Citat:
Ursprungligen inskrivet av
scienta
Bullshit. Jag kör ett Fractal Design R2 med en AMD Phenom 2 940 (125w!) och ett 5850 med enbart 1 slipstream 800 rpm i fronten och en Fractal-fläkt i bak. Båda körs i "silent mode" via bios och tempsen är aldrig kritiska, jag kan rent av klocka till 3.6Ghz utan problem (lappad TRUE-kylare med ytterliggare 1 slipstream-fläkt på).
Så du har dessvärre fel. Min dator är nästan ljudlös och genererar ändå rätt mkt värme.
Ursäkta, men "bullshit" håller jag inte med om, dock kanske jag skulle lagt till "enligt mina erfarenheter" då.
Jag räknade dessutom med bra marginal för överklockning, har väl blivit lite skadad av folk på forumet, kör man vanliga grejer så funkar det nog helt ok med två fläktar.
Det som jag upplevt med mina datorer och lite överklockning, är att när man börjar öka lite på spänningarna så stiger värmen så att två fläktar blir i minsta laget.
Som sagt, jag hade bara två fläktplatser i mitt gamla chassi, bägge Slip Stream 800rpm, plus nätdelen som var toppmonterad, så den drog ju ut lite luft med sin 120mm-fläkt. När jag började dra upp min dåvarande Athlon x4 till 3,4-3,6GHz med ett 6850 i burken så var det lite väl varmt för nordbrygga och VRMS.
Jag fick borra lite i plåten och sätta in en 120mm sidofläkt för att få ner tempen på moderkortskomponenterna med den överklockningen, plus en liten 40mm-fläkt extramonterad på nordbryggeflänsen, så jag antar att det beror på vad man har för grejer.
Då räknar jag ändå den gamla Athlonen och 6850 som rätt svala om man jämför med många här som kör dubbla grafikkort och 4,5GHz+ CPUs.
Min nuvarande dator är för övrigt också nästan ljudlös vanligtvis med sina 5 fläktar, 2st 200mm 700rpm och 3st 120mm, (2st 800rpm, 1st 1200rpm), så jag får bra temperaturer även i 4GHz med CPU/NB på 2,6GHz. Bara två 120mm-fläktar hade tvingat mig att sänka överklockningen en hel del. Det som låter mest är som jag sa grafikkortet när det varvar upp och ibland CPU-fläktarna på min Phanteks när de går på max (1200-1300rpm) vilket inte blir så ofta.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
StabTheDrama
Jag undrar också vad du menar med bilden? Slip Stream är ju designade för att ha högre luftflöde än t.ex. Gentle Typhoon och andra dyrare fläktar när det handlar om just chassifläktar som inte har en tjock radiator eller kylfläns att blåsa genom.
Den mindre motordiametern och flerbladiga designen gör att den i obehindrat läge blåser på en hel del mer än en GT på samma rpm, jag har även provat just den jämförelsen då jag köpte en av varje innan jag skaffade fler av endera sorten.
Man får alltså högre luftflöde på samma ljudnivå, till ett lägre pris, vad är felet med det?