Verktyg Visningsval
2012-07-09, 15:34   #1

tulltull

Medlem

Plats: Lund

Registrerad: apr 2009

Noiseblocker. Någon som har erfarenhet av dessa fläktar???

Hej kära medlemmar!

Jag är på jakt efter nya fläktar till min NAS som står i vardagsrummet och för oljud. Chassit är ett Lian Li PC-Q08B med plats för en 120mm fläkt i taket och en 140mm fläkt i fronten.

Har tittat lite på Scythe Slip Stream 140mm 800rpm, men läste att dessa inte ska monteras horisontellt. Stämmer detta?

Tänkte därför höra om någon har erfarenheter av Noiseblocker? Tex av Black Silent Pro PK3 140mm eller av Black Silent XL1R 120mm?

Kan inte hitta så mycket svenska kommentarer & recensioner och vill därför starta en tråd för att höra vad Sweclockers medlemmar har att säga.

Tack på förhand!

Ha en härlig dag!
tulltull är inte uppkopplad
2012-07-10, 14:42   #2

Malawie

Medlem

Malawies avatar

Plats: Ulricehamn

Registrerad: nov 2011

Bara hört talas om dom, men inte fått någon bra bild av dem, Kika gärna på Cougars fläktar, mycket bra fläktar för priset.

http://www.inet.se/produkt/5321909/c...ex-hdb-cf-v12h
http://www.inet.se/produkt/5321908/c...ex-hdb-cf-v14h

Mvh
Malawie är inte uppkopplad
2012-07-11, 00:38   #3

stoltz

Medlem

Plats: Kristianstad

Registrerad: feb 2010

Noiseblocker is the shit! Men allvarligt talat är det bra fläktar. Dock lite svåra att få tag på, dålig lagervara.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av xbitabs
If I had to choose the ultimate best fan in this review, it would be the Noiseblocker NB-BlackSilent Pro PL-1 because it is beautiful, extremely quiet and not very expensive. Therefore, we are proud to award this fan our Editor’s Choice title
Källa
stoltz är inte uppkopplad
2012-07-11, 08:15   #4

JonnyRocker

Medlem

JonnyRockers avatar

Plats: Live long

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tulltull Visa inlägg
Hej kära medlemmar!

Jag är på jakt efter nya fläktar till min NAS som står i vardagsrummet och för oljud. Chassit är ett Lian Li PC-Q08B med plats för en 120mm fläkt i taket och en 140mm fläkt i fronten.

Har tittat lite på Scythe Slip Stream 140mm 800rpm, men läste att dessa inte ska monteras horisontellt. Stämmer detta?

Tänkte därför höra om någon har erfarenheter av Noiseblocker? Tex av Black Silent Pro PK3 140mm eller av Black Silent XL1R 120mm?

Kan inte hitta så mycket svenska kommentarer & recensioner och vill därför starta en tråd för att höra vad Sweclockers medlemmar har att säga.

Tack på förhand!

Ha en härlig dag!
Stämmer som du säger, att Slipsream inte skall monteras horizontellt.
Men om jag förstod det rätt så är det 120mm fläkten som sitter i taket på chassit.
Då skall du köra med en kullagrad fläkt, annars slits den ut väldigt fort.
Noiseblocker gör fläktar i toppklass, som är kullagrade och du behöver inte oroa dej för att dom låter illa.
De kanske är lite svåra att få tag på.
Annars så har du Gentle Typhoon 1150rpm 120mm som är kullagrad och tyst utan varvtalsreglering.
Om du tänker köra med fläktkontroll så kan du ta en med högre varvtal tex. 1850rpm. de finns hos dom stora e-butikerna.
140mm fläkten som sitter i fronten sitter vertikalt, och då kan du köra med en Slipstream 140mm 800rpm.

