Permalänk

Amiga 600 psu

Hej swec

Drog i gång farsans amiga 600 för ett tag sen och den funkade fint och sen nästa gång jag startade den så startar den inte misstänker att det är psun eftersom har läst att det är ett vanligt fel.
Så mina frågor är vad är det som är trasigt och går det byta ut?
Eller kan man få tag i en adapter från vanligt pc agg till amiga agg eller göra något DIY ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Skrivet av Bacon-Matte:

Hej swec

Drog i gång farsans amiga 600 för ett tag sen och den funkade fint och sen nästa gång jag startade den så startar den inte misstänker att det är psun eftersom har läst att det är ett vanligt fel.
Så mina frågor är vad är det som är trasigt och går det byta ut?
Eller kan man få tag i en adapter från vanligt pc agg till amiga agg eller göra något DIY ?

ska gå att fixa eget.

http://www.ianstedman.co.uk/Amiga/amiga_hacks/Amiga_Power_supplies/amiga_power_supplies.html

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade mätt upp vad som inte ger rätt spänning, det kan ju vara nått som är enkelt att byta som en likriktare eller kondensator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

A600 är nog den Amiga som lider mest av felande kondensatorer. Mät upp nätagget med en multimeter och kolla utspänning. Och fixa nån som kan att byta kondingar på den för om inte det är felet denna gång kommer det bli fel i framtiden. Läckande elektrolytkondensatorer kan till och med förstöra moderkortet.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Man ska kunna använda en PSU från en A500/A500+ eller A1200 också. Det är samma kontakt och spänningar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Man ska kunna använda en PSU från en A500/A500+ eller A1200 också. Det är samma kontakt och spänningar.

Jag använde A500:s PSU på min ena A1200, då dessa skulle vara bättre än A1200:ans egna PSU.

Kommer inte ihåg vad det var som var bättre med A500:ans PSU.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

De switchade, lättare nätdelarna till Amiga 500 är märkta att klara 4,5A @ 5V och 1,0A @ 12V, jämfört med nätdelarna till senare Amiga 600/1200 som bara var specificerade för 3,0A @ 5V och 0,5A @ 12V. Enligt tabellen längre ner på nedanstående webbsida riskerar man dock inte att slå i taket med en Amiga 1200 förrän man petar in ett 060-kort med dubbla hårddiskar och SCSI-kort, så det var nog lite vidskepelse att använda så kraftfull nätdel som möjligt.

http://www.ianstedman.co.uk/Amiga/amiga_hacks/Amiga_Power_sup...

Permalänk
Medlem

Hade samma problem men jag visste att min small då den gav ifrån sig en smäll, lukt och blinkning.
Till en början så trodde jag att det var säkringen men varför det inte fanns någon där förstår jag inte såå man rotade fram sitt gamla PSU från en gammal intel P3a, löder sladdarna till samma färger och nytt liv kom det i den gamle räven.

Tråkigt att jag riskerade en veteran för något som ser ut som ett vågat experiment innan jag såg denna tråd ^^

Visa signatur

1992-Amiga600 7(Mhz) \|/ 1993-Intel 80486SL (10/20Mhz) \|/ 1995-Intel P2 (333Mhz) \|/ 1998-Intel P3 (733Mhz@ 830mhz) \|/ 2001-Amd Athlon 2200 (2.4Ghz) \|/ 2004-Amd Athlon 64 2600 (2Ghz) \|/ 2008-Intel core Duo (3.16Ghz) \|/ 2014-Intel Core i7 4790K (4GHz @ 4.4 Ghz)

Permalänk
Avstängd

vet för länge sedan så brukade en del löda om at nätagg till amiga och skulle vara en relativt enkel modd som även ska funka med atx men har aldrig testat själv men tänkte det kan vara nått att kolla om du är i diy tagen och bör vara rätt lätt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lord_vasagos:

vet för länge sedan så brukade en del löda om at nätagg till amiga och skulle vara en relativt enkel modd som även ska funka med atx men har aldrig testat själv men tänkte det kan vara nått att kolla om du är i diy tagen och bör vara rätt lätt

Svårt att göra fel.
5V är 5V och 12V är 12V, förutsatt att man stoppar in ett fungerande nätagg
Utgår från att färgerna är de samma då det är industrisstandard.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Svårt att göra fel.
5V är 5V och 12V är 12V, förutsatt att man stoppar in ett fungerande nätagg
Utgår från att färgerna är de samma då det är industrisstandard.

haha ja är det så då är det väldigt enkelt och har tom amiga själv men inge problem med adaptern till 500an i källaren så har aldrig pillat med det men flera kompisar hade adapter problem

men är det bara 12v och 5v så på at är det brytaren som skiljer och atx får man köra grön svart kabel mod för att starta agget annars liten adapter efter någon laptop och pico psu vore smidigt men är nog svårt att gömma allt i orginal adapter boxen om man vill köra så allt ser orginal ut men finns pico för 100-150kr på ebay som kan vara ganska billigt alternativ

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lord_vasagos:

haha ja är det så då är det väldigt enkelt och har tom amiga själv men inge problem med adaptern till 500an i källaren så har aldrig pillat med det men flera kompisar hade adapter problem

men är det bara 12v och 5v så på at är det brytaren som skiljer och atx får man köra grön svart kabel mod för att starta agget annars liten adapter efter någon laptop och pico psu vore smidigt men är nog svårt att gömma allt i orginal adapter boxen om man vill köra så allt ser orginal ut men finns pico för 100-150kr på ebay som kan vara ganska billigt alternativ

Får köra nätadapter utanför på ca 45W så den stora biten kan man ha utanför. Förslagsvis tar man ut 12V och kör 3st LM7805 VRM:er i parallell. Går även att använda sig av ett par LM317 om man så önskar. Viktigt att inte glömma skyddsresistorn på 1Ohm bara. En aluminiumbit bör fungera fint som heatsink för kretsarna. Sedan får man försöka böka in ett par kondensatorer för att försöka jämna ut spänningen något.
Detta bör nog gå få in på ca 5x5x4cm så inte allt förmycket utrymme man behöver. Men vi pratar om en lite högre kunskapsnivå som krävs.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Får köra nätadapter utanför på ca 45W så den stora biten kan man ha utanför. Förslagsvis tar man ut 12V och kör 3st LM7805 VRM:er i parallell. Går även att använda sig av ett par LM317 om man så önskar. Viktigt att inte glömma skyddsresistorn på 1Ohm bara. En aluminiumbit bör fungera fint som heatsink för kretsarna. Sedan får man försöka böka in ett par kondensatorer för att försöka jämna ut spänningen något.
Detta bör nog gå få in på ca 5x5x4cm så inte allt förmycket utrymme man behöver. Men vi pratar om en lite högre kunskapsnivå som krävs.

Helst vill man ha allt på en krets med banor om man ska bygga från scratch så allt sitter still och är enhetligt och är mer pill och krävs lite lödkunskap och basic förståelse men finns säkert liknande färdiga lösnigar på ebay som kostar ungefär lika som att köpa d.i.y kitt med vrm kondingar och är god för 50w och man slipper en massa besvär

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lord_vasagos:

Helst vill man ha allt på en krets med banor om man ska bygga från scratch så allt sitter still och är enhetligt och är mer pill och krävs lite lödkunskap och basic förståelse men finns säkert liknande färdiga lösnigar på ebay som kostar ungefär lika som att köpa d.i.y kitt med vrm kondingar och är god för 50w och man slipper en massa besvär

Tanken är ju att man monterar allt detta på ett prototypkort och fäster inne i chassit. Att bygga en egen PCB för en sån här liten sak känske lite väl seriöst.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Tanken är ju att man monterar allt detta på ett prototypkort och fäster inne i chassit. Att bygga en egen PCB för en sån här liten sak känske lite väl seriöst.

Japp och var lite det jag var inne på även fast det lät fel och menade inte att han skulle sitta och etsa själv men prototyp korten har inga banor så kan vara lite bökigt att få till om man inte grejat med sånna och var mer det jag tänkte på men skulle göra sig bra till projektet aldrahelst att bygga in i klumpen för orginal agget om man vill att det ska se orginal ut

i vilket fall så finns det många alternativ att lösa det på och sen är det väll hur mycket man vill/kan göra själv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Som synes av sidan jag länkade till ovan, ska man ha -12V också, visserligen bara 0,1A men ändå. Som tur är finns ju en sådan spänning kvar även på moderna ATX-aggregat, om man nu ska göra en adapter. Däremot har -5V försvunnit på senare tid, för de ändamål där man behöver den spänningen får man väl bygga en krets som genererar sådan.