3dfx Voodoo5 5500

Permalänk
Medlem

3dfx Voodoo5 5500

Håller på att bygga ihop en gammal retrodator med ett Voodoo5 kort. Datorn består i övrigt av ett Asus K7M, AMD Athlon 700MHz Slot A, Sony CPD G420 CRT-skärm samt 512MB SDRAM.

Någon annan som använder sig av Voodoo5? Vad kör ni för operativsystem och drivrutiner? Själv så har jag testat både Windows Millennium och Windows 2000. Det finns något enstaka spel som inte fungerar under Windows 2000 men i övrigt tycker jag det är ett betydligt trevligare system än Windows 98 och Millennium. Prestandan i Windows 2000 är minst lika bra.

Har provat flera olika drivrutiner och kommit fram till att 3dfxs referensdrivrutin V1.03.00 är den som fungerar bäst på mitt system.

Kör Half-Life 1 i 1600x1200 och Unreal Tournament i 1280x1024 under Glide utan problem. Quake3 och Return to Castle Wolfenstein fungerar också fint. Need for Speed: Porsche Unleashed får jag bara igång under Windows Millennium.

Försöker få tag i ett snyggt retrochassi samt bättre kylning till Voodoo5 kortet annars är datorn i princip klar.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem

När det begav sig körde jag också W2k. Mycket trevligare OS än 98/Me. Det mesta funkade fint. Jag kan faktiskt inte minnas ens något som inte gick att få att funka. Porsche går att få igång. Jag har själv kört det både på W2k, XP och W7.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

W2k var ju ren revolution när det kom. Fanns nt innan men stödet för directx var väl sådär.
Vilka minnen

Permalänk
Medlem

NT hade väl inte stöd för dx alls. Win2k gick att installera, men mycket software ville inte fungera på grund av server OS.
Men ja, gå över från 98 / ME till win2k, oh fyfan

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Windows 2000 included version 7.0 of the DirectX API, commonly used by game developers on Windows 98.[82] The last version of DirectX that Windows 2000 supports is DirectX 9.0c (Shader Model 3.0), that shipped with Windows XP Service Pack 2

Skrivet av zeleni:

NT hade väl inte stöd för dx alls. Win2k gick att installera, men mycket software ville inte fungera på grund av server OS.
Men ja, gå över från 98 / ME till win2k, oh fyfan

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett sånt här chassi förutsatt att inte frakten blir för hög. Hittat en firma som har ett fabriksnytt till ett bra pris. Borde passa fint till ett Voodoo5.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jag körde länge med 2 st voodoo2 kort 8Mb i CS ägde man i att ha max FPS i mot dom som då hade värsta grafikkort i början på 2000 -talet de var tider.. körde med ME som var instalerad på wim 98se..
Man fick tricka lite där.
Förts i med win98se uppdatera den se in i windows map ta bort win.com starta om och sopa in ME 😆 se till att ME hamna i samma windows mapp som win98se sen hade man de besta av win98de &ME .. Spela ofta UT CS och Deltaforse med underbar grafik. Goda tider

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

NT hade väl inte stöd för dx alls. Win2k gick att installera, men mycket software ville inte fungera på grund av server OS.
Men ja, gå över från 98 / ME till win2k, oh fyfan

Trams, alla windows sedan Win95 har haft stöd för DirectX. Windows 2000 är inget "server OS", det kom i olika versioner bla. Workstation och olika server versioner. Att det är så stor skillnad mellan Win2k och 98/ME är för att Win2k bygger på WinNT 4.0 och inte Win 9x. Har inget med server eller inte att göra.

Permalänk
Medlem

Själv så alternerade jag mellan Windows 2000 och Windows XP då det begav sig och jag tyckte de var ganska lika varandra bortsett från utseendet. Om ett program hängde sig så hängde sig inte hela systemet vilket det ofta gjorde om man körde Windows 95, 98 eller ME.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Till en dator från den eran så är det väl bara Chieftec Dragon som gäller. Eventuellt ett Antec HQ-08 om man samlar på 5'25"-enheter. Antalet 5'25"-enheter var ju mer eller mindre det enda som skiljde ett prestige-chassie från skräp-chassien på den tiden.

Permalänk
Medlem

Försök och få igång interstate 76 med nitropack (expansionen) på burken också det är ju en klassiker tillsammans med carmageddon 1 och 2

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Till en dator från den eran så är det väl bara Chieftec Dragon som gäller. Eventuellt ett Antec HQ-08 om man samlar på 5'25"-enheter. Antalet 5'25"-enheter var ju mer eller mindre det enda som skiljde ett prestige-chassie från skräp-chassien på den tiden.

Nja jag körde Chieftec ett tag och visst gjorde de bra chassin men Coolermasters aluminiumchassin var top of the line. Hade ett ATC-200 till min Athlon Thunderbird och Geforce3 då det begav sig. Riktigt hög kvalitet.

Skrivet av mini-z1994:

Försök och få igång interstate 76 med nitropack (expansionen) på burken också det är ju en klassiker tillsammans med carmageddon 1 och 2

Fast det var före Voodoo5 tiden passar bättre till Voodoo 1/2.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Nja jag körde Chieftec ett tag och visst gjorde de bra chassin men Coolermasters aluminiumchassin var top of the line. Hade ett ATC-200 till min Athlon Thunderbird och Geforce3 då det begav sig. Riktigt hög kvalitet.

http://ic.tweakimg.net/ext/i/967038910.jpg

Ja den var i aluminium. Men fortfarande lika trång och lika dåligt luftflöde med samma sladdhärva som vilket annat chassi som helst.

Skrivet av Delerium:

Fast det var före Voodoo5 tiden passar bättre till Voodoo 1/2.

Man bygger inte 10 olika retrodatorer för att matcha varje liten epok. Man bygger en retrodator som klarar både Win98/2000 och dos för att täcka upp allt från tidigt 2000-tal och bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Nja jag körde Chieftec ett tag och visst gjorde de bra chassin men Coolermasters aluminiumchassin var top of the line. Hade ett ATC-200 till min Athlon Thunderbird och Geforce3 då det begav sig. Riktigt hög kvalitet.

http://ic.tweakimg.net/ext/i/967038910.jpg

Fast det var före Voodoo5 tiden passar bättre till Voodoo 1/2.

Den ska då klara och driva på dem spelen trots att kortet är nyare med lite mixtrande med drivrutiner och spelen i sig. kika på denna sida så hittar du en hel del. http://www.3dfxzone.it/index.php (kommer kunna tvinga på lite AA t ex och skarpare textures pga den högre mängden vram och möjligtvis lite högre upplösning med.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja den var i aluminium. Men fortfarande lika trång och lika dåligt luftflöde med samma sladdhärva som vilket annat chassi som helst.

För sin tid hade det ganska så bra luftflöde. Två st fläktar där fram som blåser rakt på hårddiskarna, en fläkt där uppe och en där bak. Dessutom helt gjort i aluminium vilket avleder värme bra. Enda nackdelen var att det kostade en hel del.

http://tweakers.net/reviews/157/2/coolermaster-atc-200-review...

Jag hade såna här kablar i mitt chassi för att få bättre luftgenomströmning.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

För sin tid hade det ganska så bra luftflöde. Två st fläktar där fram som blåser rakt på hårddiskarna, en fläkt där uppe och en där bak. Dessutom helt gjort i aluminium vilket avleder värme bra. Enda nackdelen var att det kostade en hel del.

http://ic.tweakimg.net/ext/i/967039943.jpg

http://ic.tweakimg.net/ext/i/967040064.jpg

http://tweakers.net/reviews/157/2/coolermaster-atc-200-review...

Jag hade såna här kablar i mitt chassi för att få bättre luftgenomströmning.

http://www.inmax.ca/images/accessories/rounded_IDE_black_24.j...

Jo jag vet. Även fast 3-4st 80mm var rätt vanligt kring 2000. Poängen är att det inte var mycket som skiljde bra och dåliga chassin under 90-talet. Hightower var eftersträvat, även fast ingen riktigt behövde massa 5'25", och ytan inte kunde användas till annat utan moddning. Det blev väl lite bättre där framåt T-bird-tiden. Men under K6-2/Pentium II -tiden så ansågs Dells standardchassi med 1x92mm ha grym kylning bland vissa i min bekantskap.

På sätt och vis var allt bättre då. Man fulmoddade till kylningslösningar som var vida överlägsna de som gick att köpa. Det kändes som riktigt mek helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem ett fabriksnytt Cooler Master ATC-100. Troligen från år 1999 eller 2000. Passar bra tillsammans med Asus K7M och Voodoo5 5500 då även dessa är från år 2000. Moderkortet hittade jag fabriksnytt på eBay för ett tag sedan och Voodoo5 kortet köpte jag på tradera för en struntsumma för ca 10 år sedan, då också fabriksnytt i inplastad originalkartong. Har två st till som är helt oanvända och ej uppackade.

På Voodoo5 kortet har jag ersatt originalfläktarna med två kylflänsar. Fungerar bra men kräver visst luftflöde för att de inte ska bli för varma efter ett tag.

Nu funderar jag på vilket nätaggregat jag ska införskaffa. Gärna något som såldes ungefär samtidigt då tanken är att det ska bli en retrodator med delar från ca år 2000.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Antec PP-303X var något av det bästa man kunde köpa år 2000. Har hittat ett fabriksnytt på eBay som jag slog till på. Får hoppas det fungerar när det kommer hem för det är helt oanvänt och aldrig testat men 15 år kan sätta sina spår ändå.

http://www.anandtech.com/show/448/16

"The Antec PP-303X didn't crash once out of the 110 test runs our System Stress Test threw at it, thus crowning it the winner with a rating of 100%."

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Ja självklart skall du dra i gång Unreal tournament för att lasta den lite när den blir färdig.
Själv gick jag från TNT2 till Geforce 2GTS så jag missade hela 3dfx eran...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Mitt senaste fynd är en fabriksny Golden Orb kylare för AMD Athlon Slot A från Thermeltake. Nu fattas bara en 1000MHz processor. AMD var som de flesta förhoppningsvis vet först med att nå 1GHz och det var just Slot A versionen av AMD Athlon som kom först. Dessa introducerades den 6 mars 2000 till ett pris på $1299. Priset gjorde att det inte såldes så många. De är därmed svåra att få tag i men eventuellt har jag en på gång.

http://www.cpu-world.com/CPUs/K7/AMD-Athlon%201000%20-%20AMD-...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Mitt senaste fynd är en fabriksny Golden Orb kylare för AMD Athlon Slot A från Thermeltake. Nu fattas bara en 1000MHz processor. AMD var som de flesta förhoppningsvis vet först med att nå 1GHz och det var just Slot A versionen av AMD Athlon som kom först. Dessa introducerades den 6 mars 2000 till ett pris på $1299. Priset gjorde att det inte såldes så många. De är därmed svåra att få tag i men eventuellt har jag en på gång.

http://www.cpu-world.com/CPUs/K7/AMD-Athlon%201000%20-%20AMD-...

http://i956.photobucket.com/albums/ae48/P1200VB/DSCN6219_zps9...

Du skrev innan om runda IDE-kablar. Jag har några stycken om du söker sådana.

Permalänk
Medlem

Har nu lyckats få tag i en helt oanvänd 1000MHz Athlon Slot A CPU. Det var med just den här modellen som AMD lyckades klå Intel i att komma först till 1Ghz.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Intel släppte en värre modell senare som var så hårt klockad från fabrik att den drogs tillbaka pga instabilitetsproblem.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Intel släppte en värre modell senare som var så hårt klockad från fabrik att den drogs tillbaka pga instabilitetsproblem.

Mycket sant. Det var en Pentium 3 på 1.13GHz. Var ett av offren.
Detta var ju när Max Payne hade släppts, The golden days.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Har faktiskt installerat Max Payne på datorn, fungerar helt okej.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Blir lite avis på denna tråd nu ju ^^.

Riktigt trevligt bygge än så länge dock.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Tackar. Känns lite kul att köpa saker man inte hade råd med när det begav sig. En Athlon 1000MHz kostade en bit över 10000:- när den släpptes och det var ganska mycket pengar för 15 år sedan när man inte var så gammal. Har för mig jag fick runt 300:- i månadspeng så den hade tagit ganska lång tid att spara ihop till. I stället hade jag en AMD K6-2 350MHz och ett S3 Savage4 8MB som med nöd och näppe gick att spela Half-Life på.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Man bygger inte 10 olika retrodatorer för att matcha varje liten epok. Man bygger en retrodator som klarar både Win98/2000 och dos för att täcka upp allt från tidigt 2000-tal och bakåt.

Jo vi med plats gör det Själv har jag 8st retro x86 maskiner för olika epoker (från 8088 till P4) med passande ljudkort/grafikkort för varje samt tidsenligt OS. Sen utöver det har jag även mängder av andra hamdatorer/PC från ZX Spectrum till Amiga.

Har man kört Doom med ett Gravis Ultrasound och njutit av elgitarren så som den skall låta så vet man vad jag menar

Går det spela allt mellan 1980-2000 på en maskin? Jo det mesta men betyder inte att det går optimalt precis som en Emulator av äldre konsoler faktiskt inte blir som den äkta varan.

15 år gammal hårdvara är absolut inte optimalt för 20-25 år och äldre spel.

Men absolut inga problem att ha en maskin till allt om man är nöjd med det, precis som det är okej för många att ha emulatorer och bara ett fåtal äldre TV-SPels konsoler men det finns vi som bygger flertalet system och har 25+ spelkonsoler

Sen till TS: Snitsig maskin, Voodoo 5:an är ett fint kort Kommer hålla utkik i tråden och se hur det blir Jag hade nog dock valt ett gammalt beige/vitt chassi med en fyrkant för logga

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jo vi med plats gör det Själv har jag 8st retro x86 maskiner för olika epoker (från 8088 till P4) med passande ljudkort/grafikkort för varje samt tidsenligt OS. Sen utöver det har jag även mängder av andra hamdatorer/PC från ZX Spectrum till Amiga.

Har man kört Doom med ett Gravis Ultrasound och njutit av elgitarren så som den skall låta så vet man vad jag menar

Går det spela allt mellan 1980-2000 på en maskin? Jo det mesta men betyder inte att det går optimalt precis som en Emulator av äldre konsoler faktiskt inte blir som den äkta varan.

15 år gammal hårdvara är absolut inte optimalt för 20-25 år och äldre spel.

Men absolut inga problem att ha en maskin till allt om man är nöjd med det, men det finns vi som bygger flertalet system

Sen till TS: Snitsig maskin, Voodoo 5:an är ett fint kort

8 är inte 10.
Men jag får väl medge att du överbevisat mig. Säg till ifall du vill ha några gamla komponenter. Har nog några K6-2:er och Socket 7 moderkort. Och en Tualeron i obruten förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

8 är inte 10.
Men jag får väl medge att du överbevisat mig. Säg till ifall du vill ha några gamla komponenter. Har nog några K6-2:er och Socket 7 moderkort. Och en Tualeron i obruten förpackning.

Haha får då försöka fuska in andra hemdatorer än x86 maskiner för att nå 10+

Jag har faktiskt lärt känna flera här på Swec genom att jag åkt land och rike runt och hämtat komponenter till äldre datorer och även köpt gamla konsoler av användare här för att komplettera min samling, mycket trevligt

Jag har en Socket 7 maskin dock utan AGP vilket retat mig länge (en "bulldog" Compaq presario 7360) så hade du haft en Socket 7 bräda med AGP hade jag vart väldigt intresserad och lycklig

Kan säga dock att det inte är enkelt när man har många maskiner, efter vi köpte nuvarande huset så är jag igång med att bygga bänkar med fack för över 25 konsoler (med elutag i varje fack) samt hitta på en fiffig lösning till mängder av datorer Kommer nog bilder på detta när det blir klart, dock tar det lite tid med en liten som kräver mycket tid

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.