Sidan 4 av 5 123 4 5

Verktyg Visningsval
2012-04-20, 22:22   #91

037180

Medlem

037180s avatar

Plats: Höganäs

Registrerad: aug 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SirMacke Visa inlägg
Första riktiga konsolen för mig var NES (Amiga, Commendore hade jag också).

Men bäst är nog N64 p.g.a. 007 Goldeneye
Dock hade vi en konsol som körde CD, kunde även köras på batterier som CD-spelare.
Kommer inte ihåg märke/modell. Hade för mig att det var SEGA, men de har ingen konsol som passar in.
Sega CD-X? (också känd som Multi Mega)
2012-04-20, 22:26   #92

SirMacke

Medlem

SirMackes avatar

Plats: Hässleholm

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av 037180 Visa inlägg
Sega CD-X? (också känd som Multi Mega)
Det är det jue!
Att den inte dök upp på mina sökningar..

EDIT:

Senast redigerad av SirMacke 2012-04-21 klockan 18:05.
SirMacke är inte uppkopplad Folding
2012-04-21, 09:23   #93

_tekken_

Medlem

_tekken_s avatar

Plats: ?????

Registrerad: okt 2003

NES+ Super Mario Bros 3
Gpu:PowerColor Radeon HD 7970 3GB 1025/1495 WIP
_tekken_ är inte uppkopplad
2012-04-21, 11:49   #94

Oneoff

Medlem

Plats: Åstorp

Registrerad: mar 2009

Riggade förresten upp min gamla c64 på projektor och lirade Bubble Bobble. Synd att det inte finns co-op turneringar i Bubble Bobble (c64 portning)

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)
Oneoff är inte uppkopplad
2012-04-22, 22:26   #95

Ragin Pig

Medlem

Ragin Pigs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2004

För mig så är det playstation och super nintendot som ligger närmast hjärtat. spelade väldigt mycket på dom konsollerna. hade även ett sega megadrive (gen 1) men det var mest för sonic spelen.
2012-04-23, 07:37   #96

Pappy

Medlem

Pappys avatar

Plats: LKPG

Registrerad: feb 2003

Köpte en IntelliVision när den kom. Nostalgi.
Underbar och bajsbrun.

Bästa spelen var nog Advanced Dungeons and Dragons samt flygspelet (med ballongen) i tre-i-ett-kassetten.
Det var tider det.

Workstation.Server
Pappy är inte uppkopplad
2012-04-23, 07:57   #97

HerrGoreMann

Medlem

HerrGoreManns avatar

Plats: Lite här och där

Registrerad: feb 2011

Min favorit måste nog vara Nintendo 64. Tillsammans med lite Golden Eye och diverse Mario spel hade jag det kul i många timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa era Winows Phone 8 startskärmar.
HerrGoreMann är inte uppkopplad
2012-04-23, 12:50   #98

Fahrbot

Medlem

Fahrbots avatar

Plats: Karlstad

Registrerad: nov 2001

This! Varför hålla på och byta kasett när man kunde ha 129 spel på en enda kasett?
Många timmar spenderades framför denna konsol som morföräldrarna köpte med sig hem från Taiwan(?).
Fahrbot är inte uppkopplad Folding
2012-04-23, 17:33   #99

Ragin Pig

Medlem

Ragin Pigs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fahrbot Visa inlägg
This! Varför hålla på och byta kasett när man kunde ha 129 spel på en enda kasett?
Många timmar spenderades framför denna konsol som morföräldrarna köpte med sig hem från Taiwan(?).
http://pics.livejournal.com/lady_ekl...0hwpq/s640x480
hade också några såna kassetter men det brukade mest röra sig om kanske 10 stycken spel och sen kosmetiska variationer av dom
men kul konsol, hur gammal är den?
2012-04-23, 18:06   #100

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Plats: 瑞典

Registrerad: aug 2004

Playstation

Wipe out
Resident evil
Tekken
Final fantasy 7
o.s.v.
2012-04-23, 18:07   #101

raxxor

Medlem

Plats: Örnsköldsvik

Registrerad: okt 2004

Atari 2600 växte jag med. Därefter blev det Commodore 128.
raxxor är inte uppkopplad
2012-04-23, 18:13   #102

samforshort

Medlem

samforshorts avatar

Registrerad: maj 2011

Kanske inte ännu kan kvalificeras som "förr i tiden", men Playstation 2. Har PS3, Wii och dator och spelar fortfarande mest på PS2an. Många bra långvariga spel till den.
samforshort är inte uppkopplad
2012-04-23, 22:17   #103

Fahrbot

Medlem

Fahrbots avatar

Plats: Karlstad

Registrerad: nov 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig Visa inlägg
hade också några såna kassetter men det brukade mest röra sig om kanske 10 stycken spel och sen kosmetiska variationer av dom
men kul konsol, hur gammal är den?
Uhm, bra fråga.. Kanske fick den runt 1993-1995? Micro Genius kallades konsolen iaf.
Fahrbot är inte uppkopplad Folding
2012-04-23, 23:36   #104

ETR786

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2011

För mig som tillhör 90-talisterna är PS2:an en kär gammal vän som fortfarande får sin beskärda del av kärlek än idag.
PS om någon kännel till något trevlig ROM arkiv till PS2 kan ni gärna tipsa mig via PM
ETR786 out

Stöd mig i min kamp att lägga upp random saker på Youtube http://www.youtube.com/user/ETR786/videos
ETR786 är inte uppkopplad
2012-04-23, 23:45   #105

Ninotramp

Medlem

Ninotramps avatar

Plats: Hyltebruk

Registrerad: sep 2007

NES, SNES, N64 är det jag lirat mest när jag var liten. NES och SNES är bäst av alla konsoler. Överlägset.
2012-04-23, 23:59   #106

Naxos

Medlem

Naxoss avatar

Registrerad: jul 2008

Amiga 500. Min pappa köpte den på 80 talet för galet mycket pengar har han berättat. Sen föddes jag -92 o vi hade kvar den med hundratals spel. Det var så jag kom i kontakt för första gången med datorer och spel. Vi sålde den dock i fortfarande fungerande och fint skick för ett halvår sedan, snacka om bra kvalité.

Bubble Bobble var favoritspelet.
Naxos är inte uppkopplad
2012-04-24, 11:41   #107

Zeuxlarsson

Medlem

Zeuxlarssons avatar

Plats: regnvm Helsingia regio

Registrerad: dec 2009

Som ynka 21 år gammal så lär det blir N64 och PS1 för min del.
Släpbar: Alienware m18x |OS: Windows 7 Home Premium x64 |Grafik: HD 7970M CrossFireX @930/1300MHz-OC |CPU: Intel i7-3940XM |Minne: 8GB Kingston DDR3 HyperX @1600MHz |Systemdisk: 750GB, 7200 RPM+32GB mSATA Caching SSD |Lagringsdisk: Seagate Momentus 750GB, 7200RPM |
Konsol #1: N64+expansion pack.
Konsol #2: PS3-Slim 320gb White
Zeuxlarsson är inte uppkopplad
2012-04-25, 13:08   #108

zapac

Medlem

zapacs avatar

Plats: Västerås

Registrerad: dec 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fahrbot Visa inlägg
Micro Genius kallades konsolen iaf.
Med allra största sannolikhet var det en i raden av s.k. Famiclones, alltså olicensierade kopior av Nintendo Famicom (japanska urversionen av NES). Det fina med dem är att många klarar förstås att spela äkta Famicom-spel också, om man önskar något speciellt spel.

Många exemplar av den första generationen Intellivision hade f.ö. något konstruktionsfel som gör att de överhettas. Här blir det inga RROD eller YLOD, utan maskinen slutar helt enkelt att fungera tills den svalnat av igen. Senare utgåvor av Intellivision System /// (samma tekniska speciifikation) tror jag hade löst detta problem. Jag kan på rak arm inte nämna någon annan retrokonsol med liknande överhettningsproblem vid normalbruk.
zapac är inte uppkopplad
2012-04-25, 21:17   #109

kaput

Medlem

kaputs avatar

Registrerad: apr 2012

Tvivellöst SNES, om vi bara går på spelen. Så många spel som lyckas vara totalt briljanta helt utan asflashig grafik man i slutändan bara blir trött i skallen av. Det blir ju inte direkt sämre av att jag är är något av en 2D-junkie (kan raljera hur mycket som helst om hur undermåliga dagens skärmar som bara kan visa en 2-dimensionell projektion av en 3D-värld är för ändamålet), nyare konsoller har ju lidit en ganska kraftig brist på sådant.

Ska man se till rent bruksvärde är nog Xboxen min favorit. När jag köpte den var den en totalt omatchad HTPC till det priset prestandamässigt, och att min absoluta favorit bland mediacenter, XBMC, enbart fanns till den plattformen på den tiden gör ju avgörandet ännu enklare.
2012-04-27, 05:39   #110

THB

Medlem

THBs avatar

Plats: Inglewood

Registrerad: aug 2005

Vic-20, C64, A500 och NES =)
North and South på Vic-20'n och C64'an, Chuck Rock lirades sjukt mycket på A500'an.
Sedan hade man nån 500-in-1 kassett till NES =)

Minnen
YouTube: SluttyGamer
THB är inte uppkopplad Folding
2012-04-27, 23:12   #111

SysGhost

Medlem

SysGhosts avatar

Registrerad: jul 2007

Sega Master System, är en favorit.
På senare tid Sega Mega Drive, första versionen. (Också känd som Sega Genesis, då Sega inte kunde registrera "Mega Drive" i U.S.A)

Playstation 1? Kom igen, den kom väl ut igår? Inget för retro-sektionen.

Onödiga fakta om Playstation:
Nintendo och Sony hade ett samarbete där dem skulle ta fram den ultimata konsolen och springa ifrån sina konkurenter för gott. Något hände och Sony splittrade med Nintendo, och tog hela Playstation-konceptet med sig.
(Sony hoppar i säng med andra företag, och splittrar så snart dem fått grepp om teknologin??... *Sarkasm* Det känner vi inte igen */Sarkasm* Verkar som om Sony hoppar i säng både här och var för att "stjäla" teknologi )

http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_PlayStation
2012-04-30, 17:26   #112

igelkotte

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SysGhost Visa inlägg
Nintendo och Sony hade ett samarbete där dem skulle ta fram den ultimata konsolen och springa ifrån sina konkurenter för gott. Något hände och Sony splittrade med Nintendo, och tog hela Playstation-konceptet med sig.
(Sony hoppar i säng med andra företag, och splittrar så snart dem fått grepp om teknologin??... *Sarkasm* Det känner vi inte igen */Sarkasm* Verkar som om Sony hoppar i säng både här och var för att "stjäla" teknologi )

Den omåttligt populära 64DD säger väl en hel del om var man ska lägga pengar
igelkotte är inte uppkopplad
2012-05-01, 03:39   #113

kaput

Medlem

kaputs avatar

Citat:

Nja, det där är väl en sanning med modifikation. Om nu någon ska skuldbeläggas så bör det väl vara Nintendo, de gjorde en riktig fuling och droppade samarbetet med Sony utan någon som helst förvarning, och inledde ett dito med Philips i stället. Detta nya samarbete ledde dock ingenstans.

Playstation var väl till en viss del resultatet av det nedlagda samarbetet med Nintendo, sedan är det väl upp till var och en om man vill kalla det stöld av teknologi eller ej. Personligen tycker väl jag det snarare är den logiska följden av situationen som uppstod; har man kommit halva vägen genom ett samarbete som bryts av den andra parten, så är det ju en ganska osund ekonomisk strategi att lägga ner det hela om man nu kan slutföra det utan att bryta mot några avtal.

Några avtalsbrott eller patentstölder tror jag knappast förekom. Nintendo lär ha läst lusen av Playstation när den väl släpptes, just på grund av det tidigare samarbetet. Om sådant förekommit hade det kort sagt blivit ett jäkla liv.
kaput är inte uppkopplad
2012-05-01, 03:48   #114

Hastigt

Medlem

Plats: Sundsvall

Registrerad: feb 2009

Även fast jag växte upp med N64 så är SNES min favoritkonsol, finns ingen annan konsol som jag fortfarande kan plocka fram och spela utan några som helst problem, delvis pga uppsjön med bra spel, men även att spelen ej lider av drastiska märkbara försämringar som man tyvärr gör med N64/PS1 generationen.
Hastigt är inte uppkopplad
2012-05-01, 03:52   #115

SgtAMG

Medlem

Plats: Klippan

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Oneoff Visa inlägg
Riggade förresten upp min gamla c64 på projektor och lirade Bubble Bobble. Synd att det inte finns co-op turneringar i Bubble Bobble (c64 portning)
Haha, de hade varit asball Jag o polaren plocka fram hans gamla c64 och ladda in ett gammalt tennisspel, förbaskat ugly, efter många timmar
och många starkdrycker lira vi på högsta hastighet, bollen gick som satan och vi satt o tjöt av garv....
En riktig nostalgitrip
2012-05-01, 14:22   #116

SysGhost

Medlem

SysGhosts avatar

Registrerad: jul 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kaput Visa inlägg
Nja, det där är väl en sanning med modifikation. Om nu någon ska skuldbeläggas så bör det väl vara Nintendo, de gjorde en riktig fuling och droppade samarbetet med Sony utan någon som helst förvarning, och inledde ett dito med Philips i stället. Detta nya samarbete ledde dock ingenstans.

Playstation var väl till en viss del resultatet av det nedlagda samarbetet med Nintendo, sedan är det väl upp till var och en om man vill kalla det stöld av teknologi eller ej. Personligen tycker väl jag det snarare är den logiska följden av situationen som uppstod; har man kommit halva vägen genom ett samarbete som bryts av den andra parten, så är det ju en ganska osund ekonomisk strategi att lägga ner det hela om man nu kan slutföra det utan att bryta mot några avtal.

Några avtalsbrott eller patentstölder tror jag knappast förekom. Nintendo lär ha läst lusen av Playstation när den väl släpptes, just på grund av det tidigare samarbetet. Om sådant förekommit hade det kort sagt blivit ett jäkla liv.
Det har du rätt i.
Men jag tror att även Sony tog vad dem kunde under samarbetet.
På något sätt fick ju Sony med sig hela Playstation-konceptet för sig själva, och jag tror inte Nintendo hade tillåtit det om dem hade kunnat förhindra det på något sätt.
Patentstölder handlar det inte om, utan det gäller att ta tillfällena i akt, så man kan "komma undan" utan några som helst kontraktsbrott".

Jag har för mig att Nintendos samarbete med philips heller inte var något som helst kontraktsbrott, utan det vara bara Sony som såg lite snett på det. Jag har för mig att det handlade om själva CD-skivan som media, och den har Philips, i samarbete med Sony tagit fram. Det föll sig naturligt att Nintendo tog kontakt med Philips för att komma undan eventuella tvister med Sony angående det mediat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc

Jag reserverar mig för att ha fel. Det är trots allt bara mina misstankar, tillsammans med några gamla artiklar som en TV-spelsmagazin tog upp på den tiden då detta skedde.
2012-05-01, 22:02   #117

kaput

Medlem

kaputs avatar

Citat:
Det har du rätt i.
Men jag tror att även Sony tog vad dem kunde under samarbetet.
På något sätt fick ju Sony med sig hela Playstation-konceptet för sig själva, och jag tror inte Nintendo hade tillåtit det om dem hade kunnat förhindra det på något sätt.
Patentstölder handlar det inte om, utan det gäller att ta tillfällena i akt, så man kan "komma undan" utan några som helst kontraktsbrott".

Jag har för mig att Nintendos samarbete med philips heller inte var något som helst kontraktsbrott, utan det vara bara Sony som såg lite snett på det. Jag har för mig att det handlade om själva CD-skivan som media, och den har Philips, i samarbete med Sony tagit fram. Det föll sig naturligt att Nintendo tog kontakt med Philips för att komma undan eventuella tvister med Sony angående det mediat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc

Jag reserverar mig för att ha fel. Det är trots allt bara mina misstankar, tillsammans med några gamla artiklar som en TV-spelsmagazin tog upp på den tiden då detta skedde.

Jo, det är ju givet att Sony tog med sig vad de kunde från det brutna samarbetet, något annat vore ju helt vansinnigt att göra.

Samarbetet med Philips lär inte heller varit något kontraktsbrott nej. Eventuellt kan väl någon förlikningssumma utbetalats om kontraktet nu inte medgav att samarbetet kunde brytas när som helst och hur som helst, men det blev definitivt inget civilmål av det, det hade vi känt till i sådana fall.

Vi kan väl bryta ned det hela i sina beståndsdelar och spekulera lite i vad som hände.

Nintendo hade erfarenhet av spel och konsolltillverkning. De hade då endast utvecklat konsoller som använde kassetter: NES, SNES, GB, och en del "specialare" i stil med Playchoice10 (som förvisso i princip är en NES i alla relevanta hänseenden). men man hade inte någon som helst erfarenhet av optiska media. Man startade ett samarbete med Sony för att slippa ta de första stegen själva vid utvecklingen av det som skulle bli en CD-enhet för SNES, och som motprestation skulle Sony få en del av kakan vid försäljningen av spel på CD-media. Här kan vi också flika in att det givetvis fortfarande var optisk mediateknologi Nintendo var ute efter i samarbetet med Philips. Varken Sony eller Philips hade något annat att komma med, ingen av dem höll på på minsta sätt med spel tidigare, annat än att leverera vissa komponenter. De hade ingen egen utveckling eller försäljning av färdiga spelgrejer.

Förmodligen var det ett väldigt klokt beslut att inleda ett samarbete istället för att försöka utveckla något själva. Vi snackar rörliga delar, som måste arbeta med en väldig precision, och som dessutom ska vara driftsäkra och klara ganska oöm behandling. Spelkonsoller drabbas nog av väldigt mycket mer misshandel än säg en CD-spelare som står på stereobänken.

SNES är en nästan löjligt flexibel plattform, Nintendos vana trogen. Den går precis som NES att "bygga ut" nästan in absurdum med mappers, coprocessorer och sådant. En educated guess är att en SNES inte skulle kunna hantera dataströmmen från en CD rakt av, inte streama video, inte göra både det ena och tredje som krävs för att det ska vara någon större vits med en CD-enhet. Kunderna kräver ju dessutom en synbar förbättring för att känna att det är värt att köpa den där (förmodligen svindyra) CD-spelaren. Vi kan nog kort sagt utgå från att CD-spelaren nästan skulle vara en egen konsoll, och att den enda egentliga funktion som skulle användas i själva SNES:en förmodligen skulle bli PPU:n. CPU:n skulle nog mest stå för koordinering, och inte göra så värst mycket annat.

Min gissning är att man i princip utvecklade en hel konsoll, minus några vitala grejer som var ganska lätta att fixa i efterhand för Sony. Nintendo hade spelen och knowhow kring hur en bra konsollarkitektur ska se ut, och Sony hade det där med optiska media och hur man hanterar [de på den tiden förhållandevis stora] datamängderna från dem.

Att inte slutföra och få ut något på marknaden i det läget vore ren idioti. Sedan är det ju väldigt subjektivt om man vill se det som att Sony fult utnyttjade läget och stal teknologi av Nintendo, eller att Nintendo var ett gäng dumproppar som genom att bryta samarbetet, och därmed ge bort år av erfarenhet av spelsvängen, skapade sig själva en formidabel konkurrent.
kaput är inte uppkopplad
2012-05-02, 20:29   #118

Mr_khyron

Medlem

Mr_khyrons avatar

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: mar 2002

saknar mitt luxor tvspel.
2012-05-03, 13:16   #119

warh0g

Medlem

warh0gs avatar

NES och SNES. Hade aldrig ett SNES själv när jag var liten men har haft en på senare år
Main: NZXT H2 | Seasonic X-760 Gold | ASUS Maximus V Gene | i7 3770K | 16GB Corsair PC10666 DDR3 | ASUS GTX770 OC Direct CUII | BenQ XL2411t 24" | Win 8 Pro 64 | Yamaha RX-V450 + Dali Concept 1 # Övrigt: DAW ¤ HTPC ¤ NAS ¤ PS3 ¤ 360 ¤ Wii
www.warh0g.com
warh0g är inte uppkopplad
2012-05-22, 14:32   #120

SID 6.7

Medlem

SID 6.7s avatar

Plats: Back in the box

Registrerad: sep 2005

Favoriten är helt klart min Neo Geo, men typ samtliga 2D konsoller som gjordes innan the dark side (Sony och Microsoft) fick klorna i tvspelsbranschen.

Förr i tiden var spel gjorda av nördar, för nördar och då höll sig mainstream-casual-hippster maffian borta från tv och datorspel.

I och med Playstations intåg så tog dom över och alla spel blev anpassade efter den stora massan som tidigare höll sig utomhus och söp eller knarkade ihjäl sig.

Det var bättre förr. Grumble, grumble
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker