Hur ska moderkortsdistanserna sitta på detta chassi?

Permalänk

Hur ska moderkortsdistanserna sitta på detta chassi?

Nu är det så att jag håller på att montera ihop en dator, men kommer inte fram till hur moderkortsdistanserna ska monteras (medföljde två).
Eftersom att jag är novis i ämnet så är jag självklart rädd för att förstöra komponenterna och frågor hellre för mycket än för lite.

Mitt chassi är detta:

Och mitt moderkort är MSI Z68A-GD55 G3 REV B3

Som ni ser på bilden: I chassit så är det upphöjt på åtta platser (blå cirklar), vilket är på exakt samma platser som hålen sitter på moderkortet. Utöver dessa upphöjda hål i chassit finns det två som inte är upphöjda (röda cirklar). Därav tänker jag att det är på dessa platser som jag bör montera moderkortsdistanserna... men det som gör att jag blir osäker är att det inte finns något hål för dessa två platser på moderkortet.

Fyller dessa upphöjningar samma funktion som moderkortsdistanser, och kan ses som ett "färdigmonterad substitut"? Behöver jag då inte använda mig av dom två medföljande moderkortsdistanserna?

Står inget om moderkortsdistanser i varken moderkortets eller chassits manual.

Tusen tack för hjälp. MVH / NotchJohnson

Permalänk
Medlem

Du skall bara sätta moderkortsdistanser där det finns hål på ditt moderkort, inte fler och inte färre..

dom två extra platserna kan vara för annan storlek på moderkortet typ m-atx eller vad de nu heter.

Permalänk
Entusiast

Chassit är designat på det sättet, med just dem tvp moderkortdistanserna "löstagbar" då en del moderkort inte utnyttjar dem, varav dem då INTE skall monteras.
De flesta chassina brukar ha alla distanserna löstgatbara av anledning att en del moderkort skippar vissa monteringshål.

Montera bara distanserna till dem motsvarande hålen i moderkortet.

Det är ett rätt vanligt misstag av många nybörjarbyggare att dem sätter i alla distanerna och kollar inte vilka hål som moderkortet utnyttjar. Dem har då extra distanser bakom moderkortet som inte bör sitta där, och kan i en del fall orsaka allvarliga kortslutningar.

Jag har själv sett exxempel på byggen som fungerat relativt bra, men vissa funktioner på moderkortet har slutat fungera. Detta på grund av extra distanser på baksidan som kortslutit och brännt ut dem funktionerna, medans resten av systemet fungerar felfritt.
I endel fall har det även varit så allvarligt att hela moderkortet har slutat fungera som resultat av kortslutningen.

Det skulle inte förvåna mig att många hembyggen runtom i vårt avlånga land sitter med extra distanser, och kortsluter funktioner/portar/expansionsplatser som för tillfället inte används, eller orsakar instabilitet, vars ägare inte begriper hur eller varför.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hej,

Som du själv sa, så är "upphöjningarna" distanser. De två extra hålen för distanser är för moderkort av en annan formfaktor, än t.ex. ditt ATX-moderkort. Så sätt absolut inte dit de distanserna om du inte har hål i moderkortet där.

Jag känner faktiskt inte igen chassit, så det hade varit lättare om du hade skrivit vilket chassi du har, för då hade man kanske kunnat kikat på en bättre bild.

Permalänk
Skrivet av Ellmore:

Hej,

Som du själv sa, så är "upphöjningarna" distanser. De två extra hålen för distanser är för moderkort av en annan formfaktor, än t.ex. ditt ATX-moderkort. Så sätt absolut inte dit de distanserna om du inte har hål i moderkortet där.

Jag känner faktiskt inte igen chassit, så det hade varit lättare om du hade skrivit vilket chassi du har, för då hade man kanske kunnat kikat på en bättre bild.

http://www.inet.se/produkt/6911326/bitfenix-merc-beta-svart

Där här vi chassit, bilden är även tagen från den sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NotchJohnson:

http://www.inet.se/produkt/6911326/bitfenix-merc-beta-svart

Där här vi chassit, bilden är även tagen från den sidan.

Du ska inte ha distanser till detta chassi. Jag har själv byggt i det. Upphöjningarna är distanserna, sedan är där en brons distant i mitten, denna ska sticka upp genom hålet i mitten (på ditt moderkort i fråga, ser det ut att vara hålet som är precis under minnes-slotsen), lägger du det rätt så kommer de andra hålen att lägga sig rätt och du kan skruva fast.

De två som ej är upphöjda är om du skall använda m-ATX moderkort, då får du använda två distanter. Ditt kort är ATX så detta behöver du inte oroa dig för.

Underbart chassi att bygga i för priset! Enjoy!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Du ska inte ha distanser till detta chassi. Jag har själv byggt i det. Upphöjningarna är distanserna, sedan är där en brons distant i mitten, denna ska sticka upp genom hålet i mitten (på ditt moderkort i fråga, ser det ut att vara hålet som är precis under minnes-slotsen), lägger du det rätt så kommer de andra hålen att lägga sig rätt och du kan skruva fast.

De två som ej är upphöjda är om du skall använda m-ATX moderkort, då får du använda två distanter. Ditt kort är ATX så detta behöver du inte oroa dig för.

Underbart chassi att bygga i för priset! Enjoy!

Stämmer bra det!

Tusen tack för all hjälp! Känns betydligt tryggare att gå vidare nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av NotchJohnson:

Stämmer bra det!

Tusen tack för all hjälp! Känns betydligt tryggare att gå vidare nu

Så lite så! Var själv lite fundersam när jag köpte in och skulle bygga i det till min bror. Bitfenix borde skriva detta i sin manual eller på lådan kan man tycka.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.