att få igång spelet var att installera senaste patchen (2.5) och sedan dess har det fungerat! Tänk på att du ska tacka nej till DirectX och bara köra DirectX Media (eller tvärt om) annars blir det strul med att slutföra installationen av spelet!

Hoppas verkligen jag hittat rätt tråd
Dator 1 - Gaming: | CM Storm Sniper | Asus P6T | Intel Core i7 920 m. Noctua NH-U12PSE | Corsair XMS3 6GB PC12800 1600MHz | XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 | KHX3KSSD 120GB | Seagate 640GB | Windows 7 x64 |
Dator 2 - Retrogaming | Dell E521 | AMD Athlon 64 X2 6000+ | Kingston KVR 4GB 800MHz | XFX Radeon HD 5670 1GB GDDR5 | WDC 160GB | Seagate 500GB | Windows XP Professional |
thedarkknight är inte uppkopplad
2012-04-04, 12:09   #49

Vusan

Medlem

Vusans avatar

Citat:
Om W98 funkar på en p4 beror på om någon gjort drivrutiner till den kolla det först innan du försöker med win 98, det finns inga tekniska hinder att programmera drivers, men p4 och xp kom ungefär samtidigt, sedan så får man tänka på att en del äldre spel får problem med timing om cpun är för snabb, de förväntar sig nått mycket slöare och en del gjorde loopar för timing och går då cpun 10ggr för snabbt så ballar det ur.
Har testat och får bara fel med drivrutinerna och hårdavara är inte kompatibel med W98.

Okej för att göra detta enklare till er så söker jag efter denna dator.

CPU: Pentium III till AMD Duron någonstans emellan också.
RAM: Spelar igen roll, helst under 1 GB
Grafikkort: Ett grafikkort med drivrutiner till Windows 98 och som körs bra.
Ljudkort: Kan tänka mig med ett par bra ljudkort som AWE 64 eller Sound Blaster 16. Älskar MIDI formaten med.
Moderkort: Moderkort som är kompatibel med gamla Windows versioner.
HDD: Bryr inte rikrig om storleken, men ska finnas.
Operativsystem: (Windows 95) till Windows 98.

OBS: Själva hårdvaran ska vara kompatibel med Windows 98! Går bra med Windows 95 med.

Mest riktade datorn: Compaq Presario 5000 med Pentium III eller AMD Duron processor. Eller Hemmabyggd.

Jag vill helst hitta den nära Jönköping (butik) eller i internet som kan fraktas hem. Mest troligen från internet då det är smidigast för mig.

Har tyvärr igen körkort då jag bara är 16 år och bor i Sävsjö, Jönköping.
Vusan är inte uppkopplad
2012-04-06, 13:26   #50

MCRJ

Medlem

MCRJs avatar

Plats: Umeå

Registrerad: maj 2003

http://www.abc-annons.se/PC-Datorer_280271.htm
2012-04-06, 13:57   #51

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

http://www.allaannonser.se/annonser/...ort=last&r=594
http://www.blocket.se/stockholm?q=id%3A39031150
De kanske är lite för snabba för dig, men du får kolla o vänta på att det dyker upp nått lokalt.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-06, 17:40   #52

Vusan

Medlem

Vusans avatar

Det ser riktigt snabbt. Är osäker, ska fortsätta leta. Helst vita fula gamla burkar vill jag ha.

Har alltid älskat gamla datorer.
Vusan är inte uppkopplad
2012-04-06, 17:47   #53

Hemming

Medlem

Hemmings avatar

Plats: Electroma

Registrerad: jan 2012

Hade några gamla datorer som jag slängde nyligen.
2012-04-06, 18:05   #54

Fidel Castro

Medlem

Fidel Castros avatar

Plats: Kågeröd

Registrerad: nov 2008

Har en fujitsu-siemens ergo pro x...tror det är en 365...men osäker med intel BX440 chipset...den hade original en Pentium2 233mhz...men jag uppdaterade den till celeron 1200mhz tualatin med ett instickskort P2 till P3. Den 384mb internminne...dock tror jag att jag bara hade windows 95 till den....kanske 98....men hittar det inte....funkar perfekt! Spelade Close combat 2, 3, 4 och 5 för ca 1 år sedan. Perfekt maskin Funkade även med Civil War , red alert samt panzer general Har den i en låda...tas fram när jag blir nostalgisk och vill köra mina gamla spel
Synd att jag inte såg denna tråd tidigare slände min mmx 200 maskin (Aopen med win 95) samt första dator Dx2 66mhz (cyrix med win 3.11) som vart uppdaterad till en pentium overdrive 83mhz...med 420mb hårddisk. De raringarna åkte i bingen slutet av förra året...får inte spara allt

Så här ser den ut...vit och härlig

Detta är lösningen jag använde för att upgradera fråm PII till P3 ...en Slot T converter
http://powerleap.com/PL_iP3T_troubleshooting_08.html

Nu blev jag allt lite nostalgisk igen...sorry

Skall nog leta fram lådan och packa upp maskinen....kanske spela lite Wooden ships & iron men...då blir nog min fru glad
Hon gillar när jag släpar fram gammalt skit...hehe

Eller kanske skall spela mitt absolut kultspel nr1 ...Quest for fame (made by IBM), jammar med Aerosmith i ett garage och letar efter berömmelse...plektrum för com-port medföljer...man behöver bara leta upp ett tennisrack sedan blir man lätt leadgitarist i Aerosmith...fy fan vad det spelet äger!!!
http://www.rockthisway.de/game_questforfame.htm
http://www.youtube.com/watch?v=CiAbZBtlM60
http://www.youtube.com/watch?v=3_SHR...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=skNsE...feature=relmfu

Det är lite av föregångaren till guitarr-hero fast från 1995.

Kolla denna annons!
http://www.sweclockers.com/annons/66...tium-mmx-dator
står dock inget om win98 medföljer men ring och fråga för tusan!

Senast redigerad av Fidel Castro 2012-04-07 klockan 13:45.
Antec Twelve hundred - Corsair HX 1000 - Asrock Z68 Extreme3 Gen 3 - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Noctua NH-D14 - 16GB DDR3 G.Skill Ripjaws X 1600MHz - Gigabyte GTX 580 OC / Sparkle GTX 580 GURU SLI - Crucial M4 128GB SSD - Sata II Hitachi Deskstar 500GB - Win7 Home 64bit - Samsung DVD writer.
Fidel Castro är inte uppkopplad
2012-04-07, 15:31   #55

Vusan

Medlem

Vusans avatar

vad krävs minst för 3d-spel? Vill helst ha en bra data som kan palla 3d-spel och Windows 98 utan hårdvaras konflikter.
Vusan är inte uppkopplad
2012-04-07, 15:53   #56

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Nått tidstypisk bör vara 1-2 3dfx voodoo2 kort, eller kanske ett Rendition verite V1000 som var ganska trevligt på den tiden, men voodoo2 var klart vanligast och är troligen det du lättast hittar på begmarknaden
http://en.wikipedia.org/wiki/Voodoo2
http://en.wikipedia.org/wiki/Rendition_%28company%29
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-07, 16:00   #57

Fidel Castro

Medlem

Fidel Castros avatar

Plats: Kågeröd

Registrerad: nov 2008

min maskin har ett Geforce 2 Mx 32mb PCI...tyvärr slänge jag mina 2 st Voodoo2 kort
Antec Twelve hundred - Corsair HX 1000 - Asrock Z68 Extreme3 Gen 3 - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Noctua NH-D14 - 16GB DDR3 G.Skill Ripjaws X 1600MHz - Gigabyte GTX 580 OC / Sparkle GTX 580 GURU SLI - Crucial M4 128GB SSD - Sata II Hitachi Deskstar 500GB - Win7 Home 64bit - Samsung DVD writer.
Fidel Castro är inte uppkopplad
2012-04-07, 18:02   #58

GuessWho

Medlem

Plats: Västkusten

Registrerad: aug 2010

Citat:

Chassit ser precis ut som ett Chieftec Dragon
Här hittar du ett sånt chassi till en bråkdel av priset.

Citat:
Tack
Jag lade upp en ny annons på enbart datorn för att se om den får någon mer uppmärksamhet.
http://www.sweclockers.com/annons/66...tium-mmx-dator
Skänkes mot upphämtning.

Citat:
vad krävs minst för 3d-spel? Vill helst ha en bra data som kan palla 3d-spel och Windows 98 utan hårdvaras konflikter.
Tidiga 3d spel kördes med software renderer. Alltså rendering i mjukvaran. Man skulle (lite inkorrekt) kunna säga att 'processorn var grafikkortet'.
Lite senare spel hade ofta olika val, där man kunde välja mellan software renderer och en eller flera hardware renderer, så som Glide (3Dfx), eller hårdvaru accelererad Direct X eller Open GL.

I de fall man kunde välja så innebar software renderer att man inte fick lika mycket grafiska effekter och/eller skruva ner inställningar och/eller att man behövde en snabbare processor för att få det att flyta.

För ett sånt här projekt så skulle JAG säga

Processor
Minimum: Intel Pentium, Pentium MMX, AMD K5, K6
Rekommenderat: Intel Celeron, Pentium 2, Pentium 3, AMD K6-2, K6-3, Duron, Athlon

RAM
Minimum: 32MB
Rekommenderat: 128 - 512MB

Grafik
Minimum: 2MB 2D grafikkort (enbart software renderer)
Rekommenderat: 2D Grafikkort + Voodoo 1 eller Voodoo 2. Eller något grafikkort med både 2D och 3D exempelvis Voodoo 3, Nvidia TNT, TNT2, Geforce 1, GeForce 2 eller motsvarande ATI.
(har tyvärr hemskt dålig koll på ATI kort före Radeon 9000 serien, (innan korten hette Radeon HD xxxx)

Ljudkort
Isa baserat ljudkort. Gärna SoundBlaster 16, AWE 32 eller AWE 64.
Men det har funnits rätt många olika ljudkort (inte bara från Creative Labs, de som gör Sound Blaster). Tyvärr finns det nog inget kort som fungerar i alla gamla spel. Utan man får satsa på något som fungerar i många spel, vilket SoundBlaster korten ofta gjorde. Men fanns massa andra varianter, ibland fungerar andra kort bättre.

Det finns en färdig dator som är ganska bra. Datorn jag tänker på heter Microsoft Xbox (inte Xbox 360).
Du har kanske hört talas om den?
Innehåller Pentium III 733MHz (fast halva cache minnet deaktiverat), 64MB ram, GeForce 3 / GeForce 4 hybrid.

Lite snålt med minnet, annars ganska generösa specar jämfört med 90-tals datorer.
Har inte haft någon själv, men läst en del om dem. Ska finnas massor av homebrew till den med massa emulatorer o dylikt.
Som bonus så kan den dessutom köra Xbox spel
GuessWho är inte uppkopplad
2012-04-07, 19:03   #59

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Vad gäller ljudkort så är Turtle Beach Santa Cruz välljudande även med dagens standard, de anväder Aureal vortex som är en utveckling av a3d och det var nog den bästa konkurenten till creative på den tiden, och just santa cruz låter bra än idag jämfört med moderna kort och klart bättre än de soundblaster kort det konkurrerade med för 15 år sedan.
http://www.guru3d.com/review/santacruz/
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-07, 21:34   #60

Vusan

Medlem

Vusans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av GuessWho Visa inlägg
Tidiga 3d spel kördes med software renderer. Alltså rendering i mjukvaran. Man skulle (lite inkorrekt) kunna säga att 'processorn var grafikkortet'.
Lite senare spel hade ofta olika val, där man kunde välja mellan software renderer och en eller flera hardware renderer, så som Glide (3Dfx), eller hårdvaru accelererad Direct X eller Open GL.

I de fall man kunde välja så innebar software renderer att man inte fick lika mycket grafiska effekter och/eller skruva ner inställningar och/eller att man behövde en snabbare processor för att få det att flyta.

För ett sånt här projekt så skulle JAG säga

Processor
Minimum: Intel Pentium, Pentium MMX, AMD K5, K6
Rekommenderat: Intel Celeron, Pentium 2, Pentium 3, AMD K6-2, K6-3, Duron, Athlon

RAM
Minimum: 32MB
Rekommenderat: 128 - 512MB

Grafik
Minimum: 2MB 2D grafikkort (enbart software renderer)
Rekommenderat: 2D Grafikkort + Voodoo 1 eller Voodoo 2. Eller något grafikkort med både 2D och 3D exempelvis Voodoo 3, Nvidia TNT, TNT2, Geforce 1, GeForce 2 eller motsvarande ATI.
(har tyvärr hemskt dålig koll på ATI kort före Radeon 9000 serien, (innan korten hette Radeon HD xxxx)

Ljudkort
Isa baserat ljudkort. Gärna SoundBlaster 16, AWE 32 eller AWE 64.
Men det har funnits rätt många olika ljudkort (inte bara från Creative Labs, de som gör Sound Blaster). Tyvärr finns det nog inget kort som fungerar i alla gamla spel. Utan man får satsa på något som fungerar i många spel, vilket SoundBlaster korten ofta gjorde. Men fanns massa andra varianter, ibland fungerar andra kort bättre.

Det finns en färdig dator som är ganska bra. Datorn jag tänker på heter Microsoft Xbox (inte Xbox 360).
Du har kanske hört talas om den?
Innehåller Pentium III 733MHz (fast halva cache minnet deaktiverat), 64MB ram, GeForce 3 / GeForce 4 hybrid.

Lite snålt med minnet, annars ganska generösa specar jämfört med 90-tals datorer.
Har inte haft någon själv, men läst en del om dem. Ska finnas massor av homebrew till den med massa emulatorer o dylikt.
Som bonus så kan den dessutom köra Xbox spel

Tack, så mycket! Nu kan jag börja välja den rätta datorn! Bara en liten fråga, pallar det spel ända till 2002 (inte riktigt nödvänligt då det är få spel).

Sen funderar jag skaffa en Playstation (PSX, PSone) om det säljs väldigt billigt och vart i nätet. Eller borde jag gå med 3DO eller N64, men tror att det blir PSX.

Tack så hemskt mycket du räddade mig att köpa rätt och fel!

Hej alla! Snart färdig med min data köp! Vill bara veta, var kan man få tag på gammal hårdvara som processor, grafikkort, RAM minne och mer.
Vusan är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb