Frågor om gammal radiogrammofon

Permalänk
Medlem

Frågor om gammal radiogrammofon

Jag har en gammal radiogrammofon som jag köpte på loppis för ungefär ett år sedan. 200 kr, ett riktigt fynd Jag har kopplat in en Airport Express till grammofoningången och använder den ofta som trådlös högtalare.

Jag har dock några frågor som jag hoppas att någon kan besvara.

1. När jag köpte den var den fullt fungerande, men nu har den börjat brumma och jag skulle säga att det låter som 50 Hz-brus. Vad kan ha hänt och hur åtgärdar jag det?

2. På baksidan man man välja 220 V eller 240 V på inspänningen. Nu har man ju 230 V i uttagen, så vad borde jag välja? I början stod den på 220 V men nu har jag ändrat till 240 V. Spelar det någon roll? Jag märker ingen skillnad.

3. Ljudet jag har kopplat in har jag tagit direkt från 3,5 mm-kontakten på Airporten. Eftersom ingången på radiogrammofonen är mono så har jag bara byglat ihop höger och vänster kanal. Kan man göra så eller borde jag lösa det på något annat vis?

Visa signatur

nej

Permalänk
Avstängd

1) Brummet kan bero på att kondensatorer torkar ut. Gamla elyter är det man brukar få byta ut i riktigt gamla apparater. Det kan naturligtvis bero på något annat också.

2) 240 är bäst. En annan fara med riktigt gammal apparatur är överslag i transformatorn. Trafon går lite "snällare" om den är inställd på 240 volt.

3) Du kortsluter kanalerna på utgången. Troligtvis spelar det ingen roll, men du borde kanske koppla in två små motstånd eller ännu bättre ett par kondingar för DC-isolering. Möjligen kan det minska brum också.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

1. Det brukar sitta en filterkondensator för inkommande ström som brukar orsaka brum. Bäst är ju givetvis att byta samtliga kondingar men filterkondensatorn brukar vara en rund hög plåtburk med två kondensatorer inbyggda. Tror den var på 2x 50uf i min.

2. Som förre talare, 240V

3. Ett 4,7k ohm motstånd på vardera signalkabeln innan du slår ihop H+V brukar vara lämpligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

3) Du kortsluter kanalerna på utgången. Troligtvis spelar det ingen roll, men du borde kanske koppla in två små motstånd eller ännu bättre ett par kondingar för DC-isolering. Möjligen kan det minska brum också.

Skrivet av päpplet:

3. Ett 4,7k ohm motstånd på vardera signalkabeln innan du slår ihop H+V brukar vara lämpligt

Tack för snabba svar

Hur menar ni att jag skall sätta motstånden? Vad gör det för skillnad jämfört med att kortsluta höger och vänster kanal? Om jag använder kondensatorer istället för resistorer (om det nu är bättre? varför?) hur bör jag dimensionera dem?

Förlåt om jag har mycket frågor, är bara väldigt ivrig att få allt att fungera som det ska

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Vad sitter det för rör i den, dessa borde nog bytas med, eller så borde iaf bias ses över.
Det kan bli ett problem om du inte vet vad bias ska ställas på.

Skitsnygg pjäs

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Vad sitter det för rör i den, dessa borde nog bytas med, eller så borde iaf bias ses över.
Det kan bli ett problem om du inte vet vad bias ska ställas på.

Skitsnygg pjäs

Vet inte vad det sitter för rör i, men måste de bytas? Vad jag har lyckats läsa mig till på andra forum är att det sällan är fel på själva rören utan det är just kondensatorer som torkar ut.

Bias? Nu använder du fina ord som jag inte riktigt förstår

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Rör behöver Absolut bytas för dom slits med tiden, hur många timmar dom håller beror på rörtyp och vilken koppling som nyttjas. (2000-8000h) Bias är tomgånsströmmen och den kan variera mycket från rör till rör så under ett rörs livslängd så brukar man få justera och samma gäller vid byte. Det är busenkelt om man vet värdet och var man ska mäta och var justeringpotten sitter.

Rätt att slitna rör antagligen inte är skulden för ditt jordbrum
Brummar det när inget är inkopplat, så du inte har en jordloop.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Det här med stereo till mono så kan du kolla in denna sidan hur du kopplar en "Stereo-to-Mono Summing Box" och varför man inte bara ska koppla ihop kanalerna.
http://www.rane.com/note109.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krullus:

Det här med stereo till mono så kan du kolla in denna sidan hur du kopplar en "Stereo-to-Mono Summing Box" och varför man inte bara ska koppla ihop kanalerna.
http://www.rane.com/note109.html

Det var ju inte så komplicerat, får fixa det Men vad är egentligen vinsten? Bara bättre ljud eller kan man på något vis skada något om man kopplar ihop stereokanalerna direkt?

Skrivet av smygolf:

Rör behöver Absolut bytas för dom slits med tiden, hur många timmar dom håller beror på rörtyp och vilken koppling som nyttjas. (2000-8000h) Bias är tomgånsströmmen och den kan variera mycket från rör till rör så under ett rörs livslängd så brukar man få justera och samma gäller vid byte. Det är busenkelt om man vet värdet och var man ska mäta och var justeringpotten sitter.

Rätt att slitna rör antagligen inte är skulden för ditt jordbrum
Brummar det när inget är inkopplat, så du inte har en jordloop.

Jag är ganska säker på att det brummar även när inget är ikopplat, men jag ska kolla när jag kommer hem.

Hur märker man om rören börjar bli dåliga?

Visa signatur

nej

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikkeka:

Det var ju inte så komplicerat, får fixa det Men vad är egentligen vinsten? Bara bättre ljud eller kan man på något vis skada något om man kopplar ihop stereokanalerna direkt?

Jag är ganska säker på att det brummar även när inget är ikopplat, men jag ska kolla när jag kommer hem.

Hur märker man om rören börjar bli dåliga?

Det kan i vissa lägen vara skadligt för 2 utgångar att kopplas ihop direkt, det är ju det som sker om du bara lägger ihop h & v kanal men det brukar gå bra när det är utgångar från samma apparat, men att koppla ihop 2 olika signalkällor förstör ofta utgången på dem.
För att testa rör så mäter man upp dem med en rörtestare om man är noggrann.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

1) Brummet kan bero på att kondensatorer torkar ut. Gamla elyter är det man brukar få byta ut i riktigt gamla apparater. Det kan naturligtvis bero på något annat också.

Förlåt om jag är helt ute och cyklar, men är det inte såna där gamla pappkondensatorer i sådär gamla apparater?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ilja:

Förlåt om jag är helt ute och cyklar, men är det inte såna där gamla pappkondensatorer i sådär gamla apparater?

Jo de är ofta gjorda så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

Förlåt om jag är helt ute och cyklar, men är det inte såna där gamla pappkondensatorer i sådär gamla apparater?

Jo, men bara för låga kapacitanser. För glättning o.dyl användes elektrolytkondensatorer då som nu, och dessa brukar toka ut. Förresten finns det äldre typer av elyter där elektrolyten är uppsugen just i papper (eller bomull). "Pappkondensator" kan alltså betyda lite olika, dels folie-, dels elektrolyt. Fyrkantiga eller prismatiska "lådor" av metall eller plast, eller cylindrar där man inte ser några lager från ändorna är ofta någon form av elektrolytkondensator med något medium som t.ex. papp för att hålla elektrolyten. Med lite erfarenhet kan man lukta sig till typen. Svårt att förklara, men gamla eller läckta elyter luktar något i stil med "kattpissindränkt mandelmassa i bakelit".

Det skadar aldrig att byta ut en kondensator, även om det är en typ utan elektrolyt. De åldras hursomhaver.

Svårt att se från utsidan kan det vara också, så man får gå efter märkningen. 1µF eller högre är i allmänhet någon elektrolyt om den inte är jättestor fysiskt (när vi talar dåtid. Idag finns keramiska flerlagerskonstruktioner som medger hög kapacitans).

Edit: Den andra videon i mrqaffes inlägg visar precis vad jag menar, dels vanliga pappkondingar, dels elektrolyter med papper. Vet man bara hur moderna elektrolyter ser ut är det rätt enkelt att identifiera sådana i gammal utrustning. Stora cylindrar eller tuber av metall med plastöverdrag. Ofta svarta, gröna eller gråa med spänning och kapacitans i klartext. Keramiska kondingar är också lätta att identifiera, de ser ungefär likadana ut då som nu, små linsformade tegelfärgade diskar.

Edit2: mikkeka, fota innanmätet och posta på forumet! Dels för att det är intressant, men också för att vi då kan peka ut intressanta saker i bilderna. Bli inte förvånad om du hittar servicemanual och schema i apparaten heller. Så gjorde man förr och ingenting är mer logiskt än att förvara servicemanualen på det sättet. Synd och skam att man inte gör så fortfarande.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Har du otur sitter det en selenlikriktare i, och då måste du sluta använda radion tills du tagit bort denna. Mycket farligt.

https://www.youtube.com/watch?v=zU8C5p7CQ_c

Jag tycker att det är en rätt dålig idé att använda såna här gamla apparater över huvud taget, selen eller ej. De kräver egentligen en full renovering för att vara säkra. Lämna den aldrig utom syne när den är igång. Ha brandvarnare redo.

Permalänk
Medlem

Om du inte använder den som radio så kan du ju modda in en modern högtalare i den med enkelhet... Lite synd att "förstöra" en sådan fin sak men det syns ju inte på utsidan och den måste ju fungera praktiskt också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CTH:

Om du inte använder den som radio så kan du ju modda in en modern högtalare i den med enkelhet... Lite synd att "förstöra" en sådan fin sak men det syns ju inte på utsidan och den måste ju fungera praktiskt också.

Ska man modda på det sättet bör man göra det mycket försiktigt och "seriöst" med noggrann dokumentation och se till så att det inte blir skador och att allt går att återställa, denna typ av prylar börjar bli samlarobjekt och de blir snart antika, värdet ökar på dem så att "slakta" dem är totalt vansinne nu när de blivit kanske 70 år gamla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Vad sitter det för rör i den, dessa borde nog bytas med, eller så borde iaf bias ses över.
Det kan bli ett problem om du inte vet vad bias ska ställas på.

Skitsnygg pjäs

Att rören behöver bytas är väldigt sällsynt, om dessa inte är trasiga så behöver man inte byta ut dem, de är typ det sista som går sönder i en rör-radio.

Precis som min radiomöbel så brummar det ibland och går i vissa fall att minska med volymratten om det är den som gör brummet.
Och för att koppla in moderna grejer till den så ta en helt vanlig hörlurspropp och sätt på 2 st mono proppar på andra sidan och koppla in i grammofonuttagen så blir det inga störningar där emellan iaf.

Har 4 st rör-radios + en möbel och en del reserv rör i en låda

EDIT: använd bara 2 st kablar från den nyare proppen, brummet kan bero på att du har byglat.

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av E Meduza:

Att rören behöver bytas är väldigt sällsynt, om dessa inte är trasiga så behöver man inte byta ut dem, de är typ det sista som går sönder i en rör-radio.

Precis som min radiomöbel så brummar det ibland och går i vissa fall att minska med volymratten om det är den som gör brummet.
Och för att koppla in moderna grejer till den så ta en helt vanlig hörlurspropp och sätt på 2 st mono proppar på andra sidan och koppla in i grammofonuttagen så blir det inga störningar där emellan iaf.

Har 4 st rör-radios + en möbel och en del reserv rör i en låda

EDIT: använd bara 2 st kablar från den nyare proppen, brummet kan bero på att du har byglat.

Rören driver, dvs deras egenskaper förändras över tid, småsignalrör påverkas mindre än effektrör men man måste trimma in dem relativt ofta om förstärkaren ska fungera bra såvida det inte finns automatik för det i kretslösningen tex autobias http://sv.wikipedia.org/wiki/Autobias men rör har helt klart ett ganska tydligt åldrande, de påverkas även av att gasblandningen i dem ändras över tid och därför använder man Getter http://en.wikipedia.org/wiki/Getter för att få dem mer långtidsstabila och det går att mäta ändringarna av rörens egenskaper objektiv med mätinstrument så de är synnerligen verkliga till skillnad från andra saker som en del säger sig märka stor skillnad på i audiosammanhang
Det är däremot sällsynt att rören "dör" men de åldras definitivt och byter egenskaper och det gör även alla våta kondensatorer och såna brukar det vara gott om i gamla rörmaskiner...

Brum i gamla apparater beror ofta på uttorkade kondensatorer eller dåliga likriktare och ibland har det även visat sig kunna bero på lite klen dimensionering av en del komponenter.
Renoverar man för att använda apparaten så bör man mäta upp eller byta allt, gamla Selenlikriktare är dessutom brandfarliga och de hade nog inte godkänts idag så de kan man byta bort mpot nått bättre såvida det inte handlar om nån mer museial renovering till originalskick, men man bör vara försiktig med dem i bruksföremål.
Det här är ett typiskt beteende hos gamla Selenlikriktare som inte är så bra, observera även att det börjar brumma när den är skadad.

Potentiometrar oxiderar och blir fulla med damm så de brukar behöva rengöras och gamla pottar brukar gå att ta isär och de är ofta trådlindade så de bör gå att renovera till nästan nyskick om man vill.
Volymratten i sig ger inte mycket brum men den kan ju påverka hur mycket det hörs eftersom den reglerar förstärkningsfaktorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.