Medhåll, trevligt chassie för bara drygt 400 spänn hos Webhallen här i Linkeboda. Köpte ett för att återanvända lite gammal hårdvara jag hade liggande. Monterade i ett Asrock K7S8XE+ (socket A) med SiS-kretsar på, kanske det mest krånglande ATX-kort jag någonsin haft. Var en plåga att få att funka bra i windows, men efter några år fanns det stabila drivare i linux åtminståne. Det med en Athlon XP 2500+ och lite SDRAM var inga problem att plocka i, helt ok chassie att arbeta i. En gammal Seagate PATA-disk monterades mitt i 3,5-vaggan. Hade ett par lågvarviga Scythe 120 mm liggande som jag satte i fronten. Nästan ljudlöst, plockade i lite skumgummi (dämpmaterial för högtalare eg) i fronten med -> ljudlöst. I toppen satte jag skumgummi med, tänker inte använda de två fläktplatserna där, även om de nog går blåsa luft genom skumgummit om man vill. Poängen är att stoppa högfrekvent ljud, vilket funkade bra.
Den medföljande fläkten fick sitta kvar där bak och blåsa ut luft. Den fläkten verkar vara rättså bra också, iaf inte sämre än de Scythe-fläktar jag har. Vätskelager gillas, tyst men flyttar ändå lite luft.
Limmade ett ark bitumen på insidan av varje sidoplåt, funkade räkmacka. De överblivna bitarna bitumen limmade jag på hårddiskvaggan så den gamla disken inte skulle orsaka så mycket resonans. Tunn plåt där, så en gammal skramlande disk kan säker ställa till det. Enda ljudkällan som märks är den gamla Chieftec-PSU:n som låter lite. Den har dubbla 80-fläktar och hummar en del.
Med ca två arc 4 mm bitumen ilimmat så blev det nästan dubbelt så tungt, iaf känns det så
Nu är linux installerat och maskinen står och går 24/7. De sk fläktfiltren tror jag är lite för glesa för att stoppa damm egentligen, men jag får väl se. De borde iaf stoppa det värsta.