Produkter kopplade till tråden
Produkt (1 st) Bästa pris Betyg
BitFenix Shinobi (Svart) (Chassin) 581:- 9
Relaterade trådar
Trådtitel (0 st) Svar

Verktyg Visningsval
2012-02-10, 19:05   #1

KaakaaN

Medlem

KaakaaNs avatar

Plats: Diö

Registrerad: dec 2008

Bitfenix Shinobi

http://www.inet.se/produkt/6911323/b...-shinobi-svart

Byggde i ett sånt här chassi idag!
Faktiskt rätt trevligt fast det inte är ljuddämpat. Enda nackdelen är att det bara följer med en fläkt i bak. Hade inte skadat med ett insug också. Har 2 platser fram, 2 i topp, och 1 en i botten utöver bakplatsen. 3 5,25 platser en har en 3,5 adapter. 7,st 3,5 platser. Man slidar in dessa alltså har dom inte stöd för SSD.
Kabeldragningen var inga problem. Och det skyddar mot fingeravtryck.

Inget mer och säga än att det är ett trevligt chassi för en rimlig peng.
Finns även med fönster
http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/KaakaaN/
KaakaaN är inte uppkopplad
2012-02-11, 00:50   #2

chainzaw

Medlem

chainzaws avatar

Plats: hemma (i Stockholm)

Registrerad: jan 2010

Håller med, för 450kr hittade jag inte något snyggare eller bättre
chainzaw är inte uppkopplad
2012-02-11, 10:47   #3

KaakaaN

Medlem

KaakaaNs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av chainzaw Visa inlägg
Håller med, för 450kr hittade jag inte något snyggare eller bättre
Lätt och rycka bort fronten med.

Skickades från m.sweclockers.com
2012-03-19, 16:11   #4

Pholostan

Medlem

Pholostans avatar

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2009

Medhåll, trevligt chassie för bara drygt 400 spänn hos Webhallen här i Linkeboda. Köpte ett för att återanvända lite gammal hårdvara jag hade liggande. Monterade i ett Asrock K7S8XE+ (socket A) med SiS-kretsar på, kanske det mest krånglande ATX-kort jag någonsin haft. Var en plåga att få att funka bra i windows, men efter några år fanns det stabila drivare i linux åtminståne. Det med en Athlon XP 2500+ och lite SDRAM var inga problem att plocka i, helt ok chassie att arbeta i. En gammal Seagate PATA-disk monterades mitt i 3,5-vaggan. Hade ett par lågvarviga Scythe 120 mm liggande som jag satte i fronten. Nästan ljudlöst, plockade i lite skumgummi (dämpmaterial för högtalare eg) i fronten med -> ljudlöst. I toppen satte jag skumgummi med, tänker inte använda de två fläktplatserna där, även om de nog går blåsa luft genom skumgummit om man vill. Poängen är att stoppa högfrekvent ljud, vilket funkade bra.

Den medföljande fläkten fick sitta kvar där bak och blåsa ut luft. Den fläkten verkar vara rättså bra också, iaf inte sämre än de Scythe-fläktar jag har. Vätskelager gillas, tyst men flyttar ändå lite luft.

Limmade ett ark bitumen på insidan av varje sidoplåt, funkade räkmacka. De överblivna bitarna bitumen limmade jag på hårddiskvaggan så den gamla disken inte skulle orsaka så mycket resonans. Tunn plåt där, så en gammal skramlande disk kan säker ställa till det. Enda ljudkällan som märks är den gamla Chieftec-PSU:n som låter lite. Den har dubbla 80-fläktar och hummar en del.

Med ca två arc 4 mm bitumen ilimmat så blev det nästan dubbelt så tungt, iaf känns det så
Nu är linux installerat och maskinen står och går 24/7. De sk fläktfiltren tror jag är lite för glesa för att stoppa damm egentligen, men jag får väl se. De borde iaf stoppa det värsta.
Pholostan är inte uppkopplad
2012-03-19, 16:20   #5

DraLetterZ

Medlem

DraLetterZs avatar

Plats: Gränna

Registrerad: maj 2011

Fönstervarianten kommer med 2 fläktar förinstallerade. En i fronten och en i bakkant.
Byggde om min flickväns dator i chassit, och det blev riktigt snyggt med lite grönt blingbling, även passande med röd fläktkontroller (som dock var onödig då fläktarna ej hörs i full hastighet). Fina färger då det faktiskt var jul.
2012-03-19, 21:25   #6

KaakaaN

Medlem

KaakaaNs avatar

Verkar som det är ett prisvärt chassi.
2012-03-20, 00:13   #7

Typhonos

Medlem

Plats: Norrköööping

Registrerad: dec 2007

TYcker chassit verkar prisvärt och med bitumen samt andra fläktar kan man få det tyst med. Dock är jag lite tveksam till platsen bakom moderkortsplåten då 1,5 cm inte är så mycket .
2012-03-20, 09:45   #8

KaakaaN

Medlem

KaakaaNs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Typhonos Visa inlägg
TYcker chassit verkar prisvärt och med bitumen samt andra fläktar kan man få det tyst med. Dock är jag lite tveksam till platsen bakom moderkortsplåten då 1,5 cm inte är så mycket .
Får ju vad man betalar för.

2012-03-20, 10:57   #9

Typhonos

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Konichiwa Visa inlägg
Får ju vad man betalar för.

Finns ju dock en del dyra Silverstone och Lian Li chassin som erbjuder skitlite plats så det stämmer inte riktigt. NZXT 210 erbjuder mer.
2012-03-23, 00:20   #10

Kamraten

Medlem

Registrerad: feb 2005

Byggde i detta idag. Kan rekommenderas.
Kamraten är inte uppkopplad
2012-03-24, 16:23   #11

Pholostan

Medlem

Pholostans avatar

Citat:
Du behöver inte andra fläktar, Bitfenix-fläktarna är tysta. Jag märker ingen skillnad i ljudnivå mellan Schythe 800 rpm och den medföljande Bitfenix Spectre som är specad till 1000 rpm (+-10%). Har inte hittat nån MTBF för Bitfenix-fläkten dock, skulle tro att Scythe-fläkten som är specad till 30 tusen timmar håller bättre, men man vet ju aldrig. Skythe-fläkten kostar ju ändå en halv gång mer. Så kvaliteten är väl änsålänge ett frågetecken, hittar ingen recension som har några MTBF-värden heller. Dock är den ju vätskelagrad, och de fläktarna brukar vara av bättre kvalité.

Det är inte bästa platsen bakom moderkortsplåten, men alla kablar + 4 mm bitumen fick plats utan större problem för mig.

EDIT: Med "inte bästa platsen" menar jag att det finns lådor på marknaden med större utrymme. De är inte många dock. Det är ca 2 cm plats bakom moderkortsplåten på ett Bitfenix Shinobi. Det är inte kattskit, det är bra.

Senast redigerad av Pholostan 2012-03-25 klockan 17:14.
2012-03-24, 16:48   #12

Typhonos

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pholostan Visa inlägg
Du behöver inte andra fläktar, Bitfenix-fläktarna är tysta. Jag märker ingen skillnad i ljudnivå mellan Schythe 800 rpm och den medföljande Bitfenix Spectre som är specad till 1000 rpm (+-10%). Har inte hittat nån MTBF för Bitfenix-fläkten dock, skulle tro att Scythe-fläkten som är specad till 30 tusen timmar håller bättre, men man vet ju aldrig. Skythe-fläkten kostar ju ändå en halv gång mer. Så kvaliteten är väl änsålänge ett frågetecken, hittar ingen recension som har några MTBF-värden heller. Dock är den ju vätskelagrad, och de fläktarna brukar vara av bättre kvalité.

Det är inte bästa platsen bakom moderkortsplåten, men alla kablar + 4 mm bitumen fick plats utan större problem för mig.
Bitfenix fläktar är garanterat inte lika tysta som de Nexus jag har varför allt som är hörbart även är oacceptabelt för mig personligen men möjligt att de Bitfenix fläktar räcker för övriga. Finns dock inga kompletta lösningar, Scythe och Nexus skickar med bra fläktar till sina chassin men chassina i sig är skit medan Silverstone och Lian Li skickar med fruktansvärda fläktar till bra lådor.

Ja det går antagligen med bra planering samt lite våld, väldigt bra utrymme för priset i alla fall.
2012-03-24, 17:01   #13

Dorantic

Medlem

Registrerad: mar 2012

Tycker det är extremt snyggt dessutom. o.o

Väldigt cleant, snygg symbol, tråkigt att det inte är ljuddämpat, hade självklart valt en sådan då!
Dorantic är inte uppkopplad
2012-03-24, 17:40   #14

Typhonos

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dorantic Visa inlägg
Tycker det är extremt snyggt dessutom. o.o

Väldigt cleant, snygg symbol, tråkigt att det inte är ljuddämpat, hade självklart valt en sådan då!
Kostar ju knappt 500 kr, kan du inte köpa dämpning själv?
2012-03-24, 17:52   #15

Dorantic

Medlem

Registrerad: mar 2012

Citat:
Kostar ju knappt 500 kr, kan du inte köpa dämpning själv?
Jo, men har inte tid för sådant haha.
Nejmen jag tänker köra på ett Fractal Design R3 Define, som dessutom har USB 3.0 portar och är ett betydligt större chassi (fördel för mig) samt redan ljuddämpad. Ett sådant kostar ju bara 300 kr mer så why not..

Jag kanske skulle ha kunnat formatera mig bättre, Shinobi är ett grymt fint och välgjort chassi, dock vinner R3 Define knappt över den med sina funktioner.

sry
Dorantic är inte uppkopplad
2012-03-25, 17:11   #16

Pholostan

Medlem

Pholostans avatar

Citat:
Bitfenix fläktar är garanterat inte lika tysta som de Nexus jag har varför allt som är hörbart även är oacceptabelt för mig personligen men möjligt att de Bitfenix fläktar räcker för övriga.
Det beror väl på vilken definition av tyst man har. 20 dB är tyst enligt alla existerande standarder. Du får naturligtvis ha din egen om du vill, dock får du naturligtvis gärna ange det. Blir lätt förvirrat annars

Citat:
Ja det går antagligen med bra planering samt lite våld, väldigt bra utrymme för priset i alla fall.
När jag skrev "inte den bästa platsen bakom moderkortsplåten" så uttryckte jag mig klumpigt. Vad jag menade var att det existerar chassin med bättre plats, inte att det var dåligt med plats i just den här lådan. För det är det inte, det är gott om plats.

Nu blev jag nyfiken och plockade jag av plåten på moderkortsidan och mätte. Det är ca 2 cm marginal där. Inte direkt trångt alltså. Jag behöver inte använda nåt våld alls för att få på plåten, även med 4 mm bitumen som sagt. Gott om fästen för de medföljande buntbanden att ordna upp kablarna med om man så vill. Läser man recensioner av lådan så får den pluspoäng för att det är gott om plats bakom moderkortsplåten.
2012-03-26, 20:49   #17

Typhonos

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pholostan Visa inlägg
Det beror väl på vilken definition av tyst man har. 20 dB är tyst enligt alla existerande standarder. Du får naturligtvis ha din egen om du vill, dock får du naturligtvis gärna ange det. Blir lätt förvirrat annars
Ja 20 dB från 0,5 m är hyfsat tyst men enbart 20 dB säger ingenting, såväl Coolermaster, SilenX och Noctua ljuger friskt med sina specifikationer så att de ska framstå tystare än de är trots att samtliga är hörbara och i vissa fall högljudda. Jag har hört Spectre-fläkten i ett H2 och även om den kan bli någorlunda lågmäld vid lägsta volt så låter den mer än Nexus RS och blåser, oturligt nog, rent katastrofalt dåligt på låga varv.

Citat:
När jag skrev "inte den bästa platsen bakom moderkortsplåten" så uttryckte jag mig klumpigt. Vad jag menade var att det existerar chassin med bättre plats, inte att det var dåligt med plats i just den här lådan. För det är det inte, det är gott om plats.

Nu blev jag nyfiken och plockade jag av plåten på moderkortsidan och mätte. Det är ca 2 cm marginal där. Inte direkt trångt alltså. Jag behöver inte använda nåt våld alls för att få på plåten, även med 4 mm bitumen som sagt. Gott om fästen för de medföljande buntbanden att ordna upp kablarna med om man så vill. Läser man recensioner av lådan så får den pluspoäng för att det är gott om plats bakom moderkortsplåten.
Det var ju lite mer upplyftande, dock har jag aldrig sett någon som ger pluspoäng för utrymmet. Vortez har recenserat både den och närmaste konkurrenten, NZXT Source 210. De mätte avståndet till 15 mm på Shinobi och 20 mm på Source 210, den senare fick däremot plus för det (dock så är den bara 195 mm bred så man får inte in vettiga kylare och Shinobi är snyggare). Dock tvivlar jag inte på ditt ord, har du jämfört med P182 eller R3? (Två lådor med påtok för lite plats)
2012-03-26, 20:53   #18

Typhonos

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dorantic Visa inlägg
Jo, men har inte tid för sådant haha.
Nejmen jag tänker köra på ett Fractal Design R3 Define, som dessutom har USB 3.0 portar och är ett betydligt större chassi (fördel för mig) samt redan ljuddämpad. Ett sådant kostar ju bara 300 kr mer så why not..

Jag kanske skulle ha kunnat formatera mig bättre, Shinobi är ett grymt fint och välgjort chassi, dock vinner R3 Define knappt över den med sina funktioner.

sry
Dämpningen i R3 är inget vidare, tar bara bort vibrationer och inget fläktljud. Visst det är bra att få bort vibrationer men det finns effektivare sätt att dämpa dessa t.ex. upphängning av diskar och fläktar
2012-04-03, 23:55   #19

Pholostan

Medlem

Pholostans avatar

Citat:
De mätte avståndet till 15 mm på Shinobi och 20 mm på Source 210, den senare fick däremot plus för det (dock så är den bara 195 mm bred så man får inte in vettiga kylare och Shinobi är snyggare). Dock tvivlar jag inte på ditt ord, har du jämfört med P182 eller R3? (Två lådor med påtok för lite plats)
Vortez mäter nästan 2 cm på Shinobi, bilden längst ned:
http://www.vortez.net/articles_pages..._review,6.html
Citat:
Around the back of the motherboard tray is over 1.5cm of clearance for concealing cables.
Sidoplåten ligger ju utanpå yttre plåtkanten där, att säga "över 1,5 cm" är ju sant, dock vore "ca 2 cm" lite mer belysande på hur mycket plats det är. Tweak.dk mäter till 2.3 cm här:
http://www.tweak.dk/review/BitFenix_...indue/1244/7/1

Mäter jag på de djupaste ställena är det över 2 cm, på de grundaste lite under. Där det har betydelse när man drar kablar är det ca 2 cm, antagligen någon mm mer. Mer noga än så har jag inte mätt.

Jag skruvadeihop ett Silverstone Temjin TJ08B-E idag. Där var det trångt bakom moderkortsplåten i jämförelse.
2012-05-09, 17:33   #20

Assistansfel

Medlem

Assistansfels avatar

Plats: Mariannelund

Registrerad: dec 2011

Jag köpte Shinobi window. jag har kikat på det väldigt länge men slog till när jag hade lite pengar över. hade ett cooler master elite 310 innan. Riktigt fult chassi enligt mig.
Men jag är helnöjd med Shinobi burken. Snyggt, stilrent och billigt. Fick ner tempen en hel del sen jag bytte.

Kan lägga in bilder när jag får hem grejerna jag beställt och fixat det sista i chassit ^^

Det är även guld värt att chassit har snabbkopplingar, har dock hört endel som inte gillat de. Men jag tycker om det iallafall.
Och ang utrymmet bakom moderkortsplåten räcker till. Jag har inga problem alls med att få plats med alla sladdar. Har löst med att jag dragit sladdarna i en cirkel och fäst med buntband.
Och så tycker jag det är sjukt smidigt att det är så enkelt att plocka bort toppen och fronten.

mer än så kan jag inte utala mig om, har inte så mkt erfarenhet av andra chassin (sen jag började intressera mig av datorer och allt därtill på allvar)

Men tänkte
Assistansfel är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb