Verktyg Visningsval
2013-02-04, 21:35   #1

gronbek

Medlem

Plats: Vralen

Registrerad: feb 2004

SNES bild problem

Hej,

HAr ett klurigt problem med min PAL SNES kopplad med SCART till TV.

Bilden blir böjd på övre delen. Testat på 4 CRT TV. Händer på 21" och uppåt men inte på min 14 tummare.

Är det ett kabel problem?
2013-02-04, 21:45   #2

lang666

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: apr 2011

Jag tror du har en magnet i närheten av tvn.
Tex en högtalare.
lang666 är inte uppkopplad
2013-02-05, 03:59   #3

kaput

Medlem

kaputs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: apr 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av gronbek Visa inlägg
Hej,

HAr ett klurigt problem med min PAL SNES kopplad med SCART till TV.

Bilden blir böjd på övre delen. Testat på 4 CRT TV. Händer på 21" och uppåt men inte på min 14 tummare.

Är det ett kabel problem?
Kabelproblem eller ej, börja i den ändan i alla fall, det är enklast. Det sitter avstörningskondingar i vissa kablar, skulle kunna vara en sån som pajat. Öppna scartpluggen, kondingarna sitter garanterat i den, och kolla om du ser något uppenbart fel, typ att det läckt ut elektrolyt eller att kondingarnas topp har svullnat och blivit konvex. Toppen ska vara absolut plan, bortsett från eventuella brottanvisningar.

Är det inte den grejen kan vi gå vidare. Svara på dessa frågor först:

Man kör både komposit och RGB via scart. Vilken av dem kör du?

Var har du fått tag på kabeln? Är det en originalkabel eller nåt tredjepartstillverkat?
2013-02-05, 06:49   #4

gronbek

Medlem

Hej,

Tack för tipsen, kör RGB i scart.

Skrev ett inlägg i racketboy forumet och där kände dom till detta problem som tydligen har att göra med att signalen i SCART inte syncas riktigt.

Jag skall testa lite med att skifta syncen i kabeln.
2013-02-05, 07:27   #5

kaput

Medlem

kaputs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: apr 2012

Citat:
Hej,

Tack för tipsen, kör RGB i scart.

Skrev ett inlägg i racketboy forumet och där kände dom till detta problem som tydligen har att göra med att signalen i SCART inte syncas riktigt.

Jag skall testa lite med att skifta syncen i kabeln.
Jo, det är förmodligen något med synclinan med tanke på hur du beskriver symptomen, men vad det är som ger upphov till problemen vet man ju inte.

Förmodligen sitter du på nån cheapass kina-RGB-kabel då, det var inte sådär tokvanligt med TV-apparater som klarade RGB när det begav sig med SNES, och framförallt brydde sig folk inte, då gamla CRT-TV var mycket mer förlåtande med insignalen. Det finns alltså inte så värst många original-RGB-kablar ute i stugorna.

De där kablarna är för det mesta designade för att funka hjälpligt med alla tre konsoller som de fysiskt passar i, dvs SNES, N64 och GC, både PAL och NTSC-versionerna (i fallet N64 transporterar de dock bara en kompositsignal). De är inte optimerade för någon av dem. Själv har jag byggt om mina kablar, i princip är det jag gjort att nypa kontakterna av en VGA-kabel, och smälla dit scartkontakten och Nintendo-AV-kontakten från en kinakabel på den, samt bytt ut komponenterna från kinakablarna till dylika optimerade för just den konsoll jag använder kabeln på. I fallet PAL-SNES är det bara en bunte resistorer; termineringar för R, G, B och komposit (som den plockar csync från), samt en resistor för att få rätt spänning på mode select-pinnen.

Här har du ett kopplingsschema om du känner dig manad att slita fram lödkolven. Jag tror en ombyggnad till detta skulle lösa ditt problem. Givetvis kan du ju skippa VGA-kabelmodden där, men jag rekommenderar den, den ger verkligen ett helt otroligt lyft vad det gäller bildkvalitet i övrigt jämfört med de oskärmade ledarna i kinakabeln:

[edit] Givetvis måste du ansluta ledarnas skärmar till respektive pins i scartkontakten om du ger dig på min VGA-kabelmod, vilket inte framgår av kopplingsschemat där. Här har du pinouten för scart.

Senast redigerad av kaput 2013-02-05 klockan 07:44.
2013-02-05, 08:46   #6

gronbek

Medlem

Hej,

Tack så hjärtligt för detta tips. Jag använder en SCART kabel som jag köpt från spelfyndet. Så det borde funka, Fattar inte att det säljs kablar som inte funkar utan att man måste börja modda. Tänkte testa Nintendos SCART original som finns på conceptentertainment.

Annars så får jag bygga om en VGA kabel.
2013-02-05, 09:39   #7

RHWarrior

Medlem

RHWarriors avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2008

Citat:
Hej,

Tack så hjärtligt för detta tips. Jag använder en SCART kabel som jag köpt från spelfyndet. Så det borde funka, Fattar inte att det säljs kablar som inte funkar utan att man måste börja modda. Tänkte testa Nintendos SCART original som finns på conceptentertainment.

Annars så får jag bygga om en VGA kabel.
Inte omöjligt.
Jag köpte en Playstation-RGB-kabel från ett ställe, och den vägrade ge RGB (går inte att tvinga på min TV heller).
Visade sig efter man skruvat isär den att den inte gav 2V på pinne 16, som brukar behövas för att TVn ska fatta att den ska koda av RGB och inte komposit. Lyckades hitta ett lagom motstånd och löda dit men alla har inte utrustning och komponenter ju.

Men går den att ta isär så är det lätt att bekräfta ifall du kikar på den bilden som länkades tidigare i tråden.
2013-02-07, 06:47   #8

gronbek

Medlem

Det löste sig. Visade sig vara fel på konsolen!
2013-03-10, 09:36   #9

Arioch2004

Medlem

Plats: Mölltorp

Registrerad: maj 2011

Brukar vara gamla kondensatorer som åldrats och ger upp. Kan du inte göra det själv, be någon elektronik och lödkunnig person att byta alla elektrolyt kondensatorer.
Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.
Arioch2004 är inte uppkopplad
2013-03-12, 11:56   #10

gronbek

Medlem

Hej,

Liten förklaring. Egentligen inget fel på konsolen men det visade sig vara så att tidigare modeller av snes före serienummer 165xxxx som inte synkar så bra som senare. Har testat 3 innan 165 och 3 efter och det är genomslående resultat att +165 funkar bra.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb