MS-DOS 7.1 på VMWare Workstation installations problem

Permalänk
Medlem

MS-DOS 7.1 på VMWare Workstation installations problem

Hej

Jag har inte jättemycket erfarenhet av virtualisering, men har problem att få igång en MS-DOS maskin i VMWare. 16MB minne, 1 processorkärna, 2GB SCSI, valt MS-DOS i inställningarna. Installationen verkar gå bra, DOS formatterar disken och säger att den ska starta om. När maskinen startar om får jag bara meddelandet

Invalid system disk
Replace the disk, then press any key

1. Tacksam om någon har tips på vad jag gjort för fel eller annan input om ni har erfarenhet med virtualisering av DOS eller DOS baserad windows.

2. Finns det någon specifik installations iso av DOS jag ska använda för VMWare? Måste inte vara 7.1

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Du har väl efter installationen stängt av att vmware skall "boota" från installationsmediat? CD, floppy, "whatever" och styrt om det till att boota från din "virtuella hd".

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Hej

Jag har inte jättemycket erfarenhet av virtualisering, men har problem att få igång en MS-DOS maskin i VMWare. 16MB minne, 1 processorkärna, 2GB SCSI, valt MS-DOS i inställningarna. Installationen verkar gå bra, DOS formatterar disken och säger att den ska starta om. När maskinen startar om får jag bara meddelandet

Invalid system disk
Replace the disk, then press any key

1. Tacksam om någon har tips på vad jag gjort för fel eller annan input om ni har erfarenhet med virtualisering av DOS eller DOS baserad windows.

2. Finns det någon specifik installations iso av DOS jag ska använda för VMWare? Måste inte vara 7.1

Prova IDE istället för SCSI. Problemet är nog drivers för SCSI som inte dos hittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Du har väl efter installationen stängt av att vmware skall "boota" från installationsmediat? CD, floppy, "whatever" och styrt om det till att boota från din "virtuella hd".

Ja det gör VMWare automatiskt. Provade dessutom att koppla bort CD mediet helt. Men om den bootade CDn så skulle jag ändå komma in i installationsprogrammer

Skrivet av dabman:

Prova IDE istället för SCSI. Problemet är nog drivers för SCSI som inte dos hittar.

Sorry, jag menade IDE. Det jag beskrev ovan hände med IDE. Jag provade senare med SCSI och kommer då inte ens förbi formatering av disken, även om den iof börjar (kommer till 50%). (det var därför jag av misstag skrev SCSI eftersom det var det sista jag provade)

Några andra ideer?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Prova att boota på CDROM en gång till, om inte minnet sviker skapas bara filsystemet första booten.
Sedan måste man boota om för att DOS 7.1 ska installeras.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Prova att boota på CDROM en gång till, om inte minnet sviker skapas bara filsystemet första booten.
Sedan måste man boota om för att DOS 7.1 ska installeras.

Tack så mycket! Det gjorde susen! Dock var jag tvungen att gå in i bios och ändra boot order. Lite konstigt att man inte kan göra det från VMWare interfacet. Framförallt med tanke på att det stod en disclaimer längst ner under installationen som sa att den fixar det automatiskt eftersom det är MS-DOS och att man skulle trycka en knapp när man installerat klart.

Jaja nu funkar det jättebra - som tack får du se den otroligt vackra MS-DOS 7.1 loggan!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tack så mycket! Det gjorde susen! Dock var jag tvungen att gå in i bios och ändra boot order. Lite konstigt att man inte kan göra det från VMWare interfacet. Framförallt med tanke på att det stod en disclaimer längst ner under installationen som sa att den fixar det automatiskt eftersom det är MS-DOS och att man skulle trycka en knapp när man installerat klart.

Jaja nu funkar det jättebra - som tack får du se den otroligt vackra MS-DOS 7.1 loggan!

http://i62.tinypic.com/34hxeg6.png

Så vackert

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Format fat16 *check*
Kopiera | io.sys | msdos.sys | command.com | *check*
Tada dos är installerat
Kopiera in valfria filer, skapa/redigera autexec.bat . . . 100% Complete

Dvs. Krävs ingen "installation"

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Format fat16 *check*
Kopiera | io.sys | msdos.sys | command.com | *check*
Tada dos är installerat
Kopiera in valfria filer, skapa/redigera autexec.bat . . . 100% Complete

Dvs. Krävs ingen "installation"

Kom igen, c-dos, volkov commander, norton och ca 70 andra tunga add-on paket krävde en installation - tog ju 45 minuter - puh

Hur gör jag som du beskriver? Kopiera från var? Till var?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Dvs. Krävs ingen "installation"

Läs om, skriv rätt.
Det är inte ett måste att installera.

Btw snygg å retoriskt härlig bild på gamla Ms-Dos

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Läs om, skriv rätt.
Det är inte ett måste att installera.

Btw snygg å retoriskt härlig bild på gamla Ms-Dos

Ja, riktigt härliga färger

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell