Två fläktar i följd bra idé?

Permalänk
99:e percentilen

Två fläktar i följd bra idé?

Mitt 7970 referens låter för högt när jag bara sitter och surfar. Därför tänker jag sätta två st 200mm-fläktar på sidpanelen på mitt HAF X, istället för en, som det är från början.

Jag har monterat fläktarna så som jag tänker ha dem. Det ser ut så här: Bild på dubbla fläktar

Är det en bra idé? Kommer jag få 100 % bättre luftflöde? 50 %? Eller kommer fläktarna "störa" varandra så att det blir sämre än med endast en fläkt? Finns det någon annan nackdel jag inte har tänkt på?

Nu ligger det ju nära till hands att föreslå att jag bara ska testa, men för att enkelt kunna göra det måste jag först bygga en adapter så att jag kan koppla två fläktar till ett uttag. Jag har ingen lödkolv, utan måste låna en av någon, och ja, ni fattar. Dessutom kan jag inte mäta luftflödet. Jag vill helt enkelt veta om det är värt arbetet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kommer nog bara låta mer är jag rädd...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu, sedan när löser man problem där ens dators fläktar är högljudda med att sätta i fler fläktar?!
Och PÅVARANN till och med?!

Nej. Det kommer ge dig ungefär 15-30% bättre luftflöde (bara att kolla rpm) och antagligen, beroende på hur tur du har: mellan 30 och 100% högre ljud från just de/den fläkten.

Sätt på fläktstyrningen på moderkortet och ställ in grafikflältarna manuellt bara!!!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Iwar:

Kommer nog bara låta mer är jag rädd...

Skrivet av Jekean:

Vänta lite nu, sedan när löser man problem där ens dators fläktar är högljudda med att sätta i fler fläktar?!
Och PÅVARANN till och med?!

Nej. Det kommer ge dig ungefär 15-30% bättre luftflöde (bara att kolla rpm) och antagligen, beroende på hur tur du har: mellan 30 och 100% högre ljud från just de/den fläkten.

Sätt på fläktstyrningen på moderkortet och ställ in grafikflältarna manuellt bara!!!

Det känns som att ni missuppfattar. 200mm-fläktarna är nästan ljudlösa. Jag har just nu fyra stycken sådana, och de hörs knappt. Grafikkortet, däremot, låter betydligt högre än allt annat tillsammans. Ställer jag ner dess fläkt till en behaglig nivå kommer GPUn att vara typ 70 °C varm i idle. Redan nu ligger den på 55 °C i idle, och då låter det så mycket att det stör.

Om ljudnivån från de två fläktarna är dubbelt så hög som ljudnivån från en sån fläkt gör det mig ingenting, eftersom 0 × 2 = 0.

Men om jag kan sänka ljudnivån med t ex 20 % på grafikkortet skulle det vara en klar förbättring.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag hade testat bara för det ser så sjukt ut.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att prova om du nu redan har allt hemma.
Du kommer ju att vinna en liten del i flöde från denna 200mm fläktplats genom att sätta dom dubbelt som du tänkt.
Det pga denna "fläkt" (som nu räknas till att vara en och INTE två) kommer att klara att hålla uppe flödet när det blir ett tryck inne i chassit MEN du kommer aldrig att kunna få ett högre flöde än vad en fläkt skulle gett.

Sen kommer ju ljudet att öka och det är då både motorljudet (men det hörs ju sällan överhuvudtaget) och ljud från luftens turbulens problemet är ju att om fläktarna inte snurra exakt lika fort (dvs som dom hade haft en motor) vilket är i stort sett omöjligt så kommer det att bli en hel del extra turbulens vid fläktbladen.
Sen om det kommer öka så pass mycket att det kommer låta för mycket heller inte är ju svårt att veta utan att prova.

