Nytt AT agg till min IBM 486

Permalänk
Medlem

Nytt AT agg till min IBM 486

Hej alla vintage-proffs!

Jag har en IBM 486 som jag tror behöver en ny nätdel. Datorn fungerade felfritt på måndagen och på tisdagen gick det inte att starta den, händer inget när jag trycker på knappen (kan knappen gå sönder?)
Jag har i alla fall beställt ett nytt AT agg och installerat det. Den nya saknar dock 1 kabel + en annan strömbrytare än den gamla.
BILD http://forumbilder.se/DE9KH/img-4834
Den vit/brun/svarta saknas som går till moderkortet bredvid sladden som kommer från strömbrytaren.
Strömbrytarna ser inte likadana ut. Den nya är 4-polig och går direkt till agget och inte via moderkortet som den gamla gör.

KRÄVS dessa kablar eller går det att göra på något annat sätt?
Nu när jag startar datorn med det nya nätaggregatet installerat händer det inget mer än att hårddisken startar. Känns som inte som moderkortet känner av att det ska hoppa igång?

Vad ska jag göra?

Alex

*** Raderat CAPS I RUBRIKEN /Mod ***

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som att din dator har ett specialnätagg. Att av/på går via moderkortet kom först med ATX-standarden, men verkar även finnas på ditt nätagg. Jag skulle tro att den extra sladden talar om för nätagget att det ska starta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad är det för maskin, lite mer specifikt .. ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

I fall strömbrytaren går via moderkortet så är det inte standard AT. På ett normalt AT-system bryter man strömmen fysiskt via en strömbrytare på primärsidan av nätaggregatet, precis som övrig analog utrustning (lampor, äldre stereoprylar, etc).

P g a detta kommer det nya agget inte gå att använda i din dator, tyvärr.

Med tanke på hur systemet fungerar (strömbrytare via moderkortet) så kan det dessutom vara något annat som är paj i datorn, t ex moderkortet.

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna "koppla igång" agget och sätta en strömbrytare på sladden till datorn? Så startar hela baletten när man trycker på den?

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag *tror* det är ett "tillägg" för att moderkortet ska kunna slå av AT-nätagget när man stänger av datorn. Som några nämnt är AT standarden designad för "always on" nätaggregat, det vill säga sålänge sladden sitter i ger nätagget ström till datorn. Av/på kontrollerades med en fysisk brytare på baksidan av nätagget.

Jag har dock noterat att IBM-PC's med 486 inte beter sig så. Pluggade in en sådan gammal burk för ett tag sen, och maskinen vaknade upp helt kort, för att sedan stänga av sig igen. Av/på kontrollerades istället med samma typ av strömbrytare du har på din bild.

Datorn kör Windows 95, (samt har samma okända 4-pins kontakt som din), men trots att den har ett AT nätaggregat fungerar t.ex. automatisk avstängning av datorn efter man stängt av Windows (dvs inget "Det är nu säkert att stänga av datorn"-meddelande)

Jag drog därför slutsatsen att det var 4-pins kabeln som var skyldig. I den nyare ATX standarden finns detta stöd med från början.

TL DR;
Jag *tror* det kommer funka med det nya nätaggregatet, men du kommer inte få något standby-mode/automatisk avstängning

Permalänk
Medlem

Är det en IBM Aptiva?
Jag har en ca 10st Aptivor
Bor du i GBG?
Kan nog fixa iordning din burk

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Medlem

den ena kontakten styr nätagget om jag minns rätt
heter nånting power control

Skrivet av Alexho:

Hej alla vintage-proffs!

Jag har en IBM 486 som jag tror behöver en ny nätdel. Datorn fungerade felfritt på måndagen och på tisdagen gick det inte att starta den, händer inget när jag trycker på knappen (kan knappen gå sönder?)
Jag har i alla fall beställt ett nytt AT agg och installerat det. Den nya saknar dock 1 kabel + en annan strömbrytare än den gamla.
BILD http://forumbilder.se/DE9KH/img-4834
Den vit/brun/svarta saknas som går till moderkortet bredvid sladden som kommer från strömbrytaren.
Strömbrytarna ser inte likadana ut. Den nya är 4-polig och går direkt till agget och inte via moderkortet som den gamla gör.

KRÄVS dessa kablar eller går det att göra på något annat sätt?
Nu när jag startar datorn med det nya nätaggregatet installerat händer det inget mer än att hårddisken startar. Känns som inte som moderkortet känner av att det ska hoppa igång?

Vad ska jag göra?

Alex

*** Raderat CAPS I RUBRIKEN /Mod ***

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem

du har inte nån fungerande till salu ?

Skrivet av Bussler:

Är det en IBM Aptiva?
Jag har en ca 10st Aptivor
Bor du i GBG?
Kan nog fixa iordning din burk

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !