Vad lärde jag mig idag?

Permalänk

Vad lärde jag mig idag?

Jag tänkte vi kunde ha en lärorik tråd där vi skriver om vilka erfarenheter vi nyligen inhämtat. Det är inte tänkt att vi ska skriva om saker vi lärt oss om den senaste hård- eller mjukvaran, utan snarare om sådant vi borde ha lärt oss för flera år sedan, men som av någon anledning helt gått oss förbi.

Mitt bidrag till tråden blir att jag idag insåg att det fanns två typer av IDE-kablar, med 40- respektive 80 ledningar, och att jag kört med den äldre och långsammare 40-varianten till min DVD-brännare i åratal. Jag upptäckte detta först idag då jag kopplade en gammal IDE-hårddisk till kabeln och blev misstänksam över dess extremt låga hastigheter (1,3MB/sek). Efter lite efterforskningar gick jag igenom min kabelsamling, hittade en 80-kabel och bytte till den med resultatet att hårddiskens hastigheter mångdubblades.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem

Det där var ingen dålig info
Relevant som fan

Själv lärde jag mig att ett av mina gamla pentium 4 moderkort inte ville starta med CMOS batteriet i; lärde mig även att INGEN dator ens försöker starta med det batteriet isatt..
Nytt för mig i alla fall

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Det kanske är gamla nyheter för många men jag upptäckte precis att jag inte kunde flasha BIOS till mitt z68-moderkort för att få stöd till min nya Ivy Bridge. Jag behöver starta moderkortet med en Sandy Bridge för att jag skall kunna flasha och därmed få stöd för Ivy Bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afulm:

Det kanske är gamla nyheter för många men jag upptäckte precis att jag inte kunde flasha BIOS till mitt z68-moderkort för att få stöd till min nya Ivy Bridge. Jag behöver starta moderkortet med en Sandy Bridge för att jag skall kunna flasha och därmed få stöd för Ivy Bridge.

Ivy Bridge känns inte riktigt Retro än va?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

"idag insåg jag att all materia endast är energi kondenserat till en långsam vibration, att vi alla är ett medvetande vi upplever subjektivt, det finns inte något som döden, livet är bara en dröm, och vi är fantasin om oss själva" .................. *blink blink*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

"idag insåg jag att all materia endast är energi kondenserat till en långsam vibration, att vi alla är ett medvetande vi upplever subjektivt, det finns inte något som döden, livet är bara en dröm, och vi är fantasin om oss själva" .................. *blink blink*

Så du kollade på Bill Hicks idag?

Visa signatur

Signaturer är mesigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rawall:

Så du kollade på Bill Hicks idag?

borde väll räknas som något man har lärt sig...om folk bara kunde vara lite mer öppna i sinnet och se alla dörrar och vägar istället för den med massa lampor så kanske världen skulle vara bättre

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att CdOn/posten kan skicka chassi och nättagg i 2 st kollin men med samma kolliid. De sen åker tydligen på 2 st olika lastbilar varvid chassit kommer fram på fredagen och nättagget idag (förhoppningsvis)

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Jag vaknade nyss av ett inlägg här på SC !! jag har nog undermedvetet stört mig lite på att mitt 6950 alldrig levererar över 60 fps innan jag (nyss) kom på att min skärm är inställd på 60 hz ,,oj då lite skäms jag kanske men som sagt något positivt är det ju att man lär och går vidare.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Idag lärde jag mig att man kan få blödningar in i bihålorna om man drar ut en visdomstand, mycket smärtsamt förövrigt...

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk

Nu lärde jag mig precis att det finns flera olika sorters AGP-portar som inte är bakåtkompatibla med varandra. Det upptäckte jag när ett gammalt AGP-grafikkort vägrade fungera med ett Asus P5VD1-X moderkort. Kortet behövde tydligen 3.3 volt och moderkortets AGP-slot ger bara 1.5 eller 0.8 volt. "Notchen" i AGP-sloten skiljer sig mellan de olika sorternas slotar och ska förhindra att ett kort sätts i en slot med fel volt, men i det här fallet fanns det skåror på kortets kontakt för notcharna på båda sorternas AGP-slotar av någon anledning.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Jag vaknade nyss av ett inlägg här på SC !! jag har nog undermedvetet stört mig lite på att mitt 6950 alldrig levererar över 60 fps innan jag (nyss) kom på att min skärm är inställd på 60 hz ,,oj då lite skäms jag kanske men som sagt något positivt är det ju att man lär och går vidare.

Stäng av vsync?!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Stäng av vsync?!

Kul med tearing.

Permalänk
Medlem

jag lärde mig hur jag fixade CPU LEDs konstant lysande vilket gjorde att inte datorn ville starta bios osv även fast allt snurrade
vad lärde jag mig för 1 vecka sedan? jo att mina rams körde på 800 mhz bara lol pga att ena av dom var ''sönder'' vilket gjorde att jag inte kunde sätta dom på 1600mhz

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

jag lärde mig hur jag fixade CPU LEDs konstant lysande vilket gjorde att inte datorn ville starta bios osv även fast allt snurrade
vad lärde jag mig för 1 vecka sedan? jo att mina rams körde på 800 mhz bara lol pga att ena av dom var ''sönder'' vilket gjorde att jag inte kunde sätta dom på 1600mhz

ddr = Dual data rate oavsett om du har 2 eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

ddr = Dual data rate oavsett om du har 2 eller inte.

nu hänger jag inte med i svängarna

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Kul med tearing.

Antagligen har han en skärm som klarar mer än 60hz, annars skulle han nog inte sagt att den var inställd på det, utan sagt att det var en 60 hz skärm, och då minskar ju risken för tearing, och stänger man av vsync slipper man gigantiska fps drops, och i så fall fördrar jag lite tearing

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

nu hänger jag inte med i svängarna

Om man kollar hastigheten på dina minnen i t.ex cpuz så kommer det stå 800, men eftersom det är ddr3 minnen ( den tredje versionen av dual data rate minnen) så betyder det att du måste ta det gånger två för att få se vilken hastighet de egentligen går i, 800x2 =1600

Nu har du kanske lärt dig nått nytt igen

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Om man kollar hastigheten på dina minnen i t.ex cpuz så kommer det stå 800, men eftersom det är ddr3 minnen ( den tredje versionen av dual data rate minnen) så betyder det att du måste ta det gånger två för att få se vilken hastighet de egentligen går i, 800x2 =1600

Nu har du kanske lärt dig nått nytt igen

Mig veterligen gäller det samtliga versioner av DDRminnen

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Mig veterligen gäller det samtliga versioner av DDRminnen

Ja, självklart, men eftersom han uppenbarligen har ddr3 så tänkte jag att jag kunde ta det som exempel

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig att människor med förhållandevis hög skillrating i Quake Live har en övertro på sina shaftskills samt dålig defens mot närstrid med raketer vilket resulterar i att de oftast sitter fastklistrade uppe i ena hörnet medan de äter mina raketer

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

ddr = Dual data rate oavsett om du har 2 eller inte.

Det är Double Data Rate

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Det är Double Data Rate

Det är sqrt(Data_Rate^2)*2 Data Rate! ;3
Satt och funderade å om det var Double eller Dual när jag hade stängt av datorn. Kom fram till att jag antagligen hade fel ^^

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SayZk:

ddr = Dual data rate oavsett om du har 2 eller inte.

Skrivet av Lasergurka:

Om man kollar hastigheten på dina minnen i t.ex cpuz så kommer det stå 800, men eftersom det är ddr3 minnen ( den tredje versionen av dual data rate minnen) så betyder det att du måste ta det gånger två för att få se vilken hastighet de egentligen går i, 800x2 =1600

Nu har du kanske lärt dig nått nytt igen

Skrivet av Hemming:

Det är Double Data Rate

Du tog orden ur munnen på mig, Hemming.

Konstigt nog skulle även jag spontant säga Dual, då det låter bättre av någon anledning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Du tog orden ur munnen på mig, Hemming.

Konstigt nog skulle även jag spontant säga Dual, då det låter bättre av någon anledning.

Hade också sagt dual, känns mer som double är odefinierat medans dual alltid är 2..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
99:e percentilen

Jag lärde mig att there is no such thing as "enough" when it comes to hard drives and RAM. (Kunde ej uttrycka det snyggt på svenska, tyvärr.)

Folk – mig själv inkluderad – säger ofta saker i stil med "32 GB RAM är overkill" eller "ingen behöver 10 TB lagringsutrymme", men det är helt enkelt fel.

För att spela in med Fraps har jag satt in tre stycken 80GB-diskar i datorn och kör dem i RAID 0, vilket förstås ger mig 240 GB utrymme. Och det borde ju räcka, tänker man. Men så ser jag efter ett par timmars spelande att den har slutat spela in för att RAID-volymen är full. Plötsligt känns det väldigt lockande med några dussin terabyte utrymme.

Eller varför inte RAM? Tänk om man hade, säg, 16 terabyte RAM. Man skulle kunna ha en RAM-disk att spela in till. Då skulle man kunna spela in i över två dygn utan att oroa sig. Eftersom RAM är så snabbt skulle det inte heller lagga.

Jag är medveten om att 16 TB RAM ligger väldigt långt fram i tiden, och att det är ogenomförbart med dagens teknik.

Men min poäng är att det inte finns någonting som heter "tillräckligt". Man har ALLTID nytta av mer HDD/RAM. (Sen om det är värt det är ju en annan fråga, och för de allra flesta människor är det förstås inte det.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag lärde mig att there is no such thing as "enough" when it comes to hard drives and RAM. (Kunde ej uttrycka det snyggt på svenska, tyvärr.)

Folk – mig själv inkluderad – säger ofta saker i stil med "32 GB RAM är overkill" eller "ingen behöver 10 TB lagringsutrymme", men det är helt enkelt fel.

För att spela in med Fraps har jag satt in tre stycken 80GB-diskar i datorn och kör dem i RAID 0, vilket förstås ger mig 240 GB utrymme. Och det borde ju räcka, tänker man. Men så ser jag efter ett par timmars spelande att den har slutat spela in för att RAID-volymen är full. Plötsligt känns det väldigt lockande med några dussin terabyte utrymme.

Eller varför inte RAM? Tänk om man hade, säg, 16 terabyte RAM. Man skulle kunna ha en RAM-disk att spela in till. Då skulle man kunna spela in i över två dygn utan att oroa sig. Eftersom RAM är så snabbt skulle det inte heller lagga.

Jag är medveten om att 16 TB RAM ligger väldigt långt fram i tiden, och att det är ogenomförbart med dagens teknik.

Men min poäng är att det inte finns någonting som heter "tillräckligt". Man har ALLTID nytta av mer HDD/RAM. (Sen om det är värt det är ju en annan fråga, och för de allra flesta människor är det förstås inte det.)

Där har du helt fel ram-minnen (randome accesory memory) kan inte spara information, även om du hade 16 TB så skulle det inte gå.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lucke360:

Där har du helt fel ram-minnen (randome accesory memory) kan inte spara information, även om du hade 16 TB så skulle det inte gå.

Om du ska rätta mig är det nog bättre om du skriver Random Access Memory, som det egentligen heter.

Och självklart kan de spara information. Det är ju deras viktigaste uppgift. Jag vet förstås att de tappar informationen när man stänger av datorn, men jag menar ju att man, efter att man har spelat klart, ska kopiera över klippen till ett sekundärt lagringsmedium.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan bara bidraga med att jag har lärt mig hur lönegarati funkar idag:P

men för övrigt riktigt bra tråd, bra initiativ:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

"idag insåg jag att all materia endast är energi kondenserat till en långsam vibration, att vi alla är ett medvetande vi upplever subjektivt, det finns inte något som döden, livet är bara en dröm, och vi är fantasin om oss själva" .................. *blink blink*

Skrivet av rawall:

Så du kollade på Bill Hicks idag?

And here's Tom with the weather...

Jag lärde mig att man aldrig ska lita på väderprognoser.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!