Citat:
Ursprungligen inskrivet av
JonnyRocker
Detta felaktiga påstående har Zcenicx försökt spridit i en lång tid nu, här på forumet.
Det som Zcenicx inte verkar förstå är att ett nätagg har en väldigt dålig verkningsgrad under 20% effekt.
Så när han nu kommer dragandes med sitt 1200watts agg igen, som inte alls skall dra nå mer watt än ett mindre agg vid ca: 40 watt, ja då undrar man om han ens försökt förstå hur det fungerar.
Så ts. i ditt fall så är det nog mest ekonomiskt med en PicoPsu på ca: 60-70watt
Jag vågar påstå att jag är en av de här som vet mest om nätagg, och visst har du rätt i att effektiviteten sjunker ju lägre du kommer. Dock var mitt exempel en extrem som inte ska tas bokstavligen, vilket jag tror alla som inte lider av Asperger förstod. Självklart ska man inte sätta ett 1200W-agg i TS server.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
JonnyRocker
Det är detta påstående som jag refererar till.
Kommentaren var också riktad just för att belysa att sekundäreffekten på datorn är densamma oavsett nätaggets styrka.
Däremot kan jag väl lika gärna kasta tillbaka kängan. Ett 80+-certat agg har inte alls "väldigt dålig" verkningsgrad under 20%. Min herre som påstår sig veta bättre än mig bör ju veta att verkningsgraden på ett 80+ Bronze-agg fortfarande är 80% vid 10% belastning, att ett Titanium klarar 90% verkningsgrad vid samma (visst, jämfört med 96% vid 50%, men fortfarande), och att resten landar däremellan.
Den enda 80+-certifieringen som landar under 80% är just 80+ (utan metalltillägg), och de tenderar att landa kring 77-78%, vilket inte heller är "väldigt dåligt".
Under 10% testas inte eftersom risken för mätfel blir för stor, men då pratar vi så låga effekter att verkningsgraden blir näst intill ointressant. Vid dina 40 watt sekundäreffekt skiljer det trots allt bara 5 watt mellan 80+ och 80+ Titanium.
Dessutom vill jag återigen påpeka att PicoPSUer kostar mer än ett 80+-certat 400W-agg, helt bortsett från dess magra antal kablar för exempelvis hårddiskar, att Pico's strömadaptrar har en tendens att bli väldigt varma (det är trots allt laptopladdare vi pratar om, bokstavligen) och att eventuella effektivitetsskillnader vid de låga strömsiffrorna är mindre än vad som krävs för att driva en enda lågenergilampa.