Permalänk

Nya commodore

Tja! Som nog de flesta av er har hört så kommer det att komma ut en ny version av Commodoren. Och jag funderar faktiskt på att köpa en, är det värt det?
Lämna gärna egna funderingar och starta diskussioner.

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7

Permalänk
Medlem

Länka gärna in lite info om den "nya" nya Commodoren.

http://www.bitrebels.com/geek/a-new-and-improved-commodore-64...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

skaffa en emulator istället

Permalänk
Medlem

En rätt medioker pc i ett icke ergonomiskt tangentbord och en mjukvaruemulator ?

Jag står över..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Varför tas en nyhet upp från 2011 egentligen hårdvaran är ändå från 2005 som nyast intel atom med ddr2 jippy och kollar man runt på internet så verkade det som dom aldrig änns släpptes

http://www.commodoreusa.net/ Man beställde en här. Error 404 sedan 2012

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Vad jag läste så dog mannen som var huvudansvarig för nya Commodore i slutet av 2012 och efter det lades projektet ner några månader senare.

Permalänk
Skrivet av Runeclaw:

Vad jag läste så dog mannen som var huvudansvarig för nya Commodore i slutet av 2012 och efter det lades projektet ner några månader senare.

Ahh, okej. Ja, då var den idén förstörd...

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag har sett någon av dem testas på Youtube, så jag trodde att åtminstone några av dem hade producerats och sålts.
Det står lite om Commodore USA på Wikipedia. (Gamla Commodore var kanadensiskt...)
Tangentbordet har Cherry MX-brytare, bättre än de som fanns i orginalet.

Det finns hobbyister som har byggt in små PC i gamla Commodore 64-höljen också.
För att återanvända tangentbordet som USB-tangentbord finns KeyRah-kortet.
Några tangentbordsenthusiaster jag träffat har också tillverkat en liten serie av ersättningstangentbord med USB, Cherry MX-brytare och adaptrar så att orginal-tangenterna passar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jodå, C64x som den kallades har både tillverkats och sålts i icke-triviala volymer. Men som sagt dog Commodore USA:s VD i slutet av 2012, och det verkar inte som någon annan inom bolaget hade möjlighet eller av annat skäl klev in i hans roll. Ett restlager med C64x och jag tror även några av de s.k. Amiga-modellerna (*) säljs numera av en italiensk återförsäljare som är ensam i världen om detta.

Men visst, prissättningen på C64x var inte av denna världen, man kunde köpa en barebones låda utan innehåll som kostade lika mycket som en motsvarande low-end PC kostade komplett. Det blir oftast billigare att återanvända en trasig C64, som Findecanor skriver om. Jag har också sett projektet om att bygga ersättningstangentbord, det var också riktigt dyrt men smakar det så kostar det, för dem som älskar att knappa på sin gamla C64.

Frågan är väl var Commodore International finns idag, och vad de gör. De licenserade rätten att göra spel-PC med C= logotyp för ett antal år sedan, men i övrigt verkar det vara ett högst vilande varumärke där det är oklart vilka intellektuella rättigheter de har utöver varumärket.

(*) De hade rätten till namnet, men inte operativsystemet och dessutom var dessa formade som svarta fyrkantiga lådor, inte speciellt stora Amiga-vibbar

Permalänk
Skrivet av zapac:

Jodå, C64x som den kallades har både tillverkats och sålts i icke-triviala volymer. Men som sagt dog Commodore USA:s VD i slutet av 2012, och det verkar inte som någon annan inom bolaget hade möjlighet eller av annat skäl klev in i hans roll. Ett restlager med C64x och jag tror även några av de s.k. Amiga-modellerna (*) säljs numera av en italiensk återförsäljare som är ensam i världen om detta.

Men visst, prissättningen på C64x var inte av denna världen, man kunde köpa en barebones låda utan innehåll som kostade lika mycket som en motsvarande low-end PC kostade komplett. Det blir oftast billigare att återanvända en trasig C64, som Findecanor skriver om. Jag har också sett projektet om att bygga ersättningstangentbord, det var också riktigt dyrt men smakar det så kostar det, för dem som älskar att knappa på sin gamla C64.

Frågan är väl var Commodore International finns idag, och vad de gör. De licenserade rätten att göra spel-PC med C= logotyp för ett antal år sedan, men i övrigt verkar det vara ett högst vilande varumärke där det är oklart vilka intellektuella rättigheter de har utöver varumärket.

(*) De hade rätten till namnet, men inte operativsystemet och dessutom var dessa formade som svarta fyrkantiga lådor, inte speciellt stora Amiga-vibbar

ja, det är verkligen synd att de är så tysta av sig. Det hade varit kul att se att ett företag som var väldigt populärt förr, komma tillbaka igen. Speciellt då Commodore och många av dessa andra gamla datorföretag var grunden till det datorsamhälle vi har idag. Man hoppas verkligen inte att de blir bortglömda. Själv har jag inte varit med i den epoken av datorer, men jag kan ändå uppskatta det. Något som jag hoppas även andra ungdomar i min ålder gör.

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7

Permalänk
Medlem

Mig veterligen finns i princip ingenting av det ursprungliga Commodore kvar. Bolaget gick i konkurs 1994, tillgångar och rättigheter spriddes för vinden. Grundaren Jack Tramiel lämnade också jordelivet härom året. Jag vet inte vad ledningen på 90-talet tog vägen, men det lär ändå vara få Commodore-vänner som önskar att de skulle ha framträdande roller i ett återskapat Commodore. En del av de tidigare anställda är förstås aktiva i andra företag, varav några har vissa nostalgiska minnen av Commodore men det ligger nog på den nivån.

Lite grann påminner det om vissa klassiska bilmärken som i bästa fall något företag har rättigheterna till, men de inte tillverkar nya bilar av, tag t.ex. Pontiac som lades i malpåse härom året. Om valet står mellan att inte tillverka något alls, eller tillverka saker som ingen vill köpa och försämrar varumärkets rykte lutar jag trots allt åt att det är bättre att lägga det till historien, även om Commodore med dess logotyp var ett stiligt märke.