Permalänk

Städa ur sin dator/chassi

Hej!

Var inte hundra på vart jag skulle lägga den här tråden men denna forumdelen verkade någorlunda rätt.

Har funderat på att rensa ur min dator då den har en del damm, aldrig gjort det förut så tänkte om det fanns några med erfarenhet
som kanske hade några tips eller synpunkter.

Jag har köpt den här produkten http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=429485 (Falcon XL Dust Off 300ml)

Som jag har förstått det kan man använda den på alla delar i datorn utan problem? Är det något speciellt man ska tänka på? Är den här metoden att rekommendera? Risker?

Tack i förhand för eventuella svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Tryckluft på burk är ju oftast det bästa för att få bort damm på ställen som annars är svåra att komma åt eller känsliga, så du har köpt helt rätt.
Se till att få bort damm framförallt där det täpper till luftflödet, t.ex. i kylflänsar, dammfilter osv.
Tänk bara på att göra det utomhus eller något då det lär flyga en hel del damm!

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Tryckluft på burk är ju oftast det bästa för att få bort damm på ställen som annars är svåra att komma åt eller känsliga, så du har köpt helt rätt.
Se till att få bort damm framförallt där det täpper till luftflödet, t.ex. i kylflänsar, dammfilter osv.
Tänk bara på att göra det utomhus eller något då det lär flyga en hel del damm!

Eller i garaget om man nu har ett sådant.

Finns väl egentligen bara 1 sak som skulle kunna va en risk som jag inte är 100 på om det är rykten eller sanning, måste säga att jag själv aldrig använt sådant på flaska så det kanske inte är möjligt med dem. Att blåsa för mycket på fläktar(så dom går över sin RPM) sliter såklart på dem mer än vanligt, om dom kan gå sönder av det tror jag inte men som jag sa ovan är jag inte 100 på det(rykten säger att det kan va skadligt, inte hur skadligt...). Värt att tänka på hur som.

Jag kör enbart på vanlig tryckluft, och där finns det väl mer och tänka på om man inte är van vid det!

Permalänk
Medlem

Håll till utomhus. När du blåser på en fläkt så håll fast den med fingret så den inte snurrar. Rensa först och främst i kylflänsar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Tack för alla svar, märkte nu att den jag köpte är gas inte luft så man skulle vara försiktigt så att man inte råkar frysa någon del. Den kan eventuellt spruta lite vätska om man inte hanterar den väl, nu säger jag inte att jag inte tänker vara extremt försiktigt men, om det skulle komma vätska på säg moderkortet, är datorn körd då?

Permalänk

det är ingen fara, det dunstar bort direkt.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Kan inte tryckluften skada moderkortet, dvs att någon komponent kan lossna på det?

Permalänk
Medlem

Haha vilka frågor

Luft på burk är inte lika kraftfull som kompressorn man har hemma

Permalänk
Medlem

Var försiktig med kompressorn hemma också. Har du inte oljeavskiljare så se till att spruta en stund innan du börjar i datorn. Kan sluta illa annars

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Skrivet av Xaio:

Finns väl egentligen bara 1 sak som skulle kunna va en risk som jag inte är 100 på om det är rykten eller sanning, måste säga att jag själv aldrig använt sådant på flaska så det kanske inte är möjligt med dem. Att blåsa för mycket på fläktar(så dom går över sin RPM) sliter såklart på dem mer än vanligt, om dom kan gå sönder av det tror jag inte men som jag sa ovan är jag inte 100 på det(rykten säger att det kan va skadligt, inte hur skadligt...). Värt att tänka på hur som.

Jag kör enbart på vanlig tryckluft, och där finns det väl mer och tänka på om man inte är van vid det!

Har oxå hört liknande men det gick ut på att om man "drar på bra" med tryckluft, (via burk elr kompressor) så fläktarna snurrar på i hög hastighet så kan dom tydligen agera som en "cykeldynamo". Dvs fläktarna alstrar spänning till moderkortet via högt varvtal på fläktar, åstakommet via tryckluften. Vet inte 100 om detta stämmer men har sen jag fick reda på det alltid för vana att dra ur fläktkontakterna från moderkort och nätagg. Ibland sitter sladden till agget lödat på sitt kretskort, brukar då "låsa" fläkten med tex en tunn penna etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Nej, det är inget rykte. Jag har i mitt förra arbete haft besök av en representant från Pabst då mina gubbar i verkstan böt en h-vetes massa fläktar på en viss typ av kyldiskar vi hade ... Det visade sig att de blåste rent fläktarna med tryckluft vilket inte enbart gör att de lätt varvar över specad rpm, man belastar även lagren felaktigt .. När man snurrar fläkthjulet fortare än lämpligt så trycks fettet ur lagret av centrifugalkraften, och man punktbelastar lagret fel, då man blåster på "ena sidan" av fläkthjulet... Så fort de fick veta detta och höll fast fläkthjulet när de blåste rent dem så minskade bytena med 70-80% ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kan inte tryckluften skada moderkortet, dvs att någon komponent kan lossna på det?

Bara för att man får råd innebär det inte att man tillåts stänga av sunt förnuft ;/

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Har oxå hört liknande men det gick ut på att om man "drar på bra" med tryckluft, (via burk elr kompressor) så fläktarna snurrar på i hög hastighet så kan dom tydligen agera som en "cykeldynamo". Dvs fläktarna alstrar spänning till moderkortet via högt varvtal på fläktar, åstakommet via tryckluften. Vet inte 100 om detta stämmer men har sen jag fick reda på det alltid för vana att dra ur fläktkontakterna från moderkort och nätagg. Ibland sitter sladden till agget lödat på sitt kretskort, brukar då "låsa" fläkten med tex en tunn penna etc.

Det är också korrekt och enkelt att testa .. Sätt en lysdiod på +/- från fläkten ... Hur det påverkar moderkortet att få ström "den vägen" har jag dock ingen aning om ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Nej, det är inget rykte. Jag har i mitt förra arbete haft besök av en representant från Pabst då mina gubbar i verkstan böt en h-vetes massa fläktar på en viss typ av kyldiskar vi hade ... Det visade sig att de blåste rent fläktarna med tryckluft vilket inte enbart gör att de lätt varvar över specad rpm, man belastar även lagren felaktigt .. När man snurrar fläkthjulet fortare än lämpligt så trycks fettet ur lagret av centrifugalkraften, och man punktbelastar lagret fel, då man blåster på "ena sidan" av fläkthjulet... Så fort de fick veta detta och höll fast fläkthjulet när de blåste rent dem så minskade bytena med 70-80% ...

Sen finns det väl fläktar som kör utan kullgar med? Tror jag läst det på specifikationerna för ett tag sedan men överlag kör dom troligtvis med.
Sa också att det är skadligt men jag visste inte hur skadligt det va, men nu vet jag!

I övrigt är det kasst och rengöra fläktar med tryckluft, dammet som brukar komma där är mycket lättare och få bort med papper, i industri även med något fettlösligt medel(kanske bra om man är rökare och röker inne med att köra med något fettlösligt medel på bladen)

Permalänk
Medlem

Fläktar är ganska svåra att få rena med trycklyft, ja. Föredrar att ta en topspinne eller liknande och gnussa av det intorkade dammet för att sedan blåsa bort det med kompressorn. Självklart har jag ett finger i fläkten.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Bara för att man får råd innebär det inte att man tillåts stänga av sunt förnuft ;/

Alltså jag menade allvar med frågan. Hittills har jag rengjort fläktar och annat med en trasa och blåst med munnen.

Duger denna för rengöring av datorn?

http://www.witre.se/tangentbordsrengoring_MOD42290.html?final...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Alltså jag menade allvar med frågan. Hittills har jag rengjort fläktar och annat med en trasa och blåst med munnen.

Duger denna för rengöring av datorn?

http://www.witre.se/tangentbordsrengoring_MOD42290.html?final...

Ja vilken tryckluft som helst duger egetligen. Din variant var bara ovanligt dyr.

Det skadar inte moderkortet i sig men att dammsuga kan göra det. Damma av är inget bra då det kan ge upphov till laddningar som du vill undvika i närhet av elektronik.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ja vilken tryckluft som helst duger egetligen. Din variant var bara ovanligt dyr.

Det skadar inte moderkortet i sig men att dammsuga kan göra det. Damma av är inget bra då det kan ge upphov till laddningar som du vill undvika i närhet av elektronik.

Har för mig jag köpte luft på burk på Classe för runt 60kr, hittar inget nu på sidan däremot. Kan däremot säga att det är grymt men dyrt i längden bättre å städa lite oftare i förebyggande syfte hemma.

Permalänk
Medlem

Där man kommer åt kan man dra med ett papper/topps genom kylflänsen för att ta bort det mesta av dammet (om det är mycket damm) sedan hålla ett finger eller en topps/penna i fläkten för att få den att inte snurra sedan kanske en topps med lite aceton längst ut på fläktbladet för att få bort det som "bränts" fast på fläkten... och vara utomhus när man luftar av datorn kan också ha en bordsfläkt bredvid datorn som styr bort dammet som kommer ut från datorn så det inte bara yrar runt och lägger sig i botten av datorn igen...

En fråga/fundering bara Tror ni det hjälper om man har en luftrenare i rummet? Tex: http://cdon.se/hemelektronik/honeywell_ha-120-18373967?utm_so... gör det rummet renare från ex damm och sånt? Tycker att när man städar mm och dammsuger mattan så kommer det ju alltid ut lite damm igen och som flyger runt lite i luften innan det lägger sig... Tar en luftrenare bort det dammer också? Alltså om man köper en sådan och städar en 1ggr i veckan så behöver man typ aldrig städa inuti datorn då det knappt kommer in något damm i den? Mår den bättre av att köra på "ren" luft istället för den med allt damm och sånt i sig?

En liten kvällsfundering bara Eller ja morgon

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Har för mig jag köpte luft på burk på Classe för runt 60kr, hittar inget nu på sidan däremot. Kan däremot säga att det är grymt men dyrt i längden bättre å städa lite oftare i förebyggande syfte hemma.

Ditt/dina Clas är kanske bättre än mina två men här kostar de 129 kronor =P. Det är klart det lönar sig att städa oftare om man orkar det.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.