Permalänk
Medlem

Chassitips

Hej är relativt snart påväg att bygga ihop en ny dator och jag sitter och funderar på vad för chassi man ska ta.
Har varit lite sugen på Corsair Graphite 600T men efter jag har läst att den inte kyler så jättebra och låter relativt mycket så har jag blivit skrämd.

Är ute efter ett midi som är så Tyst som möjligt och kyler bra, ska finnas plats för en H80 i den (inte ett måste men gärna sli/xfire).

är inte så insatt i chassin//komponenter så vet inte vad mer man ska skriva för att "minska" urvalet men fråga gärna om mer info om vad jag ska ha i den.

Lågt pris är jag inte så brydd om men gärna ej över 3 tusen. Är med relativt viktigt att chassit har kvalitets känsla över sig. Men det viktigaste är att det är tyst, leds på att höra att det låter som att ett rymdskepp ska flyga iväg så fört man ser på en film!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret! Där satt du sista spiken i kistan för Corsair Graphite 600T!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Antec P280! Supernöjd med mitt!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Silverstone Fortress II
Mycket speciellt med "vriden" konstruktion där korten pekar uppåt. Rejäla bottenfläktar och gott om plats för lite större moderkort. Ser bra ut, inga blinkande julgranar eller formsprutat plast-bjäbb.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Nzxt h2 har jag, och det hörs inte någonting alls med komponenterna i sign

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nzxt h2 har jag, och det hörs inte någonting alls med komponenterna i sign

Går inte H2 rätt varmt dock? Både SPCR och Jonas & Emil tycker det i alla fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Nzxt h2 har jag, och det hörs inte någonting alls med komponenterna i sign

Det negativa med nzxt är att deras kabeldragningshåls-gummit är skräp. De åker ut hela tiden när man ska dra kablar. Men annars är det en bra chassi tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Går inte H2 rätt varmt dock? Både SPCR och Jonas & Emil tycker det i alla fall.

Skrivet av Alle22:

Det negativa med nzxt är att deras kabeldragningshåls-gummit är skräp. De åker ut hela tiden när man ska dra kablar. Men annars är det en bra chassi tillverkare.

Med de komponenterna jag har så är det inte så farligt varmt, och gummigrejerna är inte så jobbiga, går ju att limma fast dom själv annars

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Är rätt viktigt att den går kallt för att lägenheten jag bor i blir för varmt på sommaren, så datorn i sig bör inte värma upp rummet allt för mycket. Har en Ac till det rummet men vill ju inte att den måste stå igång och surra hela dagarn!
Men får ju ner tempen relativt via komponenter med bra kylning som jag självklart kommer att köpa till.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk

Fractal design define r3 är tyst och har mycket kylnings möjligheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Med de komponenterna jag har så är det inte så farligt varmt, och gummigrejerna är inte så jobbiga, går ju att limma fast dom själv annars

Man ska inte behöva limma i ett chassi som som man har betalat för 1k och över, man förlorar ju garantin med

Permalänk
Medlem

Pappy: Ser ut som ett mycket vettigt chassi. Ska forska lite runt det men tack för tipset.

PCnörden: Kollade på komentarerna på Inet och många var lite missnöjda med kvaliten. Annars så verkar den bra. Tackar för tipset.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Är rätt viktigt att den går kallt för att lägenheten jag bor i blir för varmt på sommaren, så datorn i sig bör inte värma upp rummet allt för mycket. Har en Ac till det rummet men vill ju inte att den måste stå igång och surra hela dagarn!
Men får ju ner tempen relativt via komponenter med bra kylning som jag självklart kommer att köpa till.

Värmen datorn skapar kommer inte ändras för att din dator hålls varm eller kall. Kommer snarare bli så att om du har ett chassi med dålig kylning så kommer ditt rum hållas kallare

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Hej är relativt snart påväg att bygga ihop en ny dator och jag sitter och funderar på vad för chassi man ska ta.
Har varit lite sugen på Corsair Graphite 600T men efter jag har läst att den inte kyler så jättebra och låter relativt mycket så har jag blivit skrämd.

Är ute efter ett midi som är så Tyst som möjligt och kyler bra, ska finnas plats för en H80 i den (inte ett måste men gärna sli/xfire).

är inte så insatt i chassin//komponenter så vet inte vad mer man ska skriva för att "minska" urvalet men fråga gärna om mer info om vad jag ska ha i den.

Lågt pris är jag inte så brydd om men gärna ej över 3 tusen. Är med relativt viktigt att chassit har kvalitets känsla över sig. Men det viktigaste är att det är tyst, leds på att höra att det låter som att ett rymdskepp ska flyga iväg så fört man ser på en film!

Jag rekommenderar inte ett 650D om du INTE orkar pilla, Meshplåten i fronten gör att det blir ett vinddrag ifrån frontfläkten så fort du går över 550-600rpm. ANNARS är chassit underbart att bygga i och väldigt snyggt enligt mig, därför jag köpte det och så kyler det väldigt bra. Meshplåten går ju att få bort med lite verktyg som många har gjort.
Annars skulle jag säga http://www.inet.se/produkt/6911317/corsair-carbide-500r-svart

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem

Viaz - Med bygga menar jag att jag pekar på delarna jag vill ha och någon som kan skruva sätter ihop den. Har mycket liten erfarenhet att bygga datorer själv. Är lite sugen men vettifan om jag ska försöka själv! Så det blir nog en datorfirma som får skruva.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Viaz - Med bygga menar jag att jag pekar på delarna jag vill ha och någon som kan skruva sätter ihop den. Har mycket liten erfarenhet att bygga datorer själv. Är lite sugen men vettifan om jag ska försöka själv! Så det blir nog en datorfirma som får skruva.

Jaha förlåt! Men att bygga själv är busenkelt Man får vara försiktig bara
Ju mer insatt man blir i datorkomponenter ju roligare blir det, jag kunde ingenting för några år sen och nu känns det som att jag kan en del iaf och har inte några bekymmer att sätta ihop något eget Enda jag inte rört än är OC ^^

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem

Ska datorn gå kallt (utan att värma rummet) får du antingen slänga i riktigt strömsnåla komponenter med låg TDP (och offra prestanda) eller köra med ett vattenkylningssytem där du har extern radiator utanför lägenheten. All värme komponenterna genererar hamnar annars i rummet på ett eller annat sätt, du vet det hela med att man kan inte ta bort energi bara omvandla den ^^.

EDIT: Såg ett fel som gjorde texten smått obegriplig

Permalänk

haf x

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Läst och kollat på chassina ni har länkat och tipsat om. Dom jag fastnade för är Antec P280 eller Silverstone Fortress II, vet någon om vanliga fel med dom? Har även kollat lite om att bygga själv och börjar bli lite sugen. Roligt att testa det! För ett förstabygge vilket chassi skulle vara bäst? Kan man lätt skruva in vattenkylning i bägge? Är en H80 som ska in.

Mvh // Mats

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Avstängd

Bitfenix Raider, om du är ute efter bra kylning!

Permalänk
Medlem

Sim0nT - Hur pass är det med ljudnivån på den? Verkar vara bra kylning dock.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Läst och kollat på chassina ni har länkat och tipsat om. Dom jag fastnade för är Antec P280 eller Silverstone Fortress II, vet någon om vanliga fel med dom? Har även kollat lite om att bygga själv och börjar bli lite sugen. Roligt att testa det! För ett förstabygge vilket chassi skulle vara bäst? Kan man lätt skruva in vattenkylning i bägge? Är en H80 som ska in.

Mvh // Mats

Jag kör själv Corsair H80 i mitt FT02 - easy peasy.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Nzxt Phantom 410 världens snyggaste chassi lovar

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

Jag har ägt ett fortress 2 i över ett och halvt år nu och jag är lika nöjd idag som jag var när jag precis fått hem chassit. De slutsatserna jag kan dra är:

1: Dammfiltren är mycket effektiva, jag har dammsugit filtren tre gånger och man ser knappt ett dammkorn i datorn.
2: Ljudnivån är superb

Priset är saftigt men det är inget annat än ett premiumchassi du får för pengarna, utomordentlig kylning i en riktigt fin lyxlåda.
Ett bättre chassi för luftkylning finns inte i dagsläget, inget som kan matcha den låga ljudnivån med lika bra kylning samtidigt. Så är det bara

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Pappy - var den lätt att instalera? Klarar en "oerfaren" av det i chassit?

philip_BNF - låter mycket bra. Jo den ligger över dom flästa i pris så då brukar man kunna räkna med kvalite

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Pappy - var den lätt att instalera? Klarar en "oerfaren" av det i chassit?

Nja, du kan nog fundera ut det. Man behöver knappast vara någon raketforskare.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

philip_BNF - Ungefär hur långa grafik kort får man in i ett fortress 2?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av azezl:

philip_BNF - Ungefär hur långa grafik kort får man in i ett fortress 2?

Fortress 2 med de gamla fläktarna hade ett fläktgaller i plast som man var tvungen att såga i för att få in 5970, dagens fortress 2 säljs med air penetrator fläktar utan fläktgaller så då borde 5970/6990 få plats, de är ju bland de längsta korten man kan få tag på idag med sina 30,5 cm.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Finfint, har tänkt bygga med 7970 eller 7950. Inte bestämt mig än..

Har kollat runt lite och fått fram att H80 låter ganska mycket.
Kollat runt lite på fläktar och hittat Noctua NH-D14 SE2011 som verkar vara en vettig och tyst kylare. Men den är Stor! Så jag undrar om man får in det monstret i ett Fortress 2a?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!