Tjena, har äntligen en ny dator! Det är en sällsynt? Network! Magneta med Pentium II 333Mhz. Den kör just nu W2K (ägaren installerade) och har rätt så bra prestanda. Men kolla på bilderna först.

Själva datorn fram, den har två CD-ROM brännare och en stödjer CD-RW. Har en diskettläsare och två stycken hörlursportar.

Bakom så hittar vi VGA, PS/2 för mus ock tangentbord, Serial Port 2x och parallel port. Har också ett par tre portar för andra saker som ljud och en massa saker. Sen tur så finns det USB portar 2x.

En 17-22 tums CRT-skärm. Har en rätt så vänlig refresh rate. Har en VGA sladd till datorn och en till ström.

En massa accessoarer som Network! tangetbord, Microsoft Mouse och ett par Super Mi 170 högtalare.

En massa disketter, CD och papper, garantier och manualer som ligger på golvet. Inget speciellt här.

Scanner som ingick i köpet. För att få bilder upp i datorn.

Scanner fast öppen.

Här finns det en ratt med pedaler och en joystick med Force Feedback. Joysticken använder USB medan den andra ratten använder nån slags gammal dags port.

Sen slutligen Windows 98 CD:n. Har en manual men ingen nyckel! En svensk skiva som är Original W98 (ingen SE).
Allt detta kostade 400kr. Köptes av någon snubbe i Sävsjö som jag bor. Jag blev nöjd men tyvärr som alltid så kommer det problem.
1. Högtalarna
Vart ska jag koppla den!?!?! Hittar bara en DC+ sladd, en andra sladd till den andra högtalaren och line in (eller line out) liknande sladd. Hittar ingen line in port och har försökt koppla den överallt, datorn och högtalaren.

Här har vi själva högtalaren här ser du line in och DC+.

Sladdarna ser ut att ha något in till datorn och en till högtalaren.

Sen har vi dessa fyra portar med fyra symboler. Vilken då?

Ritade symbolerna med. Förlåt för att jag målar dåligt. Men jag tror att det är en av dessa ska man koppla in.
2. Hårdvara
Här kommer lite info om datorn:
CPU: Intel Pentium II with MMX 333MHz
GPU: Matrox Graphics Productiva G100 4MB AGP
RAM: 256MB SDRAM?
Ljud: ESS 1868 Audiodrive
HDD: 80 GB Seagate Medalist
Moderkort: GIGABYTE?
Kan tänka mig uppgradera till NVIDIA eller ATI grafikkort 64MB, Pentium III med 800MHz, Soundblaster AWE64 eller 16, 256MB SDRAM om det finns redan, lite större hårddisk och så klart Windows 98 SE. Men problemet kommer här.
MODERKORTET!!!!!! >
Enligt här så kan bara Pentium III uppgraderas bara på en Socket 370 och Pentium II Slot 1. Det finns en Slot version men det är nog bäst med socket. Men kan inte hitta en moderkort som stödjer socket 370 i varken tradera eller blocket.

Jag undrar också vilken är processorn? Den stora med kortet eller den lilla kretsen ovan för ljud och grafikkortet.

Är detta ens SDRAM?

Hur ska man få bort alla dessa hårdvara?!?!?!
Hjälp! Vill bara uppgradera dessa godningar.
I alla fall datorn är i fint skick och fungerar nästan felfritt, det låter dock på början mycket när man sätter på datorn. Det är för att batteriet är lågt och är något med klockan. Kan man fixa tjutet?
- Martin
Tack till er alla! Skulle aldrig få denna datorn utan er! <3