Permalänk

ATX12V 4-pin i ATX12V 8-pin

Hej, som det är nu har mitt nätaggregat bara en kabel med 4-pinnar, även om mitt moderkort har anslutning för 8-pin. Jag har kopplat in de fyra pinnarna jag har och det har fungerat bra, men nu när jag har klockat min Q6600 till 3,5Ghz händer det att mitt nätaggregat bara stänger av sig, jag antar att det inte klarar att leverera tillräckligt mycket ström via en rail.

Jag har planer på att uppgradera till Z77 och Ivy Bridge, så jag undrar om någon har någon mening om hur det kommer att fungera med endast en 4-pin-kabel inkopplad där? Fungerar det överhuvudtaget i nya moderkort? Ivy ska ju inte dra så mycket ström så jag tycker att det borde gå om jag inte överklockar, men jag har ju givetvis tänkt att överklocka aggressivt.

Någonting som jag däremot har på mitt nätaggregat är en EPS12V 8-pin. Jag har letat efter en adapter som gör om EPS till 8-pin ATX, men har inte hittat någon sådan, det verkar inte finnas. Någon som vet något annat?

Min sista fråga är hur en 8-pins ATX-kontakt ser ut, är de fyra första pinnarna likadana som de fyra sista, så att det är som 2st 4-pinskontakter i par? I sådana fall kanske jag skulle kunna använda den kabeln jag har på nätaggregatet + en sådan här adapter:

DUNDER-EDIT: Hoppsan! Jag öppnade min dator och fann att jag hade någon form av obskyr multi-kompatibel sladd som även om den inte såg ut att passa rent fysiskt gick att trycka in med lite våld! Ursäkta uppståndelsen.