Bästa NES / Snes emulatorerna?

Permalänk

Bästa NES / Snes emulatorerna?

Tjena!

Jag skaffade precis ett par sådana här (grymma):
http://www.nes30.com/

Vilken/vilka NES/Snes emulatorer är bäst idag? Jag kollade runt lite och det kändes över lag som jag mest hittade rätt gamla prylar. Inte för att det egentligen gör något. Men tänkte kolla om ni visste vilka som regerar.

/M

Permalänk
Medlem

Om du har en RaspberryPI kan jag inte annat än att rekommendera RetroPi!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

ZSNES och JNES är helt ok, inte helt nya men de gör jobbet

Permalänk
Medlem

Har dålig koll på windows, men till mac så är OpenEmu riktigt bra, har stöd för många olika platformar.

Permalänk
Medlem

Nestopia kör jag med.

Permalänk
Medlem

Nesticle dög på 90 talet så den duger än.
Kör själv med den fortfarande iaf. Vet dock inte vad den gillar nyare OS däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Föredetting

Inte haft ett enda problem med ZSNES, jag.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Definiera "bästa". Är du ute efter övergripande spel kompatibilitet, hastighet eller så nära exakt emulering av original hårdvaran som möjligt?

En jäkla skillnad mellan emulatorerna beroende på vad man letar efter.

Skall du bara lira och skiter i vilket så kan du välja nästan vilken som av de större emulatorerna som dyker upp när du söker på Google.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Här är Wiki-sidan för NES-emulatorerna:
http://emulation.gametechwiki.com/index.php/Nintendo_Entertai...

Nestopia verkar vara den bästa gällande exakt emulering, funktioner, mm.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Gå till adressen nedan välj system för senaste emulatorerna.
Dom flesta är väl några år gammla men finns ju rating system så man ser vilka som borde vara bra.

http://www.emulator-zone.com/

Permalänk

ZSNES kör ja, funkar kanon! går att rebinda keys på min kontroller m.m vilket jag haft lite problem med Snes9x som inte funka lika bra.

Permalänk
Medlem

För SNES, om du ska ha 100% exakthet på emuleringen så är det bsnes som gäller. Dock kräver den lite mer av din dator.
Annars rekommenderar jag snes9x eller zsnes.

För NES rekommenderar jag fceux

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Nestopia, begränsning i inspelnings möjlighet men väldigt bra input lag. Endast stöd för nes.
Mednafen, nyare med stöd för både nes/snes (och mer) och okej input lagg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har alltid kört ZSnes och Nestopia själv och de har aldrig svikit mig någon gång.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

ZSNES är schysst för att man kan köra Z-Net matchmaking med det, rätt gött att köra co-op i vissa spel. Däremot har bsnes, eller higan som den heter numera, en betydligt bättre emulering. I många spel är det ingen märkbar skillnad men i andra så ser man grafiska effekter i bsnes som ZSNES helt missar att rendera.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

SNES9X är att föredra, eftersom det använder normala fönster (ingen mysko GUI som i ZSNES) och har väldigt hög kompatibilitet (långt bättre än ZSNES). Higan är säkert bäst, men är även väldigt krävande.

Permalänk
Medlem

Finns det någon emulator som kan köras på en 486 med dos?

Permalänk
Skrivet av päpplet:

Finns det någon emulator som kan köras på en 486 med dos?

Svar ja. Denna körde jag på min gamla 486:a. Snabbaste emulatorn förmodligen.
http://www.zophar.net/nes/loopynes.html

SNES funkade också på samma dator, och jag använde då en riiiiktigt gammal version av ZSNES - med transparency avslaget. Det gjorde stor skillnad. Stänga av ljudet gav också en rejäl boost. Tror det var version 0.98 eller något.

Har du en fetare 486:a än vad jag hade så borde det funka ännu bättre. Som referens så hade jag en Cyrix på 66 MHz.

EDIT: Och nu minns jag fel. Jag körde faktiskt Loopynes på en 386-SX på 25 MHz! Snacka om snabb emulator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

För SNES, om du ska ha 100% exakthet på emuleringen så är det bsnes som gäller. Dock kräver den lite mer av din dator.
Annars rekommenderar jag snes9x eller zsnes.

För NES rekommenderar jag fceux

Bsnes har bytt namn för ett bra tag sedan till Higan.
http://byuu.org/emulation/higan/
Och i samma veva så tillkom även nes/gameboy/GBcolor/GBadvance och lite skit till.

100% exakthet är det dock inte på bsnes/higan det finns en del spel som inte funkar heller funkar mindre bra.
Dock så utvecklar byuu bsnes/higan med 100% exakthet i åtanke, alla andra emulatorer som snes9x/zsnes/osv inför mer heller mindre lite fulhack i emulatorn när vissa spel körs så att dom ske se bra ut och spelas på liknande sätt.

Därav kräver bsnes/higan mer av datorn (cpu) då det är mer krävande att göra allt så rätt det kan göras istället för lite fulhackande.
Oftas så funkar dessa fulhack bra dock men inte alltid det handlar då om fel färger/färgton/felljud/andra grafikfel som är mindre märkbara än det som var innan fulhacket.
I vissa fall så kan det även störa "flytet" i styrningen lite dels genom att det införs en inputlag i emulatorn (tex för att fixa nåt helt annat än styrningen) men även att det kan ändra andra saker som kan störa lite.
Det handlar inte om stora saker men har man väl märkt dom så är det svårt att sluta märka dom.
I vissa fall så kan dessa fulhack vara gjorda för en romfil som inte dumpats korrekt och när det sen kommer en korrekt romfil så kan det ge problem i den (och den romfilen kan ha funkat utan fulhacket).

Så för nes/snes är det för min del higan som gäller och som funkar riktigt bra heller famicom/super famicom i japan och är samma sak som nes/snes (skrev med detta då det enbart är famicom/super famicom som står på byuu´s sida).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

En liten bump då jag tycker ämnet är intressant.
Speedrunners går ofta efter hur exakta emulatorer är, så deras val kan vara ganska bra att gå efter.
Här är iallafall vilka emluatorer som SRL (speedrunslive.com) godkänner för racing.

most commonly used emulators for each system include:
NES - FCEUX 2.2.0
GB - bgb
SNES - SNES9x 1.53
GBA - VBA 1.7.2
Genesis/GameGear/SMS - Fusion
N64 - Project64 v1.7

finns även en lista över emulatorer som är bannade från racing.

For reference, the following emulators are globally banned for use in racing:
SNES - ZSNES, snes9x 1.4x
N64 - Project64 2.x
GB/GBC - VBA, VBA-M
GBA - VBA-M

Här har du en kortförklaring till varför Project64 2.x är bannat https://www.youtube.com/watch?v=PN1F6T98l58

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1