Verktyg Visningsval
2012-08-19, 02:42   #1

Tsarbomba

Medlem

Registrerad: aug 2012

Behöver råd angående nätagg

Jag har läst lite överallt om olika nätagg. Hjärnan är nu totalt mos och jag har knappt lärt mig nått. Sicken soppa denna del av datorbyggande verkar vara. Nu hoppas jag på att få lite råd innan jag köper nätagget till min kommande burk.

Radeon HD7950 ( aldrig crossfire )
Intel Core i5-3570K
Define R3 chassi

Jag har tänkt överklocka båda, inge extremt men en aning iallafall.

Var rätt säker på att köpa nån av dessa två:

https://www.inet.se/produkt/6909714/...bronze-modular
https://cdon.se/hemelektronik/ocz_te...upply-11321448

Hade väl först och främst tänkt på "Silent Pro" eftersom den fått konsekvent bra omdöme. Men efter att ha läst vidare verkar alla rekommendera 600w+ nätagg för i princip allt. Jag tycker det låter överdrivet. Vill inte lägga pengar i onödan. Samtidigt är jag medveten om att jag knappast är någon expert på området.

Skulle behöva tips angående detta och gärna inte över 800kr. Modulärt verkar ju också händigt.
Tsarbomba är inte uppkopplad
2012-08-19, 02:47   #2

Kogster

Medlem

Kogsters avatar

Plats: skåne

Registrerad: jul 2010

OCZ agget är inte brons btw. står det på prisjakt sist jag kollade men det är bara 80+ "vit". runt 500W guld hade ju varit riktigt nice.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄
Kogster är inte uppkopplad
2012-08-19, 02:50   #3

0lsson90

Medlem

Registrerad: maj 2012

Hej, http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp där har du ett smidigt verktyg som ger dig en förhandstitt vad din dator behöver för watt. Jag skulle nog investera i ett bättre rykterat nätaggregat än dom du linkat, Seasonic eller Corsair. Gärna med certifikat så du är lugn att du får den ström du betalat för levererad. Ett 500w kommer räcka garanterat, men att slå till på högre watt kan löna sig i slutändan dvs framtida uppgraderingar, capacitator aging etc.

Mvh
2012-08-19, 03:16   #4

Kogster

Medlem

Kogsters avatar

Plats: skåne

Registrerad: jul 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av 0lsson90 Visa inlägg
Hej, http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp där har du ett smidigt verktyg som ger dig en förhandstitt vad din dator behöver för watt. Jag skulle nog investera i ett bättre rykterat nätaggregat än dom du linkat, Seasonic eller Corsair. Gärna med certifikat så du är lugn att du får den ström du betalat för levererad. Ett 500w kommer räcka garanterat, men att slå till på högre watt kan löna sig i slutändan dvs framtida uppgraderingar, capacitator aging etc.

Mvh
Högre 80+ certifiering är mycket viktigare. Effekten sätter tillverkarna själva.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄
Kogster är inte uppkopplad
2012-08-19, 05:52   #5

Tsarbomba

Medlem

okej, gjorde testet på extreme PSU kalkylatorn och kom upp i drygt 390w. Tog i lite extra också utifall att jag köper en extra HDD eller matar USB portarna fulla. Det verkar dock inte som om jag kan välja överklockning på Radeon kortet..gjorde det på CPUn.

Angående Guld certifiering, dom verkar relativt sällsynta..iallafall i de prisklasser jag kollar på..visst vore gött med guld men guldet ligger högt just nu

Iallafall..har tänkt om lite och kanske skippar modulärt om nu budgeten inte håller..Mitt chassi är endå ganska vettigt när det kommer till att gömma kablar. Funderar kanske på en "XFX Core Edition 550W" eller "Xigmatek NRP-PC602 600W".
Ser att inet har ett Cosair Gaming Series 600W för 500kr, men läst att det är lite tveksamma komponenter? Sist hittade jag OCZ ZT 550W som faktiskt är modulärt men för det priset kan man väl utgå från att det är skrutt komponenter?
2012-08-19, 06:53   #6

Puttefnasket

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: apr 2011

Skall du överklocka både grafikkort och CPU så är det viktigare vad du har för moderkort så att strömmen räcker till båda speciellt pci-e platserna, och dom flesta för att inte säga alla psu calculator räknar alldeles uppåt väggarna fel, ingen klarar av att visa den faktiska förbrukningen och det beror troligen på att dom är baserade på en nätspänning av 110V som är det som är standard i USA med 230V som vi har här hemma så sjunker strömmen vid samma effektuttag, vilket glöms bort i sammanhanget.

Senast redigerad av milla_66 2012-08-19 klockan 07:03.
Puttefnasket är inte uppkopplad
2012-08-19, 07:01   #7

Cawer

Medlem

Cawers avatar

Plats: Motala, Östergötland

Registrerad: jun 2012

Varför väljer du inte Fractal Define R4 chassit istället ?

Chassi: BitFenix Prodigy Mobo: Asus P8Z77-I Deluxe CPU: i7-3770K @4.4 ghz kyld av Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance LP 8GB GPU: Asus GTX 690 PSU: Corsair AX760 Platinum SSD: OCZ Vertex4 128GB HDD: 500GB Monitor: BenQ XL2410T
Cawer är inte uppkopplad
2012-08-19, 07:30   #8

Tsarbomba

Medlem

Mitt moderkort är MSI Z77A-GD65. Har redan ett Define R3 sedan tidigare.
Sök jobb