Senast redigerad av JonnyRocker 2012-07-11 klockan 09:20.
Asus P5Q-Premium / Core 2 Duo E8400 / Corsair XMS2 DDR2 1066MHz 2x2GB / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Corsair HX 520w / Xigmatek HDT-S1283 / Samsung SSD 830 64GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Antec Sonata Elite / BENQ FP241W 24# /
Fri frakt Inet
Chappy 80cc
JonnyRocker är uppkopplad nu
2012-07-11, 17:40   #5

tulltull

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JonnyRocker Visa inlägg
Stämmer som du säger, att Slipsream inte skall monteras horizontellt.
Men om jag förstod det rätt så är det 120mm fläkten som sitter i taket på chassit.
Då skall du köra med en kullagrad fläkt, annars slits den ut väldigt fort.
Noiseblocker gör fläktar i toppklass, som är kullagrade och du behöver inte oroa dej för att dom låter illa.
De kanske är lite svåra att få tag på.
Annars så har du Gentle Typhoon 1150rpm 120mm som är kullagrad och tyst utan varvtalsreglering.
Om du tänker köra med fläktkontroll så kan du ta en med högre varvtal tex. 1850rpm. de finns hos dom stora e-butikerna.
140mm fläkten som sitter i fronten sitter vertikalt, och då kan du köra med en Slipstream 140mm 800rpm.
Tackar för tipset JonnyRocker!

Ska se om jag kan få tag på en gentle Typhoon. Dock är jag osäker på om slipstream passar i fronten, då Lian-Lichassit har 140mm-infästningar medans Slipstreamen är en 140mm fläkt som har 120mm-monteringshål.

Vinner jag något på att lägga ut de extra kronorna för en Noiseblocker jämfört med tex en Gentle Typhoon?
2012-07-11, 17:44   #6

JaZid

Medlem

JaZids avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: dec 2007

Körde 3st XL1 i min PC-A05, kan inte säga annat än att det var vansinnigt tyst.

Ska du köpa Noiseblocker rekommenderar jag Caseking.de, snabb och billig frakt.

http://www.caseking.de/shop/catalog/...:::26_191.html
Beyerdynamic DT-770 PRO 80Ω | Beyerdynamic DT-990 PRO 250Ω | Pro-Ject USB Box | Pro-Ject Head Box II | Pro-Ject RPM1.3 Genie | Pro-Ject Phono Box S | Asus Xonar Essence STX | HRT HeadStreamer | Asus Zenbook Prime UX31A | Dali Concept I | Dali Lektor II
[Curreal] - [Simplicity] - [Purple Haze] - [Red Wine] - [Malay] - [Nano] - [Mono] - [Athene]
JaZid är inte uppkopplad
2012-07-11, 19:42   #7

Itchy Trojan

Medlem

Itchy Trojans avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2010

Jag har 2st 120mm i min lilla array r2 som kyler en radiator, och de låter då inget. Men jag tycker ärligt talat att noctua är vägvalet att ta om man inte bryr sig om hur de ser ut.
2012-07-11, 20:28   #8

JonnyRocker

Medlem

JonnyRockers avatar

Plats: Live long

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tulltull Visa inlägg
Tackar för tipset JonnyRocker!

Vinner jag något på att lägga ut de extra kronorna för en Noiseblocker jämfört med tex en Gentle Typhoon?
Som chassifläkt så är ljud och prestanda väldigt lika, det är priset och tillgänglighet som skiljer.
Men om du nu inte kan montera en slipstream 140mm med 120mm fäste i ditt chassi, så skulle jag rekomendera BeQuiet 140mm.
Men med tillägget att den kanske behöver en fläktkontroll, beroende på hur känslig du är.
Dom är inte speciellt dyra 37:- fläktkontroll.
Asus P5Q-Premium / Core 2 Duo E8400 / Corsair XMS2 DDR2 1066MHz 2x2GB / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Corsair HX 520w / Xigmatek HDT-S1283 / Samsung SSD 830 64GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Antec Sonata Elite / BENQ FP241W 24# /
Fri frakt Inet
Chappy 80cc
JonnyRocker är uppkopplad nu
2012-07-12, 06:50   #9

tulltull

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JonnyRocker Visa inlägg
Som chassifläkt så är ljud och prestanda väldigt lika, det är priset och tillgänglighet som skiljer.
Men om du nu inte kan montera en slipstream 140mm med 120mm fäste i ditt chassi, så skulle jag rekomendera BeQuiet 140mm.
Men med tillägget att den kanske behöver en fläktkontroll, beroende på hur känslig du är.
Dom är inte speciellt dyra 37:- fläktkontroll.
Fläktkontroller har jag. Men jag noterade att BeQuiet-fläkten är nästan lika dyr som Nosieblocker på Inet. Blir nog till att chansa på Noiseblockern och hålla tummarna.

Stort tack för all hjälp!

P.S.Det blir kanske en liten recension när fläktarna är beställda och levererade. D.-S.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb