Windows XP på en IBM T22?

Permalänk
Medlem

Windows XP på en IBM T22?

Hejsan!

Jag håller på å sätter upp lite gamla prylar för att kunna prata med lite äldre skanners och liknande, och jag har då tänkt att köra min IBM T22 med Win XP. Nu till frågan, klarar den av det?

Specsen är:

PIII 900mhz
512MB RAM
30GB HDD
S3 Savage IX8+

Va tror ni, pallar den XP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Hejsan!

Jag håller på å sätter upp lite gamla prylar för att kunna prata med lite äldre skanners och liknande, och jag har då tänkt att köra min IBM T22 med Win XP. Nu till frågan, klarar den av det?

Specsen är:

PIII 900mhz
512MB RAM
30GB HDD
S3 Savage IX8+

Va tror ni, pallar den XP?

Kommer funka prima.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör väl ha varit ungefär vad den var tänkt att köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det bör väl ha varit ungefär vad den var tänkt att köra?

De kom urprungligen med Windows 2000 och Windows 98. Men ja, de lirar väldigt fint med XP.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Trodde du menade IBM T220 ^^
LCD skärm från år 2001 med 3840x2400 upplösning.

Permalänk
Medlem

Har använt en nästan identisk dator med XP.
Kommer fungera utmärkt!

Edit:
missade att det var en laptop, datorn jag använde var stationär.
Tror dock fortfarande att det inte kommer att vara några som helst problem

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Körde XP på en Celeron 566 MHz en gång i tiden så det där kommer säkerligen fungera kalas!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Jag har kört XP på en PII 233mhz och AT moderkort. Rätt skum känsla med skärmbilden "Du kan nu stänga av datorn" i windows xp

Permalänk
Medlem

Håller med alla övriga svar. Dessutom är 512 MB relativt bra tilltaget för XP, jag har haft datorer som tuggat sig genom XP med flertalet program igång på bara 256 MB RAM.

Förresten är väl "världsrekordet" de där tyskarna som klockade ner (!) en Pentium till 8 MHz och lyckades köra XP. Det tog visserligen 30 minuter att boota operativsystemet.

Permalänk
Medlem

512 MB räcker bra om man kör programvara från samma era som XP, men vill man köra lite nyare grejer så ska det nog i alla fall till 1 GB för att det inte ska bli trögt ganska snabbt. Kanske inget problem dock, om hela syftet med riggen är att leka med lite äldre scanners, etc, och inte så mycket annat.

Ett annat alternativ är att skaffa sig ett löst parallellportskort. Man får dock vara på sin vakt och se till att få tag på ett kort med chipset som stödjer alla funktioner. En del kort är strikt till för att koppla in skrivare på, och de brukar kunna jävlas med andra prylar. Kör själv med ett Moschip 9865-baserat i min "experimentdator", som funkar bra till allt jag använt det till hittills, och då är det ändå en hel del rätt obskyra prylar jag kopplat in genom åren.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att en mer eller mindre ultimat Windows XP dator är typ en Core 2 Duo eller annan dualcore med 2GB (2048MB) minne.
Men... då är man inne på hårdvara som är från en tid när majoriteten av användare redan har övergett Windows XP och en sån dator går ganska bra att köra nyare system på också.

Jag har kört XP på ett antal datorer med olika konfigurationer.

Hur jag upplevt det ang RAM och XP.
128MB - Windows XP funkar, men man märker att det är svältfött på minne, i stort sett allt går seeegt.
256MB - Verkar räcka ganska hyfsat till själva OSet, men sen vill man ha minne till program också och där tar det slut. Snabbare än 128MB men oftast fortfarande segt.
512MB - XP börjar med att mumsa i sig de första 300MB RAM, men sen finns det faktiskt lite ledigt för program också. Klart mer användbart än 256MB. Men fortfarande gäller oftast regeln att mer är bättre.

Beroende på användningsområde vill man troligtvis ha någonstans 512 - 2048MB i en XP dator.

Det går att trycka i 4GB minne i en XP dator också. Men XP, åtminstone de vanliga 32bitarsutgåvorna är inte speciellt bra på att hantera det. Så skillnaden att gå från 2048 till 4096MB är mycket mindre än att gå från 512 till 1024 ellerfrån 1024 till 2048.
Det går även att nöja sig med 3GB ram, eftersom man ofta bara får ut runt 3GB använbart minne ändå. Men har man en Pentium 4 eller Atlon XP eller bättre så har de oftastöd för dualchannel och då brukar man få ut mer minnesbandbredd om man kör antingen 2x2048 eller 4x1024 än om man kör 3x1024MB.
Hursomhelst är vinsten av att gå bortom 2GB på en WindowsXP dator liten, åtminstone om man inte kör x64 utgåvan.
Sen är det mycket legacy saker som inte fungerar på x64 utgåvan av XP ändå. Så behöver man x64 så är nog Windows 7 ett bättre val i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem

Windows XP fungerar fint.

Windows XP med servicepack 3 fungerar uselt med så gammal hårdvara.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Windows XP fungerar fint.

Windows XP med servicepack 3 fungerar uselt med så gammal hårdvara.

Bortsett från att nyare program började kräva SP2 och SP3, så var det väl ändå första servicepacken som gjorde störst nytta? Bl.a så kunde man inte köra diskar större än 128GB om man inte hade SP1 (eller senare) och SP1 rättade även buggar som gjorde att filsystemet kunde balla ur (även om man hade mindre disk än 120GB).

Permalänk
Medlem

Allt den ska göra är att köra Photoshop 5 och skanna negativ till att börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Allt den ska göra är att köra Photoshop 5 och skanna negativ till att börja med

Det borde räcka utmärkt. Vill minnas att jag körde Photoshop 5.02 på min gamla Athlon 1.2GHz med 512 MB minne.

Skulle det ändå inte räcka finns som sagt parallellportskortspåret om man inte kan få tag på rätt sorts SO-DIMM. Man kan beställa hem ett sådant från Hongkong för en spottstyver, och trycka i sin vanliga dator.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!