Minnesbrist A1200

Permalänk
Medlem

Minnesbrist A1200

Har en Amiga 1200 med 4gb flash hårddisk men när jag ska försöka starta något från hårddisken kommer de upp hela tiden att det är för lite minne... Är det svårt att utöka det ? Eller vad ska man göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du tror inte det är RAM du saknar då ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Antar att det är Fastmem som saknas, har för mig att chipmem var 2MB original i dessa A1200.

Det är inte svårt att trycka i mer minne i burken, knepiga är väl bara hitta rätt grejer nånstans, den är ändå 20 år gammal.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

har för mig att man kan köpa ett Blizzard kort och ha minne på. Då är det väl gammelvärldens minnen man ska ha.

minns när jag köpte 16mb (obs mb) för 1200kr till min amiga och blizzard kortet jag hade i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbkroppen:

har för mig att man kan köpa ett Blizzard kort och ha minne på. Då är det väl gammelvärldens minnen man ska ha.

minns när jag köpte 16mb (obs mb) för 1200kr till min amiga och blizzard kortet jag hade i.

Jo Blizzard kan man skaffa och för mig det finns med accelerator också så man kan få med tex en 68040 eller 68060 CPU, så blir det lite fart på den gamla Amigan.

Tyvärr har ju bara A1200 en 68020 CPU, vilket inte gör nån upphetsad, det anses att det var den lite för klena CPU i A1200 var droppen som gjorde att Commodore gick i kånken borde ha varit en 68030 där orginal, och delvis att färghanteringen var lite klen den också, synd.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulta1:

Har en Amiga 1200 med 4gb flash hårddisk men när jag ska försöka starta något från hårddisken kommer de upp hela tiden att det är för lite minne... Är det svårt att utöka det ? Eller vad ska man göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Här kanske finns något: http://www.ggsdata.se/Datorer/amiga-acc.php

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jo Blizzard kan man skaffa och för mig det finns med accelerator också så man kan få med tex en 68040 eller 68060 CPU, så blir det lite fart på den gamla Amigan.

Tyvärr har ju bara A1200 en 68020 CPU, vilket inte gör nån upphetsad, det anses att det var den lite för klena CPU i A1200 var droppen som gjorde att Commodore gick i kånken borde ha varit en 68030 där orginal, och delvis att färghanteringen var lite klen den också, synd.

Har 2 st A1200, en med "Blizzard 1220/4 Turbo Memory Board" (4MB Fast Ram), Workbench 3.0 å en med "Blizzard 1230-IV Turbo Board", Workbench 3.1 (har för mig att jag köpte kortet utan ram minne) tillverkade av tyska Phase 5 Digital Products.

Commodore konkade väl delvis för att vissa chefer/chefen plockade en massa (för mycket) pengar i lön enligt ett rykte.

Vet inte om det dära skrotet A600 ställde till det osså, kommer inte ihåg riktigt.

EDIT: Går att köra Workbench 3.1 på en A1200 med Workbench 3.0 Kickstart ROM.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gubbkroppen:

har för mig att man kan köpa ett Blizzard kort och ha minne på. Då är det väl gammelvärldens minnen man ska ha.

minns när jag köpte 16mb (obs mb) för 1200kr till min amiga och blizzard kortet jag hade i.

Stämmer bra det,jag hade också ett blizzardkort med 68030 cpu på 50 mhz om jag inte minns fel,på det satte jag hela 16mb EDO ram var det om jag inte minns fel,fan vad burken gick efter det:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Stämmer bra det,jag hade också ett blizzardkort med 68030 cpu på 50 mhz om jag inte minns fel,på det satte jag hela 16mb EDO ram var det om jag inte minns fel,fan vad burken gick efter det:-)

Tror osså det var EDO minne.

EDIT: Om jag inte minns fel kunde man även använda PCMCIA minneskort (tror det var 16 bits).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Hd-drivrutinerna käkade en del minne.. minns när vi körde hired guns på polarns A1200 så fick vi välja mellan bättre ljudeffekter och köra från diskett, eller ladda från hårddisk med standardljuden..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Tusen tack för tipsen e helt ny på Amiga har bara hållit på med spelkonsoler å sen råka jag bli sugen på en Amiga som råkade bli två

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Hd-drivrutinerna käkade en del minne.. minns när vi körde hired guns på polarns A1200 så fick vi välja mellan bättre ljudeffekter och köra från diskett, eller ladda från hårddisk med standardljuden..

Har faktist kvar mitt "Hired Guns" spel, tror det fanns 7 disketter.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd

Kolla här: http://www.vesalia.de/

Jag har handlat ifrån dom och det funkar mycket bra.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seville57:

Har faktist kvar mitt "Hired Guns" spel, tror det fanns 7 disketter.

Ah hur bra var inte det på sin tid:-))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Ah hur bra var inte det på sin tid:-))

Ett höjdarlir, har även kvar "Overkill (A1200 Enhanced)" gjord av Mindscape.

Ett annat spel som jag spelade mycket var "Banshee".

Happy Days, that're gone.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag har knappt kollat vad jag har för spel men var över två lådor med så nå kul ska de finnas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulta1:

Jag har knappt kollat vad jag har för spel men var över två lådor med så nå kul ska de finnas

Skickades från m.sweclockers.com

Du hittar säkert några bra spel i lådorna.

Lycka till med sökandet.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Ah, måste städa upp i min Amiga-låda någon helg. Har en A600HD och en A1200 kvar av samlingen (haft två A4k, tre A1200 och A600n, samt en Pegasos 1), tror bara en av dem har hel diskdrive dock, men jag har en extern så det funkar ändå

Kör ju med min Pegasos 2 på Amiga-sidan nuförtiden, sen jag sålde min A4000 med PPC-kort. Har kvar några fina joysticks och två lådor gamla diverse disketter. Har en hel del gamla spel kvar i originalförpackningarna, som Monkey Island 2 och Worms Directors Cut.

Måste hitta en bra fläktlösning till mitt Apollo 1240 turbokort bara. Det gör A1200n riktigt snabb, men den lilla minifläkten som ska få plats innanför expansionsluckan är kass sedan länge och det fanns ju aldrig någon kylfläns från början, bara en liten limmad fläkt. X)

Känslan när man sätter sig framför TVn med en Wico Command Bathandle (bästa joysticken, TAC-2 är skräp för övrigt) och drar igång Turrican II.... MmmmMMMmmMM!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Nu ska du inte göra mig avis här vill åxå ha ett accelerator kort så jag får igång alla mina spel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen accelerator egentligen utan det finns rena fastmem-kort också. Jag har själv ett sådant.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Du behöver ingen accelerator egentligen utan det finns rena fastmem-kort också. Jag har själv ett sådant.

Ok de visste jag inte end att det fanns

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ggustavsson:

Jo Blizzard kan man skaffa och för mig det finns med accelerator också så man kan få med tex en 68040 eller 68060 CPU, så blir det lite fart på den gamla Amigan.

Tyvärr har ju bara A1200 en 68020 CPU, vilket inte gör nån upphetsad, det anses att det var den lite för klena CPU i A1200 var droppen som gjorde att Commodore gick i kånken borde ha varit en 68030 där orginal, och delvis att färghanteringen var lite klen den också, synd.

Detta är lite OT ber om ursäkt för det, men Amiga ligger väldigt varmt om hjärtat så det är något jag gillar att diskutera

Största problemet i A1200 var inte CPU-delen, den gick trots allt att relativt enkelt/billigt att uppgradera. Problemet var att grafikdelen i AGA-chipset var ett alldeles för litet steg upp från den ursprungliga Amigan. En 14MHz 68020 var en precis lika bra match för AGA som 7MHz 68000 var för Agnus.

Köpte direkt till en 40MHz 68030 + 4MB "fast-RAM" till min A1200, men det gjorde bara alla brister i denna maskin allt för uppenbara när man jämförde med samtida PC-maskiner. Commondores öde var verkligen trist för har nog aldrig haft så mycket kul och så mycket personlig nytta av något som min A500 (fast var lite svartfot då jag även hade Atari ST), var den man lärde sig att programmera på allvar och den som lade grunden till det man idag tjänar sitt uppehälle på. Helt underbart att få betalt att utföra det man haft som hobby hela uppväxten

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vi kallade fastmemkort också för acceleratorkort (minneskort med fpu) dessa fastmemkort snabbade upp rätt så rejält. Så CPUn kunde alltså inte sträcka ut benen ordentligt med det ram som var orginal. Chipminne brukade vi kalla det som satt i.

Spelutvecklare tjatade alltid på Commodore om mer RAM men de borde kanske tjatat om snabbare RAM framförallt.

Permalänk

Är du ute efter hårdvara och har lite slantar till övers tycker jag att du ska besöka www.amibay.com

Permalänk
Medlem

Du måtte ladda in rätt mycket i minnet om de 2 MB Chip ska ta slut redan vid uppstart? Hur mycket utrymme du har kvar på den flash-baserade hårddisken (CF-kort antar jag?) är ju lätt att kolla, om du behöver rensa den.

Angående enbart minnesexpansion eller satsa på en accelerator med minnesexpansion, brukar bägge vara rätt dyra. Eftersom du bara kan ha ett kort i luckan undertill, skulle jag ändå rekommendera att försöka hitta så billig accelerator som möjligt, eftersom du får bägge funktionerna då. Man kan också köpa rätt dyra minneskort på PCMCIA, men de är inte lika snabba som FastRAM som sitter på intern expansion och jag har för mig att PCMCIA-expansionerna även har andra begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Du måtte ladda in rätt mycket i minnet om de 2 MB Chip ska ta slut redan vid uppstart? Hur mycket utrymme du har kvar på den flash-baserade hårddisken (CF-kort antar jag?) är ju lätt att kolla, om du behöver rensa den.

Angående enbart minnesexpansion eller satsa på en accelerator med minnesexpansion, brukar bägge vara rätt dyra. Eftersom du bara kan ha ett kort i luckan undertill, skulle jag ändå rekommendera att försöka hitta så billig accelerator som möjligt, eftersom du får bägge funktionerna då. Man kan också köpa rätt dyra minneskort på PCMCIA, men de är inte lika snabba som FastRAM som sitter på intern expansion och jag har för mig att PCMCIA-expansionerna även har andra begränsningar.

Har för mig att vissa PCMCIA kort (16 bit) inte funkade ihop med vissa Accelerator kort (32 bit).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta är lite OT ber om ursäkt för det, men Amiga ligger väldigt varmt om hjärtat så det är något jag gillar att diskutera

Största problemet i A1200 var inte CPU-delen, den gick trots allt att relativt enkelt/billigt att uppgradera. Problemet var att grafikdelen i AGA-chipset var ett alldeles för litet steg upp från den ursprungliga Amigan. En 14MHz 68020 var en precis lika bra match för AGA som 7MHz 68000 var för Agnus.

Köpte direkt till en 40MHz 68030 + 4MB "fast-RAM" till min A1200, men det gjorde bara alla brister i denna maskin allt för uppenbara när man jämförde med samtida PC-maskiner. Commondores öde var verkligen trist för har nog aldrig haft så mycket kul och så mycket personlig nytta av något som min A500 (fast var lite svartfot då jag även hade Atari ST), var den man lärde sig att programmera på allvar och den som lade grunden till det man idag tjänar sitt uppehälle på. Helt underbart att få betalt att utföra det man haft som hobby hela uppväxten

Jag vet då ingen PC som var lika snabb på den tiden om man hade något 040/060 kort i eller med PPC i.
Alla tester jag gjorde med min Amiga då och dom pc som fanns så var Amigan snabbare.
Fast jag hade ett Blizzard PPC for A1200 040 25 Mhz PPC 200Mhz med 64Mb fast ram samt ett Phase5 grafikkort (Bvision)
Såld den för några år sedan till en jobbarkompis som fortfarande har den kvar och använder den.

Så att säga att PC var snabbare än Amiga på den tiden är nog en lögn.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro