Fractal R3 och 680 DirektCU II.

Permalänk
Medlem

Fractal R3 och 680 DirektCU II.

Tjena. tänkte höra om det är någon som vet om det går bra att kläma in ett asus 680 DirektCU II i R3 chassit eller om det är för långt.

Det står att det stöder 29cm kort, och Asus kortet ska vara 30cm. Jag antar att man kan plocka bort någon HDD docka?
Blir det för trångt, dåligt luftflöde? Är lite osäker på vart man trycker in strömkabeln i Asus kortet också, är det bak så blir det ju ännu trängre.

Om jag prompt vill ha ett R3 bör jag köra referens fläkt på 680 istället? kanske för överge asus istället.. har inte kollat andras fläktlösningar.

Tips på ett bra Nätagg uppskattas också, kommer med största sannolikhet inte köra 680 i sli.

Edit: Burken Nätagget ska driva: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1746345/2012-04-30 med ett 680 i.

Permalänk

Du behöver inte gå till referens, MSI har riktigt bra 680'n och jag köpte två stycken icke-referens. De funkar utmärkt!
Vi/Jag behöver veta vad du ska ha för annat i burken för att kunna ge ett säkert tips på nätagg, men jag gissar på att du klarar dig med 650w!

Permalänk
Medlem

R3ans HDDbur går inte att ta bort om man inte tar fram en såg.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Behöver bara borra lite nitar för att få bort hårdiskkburen, lätt fixat.
Kan till och med skruva tillbaks buren vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

R3ans HDDbur går inte att ta bort om man inte tar fram en såg.

Oj. ja det lät problematiskt...

Skrivet av Erkapekka:

Vi/Jag behöver veta vad du ska ha för annat i burken för att kunna ge ett säkert tips på nätagg, men jag gissar på att du klarar dig med 650w!

Just nu lutar det åt denna burk, Jag klipper nog till på ett MSI 680 när jag hittar det någonstans i lager.http://www.inet.se/kundvagn/visa/1746345/2012-04-30

Är XFX Proseries ett bra val eller kanske det här? Jag har aldrig använt ett modelärt agg, är de värt de? brukar väl gå o gömma sladdarna ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

Du behöver inte gå till referens, MSI har riktigt bra 680'n och jag köpte två stycken icke-referens. De funkar utmärkt!
Vi/Jag behöver veta vad du ska ha för annat i burken för att kunna ge ett säkert tips på nätagg, men jag gissar på att du klarar dig med 650w!

Låter dina MSI GeForce N680GTX Twin Frozr mycket? och hur varma blir dom?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Låter dina MSI GeForce N680GTX Twin Frozr mycket? och hur varma blir dom?

Nej, de låter inte alls mycket, sitter jag med lurar på och spelar BF3 på ultra preset så hör jag dem knappt!
Värmen är helt okej, de blir förstås varma i load men temperaturerna går ofta inte över 70 grader på översta kortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Oj. ja det lät problematiskt...

Just nu lutar det åt denna burk, Jag klipper nog till på ett MSI 680 när jag hittar det någonstans i lager.http://www.inet.se/kundvagn/visa/1746345/2012-04-30

Är XFX Proseries ett bra val eller kanske det här? Jag har aldrig använt ett modelärt agg, är de värt de? brukar väl gå o gömma sladdarna ändå?

Kan "varmt" rekomendera NZXT Hale90 650W - http://www.inet.se/produkt/6909601/nzxt-hale90-650w-80-gold-m...

Har själv ett 6950 DCUII i mitt F3. behöver inte montera bort HD buren.. där är nog 5mm till godo!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Har ett 570 dcII i min burk som jag förstår är 680 lika långt så jag skulle säga att det passar.

Skrivet av felix6:

Tjena. tänkte höra om det är någon som vet om det går bra att kläma in ett asus 680 DirektCU II i R3 chassit eller om det är för långt.

Det står att det stöder 29cm kort, och Asus kortet ska vara 30cm. Jag antar att man kan plocka bort någon HDD docka?
Blir det för trångt, dåligt luftflöde? Är lite osäker på vart man trycker in strömkabeln i Asus kortet också, är det bak så blir det ju ännu trängre.

Om jag prompt vill ha ett R3 bör jag köra referens fläkt på 680 istället? kanske för överge asus istället.. har inte kollat andras fläktlösningar.

Tips på ett bra Nätagg uppskattas också, kommer med största sannolikhet inte köra 680 i sli.

Edit: Burken Nätagget ska driva: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1746345/2012-04-30 med ett 680 i.

Permalänk
Medlem

Enligt Guru3d är kortet 27 cm: http://www.guru3d.com/article/asus-geforce-gtx-680-asus-direc...

Vart står det att det är 30 cm? Jag har beställt ett likadant och det vore ju förargligt om kortet inte fick plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Kan "varmt" rekomendera NZXT Hale90 650W - http://www.inet.se/produkt/6909601/nzxt-hale90-650w-80-gold-m...

Har själv ett 6950 DCUII i mitt F3. behöver inte montera bort HD buren.. där är nog 5mm till godo!

Okej, hur varmt rekommenderar du det? Jag la ordern igår kväll med XFX agget. Jag skulle ju kunna skicka tillbaka det men nätagget du rekommenderar är dubbla priset också Jag känner mig faktiskt fortfarande lite velig angående XFX agget för jag har hört att fläkten har börjat låta jättekonstigt för vissa, och generellt verkar det intevara jätte tyst.. samtidigt som jag läste reviews som tyckte det var topnotch... Så man blir ju lite kluven^^
Är det värt 600 spänn mer+returfrakt? Kommer jag aldrig mer behöva byta agg om jag tar ditt råd?

Sen kommer den vita färget bryta mot det svarta R3 chassit, på baksidan....

Skrivet av Mellis:

Enligt Guru3d är kortet 27 cm: http://www.guru3d.com/article/asus-geforce-gtx-680-asus-direc...

Vart står det att det är 30 cm? Jag har beställt ett likadant och det vore ju förargligt om kortet inte fick plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag läste det både på komplett och inet, dock kan ju de ha fel, ska leta runt lite.

Edit: Enligt ASUS hemsida så är kortet 11.8 inches(självklart...) men med lite magi så fick jag det till 29,97cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Jag läste det både på komplett och inet, dock kan ju de ha fel, ska leta runt lite.

Edit: Enligt ASUS hemsida så är kortet 11.8 inches(självklart...) men med lite magi så fick jag det till 29,97cm.

Ja jag såg det också nu när jag gjorde lite research. Jag avbokade och tar ett MSI Twin Frozr istället.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellis:

Ja jag såg det också nu när jag gjorde lite research. Jag avbokade och tar ett MSI Twin Frozr istället.

Ställ dig i kö och jag hoppas att du inte har några planer att använda det i sommar för det verkar inte komma in några för än 30 juni preliminärt :/ så jag vetefan hur jag ska göra själv, man kanske får nöja sig med referensfläkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Ställ dig i kö och jag hoppas att du inte har några planer att använda det i sommar för det verkar inte komma in några för än 30 juni preliminärt :/ så jag vetefan hur jag ska göra själv, man kanske får nöja sig med referensfläkt..

Jag har haft en beställning på ett Twin Frozr liggande hos komplett i flera veckor men tänkte strunta i det nu när Asus-kortet släpptes. Som tur var så avbokade jag inte beställningen. Leveransdatumet var 31 maj när jag beställde

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellis:

Jag har haft en beställning på ett Twin Frozr liggande hos komplett i flera veckor men tänkte strunta i det nu när Asus-kortet släpptes. Som tur var så avbokade jag inte beställningen. Leveransdatumet var 31 maj när jag beställde

Åfan. Själv la jag ordern hos inet för två dagar sedan. övervägde att lägga order hos flera nätbutiker, men skulle vara tärt o få hem 5-6 kort Synd att man bor i en piss stad också, finns inga butiker här uppe som kan tänkas ha korten inne..

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Åfan. Själv la jag ordern hos inet för två dagar sedan. övervägde att lägga order hos flera nätbutiker, men skulle vara tärt o få hem 5-6 kort Synd att man bor i en piss stad som sundsvall också, finns inga butiker här uppe som kan tänkas ha korten inne..

Mitt skickades nu!

Men du kan ju lägga en beställning hos ett par butiker åtminstone. Inet, Komplett/inwarehouse och Webhallen är ju de enda "vettiga" butikerna som lagerför det ändå: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1207566

Har du otur får du kanske två på samma gång men då är det ju bara att skicka tillbaka det ena.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av felix6:

Tjena. tänkte höra om det är någon som vet om det går bra att kläma in ett asus 680 DirektCU II i R3 chassit eller om det är för långt.

Det står att det stöder 29cm kort, och Asus kortet ska vara 30cm. Jag antar att man kan plocka bort någon HDD docka?
Blir det för trångt, dåligt luftflöde? Är lite osäker på vart man trycker in strömkabeln i Asus kortet också, är det bak så blir det ju ännu trängre.

Om jag prompt vill ha ett R3 bör jag köra referens fläkt på 680 istället? kanske för överge asus istället.. har inte kollat andras fläktlösningar.

Tips på ett bra Nätagg uppskattas också, kommer med största sannolikhet inte köra 680 i sli.

Edit: Burken Nätagget ska driva: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1746345/2012-04-30 med ett 680 i.

De bör inte vara några problem att få grafikkortet att passa. Jag smaskade i ett ASUS HD7950 med gamla DCII kylaren (GTX 680 levereras med nya version av DCII). Den kylaren sticker ut en bit bakom kretskortet och de fick plats med en centimeter kvar som marginal. GTX 680 kommer således vara kortare och av den anledningen ha mer plats. Sen så pluggas strömmen in från kortets sida, alltså mot sidoplåten. Så de blir inga problem i en R3 att få plats med ett GTX 680 från ASUS med DCII kylaren.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

De bör inte vara några problem att få grafikkortet att passa. Jag smaskade i ett ASUS HD7950 med gamla DCII kylaren (GTX 680 levereras med nya version av DCII). Den kylaren sticker ut en bit bakom kretskortet och de fick plats med en centimeter kvar som marginal. GTX 680 kommer således vara kortare och av den anledningen ha mer plats. Sen så pluggas strömmen in från kortets sida, alltså mot sidoplåten. Så de blir inga problem i en R3 att få plats med ett GTX 680 från ASUS med DCII kylaren.

Tack, men svaret kommer försent nu.. Jag har beställt ett MSI Twinfrozt som jag "hoppas" kommer inom 2 veckor..
Asus korten levereras preliminärt 31/5... Men man vet ju aldrig vad som händer, kanske kan få tag på ett Asus kort ändå!

Det är väl bara Nätagget jag är funderam över just nu, och eftersom POSTEN ÄR SÄMST så skickade de min dator helt åt helvete fel.. så jag har inte fått hem datorn jag beställde och kunnat kolla lite närmare på om jag är nöjd med den.
Har hört rekommendationer om modelärt agg till R3 också, för bättre kabeldragning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av felix6:

Tack, men svaret kommer försent nu.. Jag har beställt ett MSI Twinfrozt som jag "hoppas" kommer inom 2 veckor..
Asus korten levereras preliminärt 31/5... Men man vet ju aldrig vad som händer, kanske kan få tag på ett Asus kort ändå!

Det är väl bara Nätagget jag är funderam över just nu, och eftersom POSTEN ÄR SÄMST så skickade de min dator helt åt helvete fel.. så jag har inte fått hem datorn jag beställde och kunnat kolla lite närmare på om jag är nöjd med den.
Har hört rekommendationer om modelärt agg till R3 också, för bättre kabeldragning.

Då är de så, tänkte att jag kunde svara iaf.
Jo, ett modulärt nätagg är alltid att rekomendera. Oavsett låda så gör de jobbet enklare och de blir mindre med kablar i lådan.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=474969

Fractal design newton R2 har fått bra omdömen. Tittar själv lite på det

Visa signatur

Asus P8z77-V | Intel Core i5 3570K 4.2 Ghz | Noctua NH-U12P SE2| 8gb corsair 1600mhz DDR3 |Asus Gtx 670 Dc2 4gb | Nzxt Hale 90 650W 80+ | Windows 7 Ultimate | Samsung 830 128gb SSD | 1tb Wd caviar black | Fractal Design R3| Samsung Sa700D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Då är de så, tänkte att jag kunde svara iaf.
Jo, ett modulärt nätagg är alltid att rekomendera. Oavsett låda så gör de jobbet enklare och de blir mindre med kablar i lådan.

Nu har jag lagt två beställningar på dc2, så jag litar på dig att det passar o sen får jag se vad som kommer först, MSI eller ASUS

Jo de kan nog stämma, men är det alltid värt de extra kulerna det kostar?

Skrivet av Sländan:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=474969

Fractal design newton R2 har fått bra omdömen. Tittar själv lite på det

Ja jag tittade faktiskt på det också, samt Fractals tesla agg också. Ska hämta ut burken imorn så får se om jag nöjer mig med XFX Core Edition eller inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av felix6:

Nu har jag lagt två beställningar på dc2, så jag litar på dig att det passar o sen får jag se vad som kommer först, MSI eller ASUS

Jo de kan nog stämma, men är det alltid värt de extra kulerna det kostar?

Ja jag tittade faktiskt på det också, samt Fractals tesla agg också. Ska hämta ut burken imorn så får se om jag nöjer mig med XFX Core Edition eller inte

De kommer de göra! Oavsett så kommer du bli nöjd med de grafikkort du får hem.
Som jag ser de så är ett modulärt nätagg värt varenda krona. Men jag tror inte du kommer bli missnöjd med de nätagg du nu har valt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

De kommer de göra! Oavsett så kommer du bli nöjd med de grafikkort du får hem.
Som jag ser de så är ett modulärt nätagg värt varenda krona. Men jag tror inte du kommer bli missnöjd med de nätagg du nu har valt.

Nu när jag byggt klart datorn så långt jag kan innan jag får mitt Grafikkort så förstår jag precis vad du menar.. Det var ett tag sedan man byggde senast.. Men ett modulärt Nätagg hade nog gjort det hela en hel del skonsammare. Jag har läst en del om att Fractal R3 ska ha lite utrymme bakom plåten för kabeldragning och kan ju bara instämma. Fick nästan sätta foten på sidoplåten för att få igen burken Hade varit skönt slippa alla sladdar jag inte använder

Men utöver att det inte är modelärt så känns XFX agget gediget och bra, får väl se bara om det håller måttet efter en tid i drift också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av felix6:

Nu när jag byggt klart datorn så långt jag kan innan jag får mitt Grafikkort så förstår jag precis vad du menar.. Det var ett tag sedan man byggde senast.. Men ett modulärt Nätagg hade nog gjort det hela en hel del skonsammare. Jag har läst en del om att Fractal R3 ska ha lite utrymme bakom plåten för kabeldragning och kan ju bara instämma. Fick nästan sätta foten på sidoplåten för att få igen burken Hade varit skönt slippa alla sladdar jag inte använder

Men utöver att det inte är modelärt så känns XFX agget gediget och bra, får väl se bara om det håller måttet efter en tid i drift också.

Ja, R3 skulle mått bra av lite mer utrymme bakom moderkortsplåten för kablarna. Jag har själv lite kablar där och de blir snabbt svårt att stänga den sidoplåten. Men de går att stänga iaf, men de blir ruskigt tajt med ett icke modulärt nätagg och dess kablar.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.