Nya fläktar till CM elite 430

Permalänk
Medlem

Nya fläktar till CM elite 430

Hej,

Jag skulle behöva råd om vilka fläktar jag ska ta

Har nu 3st http://www.inet.se/produkt/5322064/cooler-master-blade-master...
och fläkten man får med i chassit plus en sidfläkt som vet inte exat vad en heter.

Jag köpte till en fläktkontroller men det passade inte så nu står jag här med en högljud dator

Så fråga 1 lyder vilka fläktar ska jag köpa och hur pass många behöver jag

Fråga 2 lyder är det värt att köpa riktigt dyra fläktar som noctua?

Jag har den här http://www.inet.se/produkt/6909652/nzxt-sentry-2-lcd-flaktkon... som fläktkontroller

GPU: 2st XFX 6870 1gb
moderkort: Gigabyte 990 fxa ud3
CPU: amd 955 3,2 ghz
PSU: Corsair tx 650 w
OS: w7 ultimate

Så jag vill ha tysta fläktar för ett bra pris och kunna koppla in till fläktkontrollern utan att köpa adapters

Hare bra

Permalänk
Medlem

Fråga 1: Jag hade köpt 4st 120mm noctua av bra sort, jag föredrar de i min signatur.
Samt en 140mm Noctua även där fram.

120mm 2st i topp, en i botten, en i bak. 140mm fram.

Som svar på fråga två: JA!

Noctua är det bästa som har hänt min dator:)

Ljudlös men flyttar luft så det räcker, dock finns det många som även föredrar Scythe Gentle Typhoon. Men det inte några fläktar som jag fastnade för:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarN:

Hej,

Jag skulle behöva råd om vilka fläktar jag ska ta

Har nu 3st http://www.inet.se/produkt/5322064/cooler-master-blade-master...
och fläkten man får med i chassit plus en sidfläkt som vet inte exat vad en heter.

Jag köpte till en fläktkontroller men det passade inte så nu står jag här med en högljud dator

Så fråga 1 lyder vilka fläktar ska jag köpa och hur pass många behöver jag

Fråga 2 lyder är det värt att köpa riktigt dyra fläktar som noctua?

Jag har den här http://www.inet.se/produkt/6909652/nzxt-sentry-2-lcd-flaktkon... som fläktkontroller

GPU: 2st XFX 6870 1gb
moderkort: Gigabyte 990 fxa ud3
CPU: amd 955 3,2 ghz
PSU: Corsair tx 650 w
OS: w7 ultimate

Så jag vill ha tysta fläktar för ett bra pris och kunna koppla in till fläktkontrollern utan att köpa adapters

Hare bra

Skulle köp nytt chassi, kostar säkert lika mycket som noctua fläktarna snubben över mig skrev om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Skulle köp nytt chassi, kostar säkert lika mycket som noctua fläktarna snubben över mig skrev om.

Troligtvis:)

Noctua är inte billiga någonstans, däremot känner jag att man får vad man betalar för:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tack om jag ska köpa fyra fläktar så kostar det liksom 800 kr, jag vet inte om jag vill lägga ut så pass mycket pengar på några enstaka fläktar. Så då undrar jag om det finns nåt liknande fläktar för en mindre peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarN:

Tack om jag ska köpa fyra fläktar så kostar det liksom 800 kr, jag vet inte om jag vill lägga ut så pass mycket pengar på några enstaka fläktar. Så då undrar jag om det finns nåt liknande fläktar för en mindre peng

http://www.inet.se/produkt/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoon-1150rpm

Dessa är det många som hyllar, blir lite billigare iallafall.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

som ovantalande skribent kan jag bara säga att de fläktarna är ljudlösa och blåser frisk med luft, ett bra köp vill jag påstå.

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz

Permalänk
Medlem

Köper du en sådan här http://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4-... kan du koppla in alla dina pwm fläktar i den och styra dem med en 4-pin kontakt på moderkortet. Billigare än att byta en fläkt och du slipper använda fläktkontrollen.

Ett chassi utan lövtunn plåt, med en massa fläktar som kan styras med den inbyggda fläktkontrollen är också en bra alternativ ide. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646592

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Har ett Cooler Master Silencio 550 chassi, med samma Cooler Master PWM-fläktar. Styrda via moderkortet låter de knappt någonting. Antagligen passar de inte i fläktkontrollern för den bara har uttag för 3-pin, och plasten runtom gör att du inte kan koppla in en PWM-fläkt?
Jag hade testat att modda fläktkontrollern genom att ta bort plasten runt kontakten så du kan trycka dit en 4pins-fläkt-kontakt, och testat det innan jag hade investerat i nya fläktar.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har byggt en maskin i cm 430 låda, och lådan i sig är ganska "slamrig" den är ingen bra startpunkt om du ska ha en tyst dator den är för att bygga enklare byggen i och den är inte stadig nog för att bygga tyst i, jag är tveksam till om det är vettigt att försöka få den tyst, köp fläktar men var bered på att byta lådan ändå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Chassit orkar jag inte byta i detta fall men fläktarna ska jag byta iallafall tror jag ska köpa http://www.inet.se/produkt/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo... inga andra fläktar som är bättre förutom noctua fläktar?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarN:

Så du tänker köpa nya PWM fläktar och sätta dig i samma sits igen?

Skrivet av PangarN:

Chassit orkar jag inte byta i detta fall men fläktarna ska jag byta iallafall tror jag ska köpa http://www.inet.se/produkt/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo... inga andra fläktar som är bättre förutom noctua fläktar?

Ska du koppla dem till en fläktkontroller är det värt att ta 1450rpm, det är vad jag körde med ett tag. Nedskruvade låter de inget men vill du dra på finns det mer prestanda att hämta. 1150rpm är nästan onödiga att koppla in i en fläktkontroller.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Okej inga andra fläktar du rekommenderar att ta förutom dem vi har sagt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarN:

Okej inga andra fläktar du rekommenderar att ta förutom dem vi har sagt?

GT 1450rpm vet jag är bra då jag ägt dem själv, men ditt chassi är ett stort problem. Du har redan lagt 500+ på fläktar och fläktkontroller. Köper du för klena fläktar kommer dina grafikkort låta en massa istället. Ta och klipp bort plast från kontakterna för fläktarna på din fläktkontroller så kan du använda dina PWM fläktar till den.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Men dem jag köpte kostade bara 99 kr så då kan jag lika väl köpa nån adpater så jag kan koppla in dem eller vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarN:

Men dem jag köpte kostade bara 99 kr så då kan jag lika väl köpa nån adpater så jag kan koppla in dem eller vad tycker du?

Du behöver ingen adapter, klipp bort plasten som sitter runt kontakten på kabeln från fläktkontrollen som du ska koppla in fläktar i. Du behöver bara ta bort plasten på en sida så kan du koppla dit dina pwm fläktar.
Kabeln jag länkade innan funkar också, då kopplar du in pwm fläktarna i den och kopplar den till pwm kontakten på moderkortet och styr dem med det.

Jag tycker du skulle ha köpt ett riktigt chassi från början för du har redan lagt runt 1000 och fått ett dåligt chassi och ett gäng flätar som låter alldeles för mycket. Chassit jag länkade har 3 120mm och en 200mm fläktar som styrs med en inbyggd fläktkontroller. Det är tyst och har inga problem att hantera en crossfirelösning.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Okej fattar inte riktigt vad jag ska klippa nånstans är lite rädd att jag gör fel. Men den där man kopplar in till moderkortet funkar det bra och så kan jag styra det själv eller gör moderkortet det? Förlåt om jag frågar mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du behöver ingen adapter, klipp bort plasten som sitter runt kontakten på kabeln från fläktkontrollen som du ska koppla in fläktar i. Du behöver bara ta bort plasten på en sida så kan du koppla dit dina pwm fläktar.
Kabeln jag länkade innan funkar också, då kopplar du in pwm fläktarna i den och kopplar den till pwm kontakten på moderkortet och styr dem med det.

Jag tycker du skulle ha köpt ett riktigt chassi från början för du har redan lagt runt 1000 och fått ett dåligt chassi och ett gäng flätar som låter alldeles för mycket. Chassit jag länkade har 3 120mm och en 200mm fläktar som styrs med en inbyggd fläktkontroller. Det är tyst och har inga problem att hantera en crossfirelösning.

Jag var lite dum när jag beställde det chassit men bf3 kom precis ut då och jag ville ha det så fort som möjligt och alla fläktar som jag ville ha var slut eller fanns bara en kvar så där jag gjorde jag en tabbe inget jag kan göra åt nu för jag håller på att spara till nya samsung s3

Permalänk
Medlem

Du ska klippa upp plasten på den kontakt som sitter i ändan på kabeln från fläktkontrollern, där du inte får in dina nuvarande PWM-fläktar.

Edit: Ta en titt på http://www.overclockersclub.com/siteimages/articles/nzxt_sent...
Ta en av de 3-pins kontakterna. Om du har spåren uppåt, och stiften mot dig, ska du klippa bort vänster sida på plasten. Sen bör du kunna koppla in dina CM Blade Master fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Köper du en sådan här http://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4-... kan du koppla in alla dina pwm fläktar i den och styra dem med en 4-pin kontakt på moderkortet. Billigare än att byta en fläkt och du slipper använda fläktkontrollen.

Ett chassi utan lövtunn plåt, med en massa fläktar som kan styras med den inbyggda fläktkontrollen är också en bra alternativ ide. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646592

Ser ut som att alla missade detta inlägget totalt då det inte har nämnts alls i efterföljande inlägg. Precis som Cruentusa tycker jag att du bör införskaffa Adapter splittkabeln han länkade i sitt inlägg istället för att blåsa mycket mer pengar för att köpa nya fläktar.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarN:

Okej fattar inte riktigt vad jag ska klippa nånstans är lite rädd att jag gör fel. Men den där man kopplar in till moderkortet funkar det bra och så kan jag styra det själv eller gör moderkortet det? Förlåt om jag frågar mycket

Pilen visar var du ska klippa och det svarta hur mycket du ska klippa. Kanske ska det vara tvärt om men det kan du dubbelkolla genom att hålla kontakterna emot varandra. Går det, ta bort temp sensorerna också de gör ingen nytta. Värmen på luften inne i chassit säger inget om temperaturen på komponenterna

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Om jag har fattat rätt ska jag klippa bort den där plastbiten som sticker upp eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarN:

Om jag har fattat rätt ska jag klippa bort den där plastbiten som sticker upp eller?

Du ska klippa bort den biten av kanten som gör att du inte kan koppla in fläkten i den. Försök koppla i en fläkt i den så märker du direkt vilken bit av kanten som ska bort.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Okej orkar inte göra det idag men återkommer imorn

Permalänk
Medlem

Yeees det funka tack så hemskt mycket nu låter dem mindre iallafall och en sak tog bort som visar tempen.
Tycker ni jag ska använda hwmonitor för att se tempen eller nåt annat program?

Permalänk
Medlem

Jäklar vad varma dem är kärnorna alltså utan användning är dem 43 som max 45 grader
Ska testa vad dem ligger i bf3

Permalänk
Medlem

Ska stresstesta med prime lite senare se hur pass varm den blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarN:

Yeees det funka tack så hemskt mycket nu låter dem mindre iallafall och en sak tog bort som visar tempen.
Tycker ni jag ska använda hwmonitor för att se tempen eller nåt annat program?

Jag kör med hwmonitor, gillar att det kan visa temperaturerna nere i systemfältet.

Skrivet av PangarN:

Jäklar vad varma dem är kärnorna alltså utan användning är dem 43 som max 45 grader
Ska testa vad dem ligger i bf3

Använder du originalkylaren är det ganska normala temperaturer.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Okej gjort stresstest och Som max kommer dem upp i 62 grader varje kärna
Och ligger omkring 60 hela tiden.

Så är det bra eller dåligt

funderar starkt på att byta chassi, Men vilket är bra och jag slipper köpa till fläktar antligen köper jag ett lite billigare och köper till en bättre cpu kylare