Vad är det här för grafikkort?

Permalänk

Vad är det här för grafikkort?

Hej, har ett gammalt grfikkort som jag undrar vad det är för något. Det fanns en klisterlapp på baksidan som teg stog vad det var för kort men den har försvunnit. Så jag undrar om någon kan veta vad det är för kort. Det jag vet är att märke är msi och om jag tydit texten på heatsinken rätt så står det Ranger
Bild på det:

Permalänk
Medlem

ser ingen bild

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

ser ingen bild

Vi får trösta oss med att vi inte är ensamma om den saken.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Error (403)
It seems you don't belong here! You should probably sign in. Check out our Help Center and forums for help, or head back to home.

om man följer länken manuellt

testa ladda upp bilden på imgur istället?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

Error (403)
It seems you don't belong here! You should probably sign in. Check out our Help Center and forums for help, or head back to home.

om man följer länken manuellt

testa ladda upp bilden på imgur istället?

Funkar det nu?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ser ju ut som ett vanligt pci-e kort så det lättaste imo är att plocka ut ditt befintliga kort och stoppa i detta och köra på en skärm, sedan kolla vad det är för ngt inne i datorn eller i program så som hwmonitor, speccy etc.

Om det är för mycket jobb (custom dator, vattenkylning etc) så får man ju försöka på annat sätt. Kanske googla iban(?) kod eller ngt som står på kortet? En siffer/bokstavskomination av något slag?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

MSI Nvidia 7600 GS

Eller som det heter mer noga MSI NX7600 GS

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JumpyWizard:

och om jag tydit texten på heatsinken rätt så står det Ranger

Uhm...nä, det står MSI

Visa signatur

///M4

Permalänk

Det där kortet hade jag. Det var bra på sin tid. Som sagt så är det Geforce 7600GS 512 MB. Duger än i dag för "normalt användande".

Permalänk
Skrivet av hoski:

Uhm...nä, det står MSI

Jaha, ja när du säger det så kan jag se det.

Permalänk
Skrivet av fermia:

MSI Nvidia 7600 GS

Eller som det heter mer noga MSI NX7600 GS

Skrivet av Obligatorisk:

Det där kortet hade jag. Det var bra på sin tid. Som sagt så är det Geforce 7600GS 512 MB. Duger än i dag för "normalt användande".

Tack för alla svar, hade tänkt göra av mig med det men eftersom jag inte visste vad det var så skulle det nog bli ganska svårt. Tror ni man kan få något för det eller är det skänkesvärde?

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som ett ATi kort runt X1900XT tiderna.
Lite osäker! Men det är så jag tolkar det utan att kolla på vad alla ni andra skrivit.
ATi hade nästan bara svarta eller röda kretskort på den tiden,
och Nvidia hade Blåa och Gröna. Så kommer jag ihåg det iaf!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Skrivet av Puvve:

Det där ser ut som ett ATi kort runt X1900XT tiderna.
Lite osäker! Men det är så jag tolkar det utan att kolla på vad alla ni andra skrivit.
ATi hade nästan bara svarta eller röda kretskort på den tiden,
och Nvidia hade Blåa och Gröna. Så kommer jag ihåg det iaf!

Det står Nvidia i det nedre vänstra hörnet på kortet om du inte såg det

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Det står Nvidia i det nedre vänstra hörnet på kortet om du inte såg det

Nooooo!!!!
Utgick ifrån kylarflens och kretskort som sagt

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vi får trösta oss med att vi inte är ensamma om den saken.
/Lifooz

"Hinder är det du ser, när du tar bort blicken från målet.
När AMD och Intel jämföres, så börjar många gråtandes att påpeka allt det elaka Intel gjort mot AMD. Och att det är därför som AMD är så svårt ekonomiskt skadat. Själv tror jag att det beror på att AMD är dåliga på strategisk planering, har gjort felsatsningar, och inte har lyckats lika bra med sina arkitektur-designer som Intel på senare år."

Bästa SiG'en ever.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Obligatorisk:

Det där kortet hade jag. Det var bra på sin tid. Som sagt så är det Geforce 7600GS 512 MB. Duger än i dag för "normalt användande".

Nej, det var på sin höjd ett prisvärt budgetalternativ på sin tid.

Nvidias 7900-serie och ATI's X1900-serie var långt mycket bättre än både 7600GS och 7600GT.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

"Hinder är det du ser, när du tar bort blicken från målet.
När AMD och Intel jämföres, så börjar många gråtandes att påpeka allt det elaka Intel gjort mot AMD. Och att det är därför som AMD är så svårt ekonomiskt skadat. Själv tror jag att det beror på att AMD är dåliga på strategisk planering, har gjort felsatsningar, och inte har lyckats lika bra med sina arkitektur-designer som Intel på senare år."

Bästa SiG'en ever.

Lätt att det är.:D
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av hoski:

Nej, det var på sin höjd ett prisvärt budgetalternativ på sin tid.

Nvidias 7900-serie och ATI's X1900-serie var långt mycket bättre än både 7600GS och 7600GT.

Bra på sin tid betyder inte bäst på sin tid. I dag är det dåligt - men det var det inte på sin tid. Därav "bra på sin tid".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Obligatorisk:

Bra på sin tid betyder inte bäst på sin tid. I dag är det dåligt - men det var det inte på sin tid. Därav "bra på sin tid".

Jo, det var dåligt på sin tid.

http://www.hardwaresecrets.com/article/NVIDIA-GeForce-7900-GT...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Enligt det testet stod sig 7600 mot 7900 på motsvarande sätt som 760 mot 780ti idag. Om du tycker 760 är ett dåligt kort så förstår jag ditt resonemang, dock håller inte jag med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laudanum:

Enligt det testet stod sig 7600 mot 7900 på motsvarande sätt som 760 mot 780ti idag. Om du tycker 760 är ett dåligt kort så förstår jag ditt resonemang, dock håller inte jag med.

22 respektive 60 fps för 7600GS och 7900 i farcry-testet på sidan...ja, kortet var dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Vad ja kommer ihåg så var det 7600GT som var ganska bra.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nej, det var på sin höjd ett prisvärt budgetalternativ på sin tid.

Nvidias 7900-serie och ATI's X1900-serie var långt mycket bättre än både 7600GS och 7600GT.

Det var aldrig ett värstingkort. Så om du enbart är intresserad av bästa möjliga prestanda oavsett pris och strömförbrukning så var det aldrig ett bra kort.
Å andra sidan så brukar gamla grejer aldrig vara bra för att uppnå hög prestanda (åtminstone inte inom datorer), så i så fall är väl hela forumdelen Retro dålig?

Men jag har för mig att 7600GS presterade ungefär som ett 6600GT.
6600GT var mellanklassaren ur generationen före 7000 serien och jag har för mig att de sålde rätt bra (6600GT alltså)
Att ha ungefär samma prestanda bara en modelserie senare på ett passivt kylt enslotskort tycker jag var ganska bra ändå.
Minns inte riktigt vad de kostade, men har för mig att det var rimliga priser.

Att säga att det var ett dåligt kort enbart för att det inte var det snabbaste kortet är lite som att säga att alla bilar som är långsammare än Bugatti Veyron är dåliga bilar.
Men det kan finnas andra värden också.

Så om man tar hänsyn till pris*, strömförbrukning, ljudnivå och prestanda för sin tid så tycker jag att man kan säga att det var ett bra kort.

* minns som sagt inte vad det kostade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Tack för alla svar, hade tänkt göra av mig med det men eftersom jag inte visste vad det var så skulle det nog bli ganska svårt. Tror ni man kan få något för det eller är det skänkesvärde?

Har man av någon anledning någon gammal Pentium 4, eller Athlon 64 (tänker i första hand på singelcore modellerna) så är det ett okej grafikkort för en sån dator om man vill ha något fläktlöst (måste vara en med PCI Express). Å andra sidan är det datorer som är runt 10-12 år gamla nu.
Dessutom har 7600 inte CUDA stöd som exempelvis 8600 har. Så jag tror på skänkesvärde.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte kalla ett PCI-express kort för RETRO än.....

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake