Moto Racer! Problem att få igång detta fantastiska spel

Permalänk
Medlem

Moto Racer! Problem att få igång detta fantastiska spel

Go'kväll swecare
Har ägnat halva kvällen åt att försöka få igång Moto Racer på min linuxburk (stationära i sign).
Testat kort i Wine, men gav upp det snabbt, antog att det var lättare (och åtminstone möjligt) att få igång det i en virtuell windows-maskin istället.

Kör Windows 98SE i VMware Player, med VMware tools installerat.

Felmeddelandet lyder:

Citat:

Cdd:enumVideoModes() failed
No DirectDraw structure encoutered

Kört DirectDraw- och Direct3D-test i dxdiag med lyckat resultat. Aktiverat 3D-accelering i VMware, men verkar inte fungera i Windows, men testerna i dxdiag funkar ju som sagt.

Testat att köra med 32-bitars färgdjup, 16-bitars, och 256 färger med samma felmeddelande.

Också testat DirectX 3, Direct X 4, och DirectX 9.0c, fortfarande samma resultat.
Att starta spelet i windowed mode alt. fullscreen gör inte heller någon skillnad.
Kan det vara problem med att host-OSet kör 32-bitars färgdjup (spelet måste köras i 16-bitars har jag lärt mig efter allt googlande)?

Någon som har något tips?

Mvh, Johannes

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Testat med någon glide wrapper ?
Vill minnas att det var 3DFX som gällde för att få vettig bild, även om matroxkorten (mystique) även accelererade.

Snabb googling:
http://gamebender.wordpress.com/2010/01/02/moto-racer-1997/
Som du säkert har redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Testat med någon glide wrapper ?
Vill minnas att det var 3DFX som gällde för att få vettig bild, även om matroxkorten (mystique) även accelererade.

Snabb googling:
http://gamebender.wordpress.com/2010/01/02/moto-racer-1997/
Som du säkert har redan.

Om jag förstått syftet med en glide wrapper så borde det iaf inte behövas, har för mig att jag kört detta spel på en Win98-burk med GeForce-kort.
Länken hade jag inte kollat, men ungefär samma tips har jag hittat. Tack för hjälpen iaf!

Installerade en virtuell XP-burk istället, vilket funkade galant! 16-bitars färgdjup och kompatibilitetsläge räckte, även om det finns lite grafikbuggar.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail