Din favorit spelkonsol från förrtiden

Permalänk
Medlem

Din favorit spelkonsol från förrtiden

Ahh... Spelkonsoler. Under 80- och 90-talet så fanns det nästan ingen internet eller mobiler, bara en massa tv-spel. Men idag har vi allt men jag ska ta dig tillbaka idag.

Men nu så kan du berätta om din favorit spelkonsol som du gillade och hade förr.

Min favorit är Playstation (PSone)

På grund av sin unika spelkontroll, bra spel, multimedia funktioner och fantastisk grafik (På tiden).

Gjord av Sony som aldrig hade varit med konsolkriget. Nintendo och Sega fick nämligen en ny utmanare. Sin revolutionerande 3D, Dualshock kontroll och fantastiska spel. Konsolen sålde som smör i solsken och sålde över 100 miljoner exemplar och blev en dunder succé.

En annan favorit är den okända: 3DO Interactive Multiplayer

Även om den inte blev en poppis så var denna en rätt så bra konsol, okej den har sina svagheter men den är ändå cool! Men prislappen i USA 1993 när 3DO kom så kostade den 699$ och man tänkte 'Jäklar!'. Men vad som gjorde 3DO så unik var spelen och multimedia funktionerna. 3DO utnyttjade CD:n (Compact Disc) som hade hela 700 MB och FMV (Full motion-video) som var nytt på den tiden. Har aldrig ägt en 3DO men vill gärna ha en! Det var många som gjorde versioner av 3DO konsolen som Goldstar, Panasonic, Sanyo, Creative och mer

Uppdatering: En till. Den sista också: SNES!

1991, en tid när det riktiga konsol kriget hade börjat. Sega Mega Drive var ärkefienden med NES. Men sen kom Super Nintendo Entertainment System och imponerade oss. Med 16-bitars charmig grafik och utstående ljudkort. Den sålde rejält mycket och blev en poppis i USA, Japan och Europa. Den använde spelkassetter och hade ny kontroll med 4 knappar och två extra knappar där framme. Grafiken var mer skarpare och färggladare än sin föregångare.

Jag vet att ni inte håller med mig och kommer att säga t.ex. 'VAR ÄR NES!!!!!!'. Men detta är mina favoriter!

Jag vet att detta är lite "off-topic" men ändå så är det lite roligt.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Älskar NES,SNES och Mega drive men PSOne är favoriten för spelen till den är anledningen till dom intressen jag har idag:D

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Avstängd

SNES, N64 och Playstation ^_^*.
Kungliga konsoler, idag görs det bara skit.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

För mig som är lite äldre, 33 år. Så är denna given: (oh memory strikes back, ice climber, excite bike... mmm)

Permalänk
Medlem

Jag växte främst upp med SNES men fick större doser av NES hos min kusin som jag ofta besökte. Upplevde minst med Sega men åtskilliga tillfällen med PS1 hos en polare. Jag skaffade själv PS2 men hade inte så värst intresse pga onlinespelande jag hade med CS och Battlefield på den tiden. Jag var dock riktigt sugen på Dreamcast för allt det kunde erbjuda, men när jag fick reda på att den blev scraped pga PS2ans dominans så fick det det bli näst bästa (PS2). Jag växte dock aldrig upp med Xbox, så jag har inte den uppskattningen av spelen.

Nu försöker jag återta den förlorade perioden med dem äldre systemen och spelen genom tradera och ebay.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

N64 måste vara min favorit tack vare Ocarina of time. Hack i häl kommer snes och nes:D
Är glad över att jag fick uppleva dem, vilket kommande generation antagligen inte får.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

SNES, N64 och Playstation ^_^*.
Kungliga konsoler, idag görs det bara skit.

Håller med dig.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Jag växte upp med playstation 1 (och senare 2). Kommer ihåg så många sjukt roliga spel. Spyor year of the dragon, croc 1 och 2, crash bandicoot spelen, aline trilogy osv.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Nes klar 1:a men som Demonoidz skriver N64 för Ocarina of time som är det bästa jag spelat

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Fan vad svårt. Men Nintendo var bäst ända fram till GC. Visst de sålde inte alltid bäst men spelen var ju oerhört mycket bättre än skräpet på PS1 och PS2. GC och Xbox kompletterade varandra bra allt efter 128-bitars eran är sådär. Datorn tog över som min primära spelstation då Wii, PS3 och 360 Släpptes.

Jag kan bara hoppas att Nintendo börjar göra PC-spel men den dagen lär ju aldrig hända så länge de släpper egna konsoller.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Växte upp med SNES även om jag aldrig riktigt fastnade för konsolen. Polaren hade en NES och jag försökte varje gång jag var hos honom, att spela ett par timmar ;). Annars är N64 speciellt för mig. Kan än idag plocka fram Mario 64 och bara sitta där och spela i timmar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Nintendo 8bit är helt klart min favo då jag var en liten grabb när den kom, blev mycket spelande ihop med kompisar på den tiden
Glömmer tex aldrig bort supermario och Zelda.

på andra plats kommer Playstation1 som kom när jag var en tonåring, gilla den också,blev en del spelandes på den med,glömer tex aldrig bort Tombrider och resident evil mf.

Sendes har det aldrig känts lika kul som med NES och PS1 även fast jag ägt alla konsoller, beror förmodligen på att inget känns nytt längre som det gjorde förr.

Permalänk
Medlem

Sega Megadrive var nog den konsollen som hade mest impact på mig som liten. Gick väl i mellanstadiet då tror jag och intresset för spel var på topp samt att den ju grafikmässigt var en hel del bättre än föregångaren.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Har i princip kört allt från sent 70-tal fram tills nu. Från svartvita blockgrafiksmaskiner med rattar som man styrde med till dagens maskiner.
Körde mycket Intellivision och Vectrex under 80-talets början men sen kom datorerna och då var TV-spel rätt passé. Hittade dock tillbaks till TV-spelen med Super Nintendo där jag hade backupmaskin och miljarder diskar till
Sen skaffade jag Sony Playstation och sist ett Xbox 360.

Men Vectrex är nog min favoritkonsol än idag, trots vektorgrafik och avsaknad av riktiga färger (man hade färgade plastfönster för varje spel framför skärmen).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vectrex
http://www.wondergames.se/category.html?category_id=35
http://vectrexmuseum.com/

Har även en Vectrex-emulator som är helt underbar ... http://vectrex-emu.blogspot.se/ För er som vill testa denna gigant till konsol

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

nintendo 64 ftw!!!!

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk
99:e percentilen

Mina kusiner hade en SNES som jag tyckte var jätteroligt när jag var liten. Jag blev superglad när jag fick det i julklapp. Jag har aldrig spelat något annat spel än Super Mario World 2: Yoshi's Island på det, men det räckte gott.

När vi köpte en husvagn ingick en Nintendo 64 med Super Mario 64, vilket jag också gillade, även om jag inte spelade det lika mycket.

Sen har vi GameCube, som kanske visserligen inte är "från förr i tiden", men det är ändå en konsol som har gett mycket. Även här har jag alltid haft väldigt få spel – Super Smash Bros: Melee och Mario Kart: Double Dash!! – men det har tillbringats många många timmar vid denna konsol.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Utan tvekan SNES (har ett än idag med ~30 spel), finns massor av trevliga titlar och merparten av spelen går att spara

Permalänk
Medlem

nes & snes.
Bör väl vara rätt uppenbart från denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/84-spelkonsoler-och-konsolsp...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Nes och Psx har ju gett en väldigt många glada speltimmar, främst pga de två oslagbara spelen: Zelda 1 & Final Fantasy 7.

Permalänk

Min syster köpte ett Sega Genesis i USA och tog hem vid 1991-92, fanns en butik som sålde importerade spel för 50-150kr vilket var stoor skillnad mot Europeiska spel när framerate var högre.

Permalänk
Medlem

Förstår inte att Dreamcast inte nämts, fantastisk konsoll, och en del riktigt bra spel (bl a Skies of Arcadia som senare släpptes till GC).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Är det ingen som kommer ihåg Philips Videopac G7000 (kanske mer känd som Magnavox Odyssey)?

Min kusin hade en sådan i mitten av åttiotalet, passande nog inkopplad i en svart/vit teve. Jag själv hade NES och Megadrive som ju var hundra gånger bättre (och dessutom en färg-TV), men de slår ju inte designen på Philipsen. Folietangentbord som fungerade vid typ var femte tryckning och kontroller med en knapp, vad mer kan man begära?

Annars håller jag nog med många här i tråden att den första Playstation var min favorit. Den första konsollen riktad mot vuxna (eller i alla fall äldre tonåringar) samföll med tiden då jag blev tonåring så det passade mig ganska bra. Favoritspelen var Tomb Raider 2 och 3, GTA (orginalet i 2D), Resident Evil 1 och 2 samt Duke Nukem 3D.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpt en G7000 men dom ligger inte så högt i samlavärde, men intressant produkt annars.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Tänkte köpt en G7000 men dom ligger inte så högt i samlavärde, men intressant produkt annars.

Ja ur ett historiskt perspektiv är den absolut intressant. Inga av spelen är dock något att ha tyvärr. Kolla exempelvis http://www.youtube.com/watch?v=h8RabIIpHYQ

Permalänk
ASUS Nordic

Playstation och alla fantastiska RPG

Permalänk
Medlem

snajk: mm,blev erbjuden ett G7000 för 600kr inkl några spel. men kollar man tradera så säljs dom inte för många kronor vilket inte lockade mig iaf

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Sötast

Härlig trådstart!

Riktigt goa minnen finns från denna svunna tid, hur många gånger sitter man inte och drömmer tillbaka?

Jag får väl lägga mina egna röster på NES och PS1, underbara minnen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

snajk: mm,blev erbjuden ett G7000 för 600kr inkl några spel. men kollar man tradera så säljs dom inte för många kronor vilket inte lockade mig iaf

Nej precis. Det kan ju hända att den stiger i värde så småningom men antagligen inte så mycket. För att nostalgi av denna typ ska bli värt nåt så får de antingen ha haft en stor påverkan på marknaden eller varit nyskapande. G7000 var varken eller, däremot så var väl originalet (Odyssey) hyfsat tongivande och nyskapande på sin tid.

Permalänk
Medlem

Nintendo 64 alla dagar i veckan.. finns enligt mig ingen bättre konsol än denna, hållbar, helt underbara tidlösa spel, cartridges! nackdelen är väl de skräpiga joystick spakarna men jag har aftermarket spakar på alla mina kontroller ändå

Permalänk
Medlem

Har bäst minnen med n64, men NES ligger inte dåligt till den heller.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.