Verktyg Visningsval
2012-05-30, 07:48   #1

epetersson

Medlem

Registrerad: maj 2012

Optimalt luftflöde?

Har Sökt runt och hittar inte så mycket kring detta. Jag undrar hur bästa placering av fläktar för optimalt luftflöde i chassit skulle vara? Har detta chassit påväg http://cdon.se/hemelektronik/bitfeni...k_atx-14993866
Har antingen tre eller fyra 120mm fläktar att använda (osäker på antalet då jag inte vet om chassit innehåller en eller två fläktar, enligt reviews innehåller den 2 från början men vad jag kan läsa på cdon innehåller den 1)

Är inte så insatt kring detta så förklara hemskt gärna utförligt varför just den placering ni tycker är bäst ÄR bäst.

Länka annars Om ni har någon bra guide.
epetersson är inte uppkopplad
2012-05-30, 08:04   #2

blackeagle

Medlem

blackeagles avatar

Plats: Lidköping

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av epetersson Visa inlägg
Har Sökt runt och hittar inte så mycket kring detta. Jag undrar hur bästa placering av fläktar för optimalt luftflöde i chassit skulle vara? Har detta chassit påväg http://cdon.se/hemelektronik/bitfeni...k_atx-14993866
Har antingen tre eller fyra 120mm fläktar att använda (osäker på antalet då jag inte vet om chassit innehåller en eller två fläktar, enligt reviews innehåller den 2 från början men vad jag kan läsa på cdon innehåller den 1)

Är inte så insatt kring detta så förklara hemskt gärna utförligt varför just den placering ni tycker är bäst ÄR bäst.

Länka annars Om ni har någon bra guide.
Det har totalt 7 fläktplatser, vilket gör det enkelt att få positivt tryck, alltså mer inblås än utblås för att slippa att dammet tar någon annan väg än genom just inblåsfläktarna.

Inblås: 2st i fronten, 1st i botten, 1st i sidan
Utblås: 2st i toppen, 1st i bak

Om du kör med likadana fläktar överallt får du en extra fläkts luftlöde mer in än ut.
Har du inte alla 7 fläktarna så skippar du t.ex. en i toppen och en i botten så att det fortfarande är en fläkt mer in än ut.

Det brukar vara någon sorts dammfilter i fronten, men inte lika vanligt på sidan och i botten.
Värt att kolla så man inte skyfflar in damm underifrån, särskilt om du är en sån som har datorn på golvet istället för på skrivbordet.
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, 80GB Intel X-25 G2 SSD
blackeagle är inte uppkopplad
2012-05-30, 09:20   #3

epetersson

Medlem

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av blackeagle Visa inlägg
Det har totalt 7 fläktplatser, vilket gör det enkelt att få positivt tryck, alltså mer inblås än utblås för att slippa att dammet tar någon annan väg än genom just inblåsfläktarna.

Inblås: 2st i fronten, 1st i botten, 1st i sidan
Utblås: 2st i toppen, 1st i bak

Om du kör med likadana fläktar överallt får du en extra fläkts luftlöde mer in än ut.
Har du inte alla 7 fläktarna så skippar du t.ex. en i toppen och en i botten så att det fortfarande är en fläkt mer in än ut.

Det brukar vara någon sorts dammfilter i fronten, men inte lika vanligt på sidan och i botten.
Värt att kolla så man inte skyfflar in damm underifrån, särskilt om du är en sån som har datorn på golvet istället för på skrivbordet.
Okej! alltså mer inblås än ut. Men ifall jag har fyra fläktar? skall det vara lika mycket in/ut eller 3/1 och hur ska jag placera dom? 2 av fläktarna har LED lampor så skulle vilja ha dom så nära bakdelen som möjligt för att få ett fint ljus hehe. Kan 2 fram 1 top och 1 bak funka och isåfall vilka ska vara in respektive ut?

Sedan, hur ser dammfiltret ut? Vill ju som du säger inte skyffla in damm genom att sätta fläktarna på fel plats.
epetersson är inte uppkopplad
2012-05-30, 12:11   #4

blackeagle

Medlem

blackeagles avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av epetersson Visa inlägg
Okej! alltså mer inblås än ut. Men ifall jag har fyra fläktar? skall det vara lika mycket in/ut eller 3/1 och hur ska jag placera dom? 2 av fläktarna har LED lampor så skulle vilja ha dom så nära bakdelen som möjligt för att få ett fint ljus hehe. Kan 2 fram 1 top och 1 bak funka och isåfall vilka ska vara in respektive ut?

Sedan, hur ser dammfiltret ut? Vill ju som du säger inte skyffla in damm genom att sätta fläktarna på fel plats.
Fram, botten och sidan bör man ha som inblås, ut i bak/toppen.

Ojämna antal är ju enklast, men så länge själva luftflödet är större in än ut så går det ju med 2+2.
Kolla vilka av fläktarna som har högst CFM och sätt två i fronten.

T.ex. hade jag i min gamla låda bara två fläktplatser, en in, en ut, då satte jag en 1200rpm in och en 800rpm ut av samma märke eller liknande, blev ca 50-60 CFM in och 35-40 CFM ut enligt specifikationerna.

Här ser du filtren på fronten, det finmaskiga metallnätet framför de lite större hålen vid fläktplatserna.

*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, 80GB Intel X-25 G2 SSD
2012-05-30, 12:31   #5

scienta

Medlem

scientas avatar

Plats: Osynliga Universitetet

Registrerad: dec 2007

1 fläkt i fronten på nedre platsen som insug och 1 fläkt i bak som utblås - mer behövs inte.

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
scienta är inte uppkopplad Överklockning
2012-05-30, 18:51   #6

blackeagle

Medlem

blackeagles avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av scienta Visa inlägg
1 fläkt i fronten på nedre platsen som insug och 1 fläkt i bak som utblås - mer behövs inte.
Om det ska räcka med bara två st får man ha lite väl mycket blås på dem eller köra grejer som inte blir så varma till att börja med =)

Jag föredrar mer luft, särskilt som Slip Streams är knappt hörbara över resten av datorn, mest grafikkortet som låter.
2012-05-30, 19:01   #7

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Plats: Rush@Damavand Peak

Registrerad: mar 2012

Citat:
Jag föredrar mer luft, särskilt som Slip Streams är knappt hörbara över resten av datorn, mest grafikkortet som låter.
EDIT: Jag blandade ihop Slip Stream med Slip Stream Slim. Mitt fel.

Senast redigerad av StabTheDrama 2012-06-03 klockan 19:09.
StabTheDrama är inte uppkopplad
2012-05-30, 19:19   #8

scienta

Medlem

scientas avatar

Citat:
Om det ska räcka med bara två st får man ha lite väl mycket blås på dem eller köra grejer som inte blir så varma till att börja med =)

Bullshit. Jag kör ett Fractal Design R2 med en AMD Phenom 2 940 (125w!) och ett 5850 med enbart 1 slipstream 800 rpm i fronten och en Fractal-fläkt i bak. Båda körs i "silent mode" via bios och tempsen är aldrig kritiska, jag kan rent av klocka till 3.6Ghz utan problem (lappad TRUE-kylare med ytterliggare 1 slipstream-fläkt på).

Så du har dessvärre fel. Min dator är nästan ljudlös och genererar ändå rätt mkt värme.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av StabTheDrama Visa inlägg
http://gifsforum.com/images/image/facepalm/grand/facepalm-eccbc87e4b5ce2fe28308fd9f2a7baf3-1158.jpg
Varför facepalm? Slipstream är bra fläktar.

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
2012-05-31, 06:46   #9

blackeagle

Medlem

blackeagles avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av scienta Visa inlägg
Bullshit. Jag kör ett Fractal Design R2 med en AMD Phenom 2 940 (125w!) och ett 5850 med enbart 1 slipstream 800 rpm i fronten och en Fractal-fläkt i bak. Båda körs i "silent mode" via bios och tempsen är aldrig kritiska, jag kan rent av klocka till 3.6Ghz utan problem (lappad TRUE-kylare med ytterliggare 1 slipstream-fläkt på).

Så du har dessvärre fel. Min dator är nästan ljudlös och genererar ändå rätt mkt värme.
Ursäkta, men "bullshit" håller jag inte med om, dock kanske jag skulle lagt till "enligt mina erfarenheter" då.

Jag räknade dessutom med bra marginal för överklockning, har väl blivit lite skadad av folk på forumet, kör man vanliga grejer så funkar det nog helt ok med två fläktar.
Det som jag upplevt med mina datorer och lite överklockning, är att när man börjar öka lite på spänningarna så stiger värmen så att två fläktar blir i minsta laget.

Som sagt, jag hade bara två fläktplatser i mitt gamla chassi, bägge Slip Stream 800rpm, plus nätdelen som var toppmonterad, så den drog ju ut lite luft med sin 120mm-fläkt. När jag började dra upp min dåvarande Athlon x4 till 3,4-3,6GHz med ett 6850 i burken så var det lite väl varmt för nordbrygga och VRMS.

Jag fick borra lite i plåten och sätta in en 120mm sidofläkt för att få ner tempen på moderkortskomponenterna med den överklockningen, plus en liten 40mm-fläkt extramonterad på nordbryggeflänsen, så jag antar att det beror på vad man har för grejer.

Då räknar jag ändå den gamla Athlonen och 6850 som rätt svala om man jämför med många här som kör dubbla grafikkort och 4,5GHz+ CPUs.

Min nuvarande dator är för övrigt också nästan ljudlös vanligtvis med sina 5 fläktar, 2st 200mm 700rpm och 3st 120mm, (2st 800rpm, 1st 1200rpm), så jag får bra temperaturer även i 4GHz med CPU/NB på 2,6GHz. Bara två 120mm-fläktar hade tvingat mig att sänka överklockningen en hel del. Det som låter mest är som jag sa grafikkortet när det varvar upp och ibland CPU-fläktarna på min Phanteks när de går på max (1200-1300rpm) vilket inte blir så ofta.

Citat:
Jag undrar också vad du menar med bilden? Slip Stream är ju designade för att ha högre luftflöde än t.ex. Gentle Typhoon och andra dyrare fläktar när det handlar om just chassifläktar som inte har en tjock radiator eller kylfläns att blåsa genom.

Den mindre motordiametern och flerbladiga designen gör att den i obehindrat läge blåser på en hel del mer än en GT på samma rpm, jag har även provat just den jämförelsen då jag köpte en av varje innan jag skaffade fler av endera sorten.

Man får alltså högre luftflöde på samma ljudnivå, till ett lägre pris, vad är felet med det?
2012-05-31, 06:57   #10

morxy49

Medlem

morxy49s avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: dec 2010

Citat:
Y so facepalm?
STATIONÄR: NZXT H2 | Asus P8P67 PRO | i5 2500k @4.5GHz | 16GB @1600 MHz | CM Hyper 212+ | Asus HD 6870 DirectCU | Crucial M4 128GB | 2x WD20EARX | 2x WD30EZRX | Asus Xonar DGX | HX 650W | 3x BenQ G2420HDB Eyefinity |
LJUD: Denon AVC-2530 | Briklin DM360 | Asus Xonar DGX | Sony MDR-XB1000 | AKG K618 |
KAMERA: Canon EOS 600D | Canon EF-S 18-55mm (Kit-Lens) | Hama Traveller Compact Pro |
morxy49 är inte uppkopplad
2012-05-31, 07:19   #11

Mattsingen

Medlem

Mattsingens avatar

Plats: Södertälje

Registrerad: jul 2011

Beroende på vad du har för nätagg (längden på kablar framförallt) så kan du med ett jämt antal fläktar sätta som 3 in (två fram och en i botten) och 1 ut (beroende på CPU-kylare, över eller på platsen bak) och ha nätagget vänt med fläkten uppåt så att den hjälper till med flödet ut ur chassit.

Det går att ordna med andra flöden än vad som är "standard" men då får man tänka till så att fläktarna inte försöker motarbeta varandra.
2012-05-31, 10:23   #12

charlies

Medlem

Plats: Täby

Registrerad: feb 2006

luftflöde inne i lådan

När ventilation skall konstrueras så hänger allt på att det finns möjlighet att få ut den varam luften och ersätta den med kallare. I princip så bygger en datorlåda på att ta in luft framifrån och då passa på att kyla hårddiskar för att sedan passera MB med CPU och GPU. Om det går att undvika att det finns sladdar och dylikt i vägen som stör luftströmmen är mycket vunnet då lägre hastighet kan användas på fläktarna. I princip är balans mellan in och utluft det som ger bästa luft genomströmmningen. Om låg ljudnivå är önskvärd så är varvtalet det som måste sänkas. Det vanligaste störande ljudet kommer från GPU då det är en varm komponent så får du till mycket luftflöde över GPUkortet så är det bra. Det enklaste att komma fram till optimalt flöde är att börja med några fläktar av bra kvalitet som är reglerbara och om de inte räcker till komplettera med några till.
MB: MSI P67A-GD65, CPU: SB i5 2500K, Chassi: CM HAF 912+, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 460 SOC, PSU: Corsair HX 650w, HD: Samsung SP F3 1TB, CPU Cooler: CM Hyper 212+: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]
charlies är inte uppkopplad
2012-05-31, 11:46   #13

scienta

Medlem

scientas avatar

Citat:
Ursäkta, men "bullshit" håller jag inte med om, dock kanske jag skulle lagt till "enligt mina erfarenheter" då.

Jag räknade dessutom med bra marginal för överklockning, har väl blivit lite skadad av folk på forumet, kör man vanliga grejer så funkar det nog helt ok med två fläktar.
Det som jag upplevt med mina datorer och lite överklockning, är att när man börjar öka lite på spänningarna så stiger värmen så att två fläktar blir i minsta laget.

Som sagt, jag hade bara två fläktplatser i mitt gamla chassi, bägge Slip Stream 800rpm, plus nätdelen som var toppmonterad, så den drog ju ut lite luft med sin 120mm-fläkt. När jag började dra upp min dåvarande Athlon x4 till 3,4-3,6GHz med ett 6850 i burken så var det lite väl varmt för nordbrygga och VRMS.

Jag fick borra lite i plåten och sätta in en 120mm sidofläkt för att få ner tempen på moderkortskomponenterna med den överklockningen, plus en liten 40mm-fläkt extramonterad på nordbryggeflänsen, så jag antar att det beror på vad man har för grejer.

Då räknar jag ändå den gamla Athlonen och 6850 som rätt svala om man jämför med många här som kör dubbla grafikkort och 4,5GHz+ CPUs.

Min nuvarande dator är för övrigt också nästan ljudlös vanligtvis med sina 5 fläktar, 2st 200mm 700rpm och 3st 120mm, (2st 800rpm, 1st 1200rpm), så jag får bra temperaturer även i 4GHz med CPU/NB på 2,6GHz. Bara två 120mm-fläktar hade tvingat mig att sänka överklockningen en hel del. Det som låter mest är som jag sa grafikkortet när det varvar upp och ibland CPU-fläktarna på min Phanteks när de går på max (1200-1300rpm) vilket inte blir så ofta.
"Nästan ljudlöst" för din del är huvudvärk för andra (mig t.ex.). Jag brukade ha 3 fläktar till i chassit av samma märke som jag tidigare nämnt och det var då inte ljudlöst. Det är knappt att jag är nöjd som det är nu, men det fungerar.

Att du antar att han ska överklocka när han inte ens kan placera ett par fläktar på egen hand är nog lite förhastat. Jag kan misstänka att han kanske gör det nån gång, men då lär han va så insatt att han experimenterar lite själv med vad som är lagom ljudnivå/kylning för just honom. Överklockning kontra ljudnivå är sällan värt det med luft-kylning. Kul grej, men inte alltid så givande givande i praktiken.

2012-06-02, 11:01   #14

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Plats: Rush@Damavand Peak

Registrerad: mar 2012

Citat:
Jag undrar också vad du menar med bilden? Slip Stream är ju designade för att ha högre luftflöde än t.ex. Gentle Typhoon och andra dyrare fläktar när det handlar om just chassifläktar som inte har en tjock radiator eller kylfläns att blåsa genom.

Den mindre motordiametern och flerbladiga designen gör att den i obehindrat läge blåser på en hel del mer än en GT på samma rpm, jag har även provat just den jämförelsen då jag köpte en av varje innan jag skaffade fler av endera sorten.

Man får alltså högre luftflöde på samma ljudnivå, till ett lägre pris, vad är felet med det?
Sorry, blandade ihop Slip Stream med Slip Stream Slim.
Mitt fel.
StabTheDrama är inte uppkopplad
2012-06-02, 13:07   #15

Woaini

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: apr 2012

Jag brukar köra luftflödet tvärtom vad de flesta rekommenderar. Dvs jag tar i princip in luft uppe i baksidan och låter den åka ut nere på framsidan. Detta kompletteras med fläkt direkt mot grafikkortet.

Har testat byta håll på huvudflödet men det gjorde ingen skillnad förutom att det blev mer dammigt (har inget dammfilter)

Kan tillägga att jag har en h80 som suger in luft i bak och det är sån skjuts i luftflödet så luften "mättar" radiatorn och håller fortfarande otroligt bra temperatur när den kommer in i lådan.

Skulle säkert gå att få ner ngn grad mer om man hade ett chassi från tvåtusentalet men än funkar detta grymt bra.

Skickades från m.sweclockers.com
Woaini är inte uppkopplad
2012-06-02, 15:47   #16

Mattsingen

Medlem

Mattsingens avatar

Plats: Södertälje

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Woaini Visa inlägg
Jag brukar köra luftflödet tvärtom vad de flesta rekommenderar. Dvs jag tar i princip in luft uppe i baksidan och låter den åka ut nere på framsidan. Detta kompletteras med fläkt direkt mot grafikkortet.

Har testat byta håll på huvudflödet men det gjorde ingen skillnad förutom att det blev mer dammigt (har inget dammfilter)

Kan tillägga att jag har en h80 som suger in luft i bak och det är sån skjuts i luftflödet så luften "mättar" radiatorn och håller fortfarande otroligt bra temperatur när den kommer in i lådan.

Skulle säkert gå att få ner ngn grad mer om man hade ett chassi från tvåtusentalet men än funkar detta grymt bra.

Skickades från m.sweclockers.com
Det går att vända luftflöden med lite tanke bakom. Men många gånger så bygger ju chassin på att du har flödet riktat på ett vist sätt. Jag har själv insug i toppen av chassit som många ifrågasatte i mitt galleri. Många tror att konvektion är ett skäl till att endast ha utsug i toppen, men då fläktar flyttar mycket mer luft än vad konvektion kan göra så är det lätt att motverka med fläktar.
2012-06-02, 23:49   #17

blackeagle

Medlem

blackeagles avatar

Citat:
Sorry, blandade ihop Slip Stream med Slip Stream Slim.
Mitt fel.
Aha, då förstår jag =) Där håller jag med, hehe.
Sök jobb