Vilket nätverkskort ska jag välja till min Dell Latitude D300XT - Windows 95

Permalänk

Vilket nätverkskort ska jag välja till min Dell Latitude D300XT - Windows 95

Hej!

Här finns det tre val för att komma ut på nätet. Jag behöver bara komma ut på nätet för att kunna dela med sig av mappar för att t.ex föra över spel från datorer som har större hårddiskar än vad det som sitter i min Dell. Alltid bra om man ska köra LAN.

1. Mini USB Wireless Lan 802.11N Adapter - 1T1R (150Mbps)

Dettaa är ett trådlöst nätverksusb som finns stöd för USB 1.0, 1.1, 2.0 och Windows 95 enligt säljare.
http://www.monoprice.com/Product?c_id=105&cp_id=10501&cs_id=1...

2. Netgear PCMCIA Wireless LAN WiFi WLAN 802.11b Adapter PC Card MA401

Detta är ett trådlöst PC kort som är det enda trådlösa netverskortet för bärbara datorer. Detta kort har stöd för Windows 95.

3. Icke trådlösa nätverkskort.

Dessa är bara vanliga kort som passar D300XT enligt Dell.
Korten är följande:

3Com 10/100 MB Ethernet Cardbus PC Card, v. 1.0, A01
3Com 3C905B Integrated Network Card, v. 1.0, A01
3Com 3CCFEM656, v. 1.0, A01

http://www.dell.com/support/drivers/us/en/19/Product/latitude...

Då är min fråga:
Fungerar alla dessa kort med D300XT eller är man rätt låst här och kan endast använda vad Dell skriver om sin produkt?
Vad skulle du ha valt då Netgear MA401 är svår att få tag på, eller rätt för dyr?

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara trycka in ett Orinoco silver eller gold?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Kan du inte bara trycka in ett Orinoco silver eller gold?

Dom den har stöd för Win95, tror du då att den kommer fungera på datorn?

Permalänk
Medlem

Om du har PC-card plats i maskinen är det väl bara att hitta något beg pc-card som har trådbundet och koppla in ? Borde gå o hitta beg..

Så länge det är PC-card och har stöd för win95 kvittar det nog vilket kort du hittar, kolla bara om det är rätt bussbredd, har för mig att det fanns både 16 och 32 bit och att datorn måste ha rätt också, lite dålig på detta

Ska man bara överföra något tillfälligt vid enstaka tillfälle så går det utmärkt med seriekabel och terminalprogrammet i windows

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Om du har PC-card plats i maskinen är det väl bara att hitta något beg pc-card som har trådbundet och koppla in ? Borde gå o hitta beg..

Så länge det är PC-card och har stöd för win95 kvittar det nog vilket kort du hittar, kolla bara om det är rätt bussbredd, har för mig att det fanns både 16 och 32 bit och att datorn måste ha rätt också, lite dålig på detta

Ska man bara överföra något tillfälligt vid enstaka tillfälle så går det utmärkt med seriekabel och terminalprogrammet i windows

Den har två utgångar för PC Cards och det finns NET-gear som kör wireless för Windows 95. Ja ni hörde rätt. Wireless Windows 95 PC card

Så jag kan ta vilket PC Card som helst. Så länge det passar datorn och operativsystemet. Annars behöver jag inte ta hänsyn till övriga delar av datorn?

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör inte använda 802.11b pga att det är inkompatibelt med alla andra trådlösa standarder och sänker farten för allt inom radioräckvidd, gäller det bara en kort tid kanske det är acceptabelt, men har du grannar eller tänkt låta det sitta i så är det en dålig ide, låt 802.11b dö ut och aldrig återuppstå, tekniken suger rejält med dagens mått.

Pcmcia med ethernet 10/100Mbit lär vara det bästa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du bör inte använda 802.11b pga att det är inkompatibelt med alla andra trådlösa standarder och sänker farten för allt inom radioräckvidd, gäller det bara en kort tid kanske det är acceptabelt, men har du grannar eller tänkt låta det sitta i så är det en dålig ide, låt 802.11b dö ut och aldrig återuppstå, tekniken suger rejält med dagens mått.

Pcmcia med ethernet 10/100Mbit lär vara det bästa.

Dell rekommenderar 3Com 10/100 MB Ethernet.

Jag hade inte tänkt och ha internet ofta på datorn. Bara om man ska överföra typ något spel eller så.

Permalänk
Medlem

Med tanke på den fantastiska säkerheten i win95 så skulle jag nog känna mig tryggare med en trådbunden anslutning.

Dessutom bör du sitta bakom en NAT-router så maskinen inte är direkt publik på nätet.. . .

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Med tanke på den fantastiska säkerheten i win95 så skulle jag nog känna mig tryggare med en trådbunden anslutning.

Dessutom bör du sitta bakom en NAT-router så maskinen inte är direkt publik på nätet.. . .

Vem bryr sig om säkerhet. Ska ju bara spela på den med Damn Good Ol' Games!

Vad tycker du om denna då?
http://www.monoprice.com/Product?c_id=105&cp_id=10501&cs_id=1...
och
http://www.monoprice.com/Product/?c_id=105&cp_id=10501&cs_id=...

Den kan jag ju bara tycka i när det är 1337 K1ck 4SS L4N på G !

Men vilket 802.11 ska man ha idag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av heretic16:

Vem bryr sig om säkerhet. Ska ju bara spela på den med Damn Good Ol' Games!

Vad tycker du om denna då?
http://www.monoprice.com/Product?c_id=105&cp_id=10501&cs_id=1...
och
http://www.monoprice.com/Product/?c_id=105&cp_id=10501&cs_id=...

Den kan jag ju bara tycka i när det är 1337 K1ck 4SS L4N på G !

Men vilket 802.11 ska man ha idag?

Med tanke på datorn så lär 802.11 a och g passa, den kanske kan klara n men det lär inte behövas kapacitetsmässigt och ska du ha pcmcia så är det lättare att hålla sig till g och a eftersom det är "tidstypiskt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

3com 3c905b alla dagar i veckan för kablat, finns ju drivers för windows 3.1 och dos om det vore så

Hederliga orinoco om det skall vara wifi

usb stödet i windows 95 är knackligt att få igång, om inte värre ett usb NIC

har för mig att dessa gamla datorer ofta har en ledig mini-pci slot? öppna locket under och kika, då kan du trixa in ett wifi kort där

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Jag har ev ett minipci i min skrotade thinkpad över isf, wifi då.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Det finns bara plats för PC Cards för min dator.
Snart får jag laddaren!