Kan du tänka dig att använda något mindre än Midi-Tower i nästa dator?
Ja 239 51.51 %
Nej 132 28.45 %
Vet inte / kanske 52 11.21 %
Jag använder redan något mindre än Midi-Tower till min stationära dator 41 8.84 %
Antal röster: 464. Du får inte rösta i den här omröstningen
Sidan 3 av 3 12 3

Verktyg Visningsval
2012-06-20, 18:25   #61

rektor

Medlem

Registrerad: okt 2011

Sweclockers skrev en artikel idag.
http://www.sweclockers.com/artikel/1...ini-itx-format

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Typhonos Visa inlägg
För mig blir miditowers aldrig förlegat, små lådor har dålig ventilation, dålig dämpning av hårddiskar och ofta hög ljudnivå. Dessutom begränsade möjligheter till kabeldragning i de flesta fall och man kan inte sätta in 9 diskar om man skull vilja.
Förhoppninsvis blir komponenter framöver mindre varma, så man behöver inte lika mycket kylning.
Nu med SSD istället för HDD och 80 PLUS Gold PSU så kanske man inte behöver lika mycket klyning.

Dämpning av hårddiskar behöver man framöver inte, HDD fasas ju ut till förmån för SSD.
Jag kör SSD och det äger!
Dom kommer att bli billigare, större och mer populära framöver!
SSD diskar är på 2.5-tum så du kan packa många fler än vad du kan packa 3.5-tum HDD diskar. Dessutom kan du packa dem tätare, då det är svalare. Så du kan kanske kan packa 9 SSD diskar ändå.
Det är lite särfall dock, då flesta inte använder så många diskar.
Vem vet, kanske krymps SSD från 2.5-tum till 1.8-tum?

Citat:
Sen är integrerade komponeneter fortfarande undermåliga, grafiken är kanske ok prestandamässigt men AMDs drivrutiner är värdelösa för Linux och Intels grafik är fortfarande buggig och ojämn.
Har för mig att Intels grafik är rätt bra.
AMDs open source drivrutin kommer att bli bättre, de har gjort mycket catch upp i tidigare versioner vilket gjort att det tagit tid för få stöd när en ny generation kort släpps, men detta gap ska de enligt utsago minska framöver.

Citat:
Jag kan hålla med om att kanske nätverkskorten håller klass nog till hemanvändare men ljudkorten är bedrövliga och jag skulle aldrig kunna ha ett integrerat ljudkort, till och med i HTPCn har jag ett M-audio 2496.
DSPn på dagens integrerade ljudkretsar är säkert helt okej. Det är nog DAC / amparna som är dåliga. Men om du en förstärkare, stereo eller DAC så kan du ju använda digital ut (S/PDIF, coaxial / optisk) så får fint ljud ut. Du får digital signal ut, som du kan behandla på din förstärkare.
Dagens DSP på integrerade ljudkretsar ska klara 192 KHz / 24-bit.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av goralux Visa inlägg
Det enda som lite blir lur i många av de "nya generationens" lådor är var man kan hitta plats för PSU på ett snyggt sätt.
Men dagens PSU är ju ATX som härstammar från AT som härstammar från 80-talet.
Det kanske är dags att man moderniserar där också?
Nuförtiden behöver man inte 5 V linan. Nu har vi aktiv PFC och över 90% energieffektivitet.
Kanske kan nätagg göras mindre? Kanske behövs en ny mindre formfaktor?
Eller så behöver en existerande formfaktor som SFF växa och få mer fotfäste.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kunzite Visa inlägg
Något jag däremot saknar i dagens chassin (speciellt i mATX) är alternativ utan 5,25" platser. Jag har inte använt en optisk enhet på flera år och jag tycker det är dumt att man alltid är bunden till att ha detta onödiga tomrum i datorn till ingen nytta.
Jag använder inte heller optiska enheter. 5.25" platserna är för mig onödiga.
Vad anser du om 3.25" platserna då?
rektor är inte uppkopplad
2012-06-20, 18:49   #62

WDac

Medlem

WDacs avatar

Plats: Norrtelje

Registrerad: jul 2001

hmm jo asså det är smutt med microATX å har mina ögon på ett stående Stilverstone chasie,

men jag kör ju med DVD-brännare fortfarande samt hotswap för både 3.5" och 2.5" diskar i min spel maskin och filserver maskin.

så mja just nu håller jag mig till mitt BitFenix Outlaw chassie som jag är jätte nöjd med
| Bedroom HTPC: Raspberry PI | CPU: ARM 700MHz | Memory 512MB | SD 16GB | OS Raspbmc |
| Need spons, send your BTC to: 19DH9bFenaeCKb7YADH2pLJD8mQv7s4Z9M
WDac är inte uppkopplad
2012-06-20, 20:03   #63

mfm

Medlem

Registrerad: jul 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av rektor Visa inlägg
Nuförtiden behöver man inte 5 V linan.
Det finns något som heter USB. Även om du inte har hört talas om det är det ganska vanligt...
mfm är uppkopplad nu
2012-06-20, 21:14   #64

Typhonos

Medlem

Plats: Norrköööping

Registrerad: dec 2007

Citat:
Dämpning av hårddiskar behöver man framöver inte, HDD fasas ju ut till förmån för SSD.
Jag kör SSD och det äger!
Dom kommer att bli billigare, större och mer populära framöver!
SSD diskar är på 2.5-tum så du kan packa många fler än vad du kan packa 3.5-tum HDD diskar. Dessutom kan du packa dem tätare, då det är svalare. Så du kan kanske kan packa 9 SSD diskar ändå.
Det är lite särfall dock, då flesta inte använder så många diskar.
Vem vet, kanske krymps SSD från 2.5-tum till 1.8-tum?
Behöver man flera TB av lagring så blir det jävligt dyrt med SSD. Dessutom drar dagens SSD pinsamt mycket jämfört med vad 2,5 tums HDD faktiskt drar och med så många diskar blir värmen ändå ett problem. För att inte tala om hur opålitligt SSD fortfarande är.

Citat:
Har för mig att Intels grafik är rätt bra.
AMDs open source drivrutin kommer att bli bättre, de har gjort mycket catch upp i tidigare versioner vilket gjort att det tagit tid för få stöd när en ny generation kort släpps, men detta gap ska de enligt utsago minska framöver.
Här har du fel för Intels grafik buggar något enormt fortfarande i mängder av applikationer. AMD säger samma sak hela tiden och det har inte direkt stärkt deras position, det är fortfarande Nvidias dedikerade grafik som gäller för 99% av Linux-användarna.

Citat:
DSPn på dagens integrerade ljudkretsar är säkert helt okej. Det är nog DAC / amparna som är dåliga. Men om du en förstärkare, stereo eller DAC så kan du ju använda digital ut (S/PDIF, coaxial / optisk) så får fint ljud ut. Du får digital signal ut, som du kan behandla på din förstärkare.
Dagens DSP på integrerade ljudkretsar ska klara 192 KHz / 24-bit.
Vill inte ha digitalt ut, jag vill ha obalanserat RCA ut och max 10 ms latency och det kan inget integrerat ljud erbjuda. Integrerat ljud är enormt underlägset dedikerade PCI-E kort och utvecklingen för dessa går inte direkt bakåt heller.

Hade gärna sett mindre nätdelar men det skulle göra dem enormt dyra för att hålla samma kvalitet som dagens ATX, inget som du i verkligheten skulle betala för.

Din optimism angående små datorer kanske gynnar icke-entusiaster men dessa köper ju ändå burkar från OEM varför det inte riktigt blir relevant. Jag tror miditowers alltid kommer ha en betydande plats hos entusiaster, likaså fulltowers. Annars hade Chieftecs lådor från början av 00 varit de sista men faktum är att alla tillverkare kämpar för andelarna även där.
Typhonos är inte uppkopplad
2012-06-20, 21:22   #65

mini-z1994

Medlem

Plats: Långshyttan

Registrerad: nov 2010

ska kanske bygga Matx burk då vi har ett moderkort liggandes am3 och lite andra saker här och där
AMD Athlon x3 445 @ igen phenom II @ 3.5 GHZ corsair 8 gb 1333 mhz @ 1274 mhz moderkort GA-870A-UD3, XFX HD 6870 dual fan 1 gb moddat med en 140 mm fläkt på ca 1200 rpm (knäpptyst :D) och nätagget är ett ocz modulär psu 500 W 60 gb intel 330 ssd snart köper jag nog en till för spel :3
mini-z1994 är inte uppkopplad
2012-06-20, 22:01   #66

Kebabhyvlarn

Medlem

Kebabhyvlarns avatar

Plats: Svearike

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av WDac Visa inlägg
hmm jo asså det är smutt med microATX å har mina ögon på ett stående Stilverstone chasie,
http://www.silverstonetek.com/images...B-34View-1.jpg

men jag kör ju med DVD-brännare fortfarande samt hotswap för både 3.5" och 2.5" diskar i min spel maskin och filserver maskin.

så mja just nu håller jag mig till mitt BitFenix Outlaw chassie som jag är jätte nöjd med
http://www.cowcotland.com/images/tes...outlaw-004.jpg
Silverstone chassit är så jäkla snyggt. Annorlunda design. Skulle se snygg ut hemma bredvid skrivbordet
2012-06-21, 19:28   #67

rektor

Medlem

Citat:
Behöver man flera TB av lagring så blir det jävligt dyrt med SSD. Dessutom drar dagens SSD pinsamt mycket jämfört med vad 2,5 tums HDD faktiskt drar och med så många diskar blir värmen ändå ett problem. För att inte tala om hur opålitligt SSD fortfarande är.
Behöver man flera TB lagring så kan man ju köra med en mekanisk HDD.
HDD får plats i mini-ITX och mini-tower chassin också.
Stoppa in en disk och du har 4 terabyte. Det är "flera TB av lagring".

Citat:
Här har du fel för Intels grafik buggar något enormt fortfarande i mängder av applikationer. AMD säger samma sak hela tiden och det har inte direkt stärkt deras position, det är fortfarande Nvidias dedikerade grafik som gäller för 99% av Linux-användarna.
Intel hade ju Ivy Bridge kod ute innan den ens var släppt. Så när Haswell kommer så lär stödet vara ännu bättre.
AMD har varit tvugna att köra catch upp men AMDs John Bridgman har sagt att framöver ska dom bli bättre, och deras open source drivrutin för Linux ska utvecklas samtidigt som den i Windows, så när dom kommit i kapp så ska stöd för nya kort inte dröja lika länge.

Citat:
Vill inte ha digitalt ut, jag vill ha obalanserat RCA ut och max 10 ms latency och det kan inget integrerat ljud erbjuda. Integrerat ljud är enormt underlägset dedikerade PCI-E kort och utvecklingen för dessa går inte direkt bakåt heller.
Jag är inte så insatt, man varför vill man ha obalanserat RCA ut istället för digitalt ut?
Trodde att utvecklingen på PCI-E kort inte var så mycket att hurra på.
Vad har hänt på senaste?

Citat:
Jag tror miditowers alltid kommer ha en betydande plats hos entusiaster, likaså fulltowers. Annars hade Chieftecs lådor från början av 00 varit de sista men faktum är att alla tillverkare kämpar för andelarna även där.
Alltid?
Tror du inte de kommer tappa relevans när HDD dör ut och helt ersätts av SSD?
När optisk media helt dör ut?
När den integrerade grafiken i processorer blir ännu bättre?
När processortekniken går fram och blir svalare så att man inte behöver stor klumpig kylning?
2012-06-21, 21:50   #68

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Datorerna kommer helt klart att bli mindre i framtiden. och de kommer också att bli energieffektivare, så behovet att stora skrymmande lådor runt dem kommer på sikt att försvinna.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-06-21, 21:53   #69

Typhonos

Medlem

Citat:
Behöver man flera TB lagring så kan man ju köra med en mekanisk HDD.
HDD får plats i mini-ITX och mini-tower chassin också.
Stoppa in en disk och du har 4 terabyte. Det är "flera TB av lagring".
En mekanisk disk dämpas väldigt dåligt i alla m-ITX lådor, inte ens 2,5 tums dämpas nog. Senaste bygget jag gjorde i ISK65 tvingade oss dämpa platsen med silikon.
Sen är 3,5 tums 4 TB diskarna väldigt dyra varför man lika gärna kan ha ett miditower med flera 2 TB. Kylningen är i små lådor ofta extremt dålig vilket påverkar diskens livslängd negativt.

Citat:
Intel hade ju Ivy Bridge kod ute innan den ens var släppt. Så när Haswell kommer så lär stödet vara ännu bättre.
AMD har varit tvugna att köra catch upp men AMDs John Bridgman har sagt att framöver ska dom bli bättre, och deras open source drivrutin för Linux ska utvecklas samtidigt som den i Windows, så när dom kommit i kapp så ska stöd för nya kort inte dröja lika länge.
Oavsett hur länge de haft koden ute så funkar det fortfarande dåligt. När det fungerar smärtfritt i 99% av alla sammanhang så kanske en inbyggd lösning kan bli ett seriöst alternativ och det kommer ta lång tid för dem att nå dit. Den bästa lösningen i dagsläget är Nvidia och då får man acceptera ett dedikerat grafikkort.

Citat:
Jag är inte så insatt, man varför vill man ha obalanserat RCA ut istället för digitalt ut?
Trodde att utvecklingen på PCI-E kort inte var så mycket att hurra på.
Vad har hänt på senaste?
För att alla vettiga monitorer drivs med RCA eller tele, aldrig digitalt. Så har det alltid varit. Vill man ha surroundljud med halvkassa högtalare så spelar det ingen roll men vill man ha kristallklart ljud som är neutralt så vill man ha möjligheten att driva kvalitetsmonitorer.
Det finns förutom ljudkort, som kanske skulle kunna drivas med USB3 och Thunderbolt, behov av raidkort, nya trådlösa nätverkskort, platser för PCI-E drivna diskar då SATA 6.0 flaskhalsar.

Citat:
Alltid?
Tror du inte de kommer tappa relevans när HDD dör ut och helt ersätts av SSD?
När optisk media helt dör ut?
När den integrerade grafiken i processorer blir ännu bättre?
När processortekniken går fram och blir svalare så att man inte behöver stor klumpig kylning?
Till entusiaster ja, folk som vill ha det bästa och överklockar för att få det.

Jag tror inte SSD kommer finnas kvar i dagens format, det har redan tidigare varit på tapeten hur begränsad tekniken är och alltid kommer vara då den knappast håller för att basera långvarig lagringteknik på. SSD är en temporär fling som antagligen kommer ersättas med holografisk lagring eller liknande. Det är ohållbart att SSD drar mer ström ju större de är och hur mycket kostnaden ökar med storleken. Dessutom är problemet med ändligt antal skrivningar betydande i långa loppet.

Integrerad grafik kommer alltid vara sämre, tittar man på spelkonsollerna så ser man hur enormt underlägsna inbyggda kretsar är och ska integrerad grafik orka med att spela i 8K måste prestandan öka hundrafaldigt vilket inte kommer hända på mycket lång tid.

Hur mycket mindre är dagens processorkylare jämfört med Volcano 9 till socket A, vars processorer hade 180/130 nm tillverkningsteknik? Storleken har man pga ljudnivån och det behövs för alla processorer utom brazos och atom.
2012-06-22, 11:22   #70

Typhonos

Medlem

I vilken m-ATX/m-ITX låda kan man installera detta grafikkort?
http://www.vortez.net/news_story/col...e_gtx_680.html

Så midi+ kommer nog stanna för entusiaster och workstations, vanliga konsumenter som inte bryr som om det bästa kommer säkert klara sig med framtidens APU och m-ITX.
2012-06-23, 12:36   #71

Bananas2thebeat

Medlem

Plats: Täby

Registrerad: jan 2007

Större låda = lättare kyla. Så det blir inget mini för mig.
2012-06-23, 12:53   #72

hårdnackad

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: maj 2006

Bor man på 19kvm så är det klart man bygger en dator därefter. Men har man mer plats och inte behöver tänka sig för så bygger man efter det man vill.

Jag vill inte åka skoda bara för att det plötsligt blivit inne med små bilar. På samma sätt som jag inte vill ha en julgransdator eller brallorna hängande i knävecken.
corsair 600t - corsair 850ax - corsair force 120 - asus rampage 3 extreme - intel i7 950 - corsair xms ddr3 1600mhz 12gb - Evga 660 SC - corsair h70/2x akasa viper - samsung t260 - plextor px-l890sa - asus xonar ds - scansonic minimate - canton gle 420 - xtz 99 w8 - shure srh440
hårdnackad är inte uppkopplad
2012-06-23, 16:03   #73

rektor

Medlem

Citat:
Jag tror inte SSD kommer finnas kvar i dagens format, det har redan tidigare varit på tapeten hur begränsad tekniken är och alltid kommer vara då den knappast håller för att basera långvarig lagringteknik på. SSD är en temporär fling som antagligen kommer ersättas med holografisk lagring eller liknande. Det är ohållbart att SSD drar mer ström ju större de är och hur mycket kostnaden ökar med storleken. Dessutom är problemet med ändligt antal skrivningar betydande i långa loppet.
SSD betyder solid-state disk och med det menas en disk som inte har några rörliga delar.
SSD är definitivt här för att stanna. Kanske holografi-baserade SSD är framtiden, men tiden för mekaniska diskar är förbi.

Citat:
Integrerad grafik kommer alltid vara sämre, tittar man på spelkonsollerna så ser man hur enormt underlägsna inbyggda kretsar är och ska integrerad grafik orka med att spela i 8K måste prestandan öka hundrafaldigt vilket inte kommer hända på mycket lång tid.
Tvärtom så visar spelkonsolerna hur långt man kommer med en integrerad grafikkrets.
Inte lika bra som ett dedikerat grafikkort, men ändå räcker de i flera år kan ändå spela alla spelen.
Xbox 360 kom 2005, PlayStation 3 kom 2006 - dessa används för att spela de senaste spelen än idag.

Det är sant att dagens integrerade grafikkretsar inte kan spela i 8K men 8K är morgondagens teknik. När 8K väl blir etablerat vilket inte är på bra länge då vi inte ens kommit till 4K och knappt börjat ta steget till 2K, vi sitter mestadels fortfarande och trampar på 1080p medan vi sneglar på 2K och 4K. När tiden för 8K är kommen så klarar säkert de integrerade kretsarna av det också.
2012-06-23, 17:19   #74

Json_81

Medlem

Plats: Romelanda

Registrerad: nov 2009

[QUOTE=Typhonos;12399832
För att alla vettiga monitorer drivs med RCA eller tele, aldrig digitalt. Så har det alltid varit. Vill man ha surroundljud med halvkassa högtalare så spelar det ingen roll men vill man ha kristallklart ljud som är neutralt så vill man ha möjligheten att driva kvalitetsmonitorer.
[/QUOTE]

Ljud ut ur en dator ska vara digitalt och sen låta bättre utrustning ta hand om resten.
2012-06-23, 19:52   #75

Typhonos

Medlem

Citat:
SSD betyder solid-state disk och med det menas en disk som inte har några rörliga delar.
SSD är definitivt här för att stanna. Kanske holografi-baserade SSD är framtiden, men tiden för mekaniska diskar är förbi.
SSD baserade på minneskretsar är i alla fall en temporär fling sen kan man kalla det vad man vill. SSD är oerhört dyrt och opålitligt och det är inget man kan åtgärda innan man kommer på någon ny lagringsteknik. Mekaniska diskar kommer finnas under många många år med tanke på hur explosivt lagringsbehovet kommer öka vid lansering av 4K-upplösning för konsumenter.

Citat:
Tvärtom så visar spelkonsolerna hur långt man kommer med en integrerad grafikkrets.
Inte lika bra som ett dedikerat grafikkort, men ändå räcker de i flera år kan ändå spela alla spelen.
Xbox 360 kom 2005, PlayStation 3 kom 2006 - dessa används för att spela de senaste spelen än idag.
Tycker jag inte, grafiken på PS3 och Xbox360 ser oerhört illa ut och de presterar helt värdelöst med en otillfredsställande spelupplevelse som resultat. Innan de senaste generationerna fanns inte problemet med att konsollspelen hackar men sedan lanseringen av playstation 1 har konsollerna varit bleka konkurrenter till speldatorerna med ful grafik och enda behållning konsollkänslan.
Det är mängder av spel som hackar och är i princip ospelbara även på konsoll, exempelvis GTA IV.

Citat:
Det är sant att dagens integrerade grafikkretsar inte kan spela i 8K men 8K är morgondagens teknik. När 8K väl blir etablerat vilket inte är på bra länge då vi inte ens kommit till 4K och knappt börjat ta steget till 2K, vi sitter mestadels fortfarande och trampar på 1080p medan vi sneglar på 2K och 4K. När tiden för 8K är kommen så klarar säkert de integrerade kretsarna av det också.
Dagens konsoller hanterar nätt och jämnt 1080P med kraftigt nedsatt detaljnivå och utan både AA och AF i större mängd. Då 4K börjar säljas i mindre skala och grafikkorten inte ens är där kommer det dröja väldigt lång tid innan spelkonsollerna klarar av det. Gör du en snabb matematisk analys om hur många fler pixlar en högre upplösning verkligen innebär så kommer du också inse hur mycket snabbare varje generation av integrerade måste vara, 4K är 3,5-6 gånger fler pixlar jämfört med 1080P och Trinity som är den snabbaste integrerade grafiklösningen på marknaden klarar inte att hålla 60 FPS ens i 1366*768 i moderna spel:
http://www.anandtech.com/show/5831/a...m-a-new-hope/6

om vi är väldigt optimistiska så är en prestandaökning på 30 % möjlig för varje generation så måste de integrerade kretsarna mer än 7-dubbla sin prestanda till lanseringen av 4K det är något enbart de värsta grafikkorten ens har möjlighet till. 8K är avsett att ta över senast 2020 så ska integrerade kretsar fixa det på 8 år måste de sannerligen lägga på rejält med fart på tillverkning.
2012-06-23, 19:57   #76

Typhonos

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Json_81 Visa inlägg
Ljud ut ur en dator ska vara digitalt och sen låta bättre utrustning ta hand om resten.
Verkligen inte, med digitalt ljud dör känslan och djupet i naturliga ljud varför många fortfarande har analogt ljud. Spelar man bara eller ser på film så är grundljudet så dött och komprimerat att det inte spelar någon som helst roll men lyssnar man på musik och mixar genom sin dator vill man allt ha det så neutralt som möjligt och inga verkligen bra högtalare har digital ljudingång i slutsteget.
2012-06-23, 20:02   #77

Slaktardej

Medlem

Slaktardejs avatar

Plats: Östersund

Registrerad: mar 2012

Tummen upp för stora komponenter!
2012-06-23, 20:05   #78

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Verkligen inte, med digitalt ljud dör känslan och djupet i naturliga ljud varför många fortfarande har analogt ljud. Spelar man bara eller ser på film så är grundljudet så dött och komprimerat att det inte spelar någon som helst roll men lyssnar man på musik och mixar genom sin dator vill man allt ha det så neutralt som möjligt och inga verkligen bra högtalare har digital ljudingång i slutsteget.
Det där var nog bland det lustigaste jag läst på länge och även bland det mest tekniskt felaktiga som skrivits, datorer och i princip alla inspelningsmedia utom mekaniskt graverade lp skivor och rullband är digitala, och det finns inga bra "ljudkort" för studiobruk där själva adc/dac en sitter inuti datorlådan.
De som är seriösa med datorljudet kör aldrig någonsin analogt ut ur datorlådan, man tar ut signal digitalt och helst galvaniskt isolerat och matar den till en extern omvandlare av nån sort för att ha möjlighet att slippa de störningar som finn inuti datorn.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-06-23, 20:15   #79

PerZerk

Medlem

PerZerks avatar

Registrerad: jul 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Json_81 Visa inlägg
Har du digitala högtalare som kan återge ljudet annat än i form av pip? (ironi)

On. Jag har både midi och micro tower. Jag föredrar dock midi då man kan få plats med fler kort och samtidigt ha lite bättre kylning i lådan.

Senast redigerad av PerZerk 2012-06-23 klockan 20:24.
i7 2600 4GHz | Arctic i30 | Asus P8Z68-V/GEN3 | 16GB | 2x EVGA GTX 680 SC SLI | X-FI Xtreme Audio PCI-E | HDD 300GB | HDD 1TB | 2st Sony DVD-RW 24x | FSP Aurum 700W | Win7 Pro x64 | MX-518 | CPU-Z, 3DMark 11 // Pavilion m6-1052eo | i5 3210m 3GHz | 8GB | HD 7670m 1GB | 120GB SSD | Win7 Pro x64 // | E8400 3GHz | 212+ EVO(F12) | P5KPL-VM | 4GB | G210 512MB | 320GB | FSP 400W | Win7 Pro x64 // Sony ST17i
PerZerk är inte uppkopplad
2012-06-23, 20:37   #80

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av PerZerk Visa inlägg
Har du digitala högtalare som kan återge ljudet annat än i form av pip?
Det är i princip så många digitala slutsteg arbetar, högtalaren ingår som en del av utgångsfiltret, man skickar ett högfrekvent pulståg som delvis omvandlas pga trögheten i högtalarelementet, det finns även lite andra filterkomponenter och det är också därför en del digitalförstärkare inte fungerar bra till hörlurar, lasten skiljer så mycket jämfört med högtalare att man blir tvungen att sätta på tex ett 8ohm motstånd på utgången för att de ska låta som de ska.
Ljudkort är ett väldigt dåligt argument för stora lådor redan idag, för musikuppspelning använder man nätverk eller toslink, men även usb audioclass 2 börjar bli vanligare och det lär inte minska i framtiden.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-06-25, 14:22   #81

Typhonos

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Det där var nog bland det lustigaste jag läst på länge och även bland det mest tekniskt felaktiga som skrivits, datorer och i princip alla inspelningsmedia utom mekaniskt graverade lp skivor och rullband är digitala, och det finns inga bra "ljudkort" för studiobruk där själva adc/dac en sitter inuti datorlådan.
De som är seriösa med datorljudet kör aldrig någonsin analogt ut ur datorlådan, man tar ut signal digitalt och helst galvaniskt isolerat och matar den till en extern omvandlare av nån sort för att ha möjlighet att slippa de störningar som finn inuti datorn.
Öhh nej? Mängder av band kör fortfarande in med 4 och 8-kanalsbandare och inga digitalportor. Du tror kanske Protools är det vanligaste och att alla kör in digitala triggade signaler in i preamps? Vakna upp och läs på studioforum.
Att de dyraste ljudkorten har externa omvandlare har inte med kvaliteten att göra utan att du helt enkelt inte kan få plats med 64 ingångar internt och att dessa är gjorda för att vara utbyggbara, dessutom behöver du högsta prestanda för att motverka extrem lantency och extrem processorbelastning. Jag förstår ärligt talat inte var du vill komma överhuvudtaget med det resonemanget för det finns knappt några ljudkort med intern omvandlare utan alla har brackets utom externa ljudkort.
Och "de bra" ljudkorten, som du utrycker det, presterar bra pga kraftfulla DSPs och bra drivrutiner. Innan Creative började satsa på sina drivrutiner presterade deras interna ljudkort sämre än USB 1.1 ljudkort från andra tillverkare.

Du vill aldrig ha SPDIF ut vilket var det enda jag skrev, signalerna som går genom XLR-kablar är kanske skyddade bättre än RCA-kablar men de är inte digitala, åtminstone in 3-pins. XLR är överflödigt hemma om man inte är en klåpare med att sätta upp störande magnetfält. Skiter du däremot i ursprungssignalen och kör den digitalt via moderkortet till en receiver så kan du ge dig fan på att det kommer låta förjävligt oavsett om du inte plockar upp störningar från ett magnetfält.
2012-06-25, 15:05   #82

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Öhh nej? Mängder av band kör fortfarande in med 4 och 8-kanalsbandare och inga digitalportor. Du tror kanske Protools är det vanligaste och att alla kör in digitala triggade signaler in i preamps? Vakna upp och läs på studioforum.
Att de dyraste ljudkorten har externa omvandlare har inte med kvaliteten att göra utan att du helt enkelt inte kan få plats med 64 ingångar internt och att dessa är gjorda för att vara utbyggbara. Jag förstår ärligt talat inte var du vill komma överhuvudtaget med det resonemanget för det finns knappt några ljudkort med intern omvandlare utan alla har brackets utom externa ljudkort.
Och "de bra" ljudkorten, som du utrycker det, presterar bra pga kraftfulla DSPs och bra drivrutiner. Innan Creative började satsa på sina drivrutiner presterade deras interna ljudkort sämre än USB 1.1 ljudkort från andra tillverkare.

Du vill aldrig ha SPDIF ut vilket var det enda jag skrev, signalerna som går genom XLR-kablar är kanske skyddade bättre än RCA-kablar men de är inte digitala, åtminstone in 3-pins. XLR är överflödigt hemma om man inte är en klåpare med att sätta upp störande magnetfält. Skiter du däremot i urpsrungssignalen och kör den digitalt via moderkortet till en receiver så kan du ge dig fan på att det kommer låta förjävligt oavsett om du inte plockar upp störningar från ett magnetfält.
Jo det finns nog en del gamla bandare kvar, men inte är det nått man normalt sett köper nytt iallafall, jag syftade inte heller på lösningar med väldigt många kanaler för där blir det snarast ett mekaniskt problem att få rum med det som krävs, 64 xlr kontakter tar en del plats men jag tvivlar iofs på att några kör 64 kanaliga ljudkort i hemstudios, för var i herrans namn skulle man få plats med de instrument som det behövs 64 kanaler för att spela in? Det är ju inte ett konserthus man har till förfogande, Det är inte särskilt många studios som har 64 kanaler in heller.

Att få ut omvandlarna ur datorlådan ökar definitivt kvaliten på ljudet och varför vill man inte ha spdif ut ur ett tekniskt perpektiv ? Och varför skulle det inte gå att köra digitalt från ett moderkort utan att det låter illa? Är det i så fall jitternivåerna ? Jag har själv en enhet för galvanisk issolation, omklockning och jitterreducering, den matas via usb och ger spdif, toslink och aes/ebu ut och funkar jättebra, jag använder även toslink från moderkort till en hembioreceiver, funkar också jättebra, och så har jag nått lite mer exotiskt, ett kort som ger tg link ut, ett ovanligt format i väst, men det finns på en del asiatiska prylar.
Och om man inte ska köra digital I/O i en dator hur ska man då göra, datorn är digital, signalen måste omvandlas nånstans och det gör man helst utanför lådan för att minimera störningarna, jag har både usb och firewireljudkort och nu sitter jag och sucktar efter en firewireansluten mixer.

Men framförallt så är det här en tråd om formfaktorer och jag är väldigt övertygad om att man får riktigt bra ljud via digitalut från ett moderkort anslutet till en hembioreceiver, eller via nått annat digitalinterface, tex ethernet till en nätverksspelare av nån sort, eller usb/firewire till ett mera "normalt" ljudkort

Varför skulle det låta dåligt ? "låta förjävligt" låter oerhört överdrivet eller så har du haft en enorm otur med de saker du hört som varit anslutna digital mot ett moderkort, men det går säkert att aktivera en del konstiga funktioner som förvränger ljudet, troligen går de också lika enkelt att stänga av.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-06-26, 22:01   #83

goralux

Medlem

Plats: Mariehamn

Registrerad: jul 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bananas2thebeat Visa inlägg
Större låda = lättare kyla. Så det blir inget mini för mig.
Hur fungerar det i huvudtaget? Ett mindre chassi, kan ha två fläktar i fronten som blåser luft rakt in från fronten, utan diskbur rakt mot grafiken. Ett större chassi har en fet diskbur, som behöver hivas bort, eller ha fläktar efter buren för att upprätthålla kylningen.

En stor låda är lättare att kyla med vatten. Men ett mindre chassi gör det i princip lättare att hinka luft in, så länge konstruktionen är sund.

Varför en större låda skulle vara bättre för luft är för mig ett mysterium. Den behöver vara stor nog för en tornkylare, men det är allt, kan ha en riktigt tajt låda med plats för det.
goralux är inte uppkopplad
2012-06-30, 17:39   #84

Typhonos

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Jo det finns nog en del gamla bandare kvar, men inte är det nått man normalt sett köper nytt iallafall, jag syftade inte heller på lösningar med väldigt många kanaler för där blir det snarast ett mekaniskt problem att få rum med det som krävs, 64 xlr kontakter tar en del plats men jag tvivlar iofs på att några kör 64 kanaliga ljudkort i hemstudios, för var i herrans namn skulle man få plats med de instrument som det behövs 64 kanaler för att spela in? Det är ju inte ett konserthus man har till förfogande, Det är inte särskilt många studios som har 64 kanaler in heller.

Att få ut omvandlarna ur datorlådan ökar definitivt kvaliten på ljudet och varför vill man inte ha spdif ut ur ett tekniskt perpektiv ? Och varför skulle det inte gå att köra digitalt från ett moderkort utan att det låter illa? Är det i så fall jitternivåerna ? Jag har själv en enhet för galvanisk issolation, omklockning och jitterreducering, den matas via usb och ger spdif, toslink och aes/ebu ut och funkar jättebra, jag använder även toslink från moderkort till en hembioreceiver, funkar också jättebra, och så har jag nått lite mer exotiskt, ett kort som ger tg link ut, ett ovanligt format i väst, men det finns på en del asiatiska prylar.
Och om man inte ska köra digital I/O i en dator hur ska man då göra, datorn är digital, signalen måste omvandlas nånstans och det gör man helst utanför lådan för att minimera störningarna, jag har både usb och firewireljudkort och nu sitter jag och sucktar efter en firewireansluten mixer.

Men framförallt så är det här en tråd om formfaktorer och jag är väldigt övertygad om att man får riktigt bra ljud via digitalut från ett moderkort anslutet till en hembioreceiver, eller via nått annat digitalinterface, tex ethernet till en nätverksspelare av nån sort, eller usb/firewire till ett mera "normalt" ljudkort

Varför skulle det låta dåligt ? "låta förjävligt" låter oerhört överdrivet eller så har du haft en enorm otur med de saker du hört som varit anslutna digital mot ett moderkort, men det går säkert att aktivera en del konstiga funktioner som förvränger ljudet, troligen går de också lika enkelt att stänga av.
Det finns knappt några kort alls som inte har externa omvandlare för inte ens 4 in och ut får plats i datorn men för att göra det till en standard att ha breakoutboxar så har tillverkarna gjort det till en regel snarare än ett undantag men som sagt det är av praktiska skäl och och har inte med ljudkvaliteten eller effektförlust att göra. Har du många mickar så kan du utan problem micka upp ett trumset med 32 mickar, i synnerhet ett med många pukor, cymbaler och kaggar. Vill man ha sargljud och naturligt eko räcker det inte med en centralt riktad mick.

Ja men skickar man det till en receiver är man inte intresserad av att lyssna till komprimerat neutralt ljud som stereo XLR kan erbjuda analogt. Signalerna komprimeras helt enkelt för att kunna hanteras i flera kanaler och ser man bara ny film är det skit samma för alla filmer har sönderkomprimerad baskompenserad mixning och då spelar det ingen roll om övertoner tonas bort i processen. Vill man ha okomprimerat ljud är det kortast möjliga väg som gäller och utan onödiga omvandlingar bortsett från den som måste ske in i ljudkortet.
Så ja en omvandling till digitalt ljud blir det men desto fler man gör desto mer finkänslighet förlorar man, varför tror du annars medhörning på inspelning sker från mixern och inte ljudkortet?
Värre är att kretsarna i sig är patetiskt dåliga, svaga och inte klarar att leverera realtidsinspelning och medhörning med hög belastning. Även med en specialutformad drivrutin som asio4all har inget inbyggt ljudkort någon chans att hänga med när kraven höjs. Thunderbolt är något få moderkort erbjuder, de enda firewire-chipsen som kan leverera försvinner sakta men säkert från marknaden till favör för billigare skitchips eller försvinner helt. USB ligger så långt efter pga hög processoranvändning och är uppenbarligen krångligt att skriva drivrutiner till då hög prestanda är i fokus.

Det här är en tråd där trådskaparen hävdar att ATX och liknande är standarder vars dagar är räknade och det jag menar att det alltid kommer finnas en marknad för entusiaster och professionella användare vars krav inte kan tillgodoses med småriggar med m-ITX och mindre. Precis som för den inbyggda grafiken klarar inte inbyggda ljudchipset att uppfylla alla krav varför det kommer krävas instickskort även i framtiden och därför har större standarder alltid en framtid hos entusiaster och i workstations. Därför är all min argumentation även från detta perspektiv och inte Petter-Niklas 13 år som gillar att se film på sin TV från datorn.
Sök jobb