Om detta kommer att vägas upp genom att sänka gpu,cpu fläktar är ju om möjligt ännu svårare att veta utan att prova.
Vad har du för andra fläktar i satta nu?
Kör du org så finns det ju plats för en 200mm till i toppen vilket jag tror skulle hjälpa mera.
Alternativt är ju att det borde ju vara möjligt att modda lite och trycka dit en 200mm i botten heller att byta ut sido fläkten till en större heller en som har bättre flöde.
Den enda 200mm fläkt från cooler master på prisjakt flödar 110cfm (sökte lite på numret på din fläkt på bilden och fick fram 110cfm då med) fläktarna i länken lite längre ner flödar 110cfm heller mera tex den första yate loon som flödar 178cfm vilket troligen skulle funka bättre än att sätta dubbla som du tänkt.

Problemet är ju att dessa troligen kommer låta mer men återigen kan du sänka gpu och då tjäna in på mindre total ljud är ju svårt att veta utan att prova.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s86982141#rparams=l=s86...
Sen finns även http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=647473 som flödar mellan 80 - 130 CFM men kommer tydligen inte upp i resultaten när man söker på ett visst cfm (så det finns säkert andra med).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det är väl bara att prova om du nu redan har allt hemma.
Du kommer ju att vinna en liten del i flöde från denna 200mm fläktplats genom att sätta dom dubbelt som du tänkt.
Det pga denna "fläkt" (som nu räknas till att vara en och INTE två) kommer att klara att hålla uppe flödet när det blir ett tryck inne i chassit MEN du kommer aldrig att kunna få ett högre flöde än vad en fläkt skulle gett.

Hur kan man vinna något i flöde med två fläktar när du i samma andetag säger att man kan aldrig få högre flöde än vad en fläkt skulle ge...

Väldigt motsägelsefullt om du frågar mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Hur kan man vinna något i flöde med två fläktar när du i samma andetag säger att man kan aldrig få högre flöde än vad en fläkt skulle ge...

Väldigt motsägelsefullt om du frågar mig...

För att du har ett mottryck.
Och 2 fläktar kan ge bättre tryck än en.
Men som sagt tidigare så är det ganska menlöst.
Enda gångerna det egentligen är användbart är när man faktist behöver det extra trycket som t.ex på en radiator för vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Exakt som svenske katten sa.
Ju mer mottryck du har desto mindre flöde.
Tex har du provat att suga,blåsa i ett sugrör så vet du att du behöver mer tryck för att få mer flöde.

Och två fläktar klarar tryck bättre än vad en gör.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tror även på att fixa problemet istället för att försöka jobba sig runt det...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Varför bara inte prova om det fungerar bättre? det tar ju inte jätte mycket tid att montera ihop det och titta?

Permalänk
Medlem

Du kommer inte bli bättre luftflöde däremot kommer trycket öka vilket är jätte bra om du försöker trycka luft genom en kudde, men genom ett filter är skillnaden minimal.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som andra har sagt så är det huvudsakligen det statiska trycket du ökar när du seriekopplar fläktar. Vill du öka luftflödet genom chassit är det parallellkoppling som gäller.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag skulle Byta gpufläkt. gör inte arctic cooling tysta gpufläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Du kommer inte bli bättre luftflöde däremot kommer trycket öka vilket är jätte bra om du försöker trycka luft genom en kudde, men genom ett filter är skillnaden minimal.

Mmm, dessutom så trycker ju inte fläkten luften genom filtret utan den suger luften genom filtret, och då spelar statiska trycket mindre roll.

För den här applikationen, så skulle jag gissa dubbla fläktar är bortkastat. Ger kanske några procent mer luftflöde, men ett påtagligt högre ljud.

...

Konstigt att 7970:t går så varmt i idle. De ska ju inte dra mycket alls då? Har månne TS flera skärmar inkopplade i grafikkortet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det borde ge mer effekt, dock inte jätte mycket. Men det kommer låta mer.

Du skulle få en mycket bättre effekt om du bygger om den andra fläkten så att den snurrade åt andra hållet. Dock skulle det ge en hel del ljud. http://en.wikipedia.org/wiki/Contra-rotating_propellers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av grizzly666:

Det är väl bara att prova om du nu redan har allt hemma.

Jag måste då först bygga en Y-adapter, och jag har ingen lödkolv. Dessutom vill jag få annan matnyttig respons.

Skrivet av Jekean:

Tror även på att fixa problemet istället för att försöka jobba sig runt det...

Vad menar du? Jag tycker att jag försöker fixa det.

Skrivet av Johan Holm:

Varför bara inte prova om det fungerar bättre? det tar ju inte jätte mycket tid att montera ihop det och titta?

Se mitt svar till grizzly666.

Skrivet av Casgar:

Precis som andra har sagt så är det huvudsakligen det statiska trycket du ökar när du seriekopplar fläktar. Vill du öka luftflödet genom chassit är det parallellkoppling som gäller.

Alla fläktplatser är redan fyllda.

Skrivet av olle:

Jag skulle Byta gpufläkt. gör inte arctic cooling tysta gpufläktar?

Jo, men den a) kostar mycket, b) voidar garantin och c) är inte lika snygg som referens.

Skrivet av Roger W:

Konstigt att 7970:t går så varmt i idle. De ska ju inte dra mycket alls då? Har månne TS flera skärmar inkopplade i grafikkortet?

Det är klockat till 1100 MHz och jag har två skärmar inkopplade med en total upplösning på 3200x1080. Jag kör inte Eyefinity eller nåt sånt, och jag pratar om vanlig webbsurf. När jag spelar BF3 låter det givetvis högt, men det stör mig inte, eftersom jag har hörlurar.

Skrivet av Tappi:

Det borde ge mer effekt, dock inte jätte mycket. Men det kommer låta mer.

Du skulle få en mycket bättre effekt om du bygger om den andra fläkten så att den snurrade åt andra hållet. Dock skulle det ge en hel del ljud. http://en.wikipedia.org/wiki/Contra-rotating_propellers

Som jag förstår det är fläktarna gjorda så att de endast "kan" snurra åt ett håll (eftersom bladen är böjda för att "fånga upp" luften).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Det borde ge mer effekt, dock inte jätte mycket. Men det kommer låta mer.

Du skulle få en mycket bättre effekt om du bygger om den andra fläkten så att den snurrade åt andra hållet. Dock skulle det ge en hel del ljud. http://en.wikipedia.org/wiki/Contra-rotating_propellers

Haha, WTF?!

--

Det är då fan ingen flygplanspropeller vi pratar om här lilla gubben :3

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det känns som att ni missuppfattar. 200mm-fläktarna är nästan ljudlösa. Jag har just nu fyra stycken sådana, och de hörs knappt. Grafikkortet, däremot, låter betydligt högre än allt annat tillsammans. Ställer jag ner dess fläkt till en behaglig nivå kommer GPUn att vara typ 70 °C varm i idle. Redan nu ligger den på 55 °C i idle, och då låter det så mycket att det stör.

Om ljudnivån från de två fläktarna är dubbelt så hög som ljudnivån från en sån fläkt gör det mig ingenting, eftersom 0 × 2 = 0.

Men om jag kan sänka ljudnivån med t ex 20 % på grafikkortet skulle det vara en klar förbättring.

PMa mig för seriösare svar och en eventuell metod för att lyfta bort stenen istället för att för yäves försöka klättra över den, så att säga...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Mycket snackande här...

Du kommer inte tjäna något luftflöde om fläktarna är monterade på varandra.
En viss mängd luft kommer endast att kunna flyttas, ljudet du stör dig på är antagligen för att de snurrar i ojämn Rpm och därför skapar undertryck/övertryck mellan fläktarna. Då bildas en lufttunnel som antingen skapar ett vinande ljud eller bara ett högre fläktljud. Luften kommer inte som folk tror dras upp till en viss hastighet för att sedan boostas till dubbla hastigheten med en till fläkt och därmed ge bättre luftflöde. Fläktarna kan som sagt endast flytta en viss mängd luft. 1*1=/=2
Är min logik helt fel så påpeka det gärna så att jag inte fortsätter i helt fel banor

Prova att rikta fläktar mot grafikkortet eller som tidigare nämnt byta kylare/kylpasta. Bryter antagligen garantin, fast det har du redan gjort genom att överklocka.

Grafikkortet skulle jag säga ligger i normal temperatur med tanke på omständigheterna, 2 skärmar konstant igång i 1920.1080 tar mer än folk tror. 50 grader på säg 28% fläktstyrka skulle vara helt normalt enligt mig.

27% fläkstyrka och 43c i idle för min del. (På första kortet såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Haha, WTF?!

--

Det är då fan ingen flygplanspropeller vi pratar om här lilla gubben :3

Luft fungerar likadant.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallungs:

Luft fungerar likadant.

...håll det för dig själv tills du lyckats få en datorfläkt att snurra åt det motsatta hållet mot vad den är skapad för och tills du har möjlighet att referera till personligt framtagen fakta..

vet inte dom du bara har extremt dålig koll på saker och ting i data världen eller om du bara trollar runt men det krävs mer än att "du säger att nåt fungerar" för att det faktiskt skall bli så....

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag måste då först bygga en Y-adapter, och jag har ingen lödkolv. Dessutom vill jag få annan matnyttig respons.

Varför löda?
http://www.inet.se/produkt/8903247/adapter-for-3-pins-flaktar...

Om det inte är rätt kontakt på just den där så går det nog att hitta motsvarande med vilken kontakt de fläktarna nu kan tänkas ha.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Varför löda?
http://www.inet.se/produkt/8903247/adapter-for-3-pins-flaktar...

Om det inte är rätt kontakt på just den där så går det nog att hitta motsvarande med vilken kontakt de fläktarna nu kan tänkas ha.

nej FY!!

köp dem på ebay istället, har själv 10+ där ifrån var av vilka inga någonsin har strulat eller bråkat!

7:- ink.frakt för 1-3 adapter med RPM på 1, 3x20CM långa sladdar...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det är väl bara att prova om du nu redan har allt hemma.
Du kommer ju att vinna en liten del i flöde från denna 200mm fläktplats genom att sätta dom dubbelt som du tänkt.
Det pga denna "fläkt" (som nu räknas till att vara en och INTE två) kommer att klara att hålla uppe flödet när det blir ett tryck inne i chassit MEN du kommer aldrig att kunna få ett högre flöde än vad en fläkt skulle gett.

Sen kommer ju ljudet att öka och det är då både motorljudet (men det hörs ju sällan överhuvudtaget) och ljud från luftens turbulens problemet är ju att om fläktarna inte snurra exakt lika fort (dvs som dom hade haft en motor) vilket är i stort sett omöjligt så kommer det att bli en hel del extra turbulens vid fläktbladen.
Sen om det kommer öka så pass mycket att det kommer låta för mycket heller inte är ju svårt att veta utan att prova.

Om detta kommer att vägas upp genom att sänka gpu,cpu fläktar är ju om möjligt ännu svårare att veta utan att prova.
Vad har du för andra fläktar i satta nu?
Kör du org så finns det ju plats för en 200mm till i toppen vilket jag tror skulle hjälpa mera.
Alternativt är ju att det borde ju vara möjligt att modda lite och trycka dit en 200mm i botten heller att byta ut sido fläkten till en större heller en som har bättre flöde.
Den enda 200mm fläkt från cooler master på prisjakt flödar 110cfm (sökte lite på numret på din fläkt på bilden och fick fram 110cfm då med) fläktarna i länken lite längre ner flödar 110cfm heller mera tex den första yate loon som flödar 178cfm vilket troligen skulle funka bättre än att sätta dubbla som du tänkt.

Problemet är ju att dessa troligen kommer låta mer men återigen kan du sänka gpu och då tjäna in på mindre total ljud är ju svårt att veta utan att prova.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s86982141#rparams=l=s86...
Sen finns även http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=647473 som flödar mellan 80 - 130 CFM men kommer tydligen inte upp i resultaten när man söker på ett visst cfm (så det finns säkert andra med).

Hur skall du kunna få ett positivt lufttryck i ett chassi som inte är lufttätt, helt omöjligt!

Permalänk
Medlem

Dubbla fläktar kommer knappast ge dig lägre grafiktemp. Du har en fläkt m ger kall luft till gpu, men gpukylare är för ineffektiv. Vill du ha lägre ljudnivå, byt kylare.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tappi:

Det borde ge mer effekt, dock inte jätte mycket. Men det kommer låta mer.

Du skulle få en mycket bättre effekt om du bygger om den andra fläkten så att den snurrade åt andra hållet. Dock skulle det ge en hel del ljud. http://en.wikipedia.org/wiki/Contra-rotating_propellers

Det är inte så enkelt som att bygga om fläkten. Man kan vänta polerna så att fläkten snurrar åt andra hållet, men fläktbladen är utformade för att rotera åt ett visst håll vilket skulle göra fläktbladen väldigt ineffektiva om man nu vände polerna. Alternativet är att köpa en fläkt som snurrar åt andra hållet från början där fläktbladen är anpassade efter rotationsriktningen.
Men jag tror inte men får ut så mycket glädje av detta ändå. Det man kan tänkas vinna är en "tätare vägg" av luft så att luft inte smiter tillbaka lika lätt men det finns inget som pressar tillbaka luften mot fläkten och därför finns det inte mycket vinning av denna lösning. Det man förlorar är att turbulensen ökar jämfört med en 2fläktlösning där de roterar åt samma håll vilket i slutändan. Därtill är det nog svårt att hitta lämplig fläkt av den storleken för rätt pris som roterar åt andra hållet.

Skrivet av Fusy:

Mycket snackande här...

Du kommer inte tjäna något luftflöde om fläktarna är monterade på varandra.
En viss mängd luft kommer endast att kunna flyttas, ljudet du stör dig på är antagligen för att de snurrar i ojämn Rpm och därför skapar undertryck/övertryck mellan fläktarna. Då bildas en lufttunnel som antingen skapar ett vinande ljud eller bara ett högre fläktljud. Luften kommer inte som folk tror dras upp till en viss hastighet för att sedan boostas till dubbla hastigheten med en till fläkt och därmed ge bättre luftflöde. Fläktarna kan som sagt endast flytta en viss mängd luft. 1*1=/=2
Är min logik helt fel så påpeka det gärna så att jag inte fortsätter i helt fel banor

Prova att rikta fläktar mot grafikkortet eller som tidigare nämnt byta kylare/kylpasta. Bryter antagligen garantin, fast det har du redan gjort genom att överklocka.

Grafikkortet skulle jag säga ligger i normal temperatur med tanke på omständigheterna, 2 skärmar konstant igång i 1920.1080 tar mer än folk tror. 50 grader på säg 28% fläktstyrka skulle vara helt normalt enligt mig.

27% fläkstyrka och 43c i idle för min del. (På första kortet såklart)

Det stämmer att luftflödet inte kommer öka i särskilt stor utsträckning. Lösningen kostar mer än den smakar.

Vill dock tillägga att det inte alltid är så tungt för grafikkort att driva flera skärmar i skrivbordsmiljö. Grafikkortet genererar bara nya bilder när något ändras vilket innebär en hel del dödtid för grafikkorten. Däremot tillåts inte AMDs grafikkort att gå ner i viloläge riktigt när två skärmar används av någon anledning. Det gäller även om man kör på lägre upplösningar. Alltså, 2 lågupplösta skärmar med samma antal pixlar som en högupplöst ger olika fläktljud och arbetslast. Jobbet är egentligen inte mer krävande. Det kommer säkert bli ändring på detta lite längre fram om flerskärmslösningar blir mer vanligt.

Till TS:
Räkna inte med några underverk om du sätter två fläktar i rad. Vill du verkligen sänka ljudnivån på grafikkortet så får du nog ändå överväga en annan GPUkylning, alt ett annat grafikkort.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Du skapar turbulens, får du en ökning ar den marginell.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

en ny grafikkortskylare är nog det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

...håll det för dig själv tills du lyckats få en datorfläkt att snurra åt det motsatta hållet mot vad den är skapad för och tills du har möjlighet att referera till personligt framtagen fakta..

vet inte dom du bara har extremt dålig koll på saker och ting i data världen eller om du bara trollar runt men det krävs mer än att "du säger att nåt fungerar" för att det faktiskt skall bli så....

Jag står fast vid mitt påstående att luft har samma fysiska egenskaper vare sig den trycks fram av en fläkt eller en propeller, men jag erkänner att det är en teori baserad på logiska slutsatser och ej fakta.

Samtalsämnet har ej någoting med "data" att göra så du är nog ensam i den "världen".

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold