Cooler master elite 430 atx chassi

Permalänk
Medlem

Cooler master elite 430 atx chassi

Hej!
Jag har tittat mycket på detta chassit (cooler master elite 430) och jag undrar om det är bra?
Lätta att jobba i? (lätta att montera saker samt mycket plats?)

Om det är tyst och är svalt?

Luftflödet?

Kvalitet?
Etc...

Någon som har det och har erfarenheter av det?
Det verkar vara ett väldigt prisvärt chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad jag kommer ihåg så följer det bara med en fläkt, så original nej inte bra luftflöde alls, prestanda komponenter kommer överhetta väldigt lätt.

Dock går att lägga till ett antal fläktar så blir det nog helt ok

Nja till prisvärt då man måste lägga till ett antal fläktar för att det ska bli bra

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad jag kommer ihåg så följer det bara med en fläkt, så original nej inte bra luftflöde alls, prestanda komponenter kommer överhetta väldigt lätt.

Dock går att lägga till ett antal fläktar så blir det nog helt ok

Nja till prisvärt då man måste lägga till ett antal fläktar för att det ska bli bra

Okej

Jag hade tänkt köra med i5 2500k (stock tills det känns slött) med stock kylare först tills jag klockar. Och med ett grafikkort som kommer bli kommande 670, 7950 eller 7870 något utav dem och förmodligen senare uppgradera till sli/xf det är min plan. Men eftersom du säger att det blir dåligt luft flöde i chassit osv så kanske jag ska välja ett annat chassi? Finns det något bra chassi för högst 800kr?
Har även kollat mycket på fractal design r3 men har hållt mig nere i priset vad det gäller chassi, men vad jag förstår så är det lika bra att välja ett bra chassi som är prisvärd med kvalitet så att det håller för framtida byggen!

Skulle vart oerhört tacksam för rekomendationer av grymma och prisvärda chassin för under 800kr (midi tower atx)
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoXi:

Okej

Jag hade tänkt köra med i5 2500k (stock tills det känns slött) med stock kylare först tills jag klockar. Och med ett grafikkort som kommer bli kommande 670, 7950 eller 7870 något utav dem och förmodligen senare uppgradera till sli/xf det är min plan. Men eftersom du säger att det blir dåligt luft flöde i chassit osv så kanske jag ska välja ett annat chassi? Finns det något bra chassi för högst 800kr?
Har även kollat mycket på fractal design r3 men har hållt mig nere i priset vad det gäller chassi, men vad jag förstår så är det lika bra att välja ett bra chassi som är prisvärd med kvalitet så att det håller för framtida byggen!

Skulle vart oerhört tacksam för rekomendationer av grymma och prisvärda chassin för under 800kr (midi tower atx)
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett Nzxt source 210 elite, vitt(kort namn, jag vet) som jag är riktigt nöjd med. Frontpanels USB3 med intern koppling, hyfsad byggkvalité(det kostar ju ändå under 500kr). Kolla upp mitt galleri om du vill ha en närmre titt och en kort review.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoXi:

Hej!
Jag har tittat mycket på detta chassit (cooler master elite 430) och jag undrar om det är bra?
Lätta att jobba i? (lätta att montera saker samt mycket plats?)

Om det är tyst och är svalt?

Luftflödet?

Kvalitet?
Etc...

Någon som har det och har erfarenheter av det?
Det verkar vara ett väldigt prisvärt chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har det chassit och jag skulle inte rekommendera det..
Det går inte att dra kablar snyggt då det INTE finns plats bakom moderkortsplåten och det finns inga hål som du kan dra sladdarna igenom.

Där är problemet för mig iaf. Luftflödet är bra om du sätter i fler fläktar....den som följer med är inget att sätta i granen då den låter ganska mycket.
Förutom det så är väl chassit ganska okej, lite pilligt och mörkt att arbeta i. Plåten i chassit är tunn och det känns lite smått ostabilt. Men det gör iallafall det det är menat att det ska göra.

Det är som sagt ett chassi för dig som vill ha ett enkelt chassi och ganska snyggt för prislappen.

Over and out!

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för svaren!

Jag tror jag hoppar över detta chassitet, det såg bra ut i designen, men kvaliteten verkar inte som det bästa när man lyssnar på dom erfarna! xD

Får titta runt lite efter andra chassin.

Japp LTsm
Ska ta en titt på ditt chassi!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Lånar denna tråden lite om det är okej.

Jag har samma chassi och i load så låter datorn riktigt mycket. Jag vet inte om det är för att grafikkortets fläktar är högljuda (gainward gtx560) eller om det är för att luftflödet är dåligt. Vad ska man ha för fläktar och var ska man sätta dom isåfall för att det ska bli stabilt inom luftflödet?

Länka gärna så att jag vet vad man ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon182011:

Lånar denna tråden lite om det är okej.

Jag har samma chassi och i load så låter datorn riktigt mycket. Jag vet inte om det är för att grafikkortets fläktar är högljuda (gainward gtx560) eller om det är för att luftflödet är dåligt. Vad ska man ha för fläktar och var ska man sätta dom isåfall för att det ska bli stabilt inom luftflödet?

Länka gärna så att jag vet vad man ska köpa.

Det är mer än okej! Tycker det är nice med lite fler folk som är aktiva och deltar i tråden!

Jag har även samma fråga, var placerar man fläktarna i chassin för att få bättre luftflöde. Fast detta kanske är olika för olika chassin?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoXi:

Det är mer än okej! Tycker det är nice med lite fler folk som är aktiva och deltar i tråden!

Jag har även samma fråga, var placerar man fläktarna i chassin för att få bättre luftflöde. Fast detta kanske är olika för olika chassin?

En generell regel som brukar fungera bra på de flesta chassin är ett diagonalt luftflöde som tar in kall luft i nedre delen av fronten och botten och suger ut luft bak och i toppen. Sedan är det bra med fler fläktar in än ut då det skapar ett positivt lufttryck som gör att luft smiter ut igenom springor istället för in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade satsat på en Bitfenix Shinobi låda och en extra fläkt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1776420/2012-05-08

Mycket snyggare än CM430 och utstansade hål för kabler som underlättar kabeldragningen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...