Permalänk

Chassit "läcker" ström?

Tja, jo det är så att när jag rör mitt chassi oftast på sidoplåtsskruven så får jag en ganska stark pulserande ström genom mig om jag samtidigt håller i ett element eller annat metallobjekt. Är detta normalt och är det farligt för mina komponenter? är det fel på nätagget kanske? behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Använder du ett jordat eluttag?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Nej, det är ett ojordat !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steelseries1337:

Nej, det är ett ojordat !

Byt till jordat!

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar har det med jordning att göra.

Elementet blir jord, helt enkelt. Du blir ledningen däremellan.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steelseries1337:

Nej, det är ett ojordat !

Dina komponenter jordar sig ut i chassit, alltså ska du använda ett jordat uttag till nätaggregatet, vars hölje som nuddar ditt chassi, och därigenom få jord.

Permalänk
Medlem

Ett tips jag hört från folk som inte har tillgång till jordade uttag är att fästa en sladd i chassit och dra den till elementet, men jag har ingen aning om det har dåliga konsekvenser men jag hört hört att det ska lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Ja som sagt är det jordfel, se till att jorda ordentligt. För övrigt har jag för mig att det är förbjudet att jorda permanent till element.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Händer det samma för mig. Frågade min fader (f.d elektriker) som sa att det inte skadar komponenterna. Men litar inte helt på honom... Någon som vet? Ojordade uttag och kan ej byta.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Händer det samma för mig. Frågade min fader (f.d elektriker) som sa att det inte skadar komponenterna. Men litar inte helt på honom... Någon som vet? Ojordade uttag och kan ej byta.

Fråga din farsa om man får jorda i elementet, vill också veta detta

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ett tips jag hört från folk som inte har tillgång till jordade uttag är att fästa en sladd i chassit och dra den till elementet, men jag har ingen aning om det har dåliga konsekvenser men jag hört hört att det ska lösa problemet.

Vill man göra sådana fullösningar kan man likgärna koppla jorden direkt till 0an.. de går ju ändå ihop i elskåpet..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Jag kör ojordat och har gjort det väldigt länge. Ett nätaggregat gick sönder en gång men jag chansar på att det snarare var ett måndagsexemplar (dog efter 4 dagar, mitt nya har hållit i över 3 månader) än p.g.a. att eluttaget är ojordat.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Skrivet av anden12:

Vill man göra sådana fullösningar kan man likgärna koppla jorden direkt till 0an.. de går ju ändå ihop i elskåpet..

Fast då kopplar man förbi jordfelsbrytaren om man har en sådan...

Permalänk
Medlem

Är det farligt att ha ojordat? Nej
Skall man själv jorda i ett element? Nej

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

elementen är jordade i källare eller liknande därför kan man använda dom som en bra jordpunk
men enligt lag får man inte göra några fasta instalationer och därför inte jorda permanent via varken element eller något annat
men det funkar ypperligt att göra så om man saknar jordning i lägenhet

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Fast då kopplar man förbi jordfelsbrytaren om man har en sådan...

Har han ett ojordat uttag spelare det ingen roll.

Skrivet av Bulan75:

elementen är jordade i källare eller liknande därför kan man använda dom som en bra jordpunk
men enligt lag får man inte göra några fasta instalationer och därför inte jorda permanent via varken element eller något annat
men det funkar ypperligt att göra så om man saknar jordning i lägenhet

Detta är ingen bra idé, om det skulle bli något elfel i lägenheten kan strömmen gå bakvägen genom nollan och skada komponenterna alternativt skada någon som håller i datorn. Det bästa är att strunta i det, eller sätta dit ett korrekt jordat uttag som har separat jord hela vägen till säkringsskåpet men för detta behövs en elektriker.

Det går fint att köra ojordat, många stereo-förstärkare och receivers har t.ex. ojordad kontakt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Byt till jordade uttag. Det kostar en slant att få in elektrikern men är värt det enligt mig.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

Har han ett ojordat uttag spelare det ingen roll.

Detta är ingen bra idé, om det skulle bli något elfel i lägenheten kan strömmen gå bakvägen genom nollan och skada komponenterna alternativt skada någon som håller i datorn. Det bästa är att strunta i det, eller sätta dit ett korrekt jordat uttag som har separat jord hela vägen till säkringsskåpet men för detta behövs en elektriker.

Det går fint att köra ojordat, många stereo-förstärkare och receivers har t.ex. ojordad kontakt.

jord plinten i säkringsskåpet och ellementen går i slutändan till samma jordpunkt och är alltså samman kopplade
sanorlikheten är därför lika stor att få backström på båda sätten, Det enda som hjälper mot det är en jordfelsbrytere

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Rekordmedlem

Nej man bör inte ansluta nån skyddsjord till elementen, den gång skyddsjorden verkligen skulle behöva användas blir alla element och troligen även alla andra vattendelar strömförande en stund innan förhoppningsvis säkringarna löser ut, det är alltså en direkt livsfarlig sak att gör om det händer nått, strömförande dusch och diskbänk är inte bra.
Alla enheter med switchade nätdelar bör anslutas till jordade uttag, anlednnigen till att det blir ström i lådan är nätfiltrets (som brukar sitta i nätbrunnen) konstruktion. De ser ofta ut så här och då blir det en spänningsdelning mot jorden via kondingarna, har man då inte jord så blir det halva nätspänningen i höljet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Problemet med "krypström" beror på ojordat uttag, men om huset/lägenheten är byggd på t.ex. 80-talet så är det krav på jordat på toaletter. Det betyder att det finns en dosa på toaletten eller utanför med jordtråd grön/gul.

Det man gör då är att dra en grön/gul från det uttag som datorn sitter i, byta uttaget till jordat. I nästan alla fall så går VP-röret från uttaget upp i takdosan/lamputtaget och därifrån vidare till dosan med jord.

Detta får du naturligtvis inte göra om du inte har adekvat utbildning eftersom det kan vara livsfarligt för lekmän.

Visa signatur
Permalänk

I normalfallet ska man inte ha en spänningspotential mellan ett element och chassi på en dator. Med elektronik så är det viktigt att nollan är nolla och inte har ett annant volttal då det kan bli fel på alla spänningar i datorn. Jag skulle kolla upp datorn ordentligt så att inget ligger emot chassit som inte ska göra det, t.ex. en lös molex som ligger mot en popnit eller en sönderskavd fläktsladd.
Är det int datorn så är risken att någon annan gjort en fulkoppling någonstans till elementet. I flerfamiljshus med vattenburen värme så delar ju alla på samma vattensystem och en idiot kan orsaka problem i hela huset.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ett tips jag hört från folk som inte har tillgång till jordade uttag är att fästa en sladd i chassit och dra den till elementet, men jag har ingen aning om det har dåliga konsekvenser men jag hört hört att det ska lösa problemet.

Efter att ha läst andra inlägg i tråden och tänkt efter lite så är det nog en väldigt dålig idé att göra på detta viset, gör inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Problemet med "krypström" beror på ojordat uttag, men om huset/lägenheten är byggd på t.ex. 80-talet så är det krav på jordat på toaletter. Det betyder att det finns en dosa på toaletten eller utanför med jordtråd grön/gul.

Det man gör då är att dra en grön/gul från det uttag som datorn sitter i, byta uttaget till jordat. I nästan alla fall så går VP-röret från uttaget upp i takdosan/lamputtaget och därifrån vidare till dosan med jord.

Detta får du naturligtvis inte göra om du inte har adekvat utbildning eftersom det kan vara livsfarligt för lekmän.

eller så gör han de så simpelt som att ta en förlängings sladd

Permalänk
Medlem

Hm... skall man verkligen "blanda" jordad och ojordade kontakter i samma rum? Eller dra förlängningssladdar mellan till ett jordat rum?

Vad händer om man verkligen får ett ("riktigt") elfel? Kan inte det få farliga konsekvenser då?

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Hm... skall man verkligen "blanda" jordad och ojordade kontakter i samma rum? Eller dra förlängningssladdar mellan till ett jordat rum?

Vad händer om man verkligen får ett ("riktigt") elfel? Kan inte det få farliga konsekvenser då?

Här handlar det inte om att "blanda", helt enkelt dra en förlängningssladd från ett jordat uttag till datorn. Man skall absolut inte dra sladdar mellan olika uttag.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jordar man inte utifall att ett elfel skulle uppstå?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Byt till jordade uttag. Det kostar en slant att få in elektrikern men är värt det enligt mig.

Kan man inte göra så lätt då man måste lägga till en jordkabel i väggen.

Något som inte alltid är så enkelt i äldre hus...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Byt till jordade uttag. Det kostar en slant att få in elektrikern men är värt det enligt mig.

du har fullständigt rätt, och en underbar signatur :3

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Kan inte en utbildad och yrkesaktiv elektriker komma in här och rätta alla uttalanden här och förklara ordentligt.

Sen vill jag, som husägare, säga att det är inte "bara" att ringa elektrikern och byta alla uttag till jordat. Det kostar en hel del och den nyinsatta jorden kanske slår av pga något läcker ström någonstans i det gamla sketet och då ska man felsöka det vilket tar timmar som kostar.

Om det är "bara" för er så är jag avundsjuk då ni har bekymmerslösa liv.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Kan man inte göra så lätt då man måste lägga till en jordkabel i väggen.

Något som inte alltid är så enkelt i äldre hus...

TACK!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold