Vilket grafikkort med DVI-utgång till Windows 95 OSR2?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort med DVI-utgång till Windows 95 OSR2?

Hej

Som rubriken lyder, jag skulle vilja sätta i ett AGP-grafikkort med DVI-utgång i en Pentium2 350 MHz dator som kör Windows 95 OSR2. Funkar DVI-anslutningar under Win95 eller är det kört? Det gäller en dator som kör en gammal version av AutoSketch som inte fungerar i någon nyare Windows-version och vi behöver byta skärm. Där av frågan och då tänkte jag passa på att byta till en skärm med DVI-anslutning.

Några förslag?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Som rubriken lyder, jag skulle vilja sätta i ett AGP-grafikkort med DVI-utgång i en Pentium2 350 MHz dator som kör Windows 95 OSR2. Funkar DVI-anslutningar under Win95 eller är det kört? Det gäller en dator som kör en gammal version av AutoSketch som inte fungerar i någon nyare Windows-version och vi behöver byta skärm. Där av frågan och då tänkte jag passa på att byta till en skärm med DVI-anslutning.

Några förslag?

De flesta skärmarna som är business-inriktade har fortfarande VGA?

Här finns iaf alla grafikkort som har DVI + APG. Huruvida drivrutiner finns eller ej lämnar jag osagt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s179837787&o=produkt_pr...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar, visst finns VGA kvar som anslutningsmöjlighet. Då behöver jag inte ens byta grafikkort då det sitter ett Xpert98 kort i just nu. Nackdelen med VGA är att det inte blir en riktigt bra bild på en platt bildskärm jämfört med den bild som går att få med en DVI-anslutning.

Jag ska undersöka listan på länken, det blir nog lite sökningar på ebay oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Win98 gillar inte moderna processorer. Gränsen går vid 1,4 GHz eller liknande vill jag minnas. Skämtsamt säger man att win98 kör en oändlig loop under uppstarten, och går det för snabbt kraschar systemet.

Vad du kan göra är att installera Virtualbox på en modern dator och operativsystem, och i Virtualbox köra win98.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hardware guy:

Win98 gillar inte moderna processorer. Gränsen går vid 1,4 GHz eller liknande vill jag minnas. Skämtsamt säger man att win98 kör en oändlig loop under uppstarten, och går det för snabbt kraschar systemet.

Vad du kan göra är att installera Virtualbox på en modern dator och operativsystem, och i Virtualbox köra win98.

Vi pratar om Grafikkort, GPU:er, nästan inga GPU:er kommer ens i närheten av 1.4GHz, undantaget ett kraftigt överklockat kepler kort eller Maxwell.

Dock har du helt rätt i att virtualisera Win 98 skulle vara en smidigare lösning om man ska praktiskt arbeta med operativsystemet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu måste jag poängtera att frågan gäller Windows 95 OSR2, inte Windows 98.

Visst är en virtualisering att rekommendera, men nu funkar allting och det är enbart skärmbyte och grafikkortsbyte som behövs.

Ett Nvidia TNT/TNT2 är nog det jag ska ha, det finns en Win95 drivrutin dessutom, 32 MB grafikminne och det bör ju räcka för att köra upplösningar ända upp till full HD. Jag hittade ett Geforce 5600 Ti kort i lådan, det har AGP anslutning och DVI anslutning, dock så fanns det enbart drivrutiner för Windows 98 och framåt. Så jag får försöka leta vidare efter ett TNT kort helt enkelt. Det ritprogram som körs på datorn fungerar inte i någon nyare version av Windows än just Windows 95 OSR2, därför kan jag ej köra Windows 98 på denna dator.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Nu måste jag poängtera att frågan gäller Windows 95 OSR2, inte Windows 98.

Visst är en virtualisering att rekommendera, men nu funkar allting och det är enbart skärmbyte och grafikkortsbyte som behövs.

Ett Nvidia TNT/TNT2 är nog det jag ska ha, det finns en Win95 drivrutin dessutom, 32 MB grafikminne och det bör ju räcka för att köra upplösningar ända upp till full HD. Jag hittade ett Geforce 5600 Ti kort i lådan, det har AGP anslutning och DVI anslutning, dock så fanns det enbart drivrutiner för Windows 98 och framåt. Så jag får försöka leta vidare efter ett TNT kort helt enkelt. Det ritprogram som körs på datorn fungerar inte i någon nyare version av Windows än just Windows 95 OSR2, därför kan jag ej köra Windows 98 på denna dator.

Nvidia Geforce Ti 4000 serien har drivrutiner för windows 95 och med stor chans finns det grafikkort ur den generationen som har dvi

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, det ska jag undersöka. Hur mycket grafikminne krävs det för att kunna köra full HD upplösning i en skrivbordsmiljö?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag hittade ett Nvidia 4200 Ti kort liggandes i en "bra och ha låda" hemma, den funkade faktiskt att installera det under Windows 95. Tyvärr så blir det några felmeddelanden i början. T ex USER32.DLL har svårt att ladda, och några specifika DLL filer för grafikkortet. Däremot så kan jag dra upp upplösningen till 1280x1024 vilket är rätt för den skärm jag använder som jag anslutit via DVI-anslutningen på grafikkortet. Jag kan tillägga att ett Nvidia 5600 kort inte blev någon som helst skillnad, det fungerade lika.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tack för tipset, det ska jag undersöka. Hur mycket grafikminne krävs det för att kunna köra full HD upplösning i en skrivbordsmiljö?

Det krävs faktiskt inte så mycket minne för att köra höga upplösningar som du troligen tror.
Sen är det inte enbart mängden minne som avgör heller, utan grafikkortet måste ha stöd för den/de upplösningar man vill köra.
På "gamla goa tiden" så klarade CRT skärmarna oftast högre upplösning maximalt än vad man ville köra, att i max upplösning så fick man ofta ostabil flimrig bild och så. Men hursomhelst, grafikminne it is...

För att köra 1920x1080 upplösning så behöver du så mycket grafikminne som...
EN HEL MEGABYTE !!

Då är det alltså ren 2D pixlar på skärmen bara, ska du köra något hårdvaruaccelererad 3D så sticker mängden minne du behöver iväg fort.
Dessutom är det beräknat på 4bitars färgdjup, alltså bara 16 färger. Det mesta blir inte speciellt snyggt i så få färger.
Min första PC, en 486 DX2 66MHz hade ett 1MB Vesa grafikkort som hade 1280x1024 som max upplösning, men då gick det bara att köra 4 bitar/16 färger i den upplösningen.
Dessutom var bilden på min gamla 14" CRT i 1280x1024 så ostabil att man blev sjösjuk.
Har för mig att 800x600 i 16 bitars (65536) färger var det jag brukade köra i Windows 3.11

Vill du istället köra 1920x1080 i 24 bitars färg (16 miljoner färger) så går det åt 6MB.
3840x2160 (dubbelt i både bredd och höjd mot 1920x1080) i 24 bitars (16M) så går det åt 24MB.

Så ett 32MB grafikkort räcker alltså till 4K / UHD upplösningar. (Går vi upp till 8K behövs ett 128MB kort).
Men då pratar vi bara om att ha tillräckligt med minne för framebuffer, för att kunna visa alla pixlarna på skärmen.
Ungefär de kravet man hade på ett grafikkort i mitten på 90-talet och tidigare.
Nu för tiden ska grafikkorten klara av accelererad 3D och video accelerering, GPGPU och dyl. då krävs det mer än bara framebuffer.